Beställa högtalare från amazon?...

Permalänk

Beställa högtalare från amazon?...

Hej!

Jag är helt grön när det gäller amazon och vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Var inne på hifi klubben och lyssna ut ett par högtalare som föll mig i smaken, däremot får de inte in dom förrens i mitten av augusti. Sökte runt lite och hitta samma par på amazon, plus fem hundringen mindre. Dock är det från en butik i Tyskland.. Fina omdömen och inget verkar konstigt, men beställa ett par högtalare för ca 9000 kr vet jag inte om det är så smart, eller om det faktiskt är som att handla från vilken svensk butik som helst? Garantier, skadad vid leverans? Hur ser det ut?

butikens sida
https://www.amazon.se/sp?_encoding=UTF8&asin=&isAmazonFulfill...

facebook för sidan
https://www.facebook.com/AcrAllendorf/

Permalänk
Medlem

Jag hade ju valt det säkra före det osäkra och handlat från en svensk butik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyThing:

Hej!

Jag är helt grön när det gäller amazon och vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Var inne på hifi klubben och lyssna ut ett par högtalare som föll mig i smaken, däremot får de inte in dom förrens i mitten av augusti. Sökte runt lite och hitta samma par på amazon, plus fem hundringen mindre. Dock är det från en butik i Tyskland.. Fina omdömen och inget verkar konstigt, men beställa ett par högtalare för ca 9000 kr vet jag inte om det är så smart, eller om det faktiskt är som att handla från vilken svensk butik som helst? Garantier, skadad vid leverans? Hur ser det ut?

butikens sida
https://www.amazon.se/sp?_encoding=UTF8&asin=&isAmazonFulfill...

facebook för sidan
https://www.facebook.com/AcrAllendorf/

Du behöver inte oroa dig. Bäst är givetvis om du tar bilen och åker att hämta högtalarna själv. (Skippar "posten")
Posten är absolut den största skaderisken vi har i modern tid. Eller DHL etc.
Amazon har jag haft väldigt bra erfarenheter med. Reklamationer och liknande är aldrig några problem med.
Som att "beställa från Sverige". Samma garantier etc.

Jag köper ofta från Tyskland, förutom större utbud så i 9 fall av 10 bättre priser som bonus.
Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Finns legitima anledningar att bojkotta amazon men om man inte bryr sig om dem finns ingen anledning att inte köpa från amazon.

Om en högtalare är defekt så blir det förstås lite omständigare att skicka tillbaka den med tanke på frakten. Men däremot behöver man som köpare inte känna oro över att bli blåst eller dyl. Amazon är enligt min erfarenhet väldigt måna om sina kunder. Mer så än sina säljare i vissa fall.

Är det ett par Dali du ska köpa, vilka då? Är själv sugen på Oberon 5 eller 7. Har haft lite koll på dem under något halvår för att se om de sjunker i pris men trots flera reor hos hifiklubben ligger de stadigt i pris. Kanske blir ett köp efter sommarjobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyThing:

Hej!

Jag är helt grön när det gäller amazon och vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Var inne på hifi klubben och lyssna ut ett par högtalare som föll mig i smaken, däremot får de inte in dom förrens i mitten av augusti. Sökte runt lite och hitta samma par på amazon, plus fem hundringen mindre. Dock är det från en butik i Tyskland.. Fina omdömen och inget verkar konstigt, men beställa ett par högtalare för ca 9000 kr vet jag inte om det är så smart, eller om det faktiskt är som att handla från vilken svensk butik som helst? Garantier, skadad vid leverans? Hur ser det ut?

butikens sida
https://www.amazon.se/sp?_encoding=UTF8&asin=&isAmazonFulfill...

facebook för sidan
https://www.facebook.com/AcrAllendorf/

Du köper inte från Amazon, du köper från en annan butik i deras marketplace. Amazon agerar bara mellanhand. Undvik alla butiker om det inte är från Amazon själva. Du har ingen garanti förutom ett "köparskydd" om att produkten ska vara som utlovad. Dessutom så är butiken nyligen lanserad och utan feedback dvs 99% scam.

Amazon har en fantastisk kundservice men endast om du köper direkt från dem själva. Annars kommer de bara hänvisa dig till säljaren vid garantiärenden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Finns legitima anledningar att bojkotta amazon men om man inte bryr sig om dem finns ingen anledning att inte köpa från amazon.

Om en högtalare är defekt så blir det förstås lite omständigare att skicka tillbaka den med tanke på frakten. Men däremot behöver man som köpare inte känna oro över att bli blåst eller dyl. Amazon är enligt min erfarenhet väldigt måna om sina kunder. Mer så än sina säljare i vissa fall.

Är det ett par Dali du ska köpa, vilka då? Är själv sugen på Oberon 5 eller 7. Har haft lite koll på dem under något halvår för att se om de sjunker i pris men trots flera reor hos hifiklubben ligger de stadigt i pris. Kanske blir ett köp efter sommarjobbet.

Okok, precis. Rädd att paketet ska vara väl kantstött när det kommer fram och ev skador på själva högtalarna. Ajemen, var inne och provlyssna på oberon 5. Fantastiskt ljud. Dock får inte hifi in leverans förrens I augusti och hade ju gärna haft dom till semestern!

Skrivet av runicgol:

Du köper inte från Amazon, du köper från en annan butik i deras marketplace. Amazon agerar bara mellanhand. Undvik alla butiker om det inte är från Amazon själva. Du har ingen garanti förutom ett "köparskydd" om att produkten ska vara som utlovad. Dessutom så är butiken nyligen lanserad och utan feedback dvs 99% scam.

Amazon har en fantastisk kundservice men endast om du köper direkt från dem själva. Annars kommer de bara hänvisa dig till säljaren vid garantiärenden.

Jo men precis. Står att de säljs av ACR men fraktas av Amazon. Det gjorde mig lite förvirrad över vilka som då står för ev fel

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av FreakyThing:

Okok, precis. Rädd att paketet ska vara väl kantstött när det kommer fram och ev skador på själva högtalarna. Ajemen, var inne och provlyssna på oberon 5. Fantastiskt ljud. Dock får inte hifi in leverans förrens I augusti och hade ju gärna haft dom till semestern!

Jo men precis. Står att de säljs av ACR men fraktas av Amazon. Det gjorde mig lite förvirrad över vilka som då står för ev fel

Med Fulfillment by Amazon är det Amazon som har varorna på sitt lager, så det kommer mest troligt inte bli några som helst problem.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag hade skitit i Amazons marketplace. Även Amazons egna butik när det handlar om stora högtalare som ändå kostar 9000 spänn. Fy fan vad jobbigt om det blir några problem, vilket stök det skulle bli. Köp från en butik i närheten som du kan ta bilen till är min högsta rekommendation.

Permalänk
Avstängd

Köpte ett par edifier som jag inte blev nöjd med...kunde t o m skicka dem tillbaka gratis.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag hade skitit i Amazons marketplace. Även Amazons egna butik när det handlar om stora högtalare som ändå kostar 9000 spänn. Fy fan vad jobbigt om det blir några problem, vilket stök det skulle bli. Köp från en butik i närheten som du kan ta bilen till är min högsta rekommendation.

Så väldans mycket jobbigare blir det inte. De flesta sparar väl kartongerna till saker som stora högtalare? Skillnaden att köra den trasiga hötalaren till butiken eller posten är inte så stor. Tar några extra dagar bara.

Såvitt jag vet har Amazon fortfarande gratis returfrakt om något strular.