Elsäkerhetsverket varnar för elprodukter från Amazon

Permalänk
Melding Plague

Elsäkerhetsverket varnar för elprodukter från Amazon

Efter ett test av 14 olika produkter fann Elsäkerhetsverket 34 farliga brister som kan orsaka allvarlig skada på person och egendom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men är ganska självklart när mycket av det som säljer är samma Kina grejer man köper på wish eller ebay

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är inte förvånad...
Lite som att köpa en mobilladdare på Wish och undra varför den fattade eld mitt i natten. 🙄

Tydligen skall IKEA hålla riktigt hög kvalitet på sina produkter när det kommer till elsäkerhet och liknande. Finns det rapporter och sammanställningar på sådant här ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men är ganska självklart när mycket av det som säljer är samma Kina grejer man köper på wish eller ebay

Agreed, man måste ha noll självbevarelsedrift om man köper och kopplar in en del grejer som säljs där.

Permalänk
Lego Master

Då blir ju genast frågan;
Ska vi kunna hålla en hög säkerhet genom att faktiskt hålla Amazon ansvariga för skräpet de säljer, speciellt när deras butik är specifikt riktad mot Sverige, eller ska man hålla "den öppna marknaden" högst och låta det här ligga kvar i knät på en kund som kanske inte alltid känner till riskerna och vad man bör titta efter?

För egen del tycker jag svaret är rätt självklart, men eftersom lagstiftningen inte stöder mitt första förslag så antar jag att alla inte håller med?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Bra artikel!
Kan tänka mig att den här risken inte tas i beaktning av alla.

Och det här är väl också anledningen till att man nog ska välja bort amazon som leverantör av produkter man tänkt förtära. Generellt då.

De flesta återförsäljarna har vi ingen aning om vilka de är. Vilka genvägar kan var och en tänkas ta för bättre marginaler?
Who knows?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Det är istället köparen själv som blir så kallad privatimportör och får ansvaret för att kontrollera att produkten uppfyller nödvändiga säkerhetskrav."

Ytterligare en punkt för att inte köpa något från Amazon.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"Det är istället köparen själv som blir så kallad privatimportör och får ansvaret för att kontrollera att produkten uppfyller nödvändiga säkerhetskrav."

Ytterligare en punkt för att inte köpa något från Amazon.

Om olyckan är framme så kanske det också skapar problem med försäkringsbolaget till råga på allt..

Permalänk
Medlem

Amazon, och nu även CDON och de andra, borde helt enkelt tvingas agera som en vanlig återförsäljare. Att de skriver någon halvt osynlig "säljes av Akku-monster" ner i ett hörn borde inte skydda dem över huvud taget. Hela detta helvete med "marknadsplats" står på samma grund som om jag sålde en jordnöt för 40 kronor och gav bort en öl i present för att slippa ha utskänkningstillstånd. De agerar som en butik och borde tvingas ta samma ansvar som en butik.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

I'm shocked.

Permalänk
Medlem

Jeff Bezos blev precis Jeff BZZZZZZos

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju som att köpa grisen i säcken, sen är det väl nån som ska gråta ut i Aftonbladet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tycker man borde sätta wish krav på wish, amazon etc på produkter som är riktade mot marknaden. Tyvärr är det nog svårskriven lagstiftning.
Om jag vill beställa in en vintage brödrost eller någon ny grej från USA så ska jag självklart fortfarande få göra det som det är idag.
Men när det finns företag (som amazon och wish) som riktar sig och konkurrerar med svenska företag så ska de självklart ha samma krav på att de är ytterst ansvariga för bland annat elsäkerhet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Jo men det är ju som att köpa grisen i säcken, sen är det väl nån som ska gråta ut i Aftonbladet.

Frågan är om alla är helt insatta i elsäkerhetsstandarder och fördelningsansvar per leverantör baserat på handelsplattformsupplägg.
Jag har en misstanke om att alla inte är helt insatta här faktiskt - och därmed inte heller vet om att de köper grisen i säcken.

För prylnördar är det här kanske givet - medan många andra inte alls har samma insikt kring vad amazons handelsplats faktiskt innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är om alla är helt insatta i elsäkerhetsstandarder och fördelningsansvar per leverantör baserat på handelsplattformsupplägg.
Jag har en misstanke om att alla inte är helt insatta här faktiskt - och därmed inte heller vet om att de köper grisen i säcken.

För prylnördar är det här kanske givet - medan många andra inte alls har samma insikt kring vad amazons handelsplats faktiskt innebär.

Skulle säga dom flesta fattar inte att man kan göra en kina power brick dålig.

Många jag känner kan noll om "fake" wish produkter och varför man inte skall köpa vissa saker etc.

Sjukt hur lite kunskap folk har om allmäna prylar som sladdar, ström, va är rimligtpris för vissa saker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För prylnördar är det här kanske givet - medan många andra inte alls har samma insikt kring vad amazons handelsplats faktiskt innebär.

Förmodligen inte men fler borde ställa sig frågan varför det är så mycket billigare på dessa sidor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Alltså hur kan det vara lagligt? Detta är ju inte klart för en vanlig kund, de som inte vet hur amazon funkar skulle ju inte tro att det är skillnad mellan de och vilken annan återförsäljare som helst. Visst kan förstå det på typ ställen som wish eller liknande där hela deras brand är baserat runt det men amazon uppfattar nog de flesta som en vanlig butik och inte något som skulle göra en till privatimportör.

I de flestas ögon ses amazon som en vanlig butik, deras sida fungerar även på ett sånt sätt och man måste börja gräva djupare än vad vanliga användare kommer göra för att förstå att så inte är fallet. Även jag som visste att de fungerar som ett marketplace trodde ändå att de som absolut minimum måste följa lagen för att få sälja sina produkter här men tydligen är amazon över svenska lagen...

Förklarar varför det är så billiga priser på Amazon när de inte ens behöver följa svensk lag som alla andra butiker gör...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Jeff Bezos blev precis Jeff BZZZZZZos

AVGÅ!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle säga dom flesta fattar inte att man kan göra en kina power brick dålig.

Många jag känner kan noll om "fake" wish produkter och varför man inte skall köpa vissa saker etc.

Sjukt hur lite kunskap folk har om allmäna prylar som sladdar, ström, va är rimligtpris för vissa saker.

"Man får vad man betalar för", verkar inte riktigt ha fastnat hos folk.

Har hänt många gånger t. ex att jag sagt åt familj och bekanta att ge fan i TP-links produkter för att de är skräp. Sen ringer de och vill ha hjälp med sin router, repeater, etc för att den konstant droppar anslutningen. Jag åker dit och ser att det är TP-link... Frågar varför de inte lyssnade när jag sa att den var skit.. "Jamen den var ju mycket billigare än den du rekommenderade".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Agreed, man måste ha noll självbevarelsedrift om man köper och kopplar in en del grejer som säljs där.

Ja säkert att den ensamstående trebarnsföräldern som knappt får det att gå ihop ekonomiskt saknar självbevarelsedrift....

§1 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tydligen skall IKEA hålla riktigt hög kvalitet på sina produkter när det kommer till elsäkerhet och liknande. Finns det rapporter och sammanställningar på sådant här ?

IKEA har fått flera försäljningsförbud:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Även Elgiganten:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Eller Webhallen:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

30% av allt som testas får försäljningsförbud, så det är långt ifrån något unikt för Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jo men det är ju som att köpa grisen i säcken, sen är det väl nån som ska gråta ut i Aftonbladet.

Ptja, jag hade t ex ingen aning om att Amazon var helt ansvarsbefridade. Nog för att det kan vara skräp man köper, men rent av farligt och skulle egentligen bli försäljningsstoppat av en myndighet? Hm...

Kan man inte dra likheter till Pirate Bay? Varför blev de medskyldiga medan Amazon inte är det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore mycket bra om plattformen vore ansvarig och eftersom det handlar om brott mot CE reglerna är det egentligen logisk att införa reglering på EU nivå, personligen hade jag inte haft nått emot om S-märkningen återinfördes eller kanske rättare sagt en moderniserad version av den där alla apparater testas av en oberoende myndighet på EU nivå innan de kan CE märkas.

Jag är mycket skeptisk till saker som är nätanslutna och kommer från "märkeslösa kinamärken" för det har ofta dålig kvalitet på funktionen och en hel del är också direkt farligt. Kinaproducerat kan betyda både bra och dålig kvalitet så de har ju uppenbarligen kunskapen men vissa är lite för giriga och drar sig inte för att sälja farlig skit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

No shit? Det är väldigt mycket Kinaskräp à la Ebay, Aliexpress och Wish som säljs på Amazon. Och detta är inte unikt för Amazon. Den där farliga kaffebryggaren finns t.ex. att köpa på CDON också, och även det genom en annan säljare.
https://cdon.se/hushallsapparater/winkel-kf24-filter-kaffebry...

Det är förjävligt att företag som Amazon och CDON med marknadsplatsförsäljning kan ducka från att ta ansvar för det som säljs genom dem. Det enda man egentligen kan göra idag som konsument är att undvika skumma märken. Men de är ju ofta väldigt billiga, och som vi kan se i inslaget, av goda anledningar, och många tittar tyvärr oftast bara på prislappen när de köper elektronik. "Den ska ju bara koka kaffe".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Alltså hur kan det vara lagligt? Detta är ju inte klart för en vanlig kund, de som inte vet hur amazon funkar skulle ju inte tro att det är skillnad mellan de och vilken annan återförsäljare som helst. Visst kan förstå det på typ ställen som wish eller liknande där hela deras brand är baserat runt det men amazon uppfattar nog de flesta som en vanlig butik och inte något som skulle göra en till privatimportör.

I de flestas ögon ses amazon som en vanlig butik, deras sida fungerar även på ett sånt sätt och man måste börja gräva djupare än vad vanliga användare kommer göra för att förstå att så inte är fallet. Även jag som visste att de fungerar som ett marketplace trodde ändå att de som absolut minimum måste följa lagen för att få sälja sina produkter här men tydligen är amazon över svenska lagen...

Förklarar varför det är så billiga priser på Amazon när de inte ens behöver följa svensk lag som alla andra butiker gör...

Amazon är ju precis som CDON (och andra) både en butik och en marknadsplats likt ebay, blocket, tradera mfl. Problemet uppstår ju när detta inte är tydligt, så man tror att man handlar av amazon eller någon annan officiell återförsäljare via amazon. Men det är någon oseriös aktör som man köper av istället för att man exempelvis valde lägsta priset. Finns ju anledningar till att bland annat Nike har övergett att sälja via Amazon. Men det hindrar ju inte folk att fortsätta sälja Nike grejer, både äkta och fake, på Amazon.

https://www.retaildive.com/news/nike-to-stop-selling-on-amazo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förmodligen inte men fler borde ställa sig frågan varför det är så mycket billigare på dessa sidor.

Spot on..... de flesta bör vara ganska medvetna om den klassiska "du får vad du betalar för" det gäller det mesta, allt ifrån elektronik till kycklingkött.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

No shit? Det är väldigt mycket Kinaskräp à la Ebay, Aliexpress och Wish som säljs på Amazon. Och detta är inte unikt för Amazon. Den där farliga kaffebryggaren finns t.ex. att köpa på CDON också, och även det genom en annan säljare.
https://cdon.se/hushallsapparater/winkel-kf24-filter-kaffebry...

Det är förjävligt att företag som Amazon och CDON med marknadsplatsförsäljning kan ducka från att ta ansvar för det som säljs genom dem. Det enda man egentligen kan göra idag som konsument är att undvika skumma märken. Men de är ju ofta väldigt billiga, och som vi kan se i inslaget, av goda anledningar, och många tittar tyvärr oftast bara på prislappen när de köper elektronik. "Den ska ju bara koka kaffe".

Är ju ingen skillnad på blocket, ebay och tradera jämfört med Amazon Marketplace annat än att det inte är tydligt vem man handlar utav i Amazon fallet.
Skulle de göra det tydligare att nu handlar du av Amazon vs nu handlar du av random person som har skapat ett konto hos oss så skulle det förhoppningsvis lösa en del av problemen. Sen kommer det alltid finnas folk som är snåla och tycker att det är pryl som pryl. Men de har ju handlat på Aliexpress, deal-extreme och ebay tidigare och gnällt om att Biltema/kjell.com tagit 100kr för ngt som kostade 20kr på Ali, och detta vet jag inte om det går att bota. Lutar åt kunskapsimmunitet

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jacob:

Han ska ju avgå. Q3 2021.

https://www.businessinsider.com/amazons-jeff-bezos-new-role-d...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Det vore mycket bra om plattformen vore ansvarig och eftersom det handlar om brott mot CE reglerna är det egentligen logisk att införa reglering på EU nivå, personligen hade jag inte haft nått emot om S-märkningen återinfördes eller kanske rättare sagt en moderniserad version av den där alla apparater testas av en oberoende myndighet på EU nivå innan de kan CE märkas.

Jag är mycket skeptisk till saker som är nätanslutna och kommer från "märkeslösa kinamärken" för det har ofta dålig kvalitet på funktionen och en hel del är också direkt farligt. Kinaproducerat kan betyda både bra och dålig kvalitet så de har ju uppenbarligen kunskapen men vissa är lite för giriga och drar sig inte för att sälja farlig skit.

CE-märkningen sker genom självrapportering idag och att flytta detta från företag till en myndighet skulle innebära att time to market hade många gånger ökat mot vad vi har idag. Utöver kostnaderna då såklart. Många gånger har man som produktdesigner väldigt stor nytta av den/de första gångerna man genomför tester på produkterna. Outsourcar man detta så blir det svårt att ta lärdom om vad som är fel.

Jag tycker ju dock att marknadsplatser så som Amazon gott kan hållas ansvarig för skiten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin