Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Hade varit intressant hur avstämningar fungerar. Kan det vara någon AI som känner av om man köper något man inte brukar eller är någonstans man inte varit eller kanske står stilla för länge på samma ställe? Jag tror inte jag fått avstämning på över 6 månader, bara en delavstämning där de kollade 2 varor. Men jag handlar å andra sidan alltid på samma 3 icor.

Jag gissar nu men de jag har märkt är att det oftare blir kontroll när du avviker från normalt.
Om jag varje vecka handlar för mellan 800-1200 kr varje vecka, skulle man plötsligt handla för 600 kr eller 1500 kr så är chansen för kontroll större. Det är iallafall så det har funkat för mig.
Nu sen Corona började så känns det som kontrollerna minskat, jag tror det har gått ett år sen sist som jag blev kollad mer än något stickprov på ett par varor.

Jag är inte en person som försöker fuska på något sätt ska tilläggas utan detta är bara sånt jag uppmärksammat och vid de få kontrollerna jag fått så har det aldrig varit några fel förutom att jag scannat två cabanosskorvar men tagit en cabanoss och en av annan sort eller liknande.

Jag självscannar alltid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kan inte undvika att se ner lite på de som står i kö när det samtidigt är 3 snabbkassor lediga. Varför vågar folk inte använda snabbkassorna? Jag tar snabbkassa även fast vanliga kassan är ledig, snabbkassan går ändå dubbelt så snabbt.

När man bara går in och köper en mjölk tar det cirka 10 sekunder med snabbkassan, känns nästan som att man snor något när man i princip flyger förbi kassorna

Permalänk
Medlem

Finns inte handscanner på den butik jag handlar på mest. Däremot själv/snabbskanningskassor. Jag använder självskanningskassan om jag tror att det jag handlat får plats i den väskan jag har med mig, är det däremot mer varor än så, så att jag behöver en papperspåse så väljer jag en vanlig kassa, för det är smidigare för mig då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp, så är det t ex på Coop Forum Backaplan här i Gbg.
Och där har de förstås bara Stasi-versionen av självskanning, där man måste ha med sig en stor klump och blippa med inne i butiken.

Rätt säker på att de nu har valet i terminalerna om man vill skanna varorna där eller redan har skannat dem och bara vill betala.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Självscannar aldrig. Anser att manuella kassor skapar arbetstillfällen som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej. Det handlar om att personalen alltid utgår från att den vars avstämning inte stämmer har försökt stjäla.

Skrivet av Viktorph:

Känner igen det där. Jag själv känner att visst, jag kan göra fel och står för det. Sen glömmer jag det.

Men min sambo höll på att gå igenom jorden 2 gånger om när hon fick reda på att hon hade scannat fel sort på drickan. Men det är faktiskt lite jobbigt att behöva ha stenkoll på allt.

Tror det är en vanesak också. Jag började med självscanning när ica vid mig tillät. Det var ca 2007 och precis när jag hade fyllt 18. Skaffade ica-kort direkt.

Har dvs självscannat i 14 år och har inte missat en enda produkt de senaste åren, och då är jag en extremt glömsk person.

Skulle inte få för mig att göra annat än att självscanna. Perfekt att kunna gå runt med sin ryggsäck och direkt lägga ner saker i den ordning man själv vill packa det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hade varit intressant hur avstämningar fungerar. Kan det vara någon AI som känner av om man köper något man inte brukar eller är någonstans man inte varit eller kanske står stilla för länge på samma ställe? Jag tror inte jag fått avstämning på över 6 månader, bara en delavstämning där de kollade 2 varor. Men jag handlar å andra sidan alltid på samma 3 icor.

Har märkt att det ofta blir delavstämning när jag tex skannat något för att sen ångra mig och tagit bort det. Typ som att system tror att jag tyckte det var för dyrt men ändå lägger ner i kassen. Eller även när jag plockat på mig av nån frukt, skannat det och sen i efterhand tänkt att "nejmen jag ska nog ha lite mer" så tar bort den befintliga och skannar in den nya med högre vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Märkligt, men det är olika antar jag, här är det endast Coop som låter en handla öl utan kontroll, alla andra vill ha leg vid scanning, fast Coop kanske är hårdare på Red Bull än på Porter.

Det är upp till butikerna själva om dom vill ha ålderskontrollen verkar det som.
En mindre ICA butik nära jobb har även det men det är ytterst sällan jag handlar där.

Tycker det är knas oavsett då det ändå är bundet till ens personnummer så dom har ens ålder.
Är det problem med att ungar lånar föräldrarnas kort/konto så stäng av hela den familjen då när det uppdagas. Dom kan ansöka på nytt om ett års tid så kanske dom tar bättre hand om sina barn då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vi åker och handlar efter 21.00 då det är mycket lite folk, men bäst är ju att beställa maten hem eller plocka ut den. Tyvärr är varorna 2-3% dyrare över lag då.

Det där är ett problem med onlineköp, varorna är dyrare, ibland med plockavgift, man får färre rabatter (de bästa rabatterna är oftast endast i butik), man kan inte använda 5% rabatt som jag annars alltid använder i coop-butiker eftersom jag har så mycket poäng sedan tidigare att jag alltid lägger 5% rabatt på köp över ca 800.

Nu finns iaf en del digitala kuponger, som man kan använda vid självscanning, tidigare var de på papper = man glömde dem alltid eller behövde strula med kassan om de inte hade streckkod.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Lagers
Det där med felskanning har jag "lyckats med" i bankappar när det gäller OCR-nummer. Förmodligen blir det väl något liknande här att den lyckas läsa fel siffror som kontrollsiffran ändå stämmer med.

Å andra sidan så är det väl bra mycket enklare att kontrollera att det blivit rätt när man står där med handscannern och har prislappen framför sig. Jämfört med om man går i den manuella kassan och sedan ögnar igenom kvittot, då kan det vara svårt att avgöra om kaffet verkligen kostade 19 eller 29 kronor paketet (särskilt om man köpt många varor).

Permalänk
Medlem

Använde självskanningskassa i butiken jag handlade i när det dök upp där (för ~10 år sedan). Om jag ser dessa i butiker jag inte handlar i ofta använder jag gärna dem också.

Har aldrig använt dosorna eller vad man ska kalla dem. Har antagit att man måste registrera sig för det, och av princip vill jag inte registrera mig hos någon butik. Vill en butik göra min köpupplevelse krångligare genom att få mig att lägga tid och energi på detta, eller diskriminera mot mig för att jag inte gjort det via speciella kunderbjudande etc. får de leva med en ökad sannolikhet att jag tar mina pengar till en konkurrent istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det där är ett problem med onlineköp, varorna är dyrare, ibland med plockavgift, man får färre rabatter (de bästa rabatterna är oftast endast i butik), man kan inte använda 5% rabatt som jag annars alltid använder i coop-butiker eftersom jag har så mycket poäng sedan tidigare att jag alltid lägger 5% rabatt på köp över ca 800.

Nu finns iaf en del digitala kuponger, som man kan använda vid självscanning, tidigare var de på papper = man glömde dem alltid eller behövde strula med kassan om de inte hade streckkod.

Det stämmer som du säger, ofta är det lokala bra priser som bara gäller i butiken. Tror att många tänker som jag tänkte innan jag såg det: "Jag handlar alltid på maxi här i området och det är ju billigt och bra. Sedan kollar de inte upp att varorna är dyrare när man beställer online vid hämtning eller hemkörning. Det kan skilja rätt mycket, men samtidigt så betalar man ju mer för de gör ju ett jobb åt än. de plockar ihop varandra och all annan hantering.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Rätt säker på att de nu har valet i terminalerna om man vill skanna varorna där eller redan har skannat dem och bara vill betala.

Jag har inte varit där på 15 månader (pga viruset, förstås), men har aldrig heller gått in till terminalerna eftersom det är en grind för att komma in, så man kan inte ångra sig om man gått in där, så det blir väldigt märkligt att ens försöka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det där är ett problem med onlineköp, varorna är dyrare, ibland med plockavgift, man får färre rabatter (de bästa rabatterna är oftast endast i butik), man kan inte använda 5% rabatt som jag annars alltid använder i coop-butiker eftersom jag har så mycket poäng sedan tidigare att jag alltid lägger 5% rabatt på köp över ca 800.

Nu finns iaf en del digitala kuponger, som man kan använda vid självscanning, tidigare var de på papper = man glömde dem alltid eller behövde strula med kassan om de inte hade streckkod.

Är ju inte helt ovanligt att det som ger mer kvalitet i livet också kostar mer. (Jag är dock ganska övertygad av att dessa fåtal procent som det kostar extra väger lägre än kostnaden för att resa och sin egna tid som går åt själva handlandet).

Jag "roade" mig med att storhandla här om helgen, fyfan vilken pärs att kriga sig igenom ett ICA Maxi med alla dessa människor och bleh, tog typ 1-1.5 timma (fyllde en stor kundvagn med varor).

Nej tacka vet jag mathem och mat.se där de bär upp till lägenheten och man kan göra något roligare med den tiden man annars hade lagt på att handla, ex ut och springa eller gymma eller vad som helst som ger mer kvalitet än vistas i ett ICA Maxi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Är ju inte helt ovanligt att det som ger mer kvalitet i livet också kostar mer. (Jag är dock ganska övertygad av att dessa fåtal procent som det kostar extra väger lägre än kostnaden för att resa och sin egna tid som går åt själva handlandet).

Jag "roade" mig med att storhandla här om helgen, fyfan vilken pärs att kriga sig igenom ett ICA Maxi med alla dessa människor och bleh, tog typ 1-1.5 timma (fyllde en stor kundvagn med varor).

Nej tacka vet jag mathem och mat.se där de bär upp till lägenheten och man kan göra något roligare med den tiden, ut och springa eller gymma eller vad som helst som ger mer kvalitet än vistas i ett ICA Maxi.

Jag upptäckte att om jag handlar på hemkop.se så fick jag samma priser som i butiken men på exempelvis mat.se (som är samma ägare, samma bilar etc.) så är det rätt mycket dyrare. Nu har "mitt" Hemköp slutat att plocka varorna i butiken utan de körs ut från något lager eller liknande (sannolikt samma som mat.se), men priserna är ändå de samma som i butik. Däremot skiljer sig utbudet något, vissa mer lokala varor saknas men samtidigt har man ofta större utbud på annat. Exempelvis har mitt Hemköp ofta glass från någon italiensk fabrik rätt billigt, god glass som är lite annorlunda mot de vanliga sorterna sur citronglass eller pistageglass som inte bara smakar bittermandel exempelvis, den finns inte online någonsin typ. Däremot kan jag köpa Wapnö mjölk online som jag tycker är den absolut godaste mjölken och den har de aldrig i min butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag upptäckte att om jag handlar på hemkop.se så fick jag samma priser som i butiken men på exempelvis mat.se (som är samma ägare, samma bilar etc.) så är det rätt mycket dyrare. Nu har "mitt" Hemköp slutat att plocka varorna i butiken utan de körs ut från något lager eller liknande (sannolikt samma som mat.se), men priserna är ändå de samma som i butik. Däremot skiljer sig utbudet något, vissa mer lokala varor saknas men samtidigt har man ofta större utbud på annat. Exempelvis har mitt Hemköp ofta glass från någon italiensk fabrik rätt billigt, god glass som är lite annorlunda mot de vanliga sorterna sur citronglass eller pistageglass som inte bara smakar bittermandel exempelvis, den finns inte online någonsin typ. Däremot kan jag köpa Wapnö mjölk online som jag tycker är den absolut godaste mjölken och den har de aldrig i min butik.

Det där med glassen är ju delvis samma fenomen som faderskapet upptäckt. Han har sedan det brakade löst, och de med nöd och näppe lyckades ta sig hem när flyglinjerna började stängas ned, handlat på nätet från lite olika aktörer. Den Maxi han ofta handlar i annars går det ju att beställa ifrån, men det går inte att beställa deras egna sortiment. Den butiken har rätt mycket sådant och bl a eget bageri (på riktigt, inte "bake-off"), men det går inte att beställa något av detta på nätet.

Sedan har det dykt upp en del andra problem, där vissa specifika varor i princip oavsett leverantör visat sig åtminstone tidvis hopplösa. Bl a har det hänt att han tröttnat och bett mig köpa en viss storbageribrödsort som han brukar köra i brödrosten där de kroniskt inte lyckats leverera något med vettigt bakdatum, om alls. Citroner var en annan sak där det nästan systematiskt kom citroner som föreföll bestå till hälften av pansarskal. På det stora hela har det väl fungerat bra, men det låter inte direkt som att han är sugen på att resten av sitt liv enbart handla mat på nätet.

Permalänk
Medlem

Alltid vanliga kassan. Alla gånger jag försökt självscanna har det blivit nåt fel i den jävla maskinen och så har man fått vänta på att någon kommer och återställer maskinen. Alternativt har man köpt med en energidryck eller folköl och får stå och vänta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det där med glassen är ju delvis samma fenomen som faderskapet upptäckt. Han har sedan det brakade löst, och de med nöd och näppe lyckades ta sig hem när flyglinjerna började stängas ned, handlat på nätet från lite olika aktörer. Den Maxi han ofta handlar i annars går det ju att beställa ifrån, men det går inte att beställa deras egna sortiment. Den butiken har rätt mycket sådant och bl a eget bageri (på riktigt, inte "bake-off"), men det går inte att beställa något av detta på nätet.

Sedan har det dykt upp en del andra problem, där vissa specifika varor i princip oavsett leverantör visat sig åtminstone tidvis hopplösa. Bl a har det hänt att han tröttnat och bett mig köpa en viss storbageribrödsort som han brukar köra i brödrosten där de kroniskt inte lyckats leverera något med vettigt bakdatum, om alls. Citroner var en annan sak där det nästan systematiskt kom citroner som föreföll bestå till hälften av pansarskal. På det stora hela har det väl fungerat bra, men det låter inte direkt som att han är sugen på att resten av sitt liv enbart handla mat på nätet.

Jo det är ett problem med utgångsdatum men också mognadsgrad på frukt exempelvis. Jag fick hem en beställning igår med ett knippe bananer som var helt knallgröna och ett paket polarkaka (det enda bröd sonen äter) som var stenhård. Personligen väljer jag gärna grejer som ser bra ut, exempelvis i köttdisken, och det funkar ju inte heller med onlineköp. Det kan ju vara en väldig skillnad på ett högrev och ett annat liksom, eller hur marmorerade köttbitarna är eller så.

Permalänk
Medlem

Handla online är knepigt. För torrvaror, konserver och frysta produkter är det helt okej men färskvaror är sådant som jag vill välja själv. Frukt, grönsaker och kött t.ex. Jag vet inte alls vad jag får om jag handlar sådant online och det troliga är att jag inte får det jag själv skulle valt.

Nej, jag handlar strax innan stängning eller direkt efter öppning då det är så lite folk som möjligt och självscanningen gör att jag slipper folk som inte kan hålla avstånd i kassakön och packningen. Så gjorde jag även innan pandemin. Jag gillar inte folk helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag använder numera nästan enbart självskanningskassorna, men aldrig handskanner och registrerat medlemskap och det där joxet. Nu handlar jag nästintill aldrig mer än vad som ryms i en kundkorg, had det varit fråga om kundvagnsvolymer är det möjligt att jag sett annorlunda på saken.

Det skojiga med självskanningskassorna är att det finns någon form av luddig policy i butiken om att man inte får använda dessa om man har mer än femton varor, men detta finns inte anslaget någonstans runt kassorna och är med andra ord omöjligt för kunder att veta. Jag väntar glatt på den dag då jag blir tillsagd om detta och får påpeka att "Jasså, är det så kanske ni skall informera kunderna om detta på vettigt sätt, exempelvis med en skylt?" följt av det givna "Dessutom har ni bara en manuell kassa öppen där det står fyra personer med varsin kundvagn i kö, medan samtliga sex självskanningskassor är lediga."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

För mig har det blivit att jag handlar fabriksproducerad mat online och sen köper exempelvis bröd i mitt lokala bageri, frukt och grönsker från frukthandlaren, fisk från fiskhandlaren och så. Tyvärr finns det ingen slaktare kvar i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig har det blivit att jag handlar fabriksproducerad mat online och sen köper exempelvis bröd i mitt lokala bageri, frukt och grönsker från frukthandlaren, fisk från fiskhandlaren och så. Tyvärr finns det ingen slaktare kvar i närheten.

Det går inte driva slakteributik idag, det är alldeles för få som bryr sig så mycket om kvalitén på köttet. Vi hade en här ända till förra året men den tvingades stänga igen då. Fruktansvärt tråkigt då jag personligen tycker det är värt den extra kostnaden för en välhängd biff eller entrecôte av högkvalitativt kött. Industrislaktat och vakuumförpackat kött är så smaklöst och trist men det finns ju inget annat att köpa idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det går inte driva slakteributik idag, det är alldeles för få som bryr sig så mycket om kvalitén på köttet. Vi hade en här ända till förra året men den tvingades stänga igen då. Fruktansvärt tråkigt då jag personligen tycker det är värt den extra kostnaden för en välhängd biff eller entrecôte av högkvalitativt kött. Industrislaktat och vakuumförpackat kött är så smaklöst och trist men det finns ju inget annat att köpa idag.

Jo håller med. Det finns ju alternativ här, gårdsbutiker här och där men generellt ganska långt bort, och saluhallarna har ju kvar köttbutiker men de är i allmänhet väldigt dyra och så tillkommer förstås trängselskatt och parkering om man ska ta sig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det går inte driva slakteributik idag, det är alldeles för få som bryr sig så mycket om kvalitén på köttet. Vi hade en här ända till förra året men den tvingades stänga igen då. Fruktansvärt tråkigt då jag personligen tycker det är värt den extra kostnaden för en välhängd biff eller entrecôte av högkvalitativt kött. Industrislaktat och vakuumförpackat kött är så smaklöst och trist men det finns ju inget annat att köpa idag.

Om du bor i Stockholm så finns det ju lite alternativ som Östermalmshallen, Hötorgshallen, AG, Garpes (vid Nockebybron på Brommasidan) o dyl. Men det kan förstås vara så att man får åka en bit då. En del kedjebutiker har ju hyfsade manuella diskar också, även om dessa då ska husera ett bredare sortiment. Där tycker jag mig ha sett en tydlig återkomst, då många manuella diskar försvann under 90-talet, men sedan åtminstone tio år tillbaka verkar de ha ökat i antal och omfång igen. Även i vissa butiker som tog bort så har de kommit tillbaka. Sedan är det dock inte ovanligt att de manuella diskarna har kortare öppettider än butikerna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo håller med. Det finns ju alternativ här, gårdsbutiker här och där men generellt ganska långt bort, och saluhallarna har ju kvar köttbutiker men de är i allmänhet väldigt dyra och så tillkommer förstås trängselskatt och parkering om man ska ta sig dit.

Har visserligen ett par gårdsbutiker i närheten men det är för det mesta fryst kött de säljer så inte så mycket bättre alternativ. Känner själv också att jag inte så gärna sätter mig och kör sex mil in till stan för att gå på saluhall, eller för den delen åker tåg en dryg timme enkel väg för att köpa kött. Kan hända att jag går in och handlar om jag ändå har något ärende till stan, annars känns det bara omständligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Har visserligen ett par gårdsbutiker i närheten men det är för det mesta fryst kött de säljer så inte så mycket bättre alternativ. Känner själv också att jag inte så gärna sätter mig och kör sex mil in till stan för att gå på saluhall, eller för den delen åker tåg en dryg timme enkel väg för att köpa kött. Kan hända att jag går in och handlar om jag ändå har något ärende till stan, annars känns det bara omständligt.

Jo precis. Min upplevelse är också att småbutikerna har blivit sämre. Till exempel fruktaffären här i närheten ligger mittemot en Hemköp och har i princip samma utbud och samma priser. Kanske några procent mer frukt och grönsaker emellanåt och en hel del konstiga torkade saker, godis från olika länder och sånt som inte finns på Hemköp däremot, men i allmänhet är det samma italienska Royal Gala, Romantica-tomater och så vidare.

Några hipsters öppnade också en fiskbutik här i närheten ganska nyligen men den är inte mycket att ha, valfri fiskvagn har mycket bättre utbud av fisk, annars har de mest olika majonäsbaserade röror (inte hemgjorda), olika inlagda sillar (knappast hemgjorda) och dagens rätt.

Permalänk
Medlem

Självskannar alltid om det går, avstämning får man väl kanske en gång om året men den tid extra det tar har man mer än sparat in redan. Om det dessutom är kö till vanliga kassor så sparar man tid även om man får en helavstämning. Handlar mest på ICA Maxi men har även medlemskap hos andra för att kunna utnyttja deras handskanner om man råkar vara förbi.

Handskanner är förövrigt att föredra över självskanningskassa då man kan packa sina varor medan man plockar de i butiken. Även om jag bara ska ha någon enstaka sak så brukar jag ofta ta en handskanner ändå.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Självscannar aldrig. Anser att manuella kassor skapar arbetstillfällen som behövs.

När "kassören" inte sitter i kassan så är den på golvet, just "kassör" är ett döende yrke som snart försvinner.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

När "kassören" inte sitter i kassan så är den på golvet, just "kassör" är ett döende yrke som snart försvinner.

Behövs det lika mycket personal när självscanningen tagit över?

Eller det kanske skapas nya jobb som ersätter. Det handlar ju i slutändan om vad som är mest effektivt ekonomiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Eller det kanske skapas nya jobb som ersätter. Det handlar ju i slutändan om vad som är mest effektivt ekonomiskt sett.

Det är upp till var och en att hitta ett nytt jobb man är kvalificerad för. Det kan varken du eller jag lösa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata