Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är en personlig kod.
Man får den då och då.

Ah, ok

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Tror det svarats på redan men de klickas fast utanpå Här är en bild för illustration!

https://i.imgur.com/t2fYslr_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Jag fick det ärligt talat inte heller att fungera något vidare med bara glasögon eller för den delen originalremmen, särskilt inte med uppsatt hår. Fick samma problem, hårt tryck över näsan som gjorde det svårt att köra mer än någon timme. Jag lyckades dessutom repa linserna med mina glasögon redan efter några få omgångar (som tur inte så det stör, men fortfarande) så det gick bort rätt fort.

Jag har delvis tillslut införskaffat Elite Strap, vilket gjorde enormt mycket för avlastningen, samt en annan "kudde" från VR Cover runt om istället för det medföljande skumgummit, vilket efter lite justeringar gjorde det perfekt. Jag kör med deras tunnare variant, men den lite tjockare är ännu skönare. Upplevde dock att den + linserna gjorde att jag kom lite väl långt ifrån, men tunna funkar bra. Lång leveranstid dock.

Valet föll på VR Optician för att det inte var så många andra som kunde göra glas med mina värden. De du länkar bland annat tillverkar inte mer än CYL -2.0 och jag behöver dessvärre CYL -2,25 (vilket jag även fick betala extra för, det höjde priset med nästan 20 euro). Jag är helt enkelt för blind

De hade även en del recensioner från andra med liknande synfel och snabb leveranstid. De håller till i Tyskland så det tog knappt 2 veckor, vilket är kortare än vad min optiker tog på sig att leverera mina vanliga glasögon, haha. Totalt gick det loss på en dryg tusenlapp, men har man ett lindrigare synfel har man både större valmöjlighet och lite billigare priser generellt. En tusenlapp kändes ändå hyfsat lindrigt när ens vanliga glasögon går loss på ~5k.

Elite strap på ingång tog batteripacket med, har du lust att länka vilket cover du köpte och om du behövde byta standard oculus inserten?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lappen81:

Elite strap på ingång tog batteripacket med, har du lust att länka vilket cover du köpte och om du behövde byta standard oculus inserten?

Jag slog till på den här https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Man behöver byta interface, men allt ingår i det kitet, däremot finns det ingen särskilt spacer för glasögon. Deras rekommendation om man vill ha vanliga glasögon under är att man använder den lite tjockare kudden Finns i andra färger men jag gillade ljusgrå/vita varianten.

Permalänk
Medlem

Det där kan man få gratis om man har ett headset tillverkat före 4 januari
https://support.oculus.com/1504463656600795/?intern_source=bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag slog till på den här https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Man behöver byta interface, men allt ingår i det kitet, däremot finns det ingen särskilt spacer för glasögon. Deras rekommendation om man vill ha vanliga glasögon under är att man använder den lite tjockare kudden Finns i andra färger men jag gillade ljusgrå/vita varianten.

Finns en glasögonspacer även från VRCover.
https://vrcover.com/item/vr-cover-facial-interface-spacer-for...

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop håller sig konkurrenskraftigt: #19118895

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Virtual Desktop håller sig konkurrenskraftigt: #19118895

Väldigt intressant.
Frågan är om det är värt att köra med SSW i 120Hz kontra avstängt i 90Hz.. Hmm.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att enkelt kunna byta mellan spel som är olika tunga att driva utan att behöva pilla för mycket på grafikinställningar mellan varje spelbyte?

Jag har precis fått min Quest 2, och har testat Beat Saber i SteamVR över Air Link 90hz med mitt överklockade RTX 2070. Tanken är att köpa Half Life Alyx snart, och eftersom jag tänker att Alyx är mycket mer krävande att driva så vill jag hitta ett sätt att njuta av båda spelen utan att pilla för mycket på inställningar.

Ska jag sätta upplösning i Oculus Appen till 1.x vad nu datorn klarar av i Alyx, och sedan justera manuellt för varje annat spel i SteamVR om jag har mer grafikstyrka kvar att använda i dem? (Hoppas det går att förstå vad jag menar)

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Hur gör ni för att enkelt kunna byta mellan spel som är olika tunga att driva utan att behöva pilla för mycket på grafikinställningar mellan varje spelbyte?

Jag har precis fått min Quest 2, och har testat Beat Saber i SteamVR över Air Link 90hz med mitt överklockade RTX 2070. Tanken är att köpa Half Life Alyx snart, och eftersom jag tänker att Alyx är mycket mer krävande att driva så vill jag hitta ett sätt att njuta av båda spelen utan att pilla för mycket på inställningar.

Ska jag sätta upplösning i Oculus Appen till 1.x vad nu datorn klarar av i Alyx, och sedan justera manuellt för varje annat spel i SteamVR om jag har mer grafikstyrka kvar att använda i dem? (Hoppas det går att förstå vad jag menar)

Jag tror att man kan sätta SteamVR på att automatiskt skala grafiken beroende på prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Jag tror att man kan sätta SteamVR på att automatiskt skala grafiken beroende på prestanda?

Kommer den att öka upplösning och skärpa ända tills den inser att 90fps inte hålls längre?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Kommer den att öka upplösning och skärpa ända tills den inser att 90fps inte hålls längre?

Så har jag uppfattat det, att den börjar på högsta supersamplingen och gradvis går ner i kvalitet tills mål-fps:en nås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Hur gör ni för att enkelt kunna byta mellan spel som är olika tunga att driva utan att behöva pilla för mycket på grafikinställningar mellan varje spelbyte?

Jag har precis fått min Quest 2, och har testat Beat Saber i SteamVR över Air Link 90hz med mitt överklockade RTX 2070. Tanken är att köpa Half Life Alyx snart, och eftersom jag tänker att Alyx är mycket mer krävande att driva så vill jag hitta ett sätt att njuta av båda spelen utan att pilla för mycket på inställningar.

Ska jag sätta upplösning i Oculus Appen till 1.x vad nu datorn klarar av i Alyx, och sedan justera manuellt för varje annat spel i SteamVR om jag har mer grafikstyrka kvar att använda i dem? (Hoppas det går att förstå vad jag menar)

Du ställer in i Oculus appen upplösningen NG och det blir då 100% i Steam.
Behöver du sänka för nått spel så kan du ställa in i Steam specifika inställningar för varje spel.

Men ang half life alyx
Spelade spelet på bla Oculus Quest 1 och ett GTX 970.
Det såg både bra ut och flöt perfekt.
Spelet ställde in sig själv så att säga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nån som jämfört på senaste virtual desktop och AirLink ?
Jag försökte igår men fattar inte varför Oculus drar igång helt plötsligt när jag försöker starta via virtual desktop.🤔

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nån som jämfört på senaste virtual desktop och AirLink ?
Jag försökte igår men fattar inte varför Oculus drar igång helt plötsligt när jag försöker starta via virtual desktop.🤔

Nu fick jag igång VD. Var tvungen att avaktivera AirLink för att det skulle gå att spela med VD.
Nu har jag inte den senaste beta versionen men senaste versionen som ska ha ASW är tvärr inte lika bra som AirLink.
Efter att ha spela mycket med AirLink är det nått som känns avigt med VD.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu fick jag igång VD. Var tvungen att avaktivera AirLink för att det skulle gå att spela med VD.
Nu har jag inte den senaste beta versionen men senaste versionen som ska ha ASW är tvärr inte lika bra som AirLink.
Efter att ha spela mycket med AirLink är det nått som känns avigt med VD.

SSW finns väl bara i betan? Eller så var det för fyra dagar sen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu fick jag igång VD. Var tvungen att avaktivera AirLink för att det skulle gå att spela med VD.
Nu har jag inte den senaste beta versionen men senaste versionen som ska ha ASW är tvärr inte lika bra som AirLink.
Efter att ha spela mycket med AirLink är det nått som känns avigt med VD.

VD har aldrig haft ASW, däremot har senaste betaversionen fått stöd för SSW. Du kanske förväxlar med att VD nyligen fått stöd för Phase Sync i vanliga versionen (ej beta). Om du vill jämföra ASW kontra SSW så behöver du gå med i betakanalen av VD.

Edit: Youtube-länk som visar skillnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

VD har aldrig haft ASW, däremot har senaste betaversionen fått stöd för SSW. Du kanske förväxlar med att VD nyligen fått stöd för Phase Sync i vanliga versionen (ej beta). Om du vill jämföra ASW kontra SSW så behöver du gå med i betakanalen av VD.

Edit: Youtube-länk som visar skillnaden.

Ja jag kanske blandade ihop lite.
Vad gör Phase Sync? Jag ska nog prova betan med SSW för om det hade varit samma upplevsöe AirLink och VD kör jag hellre med VD.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag kanske blandade ihop lite.
Vad gör Phase Sync? Jag ska nog prova betan med SSW för om det hade varit samma upplevsöe AirLink och VD kör jag hellre med VD.

https://uploadvr.com/facebook-phase-sync-quest-latency/

För att citera artikeln är det en alternativ metod för hantering av bildtimingen, vilket kan minska latensen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

https://uploadvr.com/facebook-phase-sync-quest-latency/

För att citera artikeln är det en alternativ metod för hantering av bildtimingen, vilket kan minska latensen.

Ok, det var det jag tänkte på 👍
Ska prova betan med SSW.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som provat tunnare vaddering från exempelvis VRCover? Ger det märkbart bättre fov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon som provat tunnare vaddering från exempelvis VRCover? Ger det märkbart bättre fov?

Ja du märker skillnad, även om den är liten. Problemet är dock att du ser raka svarta kanter där skärmen tar slut i stället. Så du ser marginellt mer i hörnen men på mitten av respektive sida blir det en rak svart kant. Så för mig blev det en sämre upplevelse. Som med allt annat i VR kan du ha en annan upplevelse då allas ansikten och passform ser olika ut. Jag vågar dock säga att du inte kommer få en förhöjd upplevelse pga den lilla ökning du eventuellt upplever. Ett lätt test för dig är ju att helt enkelt ta av hela inferfacet som sitter på nu och hålla den framför ögonen på dig. Då kan du se skillnaden utan att behöva köpa produkten först.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ja du märker skillnad, även om den är liten. Problemet är dock att du ser raka svarta kanter där skärmen tar slut i stället. Så du ser marginellt mer i hörnen men på mitten av respektive sida blir det en rak svart kant. Så för mig blev det en sämre upplevelse. Som med allt annat i VR kan du ha en annan upplevelse då allas ansikten och passform ser olika ut. Jag vågar dock säga att du inte kommer få en förhöjd upplevelse pga den lilla ökning du eventuellt upplever. Ett lätt test för dig är ju att helt enkelt ta av hela inferfacet som sitter på nu och hålla den framför ögonen på dig. Då kan du se skillnaden utan att behöva köpa produkten först.

Tesade ta av interfacet men det är ju svårt att veta vilket avstånd en tunnare variant ger. Märkte dock inga svarta kanter men bilden hamnr lite ur fokus. Annars skulle det kanske vara värt det, även om skillnaden är liten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför "pass through environment" eller vad det heter är borta? Jag gillade att kunna se allt men nu finns bara de vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Någon som vet varför "pass through environment" eller vad det heter är borta? Jag gillade att kunna se allt men nu finns bara de vanliga.

Försvann det nyligen? Jag kunde använda det för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tesade ta av interfacet men det är ju svårt att veta vilket avstånd en tunnare variant ger. Märkte dock inga svarta kanter men bilden hamnr lite ur fokus. Annars skulle det kanske vara värt det, även om skillnaden är liten.

Ser inte heller några raka kanter förutom om jag ändrar IPD till läge 3

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser inte heller några raka kanter förutom om jag ändrar IPD till läge 3

Läge 3 känns lite såhär för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Någon som vet varför "pass through environment" eller vad det heter är borta? Jag gillade att kunna se allt men nu finns bara de vanliga.

Har du stängt av tracking och/eller guardian? Något eller båda, av dessa verkar inaktivera möjligheten att använda pass through. Tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Kanske redan nämnts men även första generationens Quest kommer få Air Link:
https://www.theverge.com/2021/6/15/22535772/oculus-quest-vr-a...

Tacksamt för min del som just ägare av en sådan.

Permalänk
Medlem

Provade precis senaste Virtual desktop med SSW.
Fungerar bra men är fortfarande "tyngre" än AirLink och man märker av latency i spel som Beat saber och Ragnaröck där AirLink presterar riktigt bra i samma nivå som (kabel)Link

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har någon annan råkat ut för att nedre delen av bilden får en vit/lila nyans och artefakter när ni kör genom link?