Firefox flytande flikar (nya v89 proton interface)

Permalänk
Medlem

Mer irrierande att fixa:
När man ändrar ljudvolym, tex när man ser film (tex streamatd nyhet Aftonbladet) i firefox så dycker det upp en popup- fönster med ljudvolym och "play-back forward". Kan man få denna att försvinna? Den döljer fönstret under, och sabbar.

Den försvinner visserligen efter en stund, men det dröjer alldeles för länge.

Permalänk
Skrivet av fastcat:

...
När man ändrar ljudvolym, tex när man ser film (tex streamatd nyhet Aftonbladet) i firefox så dycker det upp en popup- fönster med ljudvolym och "play-back forward". Kan man få denna att försvinna? Den döljer fönstret under, och sabbar.
...

Har aldrig sett någon sådan ruta, hur ändrar du volymen för att få upp en ruta? Gick in på Aftonbladet för att testa nu och förstår inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighthydraecia:

Har aldrig sett någon sådan ruta, hur ändrar du volymen för att få upp en ruta? Gick in på Aftonbladet för att testa nu och förstår inte vad du menar.

Denna ruta är det han pratar om. Har ringat in det i röd ring

Det kommer upp när du höjer volymen på något annat sätt än att trycka på volym ikonen i statusfältet, t.ex. volymknapp på tangentbordet (t.ex. bärbara datorer har det)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Denna ruta är det han pratar om. Har ringat in det i röd ring
https://i.imgur.com/W4hKuuP.png
Det kommer upp när du höjer volymen på något annat sätt än att trycka på volym ikonen i statusfältet, t.ex. volymknapp på tangentbordet (t.ex. bärbara datorer har det)

Jo, den där rutan poppar Windows upp när man använder någon form av "mediaknappar" för att styra volymen. Har dock inget med Firefox att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jo, den där rutan poppar Windows upp när man använder någon form av "mediaknappar" för att styra volymen. Har dock inget med Firefox att göra.

Så därmed ganska enkel lösning -> https://www.technipages.com/windows-10-disable-volume-overlay
Edit: För Firefox kanske mera relevant: https://support.mozilla.org/en-US/questions/1301997

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, den där rutan poppar Windows upp när man använder någon form av "mediaknappar" för att styra volymen. Har dock inget med Firefox att göra.

Du har rätt! Rutan syns i allt som har med windows att göra. Tex uppspelning av mkv-film, allt troligen.

Skrivet av Lighthydraecia:

Stort tack! Skall testa länk 2 (Mozilla Firefox).
edit
media.hardwaremediakeys.enabled = false fixade allt. Både Firefox och mediaspelare i windows.

Permalänk
Medlem

Märkte att (View Page Info) har försvunnit. Nu måste man trycka CTRL+I. Verkar ha försvunnit redan i v88.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Märkte att (View Page Info) har försvunnit. Nu måste man trycka CTRL+I. Verkar ha försvunnit redan i v88.

Stämmer, den försvann från högerklick menyn. Så länge de inte tar bort funktionen helt är det väl ok använda snabbkommandot istället. Bra funktion, jag använder den då och då men inte ofta.

Permalänk
Medlem

Nytt i FF 91 verkar vara att man inte längre kan ta bort det usla Proton UI't =(
F-n, måste man hitta en annan browser nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nytt i FF 91 verkar vara att man inte längre kan ta bort det usla Proton UI't =(
F-n, måste man hitta en annan browser nu?

Märkte det igår, men man kan leka med userChrome.css. Om du laddar ner och installerar CustomCSSforFx så kan du enkelt ändra vissa delar genom att kommentera ut/i i deras userChrome.css för att göra om allt som du vill ha det. Testade det imorse och fick rätt bra resultat.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Märkte det igår, men man kan leka med userChrome.css. Om du laddar ner och installerar CustomCSSforFx så kan du enkelt ändra vissa delar genom att kommentera ut/i i deras userChrome.css för att göra om allt som du vill ha det. Testade det imorse och fick rätt bra resultat.

Verkar vara enda lösningen, tackar.

Men fattar inte utvecklare att varenda gång dom fingrar på ett UI så blöder dom användare?
Det är någon form av psykos som verkar infinna sig hos "UX" folk.
Windows är på samma vis, saker som fungerar skall ändå fingras på och oftast till det sämre.
Jag menar Windows nådde ju peak UI design med Windows 2000, och det har bara gått utför sedan dess.

Nåja.
Här är min userchrome.css som ungefär fixar tabs och bookmarks menu:

/*** Tighten up drop-down/context/popup menu spacing ***/

menupopup > menuitem, menupopup > menu {
padding-block: 4px !important;
}
:root {
--arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important;
}

/*** Proton Tabs Tweaks ***/

/* Adjust tab corner shape, optionally remove space below tabs */

#tabbrowser-tabs {
--user-tab-rounding: 0px;
}

.tab-background {
border-radius: var(--user-tab-rounding) var(--user-tab-rounding) 0px 0px !important;
margin-block: 1px 0 !important;
}
#scrollbutton-up, #scrollbutton-down { /* 6/10/2021 */
border-top-width: 1px !important;
border-bottom-width: 0 !important;
}
/* Container color bar visibility */
.tabbrowser-tab[usercontextid] > .tab-stack > .tab-background > .tab-context-line {
margin: 0px max(calc(var(--user-tab-rounding) - 3px), 0px) !important;
}

/* Tweak Options as of 8/10/2021; Generated Wed Aug 11 2021 11:37:42 GMT+0200 (Central European Summer Time) */

För er andra som undrar så används userchrome.css inte som default.
Men det fixar man enkelt såhär:
1. Skapa en mapp som heter "chrome" (bara små bokstäver!) i roten av den firefoxprofil du vill använda (about:profiles för att se och hitta den).
2. I den mappen lägger du en fil som heter "userChrome.css", även här är det viktigt med stora och små bokstäver.
3. Klistra in ovan text, eller hitta din egen, i filen.
4. För att få FF att använda CSS filen går du in i about:config och söker på toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets , den sätter du till "true" om den inte redan är det.
5. Starta om FF, klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar vara enda lösningen, tackar.

Men fattar inte utvecklare att varenda gång dom fingrar på ett UI så blöder dom användare?
Det är någon form av psykos som verkar infinna sig hos "UX" folk.
Windows är på samma vis, saker som fungerar skall ändå fingras på och oftqast till det sämre.
Jag menar Windows nådde ju peak UI design med Windows 2000, och det har bara gått utför sedan dess.

Nåja.
Här är min userchrome.css som ungefär fixar tabs och bookmarks menu:

/*** Tighten up drop-down/context/popup menu spacing ***/

menupopup > menuitem, menupopup > menu {
padding-block: 4px !important;
}
:root {
--arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important;
}

/*** Proton Tabs Tweaks ***/

/* Adjust tab corner shape, optionally remove space below tabs */

#tabbrowser-tabs {
--user-tab-rounding: 0px;
}

.tab-background {
border-radius: var(--user-tab-rounding) var(--user-tab-rounding) 0px 0px !important;
margin-block: 1px 0 !important;
}
#scrollbutton-up, #scrollbutton-down { /* 6/10/2021 */
border-top-width: 1px !important;
border-bottom-width: 0 !important;
}
/* Container color bar visibility */
.tabbrowser-tab[usercontextid] > .tab-stack > .tab-background > .tab-context-line {
margin: 0px max(calc(var(--user-tab-rounding) - 3px), 0px) !important;
}

/* Tweak Options as of 8/10/2021; Generated Wed Aug 11 2021 11:37:42 GMT+0200 (Central European Summer Time) */

Tack för den! Nu blev det ju superbra! Slipper jag köra den avancerade versionen jag länkade till!

MS förstör verkligen sitt eget GUI genom åren. Både MS och Firefox borde gå en kurs i UX. Finns verkligen ingen som helst anledning med platta GUI:et som Windows börjar få överallt och heller inte runda rutor som FF gör med Proton.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för den! Nu blev det ju superbra! Slipper jag köra den avancerade versionen jag länkade till!

MS förstör verkligen sitt eget GUI genom åren. Både MS och Firefox borde gå en kurs i UX. Finns verkligen ingen som helst anledning med platta GUI:et som Windows börjar få överallt och heller inte runda rutor som FF gör med Proton.

Det är ju såklart för att skapa en illusion av förbättring.
Lite som att varje gång ett företag får en ny chef med ambitioner så skall det omorganiseras.
Att alla ändå göra samma jobb som innan spelar ju ingen roll, flödeschemat på presentationen ser ju annorlunda ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för den! Nu blev det ju superbra! Slipper jag köra den avancerade versionen jag länkade till!

MS förstör verkligen sitt eget GUI genom åren. Både MS och Firefox borde gå en kurs i UX. Finns verkligen ingen som helst anledning med platta GUI:et som Windows börjar få överallt och heller inte runda rutor som FF gör med Proton.

Platt GUI är bara så Windows 2.0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Platt GUI är bara så Windows 2.0...

Fönstertitel i färg ska det vara, klassiskt och snyggt. Tycker inte om stilen som FF, Steam, Spotify, Epic, inställningar, m.m. Är väl en skada jag har att allt ska vara som på Amigatiden.

Windows 2.0 hade iaf en titelrad och rutor runt så man såg hur stort programmet var. Eller som vilken Linux GUI som helst.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Nya uppdateringen stängde av mina tweaks att få mindre padding runt bokmärkena och högerklicksmenyn Nu är det fet padding så allt tar upp hela skärmen å man måste scrolla å skit. Får väl köpa en 4k skärm för å använda firefox snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Nya uppdateringen stängde av mina tweaks att få mindre padding runt bokmärkena och högerklicksmenyn Nu är det fet padding så allt tar upp hela skärmen å man måste scrolla å skit. Får väl köpa en 4k skärm för å använda firefox snart...

Testa denna kod som Svensktiger visade längre upp: #19200432 jag kör med den och fungerar bra.

Jag har bra padding på högerklicksmenyn. Jag kan ha tweakat något i about:config för att få gamla menyerna i popup men hittar inte den inställningen nu. så tror att det userChrome.css skriptet fungerar för det.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Testa denna kod som Svensktiger visade längre upp: #19200432 jag kör med den och fungerar bra.

Jag har bra padding på högerklicksmenyn. Jag kan ha tweakat något i about:config för att få gamla menyerna i popup men hittar inte den inställningen nu. så tror att det userChrome.css skriptet fungerar för det.

Ja testade den precis! Tack. Vart tog restore all tabs vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Ja testade den precis! Tack. Vart tog restore all tabs vägen?

Vet inte exakt vad du menar men under historik i menyn?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vet inte exakt vad du menar men under historik i menyn?

Yes, dom hade flyttat den. Geez

Permalänk
Inaktiv

Var ganska tveksam till UI't i början ser jag när jag kollar bakåt i tråden men hade faktiskt helt glömt bort det hela om inte tråden bumpades igår. Vande mig nog ganska fort också.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar skarpt Proton. Jag fattar inte iden med att slösa en massa utrymme och dom flytande tabbarna är ju typ en katastrofdålig ide. Själv ligger jag kvar på FF 90 och har stängt av uppdateringar, men det är nog dags att inse att jag får överge Firefox nu. Jag kör Vivaldi också. Borde kolla att jag kan få igång nån vettig ad-blocker i den sen migrera.

Nej, Mozilla behöver nog göra något drastiskt snart, Firefox hade typ 30% marknadsandel och är väl nere i typ 5% nu. Jag ha svårt att tro att den kommer öka iom Proton.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag ogillar skarpt Proton. Jag fattar inte iden med att slösa en massa utrymme och dom flytande tabbarna är ju typ en katastrofdålig ide. Själv ligger jag kvar på FF 90 och har stängt av uppdateringar, men det är nog dags att inse att jag får överge Firefox nu. Jag kör Vivaldi också. Borde kolla att jag kan få igång nån vettig ad-blocker i den sen migrera.

Nej, Mozilla behöver nog göra något drastiskt snart, Firefox hade typ 30% marknadsandel och är väl nere i typ 5% nu. Jag ha svårt att tro att den kommer öka iom Proton.

Det är inte riktigt Mozillas fel att situationen är som den är, utan att Google fått i det närmaste monopol på browser-marknaden. Det är bara Firefox som inte kör Chrome(ium) såvida jag inte missar någon obskyr browser.

Mozilla och Firefox är mer eller mindre körda, de kan inte konkurrera mot en monopolistisk gigant som just Google. Inte ens Microsoft lyckades.

Man får ju även komma ihåg att Microsoft inte ens fick skicka med en egen webbläsare till Windows medans Google får skicka med sin webbläsare i alla sina produkter och dessutom har monopol på det. Olika tider men värt att ha i åtanke vad man förr räknade som monopol och idag sväljer som ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag ogillar skarpt Proton. Jag fattar inte iden med att slösa en massa utrymme och dom flytande tabbarna är ju typ en katastrofdålig ide. Själv ligger jag kvar på FF 90 och har stängt av uppdateringar, men det är nog dags att inse att jag får överge Firefox nu. Jag kör Vivaldi också. Borde kolla att jag kan få igång nån vettig ad-blocker i den sen migrera.

Nej, Mozilla behöver nog göra något drastiskt snart, Firefox hade typ 30% marknadsandel och är väl nere i typ 5% nu. Jag ha svårt att tro att den kommer öka iom Proton.

Om du lägger in den här userchrom.css som jag fick tidigare i tråden så blir det som vanligt. Jag bytte ändå till slut till Edge igen, men kanske kommer tillbaka till Firefox igen nästa vecka. man vet aldrig med mig.

Ublock är ju den vettiga till alla webbläsare.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är inte riktigt Mozillas fel att situationen är som den är, utan att Google fått i det närmaste monopol på browser-marknaden. Det är bara Firefox som inte kör Chrome(ium) såvida jag inte missar någon obskyr browser.

Mozilla och Firefox är mer eller mindre körda, de kan inte konkurrera mot en monopolistisk gigant som just Google. Inte ens Microsoft lyckades.

Jovisst är det svårt att slåss mot Chrome, men saken blir ju inte bättre av att man gör sina trogna användare sura genom leka med UI:t och ta bort finesser titt och tätt.

Skrivet av anon5930:

Man får ju även komma ihåg att Microsoft inte ens fick skicka med en egen webbläsare till Windows medans Google får skicka med sin webbläsare i alla sina produkter och dessutom har monopol på det. Olika tider men värt att ha i åtanke vad man förr räknade som monopol och idag sväljer som ingenting.

Jo tiderna förändrades, när jag var ung yngre så kommer jag ihåg att PC-tools åkte på smisk för att dom samlade in uppgifter om vad som fanns på systemet. Detta ansågs vara otroligt integritetskränkande. Detta var på tiden när man ringde upp med modem. Idag är det nog ingen som ens höjer på ögonbrynen över detta...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Så dom är på G igen med senaste 92.0
Efter uppdateringen är tabs och toolbar helt plötsligt skall följa windows färgteman.
Men dem gör ju inte det!
Det krävs ytterligare en ändring i din userChrome.css.
Med dom här raderna så kommer FF igen att lyda windows färginställningar:

.titlebar-color{
color: -moz-accent-color-foreground;
background-color: -moz-accent-color;
}

Och det är då själva f-n att dom inte fattar att varje UI uppdatering betyder tappade användare.

Permalänk

Det är ju inte konstigt att FF tappar användare. Saker ändras för ändrandets skull och till det sämre. Menyer är tydligen riktigt fult och skall bekämpas.

Permalänk
Medlem

Ett tips för dig som gillar (classic) Firefox
https://winaero.com/disable-proton-in-firefox-91/

Permalänk
Medlem

Firefox har haft en workaround i Windows 11 för att göra det enklare för användare att få alla länkar att öppna i Firefox. Nu har Microsoft blockat det i en uppdatering som släpptes för några dagar sedan.
https://www.howtogeek.com/774542/windows-11-officially-shuts-...

Bakgrunden är den att Microsoft med alla fula medel försöker få över användare till Edge och har skapat nya länkar i Windows som hårdpekar på att alltid använda Microsoft Edge. Det fanns redan i Windows 10, men är värre i Windows 11.

Microsoft är riktigt äckliga ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Firefox har haft en workaround i Windows 11 för att göra det enklare för användare att få alla länkar att öppna i Firefox. Nu har Microsoft blockat det i en uppdatering som släpptes för några dagar sedan.
https://www.howtogeek.com/774542/windows-11-officially-shuts-...

Bakgrunden är den att Microsoft med alla fula medel försöker få över användare till Edge och har skapat nya länkar i Windows som hårdpekar på att alltid använda Microsoft Edge. Det fanns redan i Windows 10, men är värre i Windows 11.

Microsoft är riktigt äckliga ibland.

Dags för några miljarder Euro i böter igen då så att dom lär sig...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"