Budget HiFi & hemmabio - Tips, erfarenheter och exempel

Permalänk

Budget HiFi & hemmabio - Tips, erfarenheter och exempel

Hej!

Saknar en tråd om Hifi / hembio som är fokuserat på mest bang for the buck. Skulle önska om ni som är intresserade kan dela med er hur ni tänker. Hade jag haft gott om pengar hade jag såklart köpt bättre grejer, men försöker hitta hur man ska kunna få det så bra som möjligt för så lite plånboksmärta som möjligt.

Då jag är lite ljudnörd men med begränsad budget tilltalas jag av annorlunda lösningar samt att bygga själv när det är möjligt.

Det jag har just nu som vardagsumsanläggning är 5 st Genelec 8030BPM aktiva studiohögtalare med en 7060B Sub/controller (köpte beggat från en studio som bytte ut sin monitoranläggning). Då högtalarna är aktiva (inbyggda matchade slutsteg) har jag ett hembioförsteg (Emotiva UMC-200) till högtalarna. Låter bra för pengarna tycker jag, även om Emotivan är gammal och lite buggig, blir nog nästa grej att byta ut.
Ljud/videokällorna jag har är alltså

* Hifistreamer - AudioPhonics RaspDAC Mini LCD - Raspberry PI 4, ES9038 DAC, Volumio (kostar under 3 papp att bygga själv)
* Stort musik/filmbibliotek på Synology NAS, mycket musik i lossless / high bitrate-format
* LG 40' PlasmaTV
* Tidal och Spotify
* TVIP 605 för TV-streaming
* Genelec aktiva högtalare: 5x 8030BPM, 1 st 7060B Sub, balanserade kablar
* Emotiva UMC-200 5.1 förförstärkare
* Audioquest Dragonfly Red som mobil DAC till tex mobilen, surfplattan mm.
* Hörlurar: Sennheiser HD25, Bose QC35. (black friday-fynd båda två)

Setupen funkar fint och låter bra och "rent" i mina öron, men TV'n, Emotivan och även min TVIP605 börjar sjunga på refrängen, så de behöver bytas ut snart.

Vill gärna höra hur ni andra med begränsad budget tänker och har gjort, vad ni hade gjort annorlunda än mig etc.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Avstängd

Har man begränsad budget så är de begagnat som gäller i mina ögon. Det kommer ju nya format och liknande hela tiden så de som vill ligga i framkant är ju tvungna att byta i alla fall huvudenheten rätt ofta, alltså kan man få några år gamla sådana riktigt billigt om man klarar sig med deras features. När det gäller högtalare går inte utvecklingen lika snabbt förstås, men samtidigt är man inte beroende av någon specifik teknik eller så på dem så det gör ju inget att de är äldre.

Själv köpte jag en reciever med högtalarpaket för 1500 för några år sedan, mest för att få fler HDMI-ingångar då min dåvarande TV bara hade en. Nu har jag bytt TV så behovet av HDMI-ingångar är löst på den, däremot har min nya inga äldre ingångar vilket recievern har, komponent och komposit exempelvis, och den kan konvertera dessa analoga format till HDMI. För mig är det rätt trevligt för att koppla in äldre konsoler bland annat, exempelvis har jag en XB360 som i princip bara används för Rock Band och liknande, som inte passar till nyare konsoler. Högtalarna är inte särskilt bra dock, något mindre JBL-paket med sub, men de är ju ändå ett stort lyft över tevens inbyggda. Inte särskilt bra på musik dock men jag har andra lösningar för det.

Jag kollade lite idag senast på eventuella uppgraderingar. Hittade denna annons med en Onkyo TX-RZ800 för 3000 exempelvis. Den låg på 13000 ny och har stöd för 4K60, Atmos och så, och analoga ingångar för bild. Högtalarna är väl helt ok också men det finns säkerligen bättre paket för samma pengar om man letar lite.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat! Väldigt lågt andrahandsvärde på HiFi så man kan hitta asbra grejer för en bråkdel av nypris.. Särskilt om man köper lite äldre grejer.
Jag köpte just Canton Karat-högtalare från 80-talet, gav 600 kr för ena paret, 1500 kr för det andra. Nypris när de kom var på över 10 000 kr paret (över 30 000 kr i dagens penningvärde). Helt sanslöst bra ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

Köp begagnat! Väldigt lågt andrahandsvärde på HiFi så man kan hitta asbra grejer för en bråkdel av nypris.. Särskilt om man köper lite äldre grejer.
Jag köpte just Canton Karat-högtalare från 80-talet, gav 600 kr för ena paret, 1500 kr för det andra. Nypris när de kom var på över 10 000 kr paret (över 30 000 kr i dagens penningvärde). Helt sanslöst bra ljud.

Roligt, jag har precis ett par Karat 60 i min stereo som jag fick av min farsa när han flyttade och behövde något mindre. Fick dock byta en diskant då den hade lagt av, men grymt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Roligt, jag har precis ett par Karat 60 i min stereo som jag fick av min farsa när han flyttade och behövde något mindre. Fick dock byta en diskant då den hade lagt av, men grymt ljud.

Jaha kul! Visste inte ens att det fanns Karat 60, hur stora woofers är det i dem?
Jag har Karat 30 som bakhögtalare och 40 som frontar och har kompletterat med en Canton Ergo 502 som center. Gillar 40 särskilt då det är trevägs fast det är stativare. Rätt stora men får plats på fönsterbrädan ändå så passar bra att ha vid datorn.

Permalänk
Medlem

Hemmabiorecievers kan du hitta billigt på blocket, många som säljer av sina nu för att få HDMI 2.1.

Sedan är det svårt att sälja golvare. Själv har jag försökt få mina MA Silver 200 i pianosvart sålda ett tag.
Har även en Rotel 1552 Mk2 till salu.

Min SR-6012 var betydligt lättare att få såld.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha kul! Visste inte ens att det fanns Karat 60, hur stora woofers är det i dem?
Jag har Karat 30 som bakhögtalare och 40 som frontar och har kompletterat med en Canton Ergo 502 som center. Gillar 40 särskilt då det är trevägs fast det är stativare. Rätt stora men får plats på fönsterbrädan ändå så passar bra att ha vid datorn.

26 cm bas och 12 mellanregister. Ljudet är väldigt bra men de är ju onödigt stora då jag bor i lägenhet och aldrig kan spela så väldigt högt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller på att jaga reda på ett riktigt budgetsystem, naturligtvis begagnat och väldigt billig och väldigt bra.
Har hittills köpt 170 kilo hifi för ca 1300 kr
Maarten design Miles 1000kr
Yamaha C4 och M70 200kr
Piooner cd brännare som kan agera både cd och dac 60 kr
Diverse kablage för några tior, visserligen nytt men från en outlet som ibland får prylar från en lokal tillverkare när de rensar lite udda prylar från pallställen på lagret.
Nypris på motsvarande delar idag hamnar kring 200 000kr men man kan ibland offra sig när man får chansen bara förra ägaren slipper transportera prylarna. Högtalarna krävde iofs att jag skakade fram en skåpbil och en "bär-vänn"
Yamahadelarna körde däremot förre ägaren hem till mig för att de var "stora och fula", åtminstone tyckte hans fru det.

Det går definitivt att få tag på riktigt bra prylar riktigt billigt om man har koll på begmarknaden och äv en om det ovan inte är perfekt så är det bra prylar även för 200 000 och helt makalöst fantastiska för 1300 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Inga förslag på ändringar, men ett tips på DAC som mäter bra med raspberry. Behöver inte bygga själv.

199 euro.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-without-volume/allo-boss2-...

Recension
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/al...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Hmmm, har slått till på ett begagnat Yamaha CX-A5000 som AV-försteg. Nån som har erfarenhet av det? Nåt jag ska tänka på? Det har ju varit "High End" en gång i tiden, men har ju några år på nacken, men har allt jag behöver i form av funktionalitet och specifikationer (tror jag). Jag ska mata en Genelec 7060B och 5 st Genelec 8030B med den (balanserade in-och utgångar), och skicka bilden till min TV, som är en gammal LG plasma (720p bara, den blir nästa pjäs att uppgradera)...
Bildkällor är främst nVidia Shield (kör IPTV samt streaming via den) och en blurayspelare från ASUS.

Tips, förmaningar, suckar / glada tillrop, anyone?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mbryngelsson:

Hmmm, har slått till på ett begagnat Yamaha CX-A5000 som AV-försteg. Nån som har erfarenhet av det? Nåt jag ska tänka på? Det har ju varit "High End" en gång i tiden, men har ju några år på nacken, men har allt jag behöver i form av funktionalitet och specifikationer (tror jag). Jag ska mata en Genelec 7060B och 5 st Genelec 8030B med den (balanserade in-och utgångar), och skicka bilden till min TV, som är en gammal LG plasma (720p bara, den blir nästa pjäs att uppgradera)...
Bildkällor är främst nVidia Shield (kör IPTV samt streaming via den) och en blurayspelare från ASUS.

Tips, förmaningar, suckar / glada tillrop, anyone?

Lär dig manualen utantill och lek ordentligt och prova alla funktioner så att du förstår dem innan du börjar justera in sytemet seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.