Hur intar ni er dagliga dos koffein?

Permalänk
Medlem

Arbetar bäst och håller mig alert om jag väntar med kaffet till efter lunch och tar 1-2 koppar då (pulverkaffe och mjölk). Alltid tröttast efter lunch och då blir kaffekicken extra effektiv. Ibland blir det te hela dagen, då har jag oftast mest energi efter jobbet är klart.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

ca 6 koppar kaffe per jobbdag nu när man sitter hemma, när jag var på kontoret så var jag uppe i 10-12 koppar per dag.
På helgerna blir det kanske 4 koppar + någon pepsi max

Var "duktig" en period o drack bara koffeinfritt kaffe som gjorde att jag hade lättare att somna på kvällarna så har planerat att gå över till koffeinfritt igen.

Sedan så dricker iallafall jag mindre kaffe på sommaren pga av värmen, funderar om jag inte ska börja med coldbrew när värmen kommer, tar gärna emot tips när det gäller coldbrew.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Varje morgon dubbeldos pulverkaffe, ena veckan Nescafe dubbelfiltrerat och andra Lidl Gold osv. Efter en stund toabesök. Funkar perfekt. Uppiggande!
Istället för energidryck; halvdos pulverkaffe blandat med gräddpulver o socker + vatten i 25cl flaska. Skakas. Mycket bättre för magen än energidryck som är väldigt surt.
Under dagen ca 75cl grönt kallt te spetsat med aningen saft.

Permalänk
Medlem

Vardagar börjar med en rejäl mugg kaffe och på senare tid har det ofta blivit en energidryck eller X-gamer vid lunch/eftermiddag.
Försöker undvika mer kaffe under dagen för det kan bli lite mycket för magen.

Köpte x-gamer på rea någon gång och tyckte först det var för sötsliskigt men har ändrat uppfattning, det är genialt.
Såg tipset om kolsyrat vatten i tråden, ska provas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag röstade för te och energidryck. När jag var i dagisåldern satt jag hos mormor och drack kaffe med en skvätt mjölk, och en skorpa som skulle doppas. Någon gång köpte föräldrarna hem coca cola men något beroende var det inte tala om, drack glatt mjölk, saft eller koffeinfri läsk istället.

Nu i medelålders dagar har jag en dålig ovana att dricka energidryck varannan dag, å andra sidan, innan detta hade jag ett stressigt jobb som varade i cirka 6 år - då drack jag två stora koppar svart te varje dag. Kanske mitt beroende har blivit bättre?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Navicula:

Nu i medelålders dagar har jag en dålig ovana att dricka energidryck varannan dag

Provade en icke-light cocacola 33'a i veckan efter flera års uppehåll. Smakade prutt järmfört med min förväntningar (smakminnet). Nä, fortsätter med Zoegas istället för äckelsötat skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Nu i medelålders dagar har jag en dålig ovana att dricka energidryck varannan dag, å andra sidan, innan detta hade jag ett stressigt jobb som varade i cirka 6 år - då drack jag två stora koppar svart te varje dag. Kanske mitt beroende har blivit bättre?

Those are rookie numbers.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Mörkrostat ska generellt vara snällare mot magen än ljusrost, men det kanske är individuellt.

Beror väl på bönan också? En syrlig etiopisk fräter nog mer än en rund, len colombiansk böna. Beror väl kanske på varför magen blir upprörd också. kanske är varma starka drycker för vissa och syran för andra.

Permalänk
Medlem

Irish coffee på dropp

Skämt åsido, tar en kaffe när jag är sugen och brygger den via en DeLonghi dvs blir en americano. Vilken böna varierar, vi testar lite olika påsar men något som inte är för surt eller rostat är bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har slutat med kaffe efter att magen har börjat strula. Nu kanske det blir en kopp eller två på en månad. Dricker lite te eller cola istället men inte lika ofta som jag drack kaffe. Har helt enkelt fått trappa ner beroendet. Det var jobbigt de första dagarna för huvudet värkte och ville verkligen ha kaffe. Men nu har jag vant mig. Och faktiskt så smakar kaffe lite mindre gott nu efter att beroendet har försvunnit eller minskat.

Brulade dricka kaffe svart, därefter på senare tid med mjölk men nu är det sällan det dricks och det blir med mjölk i ifall jag skulle dricka för att det ska bli lite snällare mot magen.

En snus och en kopp kaffe var min morgonrutin. Nu är det slut på snus och kaffe. Kör på Nikotintuggemi ett tag sedan får det trappas ned på det också. Får hoppas att jag inte går upp allt för mycket i vikt nu när jag slutar .

Permalänk
Medlem

Zoegas presso, 1,5 koppar svart kaffe till frukost på morgonen.
Efter lunch blir det en sjysstare kaffe som Gevalia/Nescafe oat/almond latte, cappucino, vanilla latte mm, finns flera o välja på

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

6-8 burkar 33cl cola zero.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Brukar ta en Reign (svingoda) innan gymmet

Permalänk
Medlem

rockar 2x nocco om dagen + 4 koppar kaffe, zoega skånerost med några droppar mjölk i, kan bli en koffien tablet innan gymmet.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Musikälskare

1-2 koppar framför datorn nu när man jobbar hemifrån, kör en Moccamaster + Skånerost (svart) + denna muggen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Koffeintabletter

Permalänk
Medlem

Jag har druckit kaffe i alla tider så länge som jag kan minnas och tror jag har bränt ut mig på svartkaffe o koffein, kan gå veckor utan en kopp eller koffein och det gör mig inget. Men behöver jag bli pigg så funkar alltid en Monster energidryck tycker jag, kaffe har ingen inverkan på mig i pigghet. Sen är det jäkligt gott med latte/islatte och kaffe i alla dess delikatessformer

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varierar lite men mellan 2-4 dubbel espresso, ca 100mg koffein / dubbel espresso, per dag sedan några år tillbaka. Oftast blir det sorter med ganska hög andel robusta. Druckit kaffe i olika former varje dag i över 30 år och aldrig fått problem med magen på grund av det. Är kontinuerligt fysisk aktiv och tror det gör mycket för att hålla magen i trim.

Permalänk
Medlem

De senaste har det blivit en Celsius på morgonen i bilen till jobbet eller till frukost, sen kan det slinka ner någon kopp te ibland om tillfället uppstår. Försöker hålla mig under 300mg så gott de går, blir bara stissig och stressad annars

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Sötast

Hur är inte Cola Zero ett alternativ? lär snart drickas mer än vatten världen över

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Varierar lite men mellan 2-4 dubbel espresso, ca 100mg koffein / dubbel espresso, per dag sedan några år tillbaka. Oftast blir det sorter med ganska hög andel robusta. Druckit kaffe i olika former varje dag i över 30 år och aldrig fått problem med magen på grund av det. Är kontinuerligt fysisk aktiv och tror det gör mycket för att hålla magen i trim.

Häller i lite mjölk främst av den anledningen, hade kunnat dricka det svart annars men rännskitan jag får av det är inte att leka med.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

I omröstningen, valde jag kaffe och te.

Jag dricker mellan tre och fem koppar svart kaffe (ca 2,5 dl per kopp) om dagen, då det blir bryggkaffe av varierande märken på hemmaplan till både frukost, och när jag har kommit hem från jobbet, och antingen espresso, cappuccino eller bryggkaffe på jobbet, Frukostkoppen är dock den viktigaste för att kunna komma igång ordentligt.

På kvällen tar jag däremot hellre en kopp te, oftast fruktigt svart te, utan vare sig mjölk eller socker/honung. En anledning är att jag har svårt att sova, om jag dricker kaffe för sent på kvällen.

Jag tar aldrig koffeintabletter och dricker väldigt sällan energidryck, men kan däremot dricka en Coca Cola Zero eller vanlig Coca Cola ibland på helgerna.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd

Hatar kaffe, får in lite koffein via läsk.

Sen är det inte bra att få i sig för mycket koffein heller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Tål inte mycket koffein så blir väl max ett par energidrickor per månad men inte de starkaste då heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kaffe, vanligen bryggkaffe eller pod-kaffe med rejält mycket mjölk för att vara snäll mot magen. Förutom på jobbet, där är det rent automatkaffe, 4 koppar per dag.

Körde Powerking ett tag, men det kommer inte överens med min mage om man hinkar för mycket, typ 4 burkar på en eftermiddag.

I min glada, snåla, ungdom köpte jag en burk med 100mg koffeintabletter och sköljde ner ett par-tre om dagen med en burk coca cola. Idag skulle jag valt pepsi. Godare än red bull, och billigare.

Av "energidryckerna" som konstigt nog inte innehåller socker är Celsius bäst IMHO, mycket bättre än Nocco.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur är inte Cola Zero ett alternativ? lär snart drickas mer än vatten världen över

För att det är förhållandevis litet koffein i Coca-Cola, och det är väl inte många som klunkar i sig 1 liter+ cola om dagen för koffeinkicken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

För att det är förhållandevis litet koffein i Coca-Cola, och det är väl inte många som klunkar i sig 1 liter+ cola om dagen för koffeinkicken.

Jag bruka dricka mellan 2-3 liter läsk om dagen, i visa fall kan jag komma upp till 4-7 liter.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

För att det är förhållandevis litet koffein i Coca-Cola, och det är väl inte många som klunkar i sig 1 liter+ cola om dagen för koffeinkicken.

Jag tror absolut att det finns många som dricker över 1 liter läsk per dag!

Jag brukar ligga på mellan 0,5 - 1 liter läsk om dagen + någon kopp kaffe (dricks inte samtidigt).

Permalänk
Medlem

1.5 liter om dagen. Dricker inte kaffe.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Sötast
Skrivet av Phod:

För att det är förhållandevis litet koffein i Coca-Cola, och det är väl inte många som klunkar i sig 1 liter+ cola om dagen för koffeinkicken.

1.5L - 1.75L - 2L cola per dag i så många år jag kan minnas.

Tåler inte kaffe alls och jag blir lika hemsk som vilken kaffedrickare som helst utan min cola så är rätt fucked på den fronten