LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Måste säga att högtalarna i CX55 är riktigt bra för att vara TV högtalare. Köpte även LGs billigare soundbar SN7C men ljudet blev inte bättre utan sämre tex till musik.

Japp, det är så roligt med polare som retade en att ljudet kommer suga pung som alla andra TV apparater när man köpte. Jag har själv hoppat till flera gånger när jag spelat för ljud från spelet har skrämt mig för det lät som det kom från precis bredvid mig.

Säger det återigen, ljudet är verkligen imponerande för att vara en TV och det märks att de la ändå stor möda på att ha bra ljud från TV'n.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Tror det finns fästen där delen man skruvar fast i tvn ser ut som ett (X) istället för två metallbalkar. Annars kan man ju alltid ta fram bågfilen och ta bort den övre delen som sticker upp..

Det där med bågfil var en bra idé 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack, ska kolla!

Hade velat få tag i ett fäste som inte "sticker ut" utanför den tjockare delen av TVn eftersom jag planerar ha den på en vägg där man ser väldigt lätt in bakom den från sidan när man går förbi.

Biltema har också några mindre modeller, sen om man t ex har en vit vägg så går man bra loss med vit sprayfärg på fästet så är det inkognito ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Efter en plötslig och allt för tidig bortgång av min Panasonic plasma 55" VT60 i söndags tittar jag nu på 55CX6 som ersättare

Hehe jag sitter också på en panasonic plasma från samma år som din. Vill ju helst inte lägga pengar på en ny TV just nu, men vill samtidigt ha en ny TV med allt vad det innebär. Det skulle inte göra så mycket om den går sönder nu när CX 65":aren bara kostar 15 790kr.. jäkligt bra pris.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Biltema har också några mindre modeller, sen om man t ex har en vit vägg så går man bra loss med vit sprayfärg på fästet så är det inkognito ;D

Tack för tipset!

Fin idé även med sprayfärg, finns lösningar på allt ifall man bara tänker till lite 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Japp, det är så roligt med polare som retade en att ljudet kommer suga pung som alla andra TV apparater när man köpte. Jag har själv hoppat till flera gånger när jag spelat för ljud från spelet har skrämt mig för det lät som det kom från precis bredvid mig.

Säger det återigen, ljudet är verkligen imponerande för att vara en TV och det märks att de la ändå stor möda på att ha bra ljud från TV'n.

Kul att du håller med. Vad kör du för ljudinställning på TVn?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har sänkt 65" GX ytterligare en femhundring till 19490:-, gissar att den inte lär sjunka mycket mer innan de sista exen försvinner och G1 tar över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Mediamarkt har sänkt 65" GX ytterligare en femhundring till 19490:-, gissar att den inte lär sjunka mycket mer innan de sista exen försvinner och G1 tar över..

Kan vara värt att nämna att Webhallen har medlemspris på den för 17990kr! (... kom i nyhetsmejlet i början av veckan )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan vara värt att nämna att Webhallen har medlemspris på den för 17990kr! (... kom i nyhetsmejlet i början av veckan )

Jäklar! Nästan så att man ska nyttja öppet köp på min GX som står oöppnad från Elgiganten 😅

Permalänk
Medlem

Hallå, om man köper till LGs förlängda ”försäkringsperiod” täcker den inbränningar också eller bara om tvn går sönder på något annat sätt?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Hallå, om man köper till LGs förlängda ”försäkringsperiod” täcker den inbränningar också eller bara om tvn går sönder på något annat sätt?

Ställde just den frågan när jag köpte hos Elgiganten och fick till svar att det sen ca ett halvår tillbaka om jag minns rätt gäller även "burn-in"-problem. Därför valde jag att teckna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ställde just den frågan när jag köpte hos Elgiganten och fick till svar att det sen ca ett halvår tillbaka om jag minns rätt gäller även "burn-in"-problem. Därför valde jag att teckna den.

I andra länder (USA t.ex.) kommer en LG-tekniker hem till en och byter på plats, undra om det är samma i Sverige? Det finns ju för övrigt 3st ”garantialternativ” på LGs hemsida, jag misstänker att du valde det 3:e dvs. ”LG Premium Care 5 års garanti”, det är de enda av de tre som verkar täcka just ”inbränningar”? Ganska mastigt dock, 1600kr

https://www.service-lg.com/LG/Welcome

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jäklar! Nästan så att man ska nyttja öppet köp på min GX som står oöppnad från Elgiganten 😅

Kanske bättre nyttja nån prisgaranti om det finns?

Permalänk
Skrivet av Izak80:

I andra länder (USA t.ex.) kommer en LG-tekniker hem till en och byter på plats, undra om det är samma i Sverige? Det finns ju för övrigt 3st ”garantialternativ” på LGs hemsida, jag misstänker att du valde det 3:e dvs. ”LG Premium Care 5 års garanti”, det är de enda av de tre som verkar täcka just ”inbränningar”? Ganska mastigt dock, 1600kr

https://www.service-lg.com/LG/Welcome

Vet inte vilken typ det var, bara att den förlängda garantin var på 5 år och täckte burn-in. Betalade 1.190:- har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske bättre nyttja nån prisgaranti om det finns?

Tveksamt det funkar på ett medlemserbjudande som inte är tillgänglig för alla?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tänkte själv kommentera att varför inte prismatcha men skippade sen min kommentar just pga det som står ovanför, rätt säker på att det inte funkar i det här fallet när det bättre priset bara gäller medlemmar.

Permalänk
Medlem

Det kan funka ändå. Säg att du vill lämna tillbaks den på öppet köp men att du behåller den om dom matchar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vet inte vilken typ det var, bara att den förlängda garantin var på 5 år och täckte burn-in. Betalade 1.190:- har jag för mig.

Ok, jag förstår. Tänkte skicka ett brev till LGs support och fråga om inbränningar täcks av den billigare försäkringen (den de kallar ”Förlängd LG-garanti”) återkommer här om jag får svar då det kan vara av intresse för andra som precis skall köpa en LG Oled.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, jag förstår. Tänkte skicka ett brev till LGs support och fråga om inbränningar täcks av den billigare försäkringen (den de kallar ”Förlängd LG-garanti”) återkommer här om jag får svar då det kan vara av intresse för andra som precis skall köpa en LG Oled.

Tänkte precis själv höra av mig till dom angående det, så tar o inväntar o see va du får för svar istället.

Lite orolig angående inbränning, så har man en garanti på 5 år är det iallafall okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE
Välj OLED och vad du betalade så får du upp de alternativ som finns.

Det alternativ som oftast tas upp är detta, som förlänger garantin till 5 år, och är tillgängligt att registrera upp till två år efter inköp:
"Denna förlängning av garantin skyddar din LG-enhet med ytterligare 36 månader med en total garantitid på 5 år vilket gör att du inte kommer att ha några extra kostnader vid eventuell reparation. LG service och support kommer att vara tillgängliga för dig på ett enkelt sätt - det betyder smidig hantering vid eventuellt utbyten eller reparation där alltid originalreservdelar används."

Det fina med detta alternativ är ju att man kan vänta 23 månader och sen göra ett ’burn-in’-test för att se hur orolig man behöver vara och köpa då om man fortfarande är orolig. Inget man måste göra direkt vid köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det fina med detta alternativ är ju att man kan vänta 23 månader och sen göra ett ’burn-in’-test för att se hur orolig man behöver vara och köpa då om man fortfarande är orolig. Inget man måste göra direkt vid köpet

ja. jättebra, men det är inte riktigt vad vi undra här utan snarare om alt. 1 (dvs. Förlängd LG-garanti 5 års garanti) faktiskt täcker problem som "inbränningar". Beskrivningen på LGs hemsida är något vag. Jag återkommer när jag fått ett svar från LG.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

ja. jättebra, men det är inte riktigt vad vi undra här utan snarare om alt. 1 (dvs. Förlängd LG-garanti 5 års garanti) faktiskt täcker problem som "inbränningar". Beskrivningen på LGs hemsida är något vag. Jag återkommer när jag fått ett svar från LG.

Aqilo som säljer själva garantin och verkar vara deras servicepartner skickade ett utförligt svar där de förklarade att inget av alternativen täcker inbränningar men när jag kontaktade LGs support sa de att det inte var några som helst problem så det verkar bero lite på vem man frågar...Det kan hända att villkoren skiljer sig mellan olika länder då Aqilo är baserade i Tyskland men det var i alla fall svaret som jag fick när jag kontaktade dem genom hemsidan där man tecknar tilläggsförsäkringen.

LG bekräftade dock att det visst täckte inbränningar och det är flera som har skrivit det i tråden så i det här fallet skulle jag nog tro mer på LG eftersom det dessutom är deras support man ska kontakta vid eventuella servicebehov men det är klart att det är förvirrande när två parter som båda påstår sig representera LG hävdar olika saker.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Aqilo som säljer själva garantin och verkar vara deras servicepartner skickade ett utförligt svar där de förklarade att inget av alternativen täcker inbränningar men när jag kontaktade LGs support sa de att det inte var några som helst problem så det verkar bero lite på vem man frågar...Det kan hända att villkoren skiljer sig mellan olika länder då Aqilo är baserade i Tyskland men det var i alla fall svaret som jag fick när jag kontaktade dem genom hemsidan där man tecknar tilläggsförsäkringen.

LG bekräftade dock att det visst täckte inbränningar och det är flera som har skrivit det i tråden så i det här fallet skulle jag nog tro mer på LG eftersom det dessutom är deras support man ska kontakta vid eventuella servicebehov men det är klart att det är förvirrande när två parter som båda påstår sig representera LG hävdar olika saker.

Ja visst är det, tack för inputen. Jag har skickat ett mail till supporten bara för att få ett personligt klartecken vad som gäller. Vissa kanske inte tycker detta är ett jätteproblem men jag vill gärna veta.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Mailade dom för ett tag sedan, här är svaret:

LG:s garanti förlängs till 5 år (högst 2 år efter köpet möjligt).

Denna garantiförlängning skyddar din LG-enhet i ytterligare 36 månader till en total garantiperiod på 5 år. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

LG Premium Protection i 3 år (högst 14 dagar efter köpet).

Detta skydd förlänger tillverkarens garanti med ytterligare 12 månader till en total garantiperiod på 3 år. Dessutom skyddar detta servicepaket dig i händelse av skador som inte täcks av de vanliga garantivillkoren. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

LG Premium Protection i 5 år (högst 14 dagar efter köpet).

Detta skydd förlänger tillverkarens garanti med ytterligare 36 månader till en total garantiperiod på 5 år. Dessutom skyddar detta servicepaket dig i händelse av skador som inte täcks av de vanliga garantivillkoren. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

Tjänstepaket med månadsbetalning har vilken varaktighet som helst, eftersom de kan sägas upp när som helst.

Servicepaket med månadsbetalning kan endast köpas upp till 14 dagar från inköpsdatumet för enheten!

Om du är intresserad av en försäkring kan jag boka den åt dig och ge dig 10 % rabatt på försäkringssumman.

Permalänk
Medlem

Som är med andra ord lika dåliga på att ge detaljerade svar per mail som dom är på att skriva ut detaljerad info på hemsidan 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Mailade dom för ett tag sedan, här är svaret:

LG:s garanti förlängs till 5 år (högst 2 år efter köpet möjligt).

Denna garantiförlängning skyddar din LG-enhet i ytterligare 36 månader till en total garantiperiod på 5 år. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

LG Premium Protection i 3 år (högst 14 dagar efter köpet).

Detta skydd förlänger tillverkarens garanti med ytterligare 12 månader till en total garantiperiod på 3 år. Dessutom skyddar detta servicepaket dig i händelse av skador som inte täcks av de vanliga garantivillkoren. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

LG Premium Protection i 5 år (högst 14 dagar efter köpet).

Detta skydd förlänger tillverkarens garanti med ytterligare 36 månader till en total garantiperiod på 5 år. Dessutom skyddar detta servicepaket dig i händelse av skador som inte täcks av de vanliga garantivillkoren. Du kommer inte att få några extra kostnader i händelse av en reparation. LG-service och support kommer att vara lättillgänglig för dig - vilket gör det enkelt för dig att reparera din LG-produkt med hjälp av äkta reservdelar eller att byta ut den.

Tjänstepaket med månadsbetalning har vilken varaktighet som helst, eftersom de kan sägas upp när som helst.

Servicepaket med månadsbetalning kan endast köpas upp till 14 dagar från inköpsdatumet för enheten!

Om du är intresserad av en försäkring kan jag boka den åt dig och ge dig 10 % rabatt på försäkringssumman.

Ja det där sa verkligen inget mer än vad som redan står på deras hemsida och gav ingen klarhet i ”inbränningsfrågan” överhuvudtaget.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Vet inte var säljaren jag pratade med på Elgiganten läste men när jag ställde frågan till honom och sa att jag ville försäkra mig om att garantin verkligen täckte även burn-in bekräftade han som jag skrev tidigare att den förlängda garantin (5 år) inte hade täckt burn-in men att villkoren ändrats för ca ett halvår sen till att nu även inkludera burn-in.

Eftersom jag köpt denna förlängda garanti hos Elgiganten och även fått den info jag fått av just Elgiganten när jag ställde denna fråga specifikt kommer jag bli väldigt otrevlig att ha att göra med för Elgigantens del ifall det skulle visa sig att jag inte får utlovad hjälp framöver om det skulle bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vet inte var säljaren jag pratade med på Elgiganten läste men när jag ställde frågan till honom och sa att jag ville försäkra mig om att garantin verkligen täckte även burn-in bekräftade han som jag skrev tidigare att den förlängda garantin (5 år) inte hade täckt burn-in men att villkoren ändrats för ca ett halvår sen till att nu även inkludera burn-in.

Eftersom jag köpt denna förlängda garanti hos Elgiganten och även fått den info jag fått av just Elgiganten när jag ställde denna fråga specifikt kommer jag bli väldigt otrevlig att ha att göra med för Elgigantens del ifall det skulle visa sig att jag inte får utlovad hjälp framöver om det skulle bli aktuellt.

Men då köpte du Elgigantens egna försäkring misstänker jag. Det jag försöker komma underfund med är om LGs sk. ”Förlängd LG-garanti 5 års garanti” (den billigaste av de tre, 799kr) även täcker ”inbränningsskydd”.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Men då köpte du Elgigantens egna försäkring misstänker jag. Det jag försöker komma underfund med är om LGs sk. ”Förlängd LG-garanti 5 års garanti” (den billigaste av de tre, 799kr) även täcker ”inbränningsskydd”.

Ingen aning om vem som ansvarar för denna förlängda garanti/försäkring bakom kulisserna. Vet bara att jag köpte den av Elgiganten på inrådan av säljaren i samband med att jag köpte min TV. Samt att jag fick bekräftat att den även omfattar burn-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hehe jag sitter också på en panasonic plasma från samma år som din. Vill ju helst inte lägga pengar på en ny TV just nu, men vill samtidigt ha en ny TV med allt vad det innebär. Det skulle inte göra så mycket om den går sönder nu när CX 65":aren bara kostar 15 790kr.. jäkligt bra pris.

Vi köpte en 55" i torsdags. Super-duper-nöjda med OLED sett mot gamla Panna-plasman
Suktade av 65 tummaren..men vi körde vidare på samma storlek även om det bara är ett par tusenlappar till för större storlek. Hade vi haft TV'n primärt för film vareviga kväll för frugan och mig kanske vi valt en 65", men den lyxen (orken) har vi inte med alla barnen just nu
Det finns en viss aspekt av estetik inblandad i valet av storlek då jag fortfarande håller mig fast vid 5.2 ljud, så 55" och frontar/center på väggen döljer inte hela väggen utan ger ett luftigt intryck

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |