Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Du har redan fått en del bra tips men jag skriver ner några punkter som är vettiga för kvinnan att tänka på och lite tips på modeller i generella termer:

Upprätt, mellan eller aggressiv sittställning?
City - hybrid/mtb - gravel/racer
Här tycker jag personligen att hybriden ger bra kompromiss mellan snabbhet och komfort.

Stort växelspann eller enkelhet?
Utanpåliggande växlar - navväxlar
Här värderar jag växelspannet men på en pendlare som ska vara pålitlig är det inte självklart.

Enkel av- och påstigning eller maximal prestanda?
Damram - diamantram
Viktigare ju fortare man vill cykla. Men vill hon komma svettig till jobbet? Ska hon skjutsa barn och/eller handla med cykeln?

8000-12 000 kr tycks vara tuff konkurrens bland märkena. Svårt att välja fel med andra ord. Fokusera på geometrin i första hand. Kan hon provcykla är det värt mycket för en som inte är van... tycker jag i alla fall.

Grymt bra! Tack!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MatteN:

Idag blev det 25 km på min billiga skitcykel (som jag köpte för att ersätta den stulna som gick på hela 1200 kr på ICA Maxi),
https://www.decathlon.se/mtb-st-520-v2-275-svart-id_8583819.h..., betalade strax under 3000 hem till dörren.

Jag kör en Triban RC500 från Decathlon, den är inte fy skam. Cykeln var billig men nu har hobbyn blivit dyr trots det.
Idag kom min Wahoo Roam bundle som kostade cirka 50% av vad cykeln kostade 🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fixie FTW!

Permalänk
Medlem

Hur funkar det i praktiken att cykla helt utan stänkskärmar eller något? Du måste väl bli genomskitig och blöt så fort det asfalten är lite fuktig?

Cool cykel också, jag dras till enkelheten med en fixie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Hur funkar det i praktiken att cykla helt utan stänkskärmar eller något? Du måste väl bli genomskitig och blöt så fort det asfalten är lite fuktig?

Cool cykel också, jag dras till enkelheten med en fixie.

Det finns skärmar med snabbfäste och ass savers, men det tar man såklart bort när man ska glamourfota sin släde.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Någon som kan tipsa om en bra mobilhållare? Tittade på quadlock. Verkar lovande då jag också vill ha det på motorcykeln. Cyklar korta sträckor som tex till jobbet varje morgon. Så det ska vara lätt att ta av och på telefonen.

Quadlock är dock löjligt dyrt, finns det inget liknade? behöver minst två hållare...

Jag köpte min på XXL för 100kr för något år sedan och nyligen blev den snodd, glömde fanskapet när jag skulle in och handla. Tänkte köpa en likadan men hittade ett annat på Lidl för billigare och den kör jag med nu. Får plats med min privata och jobbluren där i. Men är osäker på vart man får tag på de nu iaf.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör en Triban RC500 från Decathlon, den är inte fy skam. Cykeln var billig men nu har hobbyn blivit dyr trots det.
Idag kom min Wahoo Roam bundle som kostade cirka 50% av vad cykeln kostade 🙄

Jag pendlade också mellan den och en White GX Lite från XXL för samma pris men brorsan köpte en RC500 då och jag håller med att den inte är så pjåkig. Nu, som du säger, kollar vi på att uppgradera oss och det är en dyr hobby!

Du får återkoppla hur Wahoon är

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Hur funkar det i praktiken att cykla helt utan stänkskärmar eller något? Du måste väl bli genomskitig och blöt så fort det asfalten är lite fuktig?

Cool cykel också, jag dras till enkelheten med en fixie.

En här kör jag med https://www.xxl.se/sks-germany-sks-bakskarm-s-blade-28-svart/...

Montera när det regnar bara

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Ja, jag kan också rekommendera elcykel! Jag tycker det är lite som att gå från hårddisk till SSD. Har väldigt svårt att gå tillbaka till min gamla cykel utan motor. När jag köpte elcykel tänkte jag bara använda den till lite längre cykelturer på landet men det blev att jag använder elcykeln till allt. Cykeln utan motor står bara och blir dammig.

Som motvikt så rekommenderar jag starkt en vanlig cykel.

Visst finns det lite trösklar att komma över innan man känner sig stark och harmonisk men det kommer. Pendlar man regelbundet tex så kommer det mer eller mindre ändra hela din jäkla kropp, du kommer bli stark som f-n och gå ner i vikt vilket inte är så dumt. Att kombinera nytta (transport) med träning är helt löjligt bra samt otroligt tidseffektivt, svårslaget, i synnerhet för folk med familj. Har till viss del att göra med hur lång pendlingssträcka man har dock. Optimalt om man vill kombinera transport med träning kanske är runt 15 km enkel men det går ju att ta omvägar också. 20 enkel och över kan möjligen upplevas segt och hårt för vissa, det blir tuffare men fungerar väl också om man vänjer sig gradvis. Men dumt att generalisera, vi är alla olika och man måste börja någonstans.

Kan självklart vara en exceptionellt stor fördel med elcykel om man tex pendlar och inte har bra duschmöjligheter dock men i övrigt är jag något skeptisk.

Men man kan ju drabbas av olika saker i livet samt att man blir äldre, grymt bra att elcyklar finns! Det som händer nu är väl också att det börjar komma en hel del coola men svindyra mtb-elcyklar, de är säkert grymt roliga att cykla på. Dvs självklart finns det en kategori av köpare som helt enkelt köper elcyklar för nöje numera trots att de egentligen skulle orka cykla som vanligt.

Tyvärr är inte alla elcyklister bra cyklister men det är en annan diskussion, mera av en säkerhetsfråga. Inte alla tex som har tillräcklig koll på omgivningen när de kör om folk. Kan också tycka att det blir något tröttsamt att alltid bli omcyklad av en elcykel uppför bara för att de stunden senare är sega nerför, hänt ex antal ggr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Jag pendlade också mellan den och en White GX Lite från XXL för samma pris men brorsan köpte en RC500 då och jag håller med att den inte är så pjåkig. Nu, som du säger, kollar vi på att uppgradera oss och det är en dyr hobby!

Du får återkoppla hur Wahoon är

Det enda jag ångrar med min RC500 är att jag inte köpte en 11-speed RC520 istället. Kommer bli en ny cykel rätt snart med tanke på hur mycket tid lag sitter på cykeln varje vecka.

Skrivet av makatech:

Som motvikt så rekommenderar jag starkt en vanlig cykel.

Visst finns det lite trösklar att komma över innan man känner sig stark och harmonisk men det kommer. Pendlar man regelbundet tex så kommer det mer eller mindre ändra hela din jäkla kropp, du kommer bli stark som f-n och gå ner i vikt vilket inte är så dumt. Att kombinera nytta (transport) med träning är helt löjligt bra samt otroligt tidseffektivt, svårslaget, i synnerhet för folk med familj. Har till viss del att göra med hur lång pendlingssträcka man har dock. Optimalt om man vill kombinera transport med träning kanske är runt 15 km enkel men det går ju att ta omvägar också. 20 enkel och över kan möjligen upplevas segt och hårt för vissa, det blir tuffare men fungerar väl också om man vänjer sig gradvis. Men dumt att generalisera, vi är alla olika och man måste börja någonstans.

Kan självklart vara en exceptionellt stor fördel med elcykel om man tex pendlar och inte har bra duschmöjligheter dock men i övrigt är jag något skeptisk.

Men man kan ju drabbas av olika saker i livet samt att man blir äldre, grymt bra att elcyklar finns! Det som händer nu är väl också att det börjar komma en hel del coola men svindyra mtb-elcyklar, de är säkert grymt roliga att cykla på. Dvs självklart finns det en kategori av köpare som helt enkelt köper elcyklar för nöje numera trots att de egentligen skulle orka cykla som vanligt.

Tyvärr är inte alla elcyklister bra cyklister men det är en annan diskussion, mera av en säkerhetsfråga. Inte alla tex som har tillräcklig koll på omgivningen när de kör om folk. Kan också tycka att det blir något tröttsamt att alltid bli omcyklad av en elcykel uppför bara för att de stunden senare är sega nerför, hänt ex antal ggr.

Ärligt talat så stör mig inte elcyklisterna något. Bara bra att folk väljer annat än att köra runt i en 2-tons metallåda 5 km till jobbet.

Något som är läbbigare tycker jag är folk utan reflex som stirrar i mobilen och har hörlurar på sig så de inte hör ringklockan. Givetvis ser man dem inte förrän man är ett par sekunder bort från att smälla och de går så klart mitt i cykelbanan varje gång. Än har jag inte smällt med någon men det är väl bara en tidsfråga 🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Såg att Wahoo släppte en ny version av sin Element Bolt cykeldator igår (länk) och tänkte höra lite vad era tankar och erfarenheter kring cykeldatorer är. Är det ett måste om man träningscyklar eller är det mest en onödig extragrej? Är lite sugen måste jag säga men känner samtidigt att jag kommer ganska långt med min Apple Watch för att kunna lägga in mina turer i Strava. Hade önskat att man kunnat ha typ en Bolt som skärm för att kunna se routes och koppla till Apple Watch för att få puls osv. men det verkar ju vara helt olika system så då skulle jag behöva ett annat pulsband och då börjar det kännas extra onödigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Såg att Wahoo släppte en ny version av sin Element Bolt cykeldator igår (länk) och tänkte höra lite vad era tankar och erfarenheter kring cykeldatorer är. Är det ett måste om man träningscyklar eller är det mest en onödig extragrej? Är lite sugen måste jag säga men känner samtidigt att jag kommer ganska långt med min Apple Watch för att kunna lägga in mina turer i Strava. Hade önskat att man kunnat ha typ en Bolt som skärm för att kunna se routes och koppla till Apple Watch för att få puls osv. men det verkar ju vara helt olika system så då skulle jag behöva ett annat pulsband och då börjar det kännas extra onödigt...

Den nya bolt sägs vara buggig men det lär de väl fixa till relativt snart:
https://youtu.be/k-IHDyiPK7Q

Cykeldator är självklart inget måste. Går att köra med mobil också men det är klart att den riskerar skaka sönder eller skadas kanske (om man har den på styret). En annan fördel är väl batteritid på cykeldatorerna.

Man behöver inte köra med gps överhuvudtaget.

En svår fråga, beror väl på hur seriös man är med sin träning och hur mycket nya rutter/vägar man undersöker eller om man bara är ett statistikfreak.

För folk som tränar mycket seriöst är det relativt vanligt de också köper svindyra wattmätare till sina hojar så att de får upp watt i sina gps enheter. Men oftast är det mera åt "elit-motionär" hållet och över, annars är det på gränsen till overkill kan jag tycka.

Går bra att styra träna sin träning via puls också och ett pulsband till handled eller bröst är oerhört mycket billigare än en wattmätare.

Men det är klart att det är roande med en cykeldator för oss datanördar.

När jag pendlar tycker jag det är helt onödigt, overkill. När jag tränar har jag kört med mobil men skaffar sannolikt en cykeldator snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur ser resvägarna ut? Hur lång sträcka? Hur mycket vill hon mecka? Finns det förråd/cykelgarage? Kommer hon att cykla vintertid?

Själv har jag använt en Merida Crossway 24-vxl (från XXL.se) som pendlarhoj, men cyklar sällan mer än runt milen enkel väg. Bor i Stockholm och behöver två bättre bygellås för att hålla fast cykeln under dagtid.

Föredrar fälgbroms och utepåliggande växlar, då dessa är lätta att serva

Exempel:
https://www.merida-bikes.com/sv-se/bikefinder/tag/crossway-50

Det finns INGET som är bättre med en fälgbroms kontra en hydraulisk skivbroms förutom att de är billigare.
Så om du har valt en fälgbroms av andra skäl än priset så har du lurat dig själv. Eller vad är så besvärligt menar du med skivbroms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det finns INGET som är bättre med en fälgbroms kontra en hydraulisk skivbroms förutom att de är billigare.
Så om du har valt en fälgbroms av andra skäl än priset så har du lurat dig själv. Eller vad är så besvärligt menar du med skivbroms?

Det enda som eventuellt kan vara besvärligt med skivbroms är väl i samband med hjulbyte eller montering av hjul efter mekande. Ibland är det såpass små marginaler (tight) att det kan vara lite klurigt att helt undvika att bromsbelägg ligger emot skivan, man kan behöva pilla lite. Men det varierar säkert mellan cyklar och bromssystem.

Kraftig skillnad också mellan mekaniska och hydraliska skivbromsar, hydraliska är vassare helt enkelt, mekaniska har ju en vajer samt att hydraliska har bättre bromseffekt.

Gällande yppersta elit för landsvägscykling finns det vissa som fortfarande kör med cantilever broms, tex Bernal som leder Girot just nu men skivbroms är vanligare även där. Skivbroms är väl något lite lite tyngre samt inte riktigt lika aero om man går ner på pytte nivå. Om sedan skivbroms kan orsaka mer krascher i klungor vs cantilever bromsar vet jag inte. Möjligen i samband med hårda inbromsningar eftersom de har så sjukt bra bromsverkan. Det har varit en hel del krascher i årets Giro hittills varje fall.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om nån som är kunnig kan svara på.
Jag pendlar till jobbet med en vanlig cykel från Monark.
Det har jag gjort stort sett varje dag året runt i 15år och det är ungefär 1,2mil tur och retur.
Senaste 2 åren har växlarna tjorvat och nu i slutet på vintern/våren är det riktigt tjorvigt ibland.

Det är som att det knakar, hoppar och blir tom stumt ibland att det går tungt att trampa.
Troddet det var vevlagret först men det är helt klart från baknavet.

Det är ett Shimano Nexus 7vxl nav och vanlig fotbroms.
Är växlarna helt slut ?
Cykeln är ganska slut ut också så funderar på att köpa nå nytt.
Monark cyklarna som är liknande den jag har är mer än dubbelt så dyra idag och verkar satsa mycket på utseende som blå ram, gråa däck och lite oldstyle. Vet inte om jag ska välja en sån igen eller välja ist (när det väl finns att få tag på)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har en fråga om nån som är kunnig kan svara på.
Jag pendlar till jobbet med en vanlig cykel från Monark.
Det har jag gjort stort sett varje dag året runt i 15år och det är ungefär 1,2mil tur och retur.
Senaste 2 åren har växlarna tjorvat och nu i slutet på vintern/våren är det riktigt tjorvigt ibland.

Det är som att det knakar, hoppar och blir tom stumt ibland att det går tungt att trampa.
Troddet det var vevlagret först men det är helt klart från baknavet.

Det är ett Shimano Nexus 7vxl nav och vanlig fotbroms.
Är växlarna helt slut ?
Cykeln är ganska slut ut också så funderar på att köpa nå nytt.
Monark cyklarna som är liknande den jag har är mer än dubbelt så dyra idag och verkar satsa mycket på utseende som blå ram, gråa däck och lite oldstyle. Vet inte om jag ska välja en sån igen eller välja ist (när det väl finns att få tag på)

Ingen aning själv men kanske enklast att lämna in den så att någon får titta på den? Så får du väl bedöma om det är värt att reparera upp den vs köpa hoj.

När man inte cyklar så mycket men ändå smörjer sin hoj blir det oftast inte så mycket underhåll. Om man däremot cyklar mycket och regelbundet eller helt enkelt aldrig smörjer sin hoj blir det mera underhåll/strul.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Har en fråga om nån som är kunnig kan svara på.
Jag pendlar till jobbet med en vanlig cykel från Monark.
Det har jag gjort stort sett varje dag året runt i 15år och det är ungefär 1,2mil tur och retur.
Senaste 2 åren har växlarna tjorvat och nu i slutet på vintern/våren är det riktigt tjorvigt ibland.

Det är som att det knakar, hoppar och blir tom stumt ibland att det går tungt att trampa.
Troddet det var vevlagret först men det är helt klart från baknavet.

Det är ett Shimano Nexus 7vxl nav och vanlig fotbroms.
Är växlarna helt slut ?
Cykeln är ganska slut ut också så funderar på att köpa nå nytt.
Monark cyklarna som är liknande den jag har är mer än dubbelt så dyra idag och verkar satsa mycket på utseende som blå ram, gråa däck och lite oldstyle. Vet inte om jag ska välja en sån igen eller välja ist (när det väl finns att få tag på)

Hej,
Min erfarenhet av interna växlar som Shimano Nexus är att de slits (som alla andra växlar) och när de tar slut har du svårt att serva dem själv, tyvärr. Jag har undvikit dem sen tonåren (20 år sen) så de borde vara bättre idag, men då gick de sönder lätt och jag fick lämna in dem för service. Av alla cyklar jag haft är det den som dött fortast.
Om du vill köpa en cykel som du kan serva lite lättare när sånt här slits ut, titta på något som byggs på exempelvis Shimanos olika road eller trekking-groupsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Hej,
Min erfarenhet av interna växlar som Shimano Nexus är att de slits (som alla andra växlar) och när de tar slut har du svårt att serva dem själv, tyvärr. Jag har undvikit dem sen tonåren (20 år sen) så de borde vara bättre idag, men då gick de sönder lätt och jag fick lämna in dem för service. Av alla cyklar jag haft är det den som dött fortast.
Om du vill köpa en cykel som du kan serva lite lättare när sånt här slits ut, titta på något som byggs på exempelvis Shimanos olika road eller trekking-groupsets.

Tack för tipset ska titta vad jag hittar.
Hade ingen aning om att växlarna var dåliga, dom har iaf hållt bra i 13år det är kanske 2 senaste åren jag tyckt det "beter sig" konstigt och nu på sista tiden nästan helt hopplöst.
Det kanske är som du säger helt slut invändigt, kanske låter nån kunnig kolla på det och ge en bedömning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda jag ångrar med min RC500 är att jag inte köpte en 11-speed RC520 istället. Kommer bli en ny cykel rätt snart med tanke på hur mycket tid lag sitter på cykeln varje vecka.

Jag med verkligen! Du har åtminstone 1 växel mer än mig haha! Känner att jag när descendar så är jag "begränsad" av den 8:e växeln när jag vill trampa i högre växel haha!

Jag håller på att kolla på karbonfiber från kina istället för att köpa en komplett. GR 039 specifikt. Pendlar 25-30km varje dag till och från jobbet så nu räcker det haha! Inför nästa år så ska denna vara byggd och färdig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har börjar intressera mig för att skaffa en gravelcykel. Har kikat på https://www.xxl.se/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-grus-oc... , en gravelcykel med hydrauliska bromsar för ett relativt rimligt pris.

Jag undrar dock hur kinkigt det är med storlekar generellt vid inköp av dessa typer av cyklar?
Jag är 173cm lång med ben-skrev-mått (term?) ca 80cm. Enligt Ridleys egna storleksverktyg rekommenderar de en strl S till mig, medan en person som är 176cm lång (dvs 3 cm längre än mig) med samma ben-skrev-mått rekommenderas en M.
På XXLs hemsida står det att S passar personer 165-180cm långa, medan M passar 170-190cm, varav jag teoretiskt borde kunna cykla på bägge storlekar.

Jag undrar därmed hur jag bör resonera kring storleksval? Just nu har XXL enbart M som köpbar, men jag ligger ju storleksmässigt i underkant för M vilket gör mig lite orolig iom att jag inte kan testa cykeln innan köp.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Tjena!

Har börjar intressera mig för att skaffa en gravelcykel. Har kikat på https://www.xxl.se/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-grus-oc... , en gravelcykel med hydrauliska bromsar för ett relativt rimligt pris.

Jag undrar dock hur kinkigt det är med storlekar generellt vid inköp av dessa typer av cyklar?
Jag är 173cm lång med ben-skrev-mått (term?) ca 80cm. Enligt Ridleys egna storleksverktyg rekommenderar de en strl S till mig, medan en person som är 176cm lång (dvs 3 cm längre än mig) med samma ben-skrev-mått rekommenderas en M.
På XXLs hemsida står det att S passar personer 165-180cm långa, medan M passar 170-190cm, varav jag teoretiskt borde kunna cykla på bägge storlekar.

Jag undrar därmed hur jag bör resonera kring storleksval? Just nu har XXL enbart M som köpbar, men jag ligger ju storleksmässigt i underkant för M vilket gör mig lite orolig iom att jag inte kan testa cykeln innan köp.

Tacksam för tips!

Är absolut ingen expert, men skulle säga att det bör vara lugnt. Finns ju ett antal justeringar man kan göra för relativt lite pengar, exempelvis byta till kortare styrstam och justera sadelposition.

EDIT: Googlade lite. Kompromissen att gå en storlek upp verkar bli lite högre vikt och att cykeln inte är lika kvick i svängarna, mot att du får en stabilare cykel, speciellt vid högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Tjena!

Har börjar intressera mig för att skaffa en gravelcykel. Har kikat på https://www.xxl.se/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-grus-oc... , en gravelcykel med hydrauliska bromsar för ett relativt rimligt pris.

Jag undrar dock hur kinkigt det är med storlekar generellt vid inköp av dessa typer av cyklar?
Jag är 173cm lång med ben-skrev-mått (term?) ca 80cm. Enligt Ridleys egna storleksverktyg rekommenderar de en strl S till mig, medan en person som är 176cm lång (dvs 3 cm längre än mig) med samma ben-skrev-mått rekommenderas en M.
På XXLs hemsida står det att S passar personer 165-180cm långa, medan M passar 170-190cm, varav jag teoretiskt borde kunna cykla på bägge storlekar.

Jag undrar därmed hur jag bör resonera kring storleksval? Just nu har XXL enbart M som köpbar, men jag ligger ju storleksmässigt i underkant för M vilket gör mig lite orolig iom att jag inte kan testa cykeln innan köp.

Tacksam för tips!

Du kan sannolikt köra på båda. Fördelen med den mindre är att den är lättare. Sen får du en något aggressivare position på den mindre, dvs något mer framåtlutad. Huruvida du tycker att det är bra eller inte är helt upp till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Är absolut ingen expert, men skulle säga att det bör vara lugnt. Finns ju ett antal justeringar man kan göra för relativt lite pengar, exempelvis byta till kortare styrstam och justera sadelposition.

EDIT: Googlade lite. Kompromissen att gå en storlek upp verkar bli lite högre vikt och att cykeln inte är lika kvick i svängarna, mot att du får en stabilare cykel, speciellt vid högre hastighet.

Skrivet av Mrbond:

Du kan sannolikt köra på båda. Fördelen med den mindre är att den är lättare. Sen får du en något aggressivare position på den mindre, dvs något mer framåtlutad. Huruvida du tycker att det är bra eller inte är helt upp till dig!

Tack så mycket för svar!
Det ni bägge beskriver låter i stort som fördelar i mina öron, så då kör jag på en M.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Någon som kan tipsa om en bra mobilhållare? Tittade på quadlock. Verkar lovande då jag också vill ha det på motorcykeln. Cyklar korta sträckor som tex till jobbet varje morgon. Så det ska vara lätt att ta av och på telefonen.

Quadlock är dock löjligt dyrt, finns det inget liknade? behöver minst två hållare...

Jag har en som den nedan och den har fungerat bra, om man lämnar vägen tenderar dock klämman mot styret att vrida sig om man har den fäst med handkraft (snabbfäste med spänne) men på väg är den stabil men det är väl priset för att man ska slippa bulta fast hållaren, men det finns ju de som monteras med verktyg också men då blir de ju inte direkt enkla att lossa från styret om man vill ta bort den helt elerl växla mellan olika cyklar, telefonklämman är däremot stabil och ändå ganska lätt att lossa på, har använt fästet i 2 år och skakat runt på det ordentligt och det funkar än så länge bra så det verkar ha skaplig hållbarhet.

https://www.amazon.de/FYLINA-Mobile-Holder-Bicycle-Smartphone...

Skrivet av Barsk66:

Slår ett slag för Nishikis hybridcyklar. Namnet till trots är det ett helsvensk Göterborskt företag även om ramarna tillverkas utomlands (men det gäller nog alla tillverkare). De skruvas ihop i Sverige.

Pro SLD är en klassiker som jag pendlat med i många år. Lätt stabil aluram, bra komponenter. Funkar!
Det är ju en race-hybrid och är ruskigt snabb om man vill. Funkar till träning också. Köp till skärm- och cykelstöd-paketet, men skippa pakethållaren (tycker jag) så får du en komplett och bra cykel som funkar året om. 11 kg utan skärm och stöd.

SL Air lite billigare och enklare komponenter, men fortfarande bra cykel, även om jag inte har nån erfarenhet av den. 12 kg och några tusen billigare.

Pro SLD:
https://hfc.azureedge.net/media/products/pics_and_docs/nishiki/2021/916212818-1.jpg?width=1500&height=900&format=jpg&scale=both&mode=pad&bgcolor=ffffff

Finns även mer klassiska city-cyklar som typ Crescent Holma m.fl. om man föredrar det. Lite långsammare, men komfortabelt. Hela sortimentet här: https://nishiki.se

Och nej, jag jobbar inte för Nishiki!

Jag har en Pro SLD men min är påklädd med ljus, skärmar och pakethållare, har dock inte köpt deras egen sats utan gjort det med lösdelar.
Jag har också bytt till Hollowtech vevparti och kombi-pedaler (plattform och SPD) när jag bytte för att jag slitit ut orignaldelarna, de höll drygt 2000 mil innan det var dags att byta.
Har också gått upp till 180mm broms fram och flyttat "orignaldelarna" till en annan cykel som från början hade mekanisk skivbroms.

En med broms och en som inte ska finnas ute i trafik

Skrivet av [SmR]BMF:

Håller med, motionärer bör titta på vilka komponenter som sitter på cykeln för att få så mycket för pengarna så möjligt. Letar du racer tycker jag att du primärt ska titta på begagnat, där finns enorma klipp att göra, cyklar som är 2-3 år gamla, minimalt använda för 2/3 till 1/2 orginal inköpspris. Tittar man på lite äldre cyklar kan man hitta cyklar med full Dura Ace eller Record för en spottstyver, skulle rekommendera en sådan alla dagar i veckan före en ny cykel för 15-20k. Skivbroms vs fälgbroms, för motionärer? Vet du med dig att du är bra på att meka själv eller har pengar avsatta för regelbunden service kan hydrauliska skivbromsar vara värt det. För instegscyklisten ser jag ingen vinst med det, pengar i sjön. Samma med elektroniska växelsystem, för instegscyklisten är wirestyrning att föredra. Storlek är kanske det viktigaste för att få en fullvärdig upplevelse, handlar du nytt har vissa butiker personal som är duktiga på att hjälpa dig med rätt storlek men min erfarenhet är att de flesta butiker hellre säljer en cykel än fixar fram en i rätt storlek, det är en liten vetenskap som många handlare inte är så värst duktiga på. Ergo: få rätt storlek på din ram, rätt längd på vevarmar (oftast hänger vevarmslängden ihop med ramstorlek men somliga cyklister har preferenser, själv körde jag 170 vevar fastän jag kanske borde åkt på 172,5mm men upplevde att 170 vevarna var bättre i sprinter och 172,5 vevarna något bättre uppför men med tanke på topografin i Sverige valde jag 170 vevar) styrstam är lätt att byta och ja, 10mm kan upplevas som natt och dag, styrbredd är också oerhört viktigt, för smalt styre och lungorna kan tryckas ihop något, för brett och du fångar lite för mycket vind osv Börja med att få rätt ramstorlek coh experimentera eller få hjälp med vevar/starstam/styrbredd/sitthöjd. Sitthöjd ja, för lågt och du får inte ut all kraft du kan få, för högt och du får heller inte ut samma kraft men det är lite skonsammare för musklerna, finns också en fara med att sitta lite högt, översträckning av fotled och hälsenorna kan på sikt ta stryk. Jaja, bara några småsaker att tänka på, finns bra guider för hjälp på nätet. Skulle kunna fortsätta i evighet men har någon frågor så var inte rädd att ställa dem.

Skrivet av makatech:

Det enda som eventuellt kan vara besvärligt med skivbroms är väl i samband med hjulbyte eller montering av hjul efter mekande. Ibland är det såpass små marginaler (tight) att det kan vara lite klurigt att helt undvika att bromsbelägg ligger emot skivan, man kan behöva pilla lite. Men det varierar säkert mellan cyklar och bromssystem.

Kraftig skillnad också mellan mekaniska och hydraliska skivbromsar, hydraliska är vassare helt enkelt, mekaniska har ju en vajer samt att hydraliska har bättre bromseffekt.

Gällande yppersta elit för landsvägscykling finns det vissa som fortfarande kör med cantilever broms, tex Bernal som leder Girot just nu men skivbroms är vanligare även där. Skivbroms är väl något lite lite tyngre samt inte riktigt lika aero om man går ner på pytte nivå. Om sedan skivbroms kan orsaka mer krascher i klungor vs cantilever bromsar vet jag inte. Möjligen i samband med hårda inbromsningar eftersom de har så sjukt bra bromsverkan. Det har varit en hel del krascher i årets Giro hittills varje fall.

Jag tycker hydraulisk skivbroms innebär mycket enklare service på alla sätt förutom att de ger mycket bättre bromskänsla, det är bara att byta belägg och fylla på olja efter behov, mycket mindre justering behövs och det är inte särskilt svårt att montera hjulet heller och cykeln blir också mycket renare när man inte har fälgbroms, bara fördelar med skivor och ännu fler fördelar med hydrauliska skivbromsar.

Skrivet av kamelbarn:

Hej,
Min erfarenhet av interna växlar som Shimano Nexus är att de slits (som alla andra växlar) och när de tar slut har du svårt att serva dem själv, tyvärr. Jag har undvikit dem sen tonåren (20 år sen) så de borde vara bättre idag, men då gick de sönder lätt och jag fick lämna in dem för service. Av alla cyklar jag haft är det den som dött fortast.
Om du vill köpa en cykel som du kan serva lite lättare när sånt här slits ut, titta på något som byggs på exempelvis Shimanos olika road eller trekking-groupsets.

Skrivet av Molotov:

Tack för tipset ska titta vad jag hittar.
Hade ingen aning om att växlarna var dåliga, dom har iaf hållt bra i 13år det är kanske 2 senaste åren jag tyckt det "beter sig" konstigt och nu på sista tiden nästan helt hopplöst.
Det kanske är som du säger helt slut invändigt, kanske låter nån kunnig kolla på det och ge en bedömning.

Ja Nexus och I-motion (Sram) är "förbrukningsdelar" och Alfine 8 är "meningslöst" då de i princip är en Nexus men Alfine 11 är nått helt annat, mer lik en "budget Rohlhoff" och en mycket bättre växel som på samma sätt som Rohlhoff går i oljebad och den verkar mycket mer hållbar och det är enkelt att byta olja så att de smörjs bra till skillnad från fettsmorda växlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Nexus och I-motion (Sram) är "förbrukningsdelar" och Alfine 8 är "meningslöst" då de i princip är en Nexus men Alfine 11 är nått helt annat, mer lik en "budget Rohlhoff" och en mycket bättre växel som på samma sätt som Rohlhoff går i oljebad och den verkar mycket mer hållbar och det är enkelt att byta olja så att de smörjs bra till skillnad från fettsmorda växlar.

Ja hehe
Bättre är det nog, sökte på Alfine 11 och man får betala mer för bara navet än jag betalade för hela cykeln enligt Google

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det finns INGET som är bättre med en fälgbroms kontra en hydraulisk skivbroms förutom att de är billigare.

Tyckte att du svarade på frågan själv där. En "hydraulisk" skivbroms ser jag bara fördelar med idag. Men i de lägre prisklasserna (~5000:-) så har de mekaniska skivbromsarna varit av lite bristande kvalitet (läs Biltema).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molotov:

Ja hehe
Bättre är det nog, sökte på Alfine 11 och man får betala mer för bara navet än jag betalade för hela cykeln enligt Google

Ett hjul kostar typ 2500 kr mer än ett "Nexushjul" men jag är rätt övertygad om att Alfine 11 är billigare i längden pga ökad hållbarhet, Nexusarna är inte så bra för någon som verkligen cyklar för de är inte lätta att serva utan man "fusksmörjer" dem eller byter innanmätet så jag tror att en Nexus växel faktisk blir dyrare om man tar med underhållet.

Dessutom är det en märkbar skillnad i känsla, sämst är Nexus 7, bättre är Nexus 8, I-motion 9 och Alfine 8 (men den är rätt meningslös för Nexus 8 är så lik på alla sätt) och bäst är Alfine 11 och Rohlhoff, Rohlhoff har också bättre verkningsgrad än de flesta utanpåliggande växlar från 7an och uppåt men där kostar ju navet som en ny mellanklasscykel

Alfine 11 finns däremot på rätt många elcyklar och där är den nog välmotiverad för elen motsvarar ju en vältränad motionär i tillskott så belastningen på växlarna blir ju som om en elitcyklist belastar dem och så finns den med Di så det går enkelt att bygga automatväxlade elcyklar i Shimanosystemet.

Jag funderar faktisk på om jag ska skaffa ett Alfine 11 hjul till en cykel som idag har en utsliten Sram I-motion 9, navet låter illa och tar man i rejält har det hänt att det "släpper" så jag behöver vara lite för försiktig med det för att det ska vara bekvämt, man kan ttex inte längre ta i rejält i en backe utan måste anpassa körningen lite väl mycket så jag anser navet utslitet då det inte går att renovera det på nått vettigt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Hur funkar det i praktiken att cykla helt utan stänkskärmar eller något? Du måste väl bli genomskitig och blöt så fort det asfalten är lite fuktig?

Cool cykel också, jag dras till enkelheten med en fixie.

Tack! Det är enkelheten som fick mig intresserad, istället för att förlita sig på växlar så måste du bli starkare för att köra snabbare/längre.

Precis som jonasc säger så finns det stänkskärmar med snabbfäste men det är inte direkt snyggt på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Tjena!

Har börjar intressera mig för att skaffa en gravelcykel. Har kikat på https://www.xxl.se/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-grus-oc... , en gravelcykel med hydrauliska bromsar för ett relativt rimligt pris.

Jag undrar dock hur kinkigt det är med storlekar generellt vid inköp av dessa typer av cyklar?
Jag är 173cm lång med ben-skrev-mått (term?) ca 80cm. Enligt Ridleys egna storleksverktyg rekommenderar de en strl S till mig, medan en person som är 176cm lång (dvs 3 cm längre än mig) med samma ben-skrev-mått rekommenderas en M.
På XXLs hemsida står det att S passar personer 165-180cm långa, medan M passar 170-190cm, varav jag teoretiskt borde kunna cykla på bägge storlekar.

Jag undrar därmed hur jag bör resonera kring storleksval? Just nu har XXL enbart M som köpbar, men jag ligger ju storleksmässigt i underkant för M vilket gör mig lite orolig iom att jag inte kan testa cykeln innan köp.

Tacksam för tips!

RÄTT! Det är verkligen all in one bike haha!

Du är lika lång som mig med samma inseam mått(kan bara engelska termer, om någon vet får de gärna flika in). När man är mellan olika storlekar så brukar jag alltid kika på den nedre spannet. Dock du har längre armar än mig. Det är olika där. Man kan teoretiskt cykla på bägge storlekarna och om jag minns skillnaden så är det att den "kortare" så är det med agilt och kvick. Den "längre" är stabilare av något slag.
Det som man kan göra är att reservera den via klarna, åk dit och kläm på den. Be personalen justera cykeln efter ditt tyck och smak. Är den för stor så är det bara att lämna tillbaka. Jag köpte en White GX Lite(ångrar att jag inte köpte en pro) och trodde att jag skulle ha ett M men det visade sig att jag skulle ha ett S

Edit: såg att någon svarade detta redan haha, är också nybörjare som har precis börjat djupdyka.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

RÄTT! Det är verkligen all in one bike haha!

Du är lika lång som mig med samma inseam mått(kan bara engelska termer, om någon vet får de gärna flika in). När man är mellan olika storlekar så brukar jag alltid kika på den nedre spannet. Dock du har längre armar än mig. Det är olika där. Man kan teoretiskt cykla på bägge storlekarna och om jag minns skillnaden så är det att den "kortare" så är det med agilt och kvick. Den "längre" är stabilare av något slag.
Det som man kan göra är att reservera den via klarna, åk dit och kläm på den. Be personalen justera cykeln efter ditt tyck och smak. Är den för stor så är det bara att lämna tillbaka. Jag köpte en White GX Lite(ångrar att jag inte köpte en pro) och trodde att jag skulle ha ett M men det visade sig att jag skulle ha ett S

Edit: såg att någon svarade detta redan haha, är också nybörjare som har precis börjat djupdyka.

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer. Skulle jag kunna känna mig säker på en cykel med bockstyre-cykel i Stockholms innerstad också under rusningstrafik? Ja, sannolikt men jag tycker ändå att vanligt styre är ett litet steg säkrare, bättre kontroll, snabbare vid manövrar, marginellt men ändå ett snäpp.

Här tror jag garanterat åsikter går isär dock... Kan också finnas andra fördelar med att inte ha överdrivet fina dyra cyklar i Stockholms innerstad (stöldrisken). Var ni bor som skriver här varierar säkert kraftigt dock.

I ett jobbigt scenario om jag tvingades ha enbart en st hoj skulle det dock bli en gravel eller cx (i ärlighetens namn har jag inte järnkoll på skillnader). Det är ju otroligt coola allroundcyklar.