Mailserver + hemsida till förening?

Permalänk
Medlem

Mailserver + hemsida till förening?

Hej,
jag skulle behöva lite hjälp med hur jag smidigast kan fixa mailserver till vår förening. Vad vi vill ha i dagsläget är en (1) mailadress samt möjligheten att göra maillistor. Inlogg i gmail är föredraget. Finns möjlighet att hosta sin hemsida på tjänsten hade det varit bra också men kan hostas hos föreningen om det skulle vara så. Jag har tittat lite på gsuite for business men har någon någon annan rekommendation?

Tar tacksamt emot alla tips

Obs. Att hosta mailserver själv är ej ett alternativ då ISP har blockerat den porten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
jag skulle behöva lite hjälp med hur jag smidigast kan fixa mailserver till vår förening. Vad vi vill ha i dagsläget är en (1) mailadress samt möjligheten att göra maillistor. Inlogg i gmail är föredraget. Finns möjlighet att hosta sin hemsida på tjänsten hade det varit bra också men kan hostas hos föreningen om det skulle vara så. Jag har tittat lite på gsuite for business men har någon någon annan rekommendation?

Tar tacksamt emot alla tips

Obs. Att hosta mailserver själv är ej ett alternativ då ISP har blockerat den porten.

Jag kör själv allt hemma fastän bahnhof blockat smtp porten, du kör helt enkelt relay via deras mailservrar. Fungerat galant flera år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Tycker att one.com är rätt trevliga att ha att göra med när det gäller färdiga lösnignar som skall vara simpla. rätt ok pris med.

Dem har i sitt basutbud på mail 2 mail konton till din domän och 2 olika webside program för att göra enkla till mer avancerade lösningar.

Då har du domänen, hemsidan, maillösningen på samma ställe.

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Avstängd

Jag kör Loopia men kan inte avgöra om de är bra eller inte då jag inte testat något annat. Inga problem i alla fall, mailen funkar som den ska och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag kör själv allt hemma fastän bahnhof blockat smtp porten, du kör helt enkelt relay via deras mailservrar. Fungerat galant flera år.

Förstår men det är ej aktuellt (dock intressant att höra gällande relay)!

Skrivet av rkfreestyler:

Tycker att one.com är rätt trevliga att ha att göra med när det gäller färdiga lösnignar som skall vara simpla. rätt ok pris med.

Dem har i sitt basutbud på mail 2 mail konton till din domän och 2 olika webside program för att göra enkla till mer avancerade lösningar.

Då har du domänen, hemsidan, maillösningen på samma ställe.

Är mailklienten då hos one.com?

Skrivet av snajk:

Jag kör Loopia men kan inte avgöra om de är bra eller inte då jag inte testat något annat. Inga problem i alla fall, mailen funkar som den ska och så.

Har kört domän via loopia tidigare, funkar bra. Men deras mail är i deras egna klient va?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Förstår men det är ej aktuellt (dock intressant att höra gällande relay)!

Är mailklienten då hos one.com?

Har kört domän via loopia tidigare, funkar bra. Men deras mail är i deras egna klient va?

Jag kör också one.com.
Webbklienten är deras (mail.one.com) men du kan ju köra valfri klient på datorn eller telefonen (gmail klienten i android funkar tex).

Permalänk
Hedersmedlem

Kör för guds skull inte en egen mailserver. Antingen kommer du lägga all din tid på att hålla den säker, uppdaterad, uppbackad, igång och spamfri, eller så sätter du upp något och kommer tillbaka till ett antikt ormbo som ingen orkar fixa om några år. De enda som bör köra en egen mailserver är antingen entusiaster som kör en för att det är kul eller för att lära sig hur det funkar, eller stora företag på tiotusentals användare och med särskilda krav som inte går att få i t.ex. Microsoft 365.

Ska du ha hemsida och mail och inte har särskilt höga krav så kan du välja valfritt webbhotell, som t.ex. Loopia, Oderland, One.com. Det är varierande priser och det återspeglas också i den support/prestanda man får.

Google Workspace (f.d. G Suite) funkar nog också för dina krav, dock har jag ingen aning hur väl något som t.ex. Google Sites kommer passa för en enkel föreningswebbsida. Har aldrig testat det. Finns ju dock inget som säger att du inte kan ha Google Workspace för mailen OCH köra webbsida någon annan stans.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Förstår men det är ej aktuellt (dock intressant att höra gällande relay)!

Är mailklienten då hos one.com?

Har kört domän via loopia tidigare, funkar bra. Men deras mail är i deras egna klient va?

Allt blir hos one då, du loggar in hos dem för att accessa mailen.

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2