Handelsbanken först i pilotprojekt för e-krona

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Quenya:

Vad är ens poängen med en e-krona? Vad fyller detta för funktion utöver våra redan befintliga digitala betalningslösningar?

Det finns flera fördelar med en e-krona kontra kortsystemet vi har idag:

  • Du kan fasa ut kontanter i samhället helt.

  • Alla transaktioner är 100% spårbara direkt (svartjobb och illegala transaktioner blir därmed svårare).

  • Transaktioner kan ske i realtid kontra det systemet som finns idag där pengar "reserveras" innan de kan flyttas inom bank-timmarna.

  • Du slipper valuta-konvertering-kostnader när andra länder introducerar sina "e-varianter" (t.ex. utreder euron samma möjlighet som e-kronan).

  • Kontrollen ges tillbaka till Riksbanken från VISA/MasterCard.

Dessa var några exempel nu bara. Men enda direkta nackdelarna med e-kronan är att belastningen för nätverket kan bli ett framtida problem att lösa, något som flaggats redan i de preliminära rapporterna för e-kronan utredningen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Men du kommer ofta in i sådana här trådar och visar på en viss form av okunnighet.

Jag kommer ofta in i sådana här trådar för att området intresserar mig. Jag är ingen ekonom så jag har inte alla fackkunskaper men försöker hålla mig uppdaterad och lagom påläst. Du får gärna rätta mig när du ser faktafel. Däremot ser jag inte att det jag skrev motsätter det du skrev?

Skrivet av Maarus:

Du har insättningsgaranti på de flesta institut som lyder under bankreglering upp till 1 050 000sek per person samt institut. Garanterat genom lagkrav av riksgälden.

Givetvis kräver banker ofta någon säkerhet för att låna ut, men det betyder inte att bankerna kan skapa oändligt med eget kapital för utlåning enbart så länge det finns en säkerhet för fodran. 2008 i Usa hade dem det tänket, eftersom "säkerheten" aldrig kan sjunka i pris. Men även banker har en egen kapitaltäckningsgrad som är reglerad. Regleringen i Basel III är ganska kraftigt skärpt sen 08.

Men m4gnify har rätt, faktum är att bankerna säljer bostadsobligationer när dem vill ha kapital för utlåning, vem köper? Andra Marknadsaktörer(pensionsfonder, försäkringsbolag etc) men inte bara.... Våran egen riksbank köper värdepapper för 700miljarder per år utöver köpen innan covid. Dem har t.om nyanställt en tjänsteman på heltid för att enbart syssla med köp av obligationer.

Insättningsgarantin gör att pengarna som försvinner när banken konkar ersätts från annat håll. Men oavsett om de ersätts eller ej så har de ju försvunnit först. Det är inte den konkande banken som har lagt undan 1 miljon per person av sina egna pengar. Detta till skillnad från ekronor (och kontanter) som finns i din ägo oavsett om affärsbanken konkar.

Ja, bankerna kan inte skapa hur mycket som helst. Det jag menade (och tror att jag skrev) var att banken inte lånar ut sina egna pengar, om så vore fallet hade räntan varit högre. Räntan kan vara så låg för att det skapas nya pengar vid utlåningstillfället.

Skrivet av Maarus:

Men riksbanken säger "Syftet är att hålla det allmänna ränteläget nere och bidra till en fungerande kreditförsörjning".

Ja, och det är väl lite det jag skrev också? Riksbanken försöker hålla inflationen uppe genom att sänka räntorna. De stora obligationsköpen kommer väl av att den vanliga styrräntan inte riktigt går att sänka så mycket mer? Syftet är väl detsamma, att hålla låneräntor låga för att öka på belåning hos privatpersoner och organisationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan fasa ut kontanter i samhället helt.

Är detta verkligen universellt något positivt? Jag kanske är bakåtsträvande, men jag ser fortfarande flera fördelar med fysisk valuta. Det finns pedagogik i fysiska pengar för barn, de fungerar i de fall det sker driftstörningar i affärer, de tillåter turister att göra betalningar i de fall de kommer från länder som förlitar sig på fysisk valuta...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Är detta verkligen universellt något positivt? Jag kanske är bakåtsträvande, men jag ser fortfarande flera fördelar med fysisk valuta. Det finns pedagogik i fysiska pengar för barn, de fungerar i de fall det sker driftstörningar i affärer, de tillåter turister att göra betalningar i de fall de kommer från länder som förlitar sig på fysisk valuta...

Någon gång måste man ju gå vidare. Jag har inte använt fysisk valuta öht de senaste 15 åren och det har aldrig någonsin varit ett problem. Givetvis finns det positiva aspekter även för fysisk valuta, men jag skulle säga att det är relativt obetydliga sett till helheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Jag hade velat bojkotta bankerna helt. De skriker och gormar när folk vill investera i krypto - sen skapar de sin egna valuta (som de säkert kan trycka fler av). Riktigt ormigt.

Banksystemet fungerar toppen, så länge man har regler och lagar som kan hindra bankerna från att drivas som vilket företag som helst. Banker ska inte optimeras för vinning som andra företag drivs, det är en allmännytta som ska skydda kunderna till 100% i första hand.

Men med den inställning som världen har att allt måste optimeras för MAXIMAL vinst med avstämning var fjärde månad så blir det svårt och vi borde nog försöka ändra den inställningen först. Att pusha "fotfolket" så mycket det går för att man själv som företagare ska få mesta möjliga i plånboken borde vara kriminellt, självklart vill vissa pressa pensionsåldern uppåt mer och mer, det är samma personer som sitter och latar sig i en kontorsstol medan riktiga arbetare sliter skiten ur sig och bokstavligen går sönder innan man nått pensionsåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Är detta verkligen universellt något positivt? Jag kanske är bakåtsträvande, men jag ser fortfarande flera fördelar med fysisk valuta. Det finns pedagogik i fysiska pengar för barn, de fungerar i de fall det sker driftstörningar i affärer, de tillåter turister att göra betalningar i de fall de kommer från länder som förlitar sig på fysisk valuta...

Kom å tänka på en kollega för ett par år sedan, hon och hennes dotter var ute på stan och så ville dottern ha något i en affär och frågade då mamman om hon inte kunde få den, hon svarade att hon inte hade pengar (det var för dyrt), varpå dottern pekade på en bankomat och sa att det bara är att ta ut mera… 🙈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Du lånar pengar av banken. Har inte dom pengar att låna ut så lånar dom av riksbanken. Dom trollar inte fram pengar om du trodde det.

Det är lite mer komplicerat än så. Vi fick väl alla lära oss i skolan att banken lånar in och lånar ut och deras vinst är skillnaden mellan inlåningsräntan och utlåningsräntan typ (jag sätter in 100 kronor och tar efter ett år ut 101 med en procent ränta, någon annan lånar 100 kronor och betalar efter ett år tillbaka 102 till två procent ränta och banken gör då en krona i vinst), men det stämmer inte alls i dagens samhälle. Banken skapar istället "nya pengar" när någon exempelvis tar ett bostadslån, de måste ha en viss täckning dock, jag vet inte exakt siffra nu men 2010 var det 2% exempelvis, men kravet är inte att de ska ha detta sparat på egentligen utan de kan använda sin förväntade vinst eller kommande aktieutdelningar som kapitaltäckning exempelvis. Men bortser vi från det så är det alltså 2% de behöver (eller det var det 2010 i alla fall). Så om jag sätter in en hundralapp i ett år kan banken låna ut 5000 i ett år. Sen finns det förstås en massa andra regler som spelar in, men på det stora hela.

Skrivet av Yatagarasu:

Det finns flera fördelar med en e-krona kontra kortsystemet vi har idag:

  • Du kan fasa ut kontanter i samhället helt.

E-kronan gör väl varken till eller från där egentligen, vi hade kunnat fasa ut kontanter nu också om vi ville. Folk hade blivit sura men det kommer de att bli även om vi har en E-krona.

Citat:
  • Alla transaktioner är 100% spårbara direkt (svartjobb och illegala transaktioner blir därmed svårare).

Nja, transaktioner är spårbara idag också. Det går att komma undan i viss mån genom många mellanhänder eller så, men i allmänhet så är transaktioner i bankernas system redan helt spårbara.

Citat:
  • Transaktioner kan ske i realtid kontra det systemet som finns idag där pengar "reserveras" innan de kan flyttas inom bank-timmarna.

Men det är ju en konstruerad begränsning av bankerna och lagarna som de verkar under, det finns inget tekniskt som hindrar att ha ögonblickliga transaktioner idag heller.

Citat:
  • Du slipper valuta-konvertering-kostnader när andra länder introducerar sina "e-varianter" (t.ex. utreder euron samma möjlighet som e-kronan).

Detta är inte heller relaterat till E-kronan, bankerna tar ut växlingsavgift för att de kan, inte för att de måste.

Citat:
  • Kontrollen ges tillbaka till Riksbanken från VISA/MasterCard.

Det här behöver nog förklaras lite tydligare. Riksbanken har idag kontroll över kronan även om de har överlåtit en del till de vanliga bankerna, dock har de ju kontroller och regler de måste följa, precis som Riksbanken skulle ha kontroll över E-kronan. Däremot kan man ju gå förbi hela bankkortssystemet, men det skulle man ju kunna göra idag också. Riksbanken skulle kunna lansera en betalkortslösning idag med kort eller andra betalmöjligheter utanför Visa et al med vanliga kronor också. Men du kanske syftar på något annat?

Citat:

Dessa var några exempel nu bara. Men enda direkta nackdelarna med e-kronan är att belastningen för nätverket kan bli ett framtida problem att lösa, något som flaggats redan i de preliminära rapporterna för e-kronan utredningen.

Det är svårt att diskutera för- och nackdelar när det inte finns någon färdig produkt att granska. Om transaktionerna skulle vara öppna för alla att granska som för Bitcoin exempelvis så kan det vara en nackdel i mångas ögon, nu tror jag inte de kommer att göra så dock. Men hur tänker du dig att det ska funka? Tror du det kommer att bli en helt ny betalmodell med helt andra terminaler i butikerna? För det tror jag inte är så sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Banksystemet fungerar toppen, så länge man har regler och lagar som kan hindra bankerna från att drivas som vilket företag som helst. Banker ska inte optimeras för vinning som andra företag drivs, det är en allmännytta som ska skydda kunderna till 100% i första hand.

Men med den inställning som världen har att allt måste optimeras för MAXIMAL vinst med avstämning var fjärde månad så blir det svårt och vi borde nog försöka ändra den inställningen först. Att pusha "fotfolket" så mycket det går för att man själv som företagare ska få mesta möjliga i plånboken borde vara kriminellt, självklart vill vissa pressa pensionsåldern uppåt mer och mer, det är samma personer som sitter och latar sig i en kontorsstol medan riktiga arbetare sliter skiten ur sig och bokstavligen går sönder innan man nått pensionsåldern.

Men om banker ska agera allmännyttigt så ska de väl inte vara privatägda aktiebolag?

Permalänk

Bankkonton är inte kronor som banken förvarar åt kunden utan det är ett löfte om kronor - d.v.s. en kredit eller fordring. Det är just därför man inte kan ta bort kontanter utan att ersätta med e-krona.

Utan kontanter eller e-krona så är svenskarnas bankkonton löften om någonting som inte längre existerar.

Skrivet av m4gnify:

Du lånar pengar av banken. Har inte dom pengar att låna ut så lånar dom av riksbanken. Dom trollar inte fram pengar om du trodde det.

Jo, det är precis vad man gör. När du tar ett lån så ger du banken en fordring på dig i utbyte mot en fordring på banken (ditt bankkonto) Det nya saldot på ditt bankkonto tas inte från något annat konto utan skapas när du tar lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men om banker ska agera allmännyttigt så ska de väl inte vara privatägda aktiebolag?

Ska? Den som vill driva en bank för allmännyttan och förstår att banken inte ska drivas främst i vinstintresse ska väl få göra det om de vill. Det finns många privata företag som har hand om allmännyttiga delar i samhället, det är den generella inställningen att allt ska drivas till maximal vinst för ägaren som är problemet och inte om det är ett privat aktiebolag eller statligt bolag som driver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ska? Den som vill driva en bank för allmännyttan och förstår att banken inte ska drivas främst i vinstintresse ska väl få göra det om de vill. Det finns många privata företag som har hand om allmännyttiga delar i samhället, det är den generella inställningen att allt ska drivas till maximal vinst för ägaren som är problemet och inte om det är ett privat aktiebolag eller statligt bolag som driver det.

Det var du som skrev "ska". Du skrev att banken inte ska optimeras för vinst utan skydda sina kunder till 100% först och främst.

Jag vet inte hur du via icke tvingande lagar kan få ett privatägt företag att självmant gå med förlust (eller mindre vinst) för att skydda sina kunder, om det istället skulle finnas ett alternativ som gav mer vinst.

Och om det är tvingande lagar som gör det så borde det inte vara några problem att företaget försöker maximera sin vinst inom de lagar som finns.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Blockkedjan erbjuder transparens, säkerhet och effektivitet, oavsett om det är centraliserat eller inte. I praktiken kommer detta inte göra mycket för slutanvändaren, ev. att e-kronan möjliggör nya innovativa finansiella applikationer och tillämpningar, men det kommer förändra back-end systemet totalt. Idag lagras "digitala pengar" på databaser genom bankernas servrar vilket är än säkerhetsrisk. En centraliserad blockkedja kommer förflytta denna databas till ett transparent krypterat nätverk, förmodligen kontrollerat av Riksbanken, vilket med rätt underliggande teknologi kommer göra nätverket snabbare och säkrare.

Tack, tycker din förklaring låter som rimliga anledningar. Jag är ändå skeptiskt. OK, en blockkedja som är öppen för allmänheten att se ger transparens, men man förlorar integritet för användarna. Man vill kanske inte att alla ska kunna se hur ens e-kronor har bytt ägare genom historien. Och om inte alla får se kedjan så är det tveksamt om den ger mer säkerhet än ett enkelt och beprövat system. Svårt att utveckla så att inte något omkring blockkedjan (api eller användargränssnitt) inte kan hackas. Och samma med riksbanken själva, om man nu inte litar på dem så tror jag inte att man bör lita på dem så mycket mer för att de säger att de har en blockkedja i sin backend....

DHT och blockkedjor är verkligen genial teknik för decentraliserade system, men nu när det blivit ett buzzword som massa företag vill andvända i centraliserade system är jag skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Tack, tycker din förklaring låter som rimliga anledningar. Jag är ändå skeptiskt. OK, en blockkedja som är öppen för allmänheten att se ger transparens, men man förlorar integritet för användarna. Man vill kanske inte att alla ska kunna se hur ens e-kronor har bytt ägare genom historien. Och om inte alla får se kedjan så är det tveksamt om den ger mer säkerhet än ett enkelt och beprövat system. Svårt att utveckla så att inte något omkring blockkedjan (api eller användargränssnitt) inte kan hackas. Och samma med riksbanken själva, om man nu inte litar på dem så tror jag inte att man bör lita på dem så mycket mer för att de säger att de har en blockkedja i sin backend....

DHT och blockkedjor är verkligen genial teknik för decentraliserade system, men nu när det blivit ett buzzword som massa företag vill andvända i centraliserade system är jag skeptisk.

Spelar ingen roll om api eller användargränssnitt hackas, pengarna är hårdkodade på blockkedjan och hacking ser i så fall på samma sätt som tidigare genom användaren eller front-end. Det blir uppenbart säkrare än dagens system som säkerställs med serverbackupper, om en bank hackas kommer hackarna åt pengarna, blockkedjan med rätt underliggande teknik blir betydligt svårare att hacka och säkrare om data valideras på ett bra sätt.

Jag tror transparensen i detta fallet blir begränsad till centrala aktörer men erbjuder möjligheter för centrala aktörer att kontrollera och skydda mot korruption, penningtvätt osv. Men i pratiken finns denna historik även tillgänglig idag genom att spåra pengar genom olika databaser.

Om man inte litar på riksbanken ja då är riktig kryptovaluta den enda vägen, och jag tror decentraliserade blockkedjor är den enda framtida lösningen ett globalt säkert monetärt system, dagens system bygger på att vi litar på både riksbanken och andra centralbanker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Tack, tycker din förklaring låter som rimliga anledningar. Jag är ändå skeptiskt. OK, en blockkedja som är öppen för allmänheten att se ger transparens, men man förlorar integritet för användarna. Man vill kanske inte att alla ska kunna se hur ens e-kronor har bytt ägare genom historien. Och om inte alla får se kedjan så är det tveksamt om den ger mer säkerhet än ett enkelt och beprövat system. Svårt att utveckla så att inte något omkring blockkedjan (api eller användargränssnitt) inte kan hackas. Och samma med riksbanken själva, om man nu inte litar på dem så tror jag inte att man bör lita på dem så mycket mer för att de säger att de har en blockkedja i sin backend....

DHT och blockkedjor är verkligen genial teknik för decentraliserade system, men nu när det blivit ett buzzword som massa företag vill andvända i centraliserade system är jag skeptisk.

Skillnaden mellan att ha en centraliserad blockkedja över en decentraliserad sådan är att det blir enklare för en aktör att utföra en attack där man helt enkelt ersätter kedjan med sin egna version. Inom tex BTC är detta orimligt svårt då man kör en descentraliserad version med Proof of work och man därav skulle behöva kontrollera 51% av all hashrate som går in för att skriva om kedjan till en annan version.
Nu återstår det väl att se hur en ekrona onchain skulle verifieras men är det enbart via riksbanken så skulle jag hävda att risken fortfarande är hyffsat densamme som bankernas nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ska? Den som vill driva en bank för allmännyttan och förstår att banken inte ska drivas främst i vinstintresse ska väl få göra det om de vill. Det finns många privata företag som har hand om allmännyttiga delar i samhället, det är den generella inställningen att allt ska drivas till maximal vinst för ägaren som är problemet och inte om det är ett privat aktiebolag eller statligt bolag som driver det.

Det finns ett antal icke-vinstdrivna banker här i Sverige, nämligen sparbankerna som lyder under delvis annan lagstiftning än andra banker.
Finns tyvärr inte så många fristående sparbanker kvar sedan många av dem slogs ihop till Sparbanken Sverige (sedermera Swedbank) som namnet till trots inte var en sparbank.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:
  • Alla transaktioner är 100% spårbara direkt (svartjobb och illegala transaktioner blir därmed svårare).

Grävande journalistik och oppositionspolitik blir också svårare eftersom landets diktator lättare kan spåra journalister och meningsmotståndare om allt går att spåra.

Skrivet av snajk:

Det är lite mer komplicerat än så. Vi fick väl alla lära oss i skolan att banken lånar in och lånar ut och deras vinst är skillnaden mellan inlåningsräntan och utlåningsräntan typ (jag sätter in 100 kronor och tar efter ett år ut 101 med en procent ränta, någon annan lånar 100 kronor och betalar efter ett år tillbaka 102 till två procent ränta och banken gör då en krona i vinst), men det stämmer inte alls i dagens samhälle. Banken skapar istället "nya pengar" när någon exempelvis tar ett bostadslån, de måste ha en viss täckning dock, jag vet inte exakt siffra nu men 2010 var det 2% exempelvis, men kravet är inte att de ska ha detta sparat på egentligen utan de kan använda sin förväntade vinst eller kommande aktieutdelningar som kapitaltäckning exempelvis.

Du har missuppfattat. Du sätter in 100 kronor på ett konto. Jag lånar 100 kronor för att äta middag på en restaurang. Banken sätter in de hundra kronorna på banken. Nu kan banken låna ut 100 kronor till. Det är precis det upplägg du stötte på i skolan. I och med att samma pengar kan lånas ut om och om igen blir det indirekt så att pengar "skapas" av banken.

Skrivet av Erik_T:

Det finns ett antal icke-vinstdrivna banker här i Sverige, nämligen sparbankerna som lyder under delvis annan lagstiftning än andra banker.

Sparbankerna är vinstdrivande men med den skillnaden att vinsten inte går till en ägare utan till allmännyttiga ändamål inom ett visst avgränsat geografiskt område, t.ex. ungdomsidrott.

Permalänk
Medlem

Att det är Handelsbanken som får chansen trots att de inte ens har ett eget svar på Google Pay? Underligt men så kanske det går när vissa andra banker sysslar med penningtvätt...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Du har missuppfattat. Du sätter in 100 kronor på ett konto. Jag lånar 100 kronor för att äta middag på en restaurang. Banken sätter in de hundra kronorna på banken. Nu kan banken låna ut 100 kronor till. Det är precis det upplägg du stötte på i skolan. I och med att samma pengar kan lånas ut om och om igen blir det indirekt så att pengar "skapas" av banken.

Jag är ledsen men det är du som har missuppfattat. Vad händer med min hundralapp när jag sätter in den på banken? Flyttas den till ditt konto när du lånar din hundralapp eller finns den kvar på mitt konto?

Pengar på kontot är bara siffror, banken kan ge dig pengar genom att öka siffrorna på ditt konto vilket är vad de gör när du exempelvis tar ett huslån. Sen styr regler hur mycket de får göra det förstås, men det innebär inte att de behöver ha pengarna de lånar ut.

Läs exempelvis: https://kundo.se/org/riksbank/d/kan-banker-skapa-pengar/

Permalänk
Skrivet av snajk:

Pengar på kontot är bara siffror, banken kan ge dig pengar genom att öka siffrorna på ditt konto vilket är vad de gör när du exempelvis tar ett huslån.

Så är det. Dessutom är siffrorna inte ens svenska kronor. Riksbanken brukar kalla det för "affärsbankspengar" i sina skrivelser. Sedlar, mynt och eventuell e-krona är Riksbankskrediter och därmed definitionen på svenska kronor.

Det är fritt fram för privatpersoner och banker att ge löften om framtida betalningar i kronor. Det är olagligt för alla utom Riksbanken att skapa kronor.

När jag använder ett löfte som betalning är det bara vänner och familj som accepterar mitt löfte som "as good as money". När våra banker ger ett löfte om framtida betalning i kronor så är det själva löftet (kontosaldot) som är giltigt betalningsmedel i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pensatucky:

Så är det. Dessutom är siffrorna inte ens svenska kronor. Riksbanken brukar kalla det för "affärsbankspengar" i sina skrivelser. Sedlar, mynt och eventuell e-krona är Riksbankskrediter och därmed definitionen på svenska kronor.

Nja. Jag önskar att Riksbanken vore tydligare i den frågan. Ibland skriver de att allt (kontanter, affärsbankspengar och sina egna digitala pengar) är svenska kronor. Ibland referar de till affärsbankspengar som krediter. Ibland som affärsbankspengar. De verkar inte riktigt veta vad de ska kalla dem.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

De kan välja att ta betalt i kontanter om så är fallet.

Jo, problemet är att ni är extremt få som gillar att bära runt på sedlar.