Snabbkoll: Har du fått förfrågan om att deltaga i Steam Hardware Survey

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du fått förfrågan om att deltaga i Steam Hardware Survey

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir den här omröstning bra?

Antar att det finns noll chans att få förfrågan om man inte har steamkonto elller har använt det någon gång?

Borde det inte vara ett alternativ som är likande

Nej, är inte med i steam.

Alternativ två frågor en som frågar om du är med och använder Steam och sen frågar denna fråga

Permalänk
Medlem

Av de 4 datorer jag har här hemma som har steam installerat med samma konto har en av den fått frågan återkommande. 3 ggr i December 2019 (pga. ominstallationer) och 1 gång i Februari. Resterande 3 datorer har aldrig fått frågan. När det bara är en dator med nVidia GPU som får frågan återkommande byggs konspirationsteorierna upp

Sen under åren har jag fått frågan kanske 2-3 ggr av vad jag kan minnas.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har fått flera gånger (brukar vara när jag byter hårdvara faktiskt). Och då tackar jag alltid ja.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ja, flera gånger, men har alltid tackat nej.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jan-banan:

Blir den här omröstning bra?

Antar att det finns noll chans att få förfrågan om man inte har steamkonto elller har använt det någon gång?

Borde det inte vara ett alternativ som är likande

Nej, är inte med i steam.

Alternativ två frågor en som frågar om du är med och använder Steam och sen frågar denna fråga

Vi förutsatte att de som är med och svarar använder steam.
Men har lagt till ett ”jag använder inte Steam” nu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Under vilken tidsperiod? Var väl några år sedan sist nu.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Reko85:

Under vilken tidsperiod? Var väl några år sedan sist nu.

Sedan tidernas begynnelse

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Varför finns ens denna omröstning? Folk som inte tror på statistiken?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Har fått flera gånger under åren, 100% av gångerna har det varit missvisande.

Kör linux 99% av tiden, men ibland när jag är spelsugen bootar jag istället windows för det bättre spelstödet, har endast fått survey i windows så den säger alltid jag kör windows 10, vilket jag iofs gör just då.

Köpte en HTC vive på releasen 2016, men har ju naturligtvis inte igång den när jag inte använder den, aldrig fått survey när jag spelat VR spel så i alla surveys jag fått har det stått att jag inte har någon VR.

Så haft en vive i drygt 5 år, kör 99% av tiden linux (även för simplare spel) och varenda survey jag deltagit i säger jag kör windows 10 och INTE har någon VR. Har därför alltid tagit rapporterna om hur få som har VR headset eller kör linux med en hel del salt, ska ju vara en jävla tillfällighet om man råkar få upp steam survey just när man har igång VR headset'et.

Hade de istället räknat hur många som har SteamVR installerat hade siffrorna nog varit annorlunda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillz:

Varför finns ens denna omröstning? Folk som inte tror på statistiken?

Research inför en framtida artikel gissar jag

Permalänk
Medlem

har 2 stycken datorer som är båda två utrystat med AMd CPU och GPU som under den senaste 2 åren har byggts om ett flertal gånger.
båda har steam installerar och används regelbundna. Men har inte fått någon förfrågan om deltagande trots att jag har haft det tidigare och altid svarat på det då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Hade de istället räknat hur många som har SteamVR installerat hade siffrorna nog varit annorlunda

Då hade de förmodligen fångat upp en hel del som köpt ett VR-headset, använt det ett par gånger och sedan sålt det för att de inser att VR inte var för dem.

Sanningen är nog någonstans i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har fått flera gånger under åren, 100% av gångerna har det varit missvisande.

Kör linux 99% av tiden, men ibland när jag är spelsugen bootar jag istället windows för det bättre spelstödet, har endast fått survey i windows så den säger alltid jag kör windows 10, vilket jag iofs gör just då.

Köpte en HTC vive på releasen 2016, men har ju naturligtvis inte igång den när jag inte använder den, aldrig fått survey när jag spelat VR spel så i alla surveys jag fått har det stått att jag inte har någon VR.

Så haft en vive i drygt 5 år, kör 99% av tiden linux (även för simplare spel) och varenda survey jag deltagit i säger jag kör windows 10 och INTE har någon VR. Har därför alltid tagit rapporterna om hur få som har VR headset eller kör linux med en hel del salt, ska ju vara en jävla tillfällighet om man råkar få upp steam survey just när man har igång VR headset'et.

Hade de istället räknat hur många som har SteamVR installerat hade siffrorna nog varit annorlunda

VR-headset behöver inte vara inkopplade för att räknas, det ska räcka att du spelat (vare sig trådat eller trådlöst) under den föregångna månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

VR-headset behöver inte vara inkopplade för att räknas, det ska räcka att du spelat (vare sig trådat eller trådlöst) under den föregångna månaden.

Jasså? Kan ju vara dålig timing då, får lite ryck ibland och tycker fortfarande det är kul, men med jobb och många andra fritidsintressen går det nog ofta över en månad utan att jag spelar alls, varken VR eller skärm-spel.

Trodde det var för jag alltid drar ut sladden då IR-fyrarna jammar tv-fjärren annars

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet "vet inte"... valde istället att avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har fått flera gånger under åren, 100% av gångerna har det varit missvisande.

Kör linux 99% av tiden, men ibland när jag är spelsugen bootar jag istället windows för det bättre spelstödet, har endast fått survey i windows så den säger alltid jag kör windows 10, vilket jag iofs gör just då.

Köpte en HTC vive på releasen 2016, men har ju naturligtvis inte igång den när jag inte använder den, aldrig fått survey när jag spelat VR spel så i alla surveys jag fått har det stått att jag inte har någon VR.

Så haft en vive i drygt 5 år, kör 99% av tiden linux (även för simplare spel) och varenda survey jag deltagit i säger jag kör windows 10 och INTE har någon VR. Har därför alltid tagit rapporterna om hur få som har VR headset eller kör linux med en hel del salt, ska ju vara en jävla tillfällighet om man råkar få upp steam survey just när man har igång VR headset'et.

Hade de istället räknat hur många som har SteamVR installerat hade siffrorna nog varit annorlunda

Skrivet av Halldin:

VR-headset behöver inte vara inkopplade för att räknas, det ska räcka att du spelat (vare sig trådat eller trådlöst) under den föregångna månaden.

Jag har fått Oculus Quest 2 registrerad fast jag bara använt den trådlöst och inte vid tillfället "frågan ställdes".
Men jag har läst flera som nämnt att deras VR headset inte registrerats i undersökningen även fast använt SteamVR över 1000 timmar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått en förfrågan och använder numera Linux. När Steam säger att X använder Windows och Y Linux, är det baserat på dessa undersökningar? Tycker det är konstigt att Linux har legat strax under 1% så länge, jag hade gärna deltagit för att visa dem att Linux har fått en ny permanent användare sedan 6 månader tillbaka. Läste längre upp i tråden att någon fick förfrågan bara när han startar Windows och jag har sett liknande kommentarer i Linux-kretsar... skumt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Om Valve verkligen brytt sig om riktiga siffror så hade alla frågats en gång i månaden, på samtliga system. Vill man inte vara med får man väl bara klicka "fråga aldrig igen" eller någon bockruta i settings.

Har fått några under åren, men det är _långt_ emellan. CPU/moderkortsbyte har nog aldrig triggat det för mig. Grafikkortsbyte triggar, funderar lite på om jag fick frågan nu i början av året/våras när jag installerat mitt 3070 eller loggade in på min då nya XPS 13. Känns som det var grafikkortet.

Om folk ska peka på statistiken som inte alltid återspeglas i verkligheten, eller där statistiken plötsligt ändras så behöver den vara mer tillförlitlig. Helt ointressant vad som är störst och minst, ser man stora förändringar där det är ganska orimligt att förändringar sker så finns det god anledning att tvivla på insamling av underlag.

Windows 7's kraftiga höjning, knepigheter med VR var väl det mest uppseendeväckande i förra artikeln.

Permalänk
Medlem

Det är två olika resultat på förstasidan och här i tråden. Jag kunde rösta på båda två dessutom så siffrorna kommer redan där bli helt tokiga. Vissa röstar bara på förstasidan, vissa röstar bara i tråden och andra röstar på båda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fått frågan 4-5 gånger de senaste 5-10 åren. Ingen det senaste året.
Alla utom en gång så frågade den på min 2012 laptop med igpu...typ aldrig på min speldator.
Den senaste gången den frågade var på min speldator....så plockade den inte upp att jag hade vr inkopplat. Useless statistik när det är så.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har aldrig fått en förfrågan och använder numera Linux. När Steam säger att X använder Windows och Y Linux, är det baserat på dessa undersökningar? Tycker det är konstigt att Linux har legat strax under 1% så länge, jag hade gärna deltagit för att visa dem att Linux har fått en ny permanent användare sedan 6 månader tillbaka. Läste längre upp i tråden att någon fick förfrågan bara när han startar Windows och jag har sett liknande kommentarer i Linux-kretsar... skumt.

Tydligen kan/måste? man tvinga igång den, hittade detta och funkade i Manjaro iaf.
Stäng ner steam, klistra in och kör detta i terminalen:
sed -i -e '/"SurveyDate"/ s/"[0-9].*"/"'$(date +%Y-%m-%d -d "1 year ago")'"/' ~/.local/share/Steam/config/config.vdf

Sen starta steam igen, då kommer frågan om du vill delta upp. Go show them ;D

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är två olika resultat på förstasidan och här i tråden. Jag kunde rösta på båda två dessutom så siffrorna kommer redan där bli helt tokiga. Vissa röstar bara på förstasidan, vissa röstar bara i tråden och andra röstar på båda.

Det är en omröstning i tråden som inte är kopplad till den på förstasidan. Svarsalternativen är de samma dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är en omröstning i tråden som inte är kopplad till den på förstasidan. Svarsalternativen är de samma dock.

Ja, men folk som röstar på både förstasidan och i tråden då, och folk som inte gör det? Siffrorna blir helt fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har deltagit 4 ggr sedan 2016 då jag skaffade steam:
2016: i5 6400, gtx970
2017: i5 7200u, 940mx. 2 gånger.
2021: 5900x, 6800xt.

Det som får mig att tvivla lite på steams undersökning är de två gångerna jag deltog med min laptop under 2017, detta trots att denna inte användes till mer än några få procent av spelandet under denna tid. Detta får mig att undra hur många av de laptops (främst av klenare art) som finns med i statistiken som helt enkelt är en "sekundär" spelmaskin då man befinner sig på resande fot.
Skulle personligen tyckt att statistiken vore mer relevant om det bara var en inställning på kontot som tillät steam att registrera och samla in data om vilken hårdvara som användes till spelande av kontots användare. Det vore även intressant att veta om samma hårdvara används av flera konton, tänk internetcaféer (vanligt i stora delar av asien) och datorer som delas med familjemedlemmar.

Permalänk
Avstängd

Jag fick förfrågan för någon månad sedan på min stationära speldator. Innan dess har jag bara fått den ett antal gånger på min gamla laptop med en i5 2420M och dess inbyggda Intel-grafik som jag knappt spelade på alls. Den pensionerades för några år sedan dock och emellan där så har jag inte fått någon förfrågning, tills nu nyligen alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tydligen kan/måste? man tvinga igång den, hittade detta och funkade i Manjaro iaf.
Stäng ner steam, klistra in och kör detta i terminalen:
sed -i -e '/"SurveyDate"/ s/"[0-9].*"/"'$(date +%Y-%m-%d -d "1 year ago")'"/' ~/.local/share/Steam/config/config.vdf

Sen starta steam igen, då kommer frågan om du vill delta upp. Go show them ;D

Tack för tipset! Jag har också Manjaro.
Min SurveyDate står som 2019-10-20, ska prova att ändra lite. Undrar vad SurveyDateType betyder, min är "2".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fire_Ice:

Tycker det är konstigt att Linux har legat strax under 1% så länge

Det låter relativt representativt för Linux marknadsandel som i dagsläget ligger på runt 0,8-3,8% beroende på vilka rapporter man tittar på. Bland Sweclockers användare ligger det på 0,82% senaste 12 månaderna.

I en undersökning som riktar sig primärt mot speldatorer är det i min mening inte orimligt att anta att siffran vore något lägre än vad användandet är generellt. Steam brukar pendla mellan 0,7% som absolut lägst och precis strax över 1% som absolut högst.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men folk som röstar på både förstasidan och i tråden då, och folk som inte gör det? Siffrorna blir helt fel.

Hur blir de fel menar du?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag använder i princip aldrig Ånga och när jag gjort det tror jag inte jag har fått frågan och skulle det ha hänt eller hända så skulle jag instinktivt neka. Lunchare som Ånga är tillräckligt med omak för att kunna börja/sluta spela.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.