Föra över bilder, trasig skärm. Samsung

Permalänk

Föra över bilder, trasig skärm. Samsung

Hej, har en trasig A40 Samsung telefon jag gärna vill få över bilderna på. Kopplar jag in i datorn vill den jag ska bekräfta via telefonen, vilket jag ej kan pga skärmen... Har i övrigt ej lås på skärmen.

Måste jag laga den först?

Permalänk
Medlem

Kanske att det funkar med USB-C till HDMI/Samsung Dex men det är lite olika från modell till modell på Samsungs telefoner/tablets.
@Samsung kanske har svar på om det går med din modell.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kanske att det funkar med USB-C till HDMI/Samsung Dex men det är lite olika från modell till modell på Samsungs telefoner/tablets.
@Samsung kanske har svar på om det går med din modell.

Dex finns bara på S modeller, annars var det en riktigt bra tanke!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Samsung Sverige

Det kan möjligen gå att bekräfta genom att koppla in ett USB-tangentbord, men jag vågar inte svära på det. Du har inte använt fotosynkningen i Galleri-appen under tiden den var hel?

Jag tror också tyvärr att A40 saknar HDMI-stöd: https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/how-do-i-co...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det kan möjligen gå att bekräfta genom att koppla in ett USB-tangentbord, men jag vågar inte svära på det. Du har inte använt fotosynkningen i Galleri-appen under tiden den var hel?

Jag vet inte riktigt, har två telefoner varav min trasiga är jobb mobil. En af fotona jag har på den är lite "akut" då det är en typskylt på en maskin jag behöver delar till innan semestern Du skrev gällande Tangentbord, kan jag då koppla hubb tangentbord + datorn för att kunna föra över?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av spicy_mama:

Jag vet inte riktigt, har två telefoner varav min trasiga är jobb mobil. En af fotona jag har på den är lite "akut" då det är en typskylt på en maskin jag behöver delar till innan semestern Du skrev gällande Tangentbord, kan jag då koppla hubb tangentbord + datorn för att kunna föra över?

Ja, det är en USB C-hubb jag tänker skulle kunna få det att fungera, eller någon typ av multiportadapter. Jag vågar som sagt inte lova att det går, men exempelvis skärmlåskoden går att skriva in med ett tangentbord anslutet (i alla fall på de modeller jag testat).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Installera TWRP image med Odin. Starta den i recovery mode, plugga i kabeln och sen ska filerna dyka upp i utforskaren.

https://twrp.me/Devices/Samsung/

https://odindownload.com/download/#.YNycaOgzZZd

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Razzz:

Installera TWRP image med Odin. Starta den i recovery mode, plugga i kabeln och sen ska filerna dyka upp i utforskaren.

https://twrp.me/Devices/Samsung/

https://odindownload.com/download/#.YNycaOgzZZd

Går det att installera det till telefonen utan att kunna godkänna en USB-anslutning?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ja, det är en USB C-hubb jag tänker skulle kunna få det att fungera, eller någon typ av multiportadapter. Jag vågar som sagt inte lova att det går, men exempelvis skärmlåskoden går att skriva in med ett tangentbord anslutet (i alla fall på de modeller jag testat).

Har ej skärmlås kod på telefonen. Antar jag inte kan föra över endast pga att jag inte kan bekräfta på telefonen att jag ska föra över filer...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av spicy_mama:

Har ej skärmlås kod på telefonen. Antar jag inte kan föra över endast pga att jag inte kan bekräfta på telefonen att jag ska föra över filer...

Nej, precis, men det jag tror kan vara värt att testa är att trycka enter på tangentbordet för att acceptera att filöverföringen ska se.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Går det att installera det till telefonen utan att kunna godkänna en USB-anslutning?

Yepp.

Boota till download-mode (tryck och håll nere tills det vibrerar: volym ner + hemknapp + startknapp).
Bekräfta med volym upp.
Koppla in tele.
Starta Odin.
Klicka på "AP".
Välj TWRP filen som du laddat ner (den ska heta *.tar på slutet).
Välj "Options".
Avmarkera "Auto Reboot".
Klicka på "Start".
Den tuggar på ett tag.

Starta om tele (alternativt ut med batteriet om man har sådan tur att man kan ta av det).

När telefonen är av, tryck och håll nere tills det vibrerar: volym upp + hemknapp + startknapp.

Recovery startar.

Plugga in telefonen och du ska då direkt komma åt lagringsutrymmet från utforskaren (Windows).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Razzz:

Yepp.

Boota till download-mode (tryck och håll nere tills det vibrerar: volym ner + hemknapp + startknapp).
Bekräfta med volym upp.
Koppla in tele.
Starta Odin.
Klicka på "AP".
Välj TWRP filen som du laddat ner (den ska heta *.tar på slutet).
Välj "Options".
Avmarkera "Auto Reboot".
Klicka på "Start".
Den tuggar på ett tag.

Starta om tele (alternativt ut med batteriet om man har sådan tur att man kan ta av det).

När telefonen är av, tryck och håll nere tills det vibrerar: volym upp + hemknapp + startknapp.

Recovery startar.

Plugga in telefonen och du ska då direkt komma åt lagringsutrymmet från utforskaren (Windows).

Det verkar lite krångligare på A40, om inte tillvägagångssättet ändrats i någon uppdatering. Men det kanske går att lösa utan att se skärmen: https://www.youtube.com/watch?v=D3V1BFFW2eg

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Yepp.

Boota till download-mode (tryck och håll nere tills det vibrerar: volym ner + hemknapp + startknapp).
Bekräfta med volym upp.
Koppla in tele.
Starta Odin.
Klicka på "AP".
Välj TWRP filen som du laddat ner (den ska heta *.tar på slutet).
Välj "Options".
Avmarkera "Auto Reboot".
Klicka på "Start".
Den tuggar på ett tag.

Starta om tele (alternativt ut med batteriet om man har sådan tur att man kan ta av det).

När telefonen är av, tryck och håll nere tills det vibrerar: volym upp + hemknapp + startknapp.

Recovery startar.

Plugga in telefonen och du ska då direkt komma åt lagringsutrymmet från utforskaren (Windows).

Blir nog ganska jobbigt utan hemknapp skulle jag vilja säga.

Däremot kan jag meddela hur man kommer in i download mode och det är att hålla in Volym ner och upp koppla in en kabel ifrån datorn så ska den gå till download

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2