En dryg exabyte lagring används för kryptovalutan Chia

Permalänk
Melding Plague

En dryg exabyte lagring används för kryptovalutan Chia

Den senaste månaden har intresset för den lagringsberoende kryptovalutan Chia skjutit i höjden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med kryptovalutor?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Även i Sverige ser man hur stora hårddiskar börjar ta slut, bara senaste veckan. Från 3350 kr för en EXOS 16 TB för en vecka sedan till 5000 kr (i lager) idag, en höjning med 50%. Externa hårddiskar verkar halka lite efter än så länge.

Permalänk
Medlem

Ska man behöva bygga lager av ssd’er nu för framtida upgrades?

Permalänk
Medlem

Jag som tänkt vänta med att köpa nvme, verkar som man får tänka om nu då om man ska få något till vettigare pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Även i Sverige ser man hur stora hårddiskar börjar ta slut, bara senaste veckan. Från 3350 kr för en EXOS 16 TB för en vecka sedan till 5000 kr (i lager) idag, en höjning med 50%. Externa hårddiskar verkar halka lite efter än så länge.

Ja det är riktigt trist att se. Hoppas att denna kryptovaluta floppar totalt så att priserna går ner igen.

Permalänk
Medlem

Man märkte väl hur mycket pengar som går att tjäna på grafikkort så nåt snille tänkte väl "kan man inte göra ett för hårddiskar?" och vips så blev de dubbelt så dyra.

Egentligen är det mest sorgligt att folk ens håller på med krypto då det bara bränner en massa energi, som vi helst inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Bortkastad avnändning av hårddiskar, inte ens semsterbilder på dem.

Edit: just ja lagringsutrymmet e väl nya DRM.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att man har diskar så man klara sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av killawife:

Egentligen är det mest sorgligt att folk ens håller på med krypto då det bara bränner en massa energi, som vi helst inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Man kan verkligen tycka vad man vill om kryptovalutor, men det markerade är fel i sak: brytningen ger tillbaka att det finns fungerande decentraliserade, kryptografiskt styrkta betalningssystem överhuvudtaget. Man kan ha vilken åsikt man vill om hur värdefullt detta är, men jag tror att debatten blir som bäst om alla erkänner de rent objektiva omständigheter som faktiskt föreligger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Pengar? Istället för att spela PacmanDeluxe som ger absolut noll tillbaka.

/Johannes

Permalänk

Min åsikt. Det är skit om mining förbrukar begränsade råvaror som används för produktion. Man kan även ha åsikter kring miljöaspekter.

Men mining är lite som Gaming. Folk/företag öser in pengar på att köpa hårdvaror, detta leder till att det satsas mycket pengar på utvecklingen av dessa hårdvaror och då brukar de även snabbt bli bättre.
Vore det inte för att i princip varenda ungdom plus såklart många äldre, la väldigt mycket pengar på datorspel så undra vad för datorhårdvara vi idag hade suttit vid? Om datorspel inte alls hade funnits, så kanske vi inte ens hade haft hemdatorer..

Så mining ger två saker tillbaka. En är att hålla igång dessa valutor, där jag själv har svårt att förstå att det ska kräva denna extrema datorkraft. Det känns som om det behöver tänkas om.
Men det hjälper dessutom till med datorutvecklingen.

Ett problem är dock att det nu är komponentbrist, detta till den grad att folk kanske köper mindre datorer och det kommer påverka ur mycket som helst. Datorbutiker får mindre omsättning, skärmar och liknande hårdvara säljs kanske dåligt för miners köper ej många såna, mjukvaruförsäljningen kan gå dåligt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Pengar? Istället för att spela PacmanDeluxe som ger absolut noll tillbaka.

/Johannes

På vilket sätt generar crypto ett värde? Bara pengar duger inte då det bara handlar om spekulationsverksamhet. Det ända crypto är backat av är energislöseri och FIAT.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Pengar? Istället för att spela PacmanDeluxe som ger absolut noll tillbaka.

Där har du fel. PacmanDeluxe skänker glädje, som är bland det värdefullaste vi kan få.

Permalänk
Medlem

Det med minnet stämmer inte alls. De kräver t.ex i snitt 3GB för att plotta fram en "plot". Sen har man den. Sedan behöver inte den plotten inte något minne alls om jag förstår det rätt. Efter den är framräknad så finns det t.ex raspberries som har 20-30 diskar kopplade till sig och minnet på en sådan räcker till för att farma plottarna för all framtid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det går absolut inte åt 200 GB RAM-minne för att farma med en 18 TB hårddisk. Det är bara vid skapande av nya plots det krävs, och sedan används minimalt med resurser för att faktiskt farma efter det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man märkte väl hur mycket pengar som går att tjäna på grafikkort så nåt snille tänkte väl "kan man inte göra ett för hårddiskar?" och vips så blev de dubbelt så dyra.

Egentligen är det mest sorgligt att folk ens håller på med krypto då det bara bränner en massa energi, som vi helst inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Ja tänk om alla dessa gaming grafikkort kunde användas till att spela spel istället, då skulle nog klimatkrisen redan vara löst.

Edit: För att inte bara lämna sarkastiskt skräp som en kommentar så tillägger jag att krypto definitivt ger något tillbaka i form av praktisk nytta/värde och tror man att en marknad värderad till över $2,000,000,000,000 är utan substans kanske man ska börja med att googla på vad krypto är och varför det existerar innan man avfärdar det. Sen kanske man kan fortsätta med att ifrågasätta hur man lyckades dra den slutsatsen till att börja med

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Kommer butikerna begränsa antalet hårddiskar folk får köpa också snart?

Skrivet av Sam:

Ja tänk om alla dessa gaming grafikkort kunde användas till att spela spel istället, då skulle nog klimatkrisen redan vara löst.

Spelar man kanske grafikkortet går på 100% i några timmar max per dag. Vid mining går det på 100% 24/7. Klart att det drar otroligt mycket mer. Ännu värre blir det ju när man tänker på alla serverhallar som står och bryter krypto hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Att ta en två ton tung elbil ner på stan för att köpa tidningen, istället för cykeln eller en promenad, förbrukar sjukt mycket elektricitet helt i onödan.

För att inte prata om alla produkter vi köper från länder som Kina och Vietnam, vilka till 75% drivs av kol.

Jag känner ett flertal som har sådana där utebadtunnor, som de varmhåller hela vintern. Ja, mängden sätt som gemene svensk gör av med elektricitet på är legio. Kanske svenskar i gemen borde vara lite försiktiga med vilka stenar de kastar i sitt glashus?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kommer butikerna begränsa antalet hårddiskar folk får köpa också snart?

Spelar man kanske grafikkortet går på 100% i några timmar max per dag. Vid mining går det på 100% 24/7. Klart att det drar otroligt mycket mer. Ännu värre blir det ju när man tänker på alla serverhallar som står och bryter krypto hela dagarna.

Visserligen går exempelvis 3060Ti/3070 "bara" på ca 55% strömförbrukning vid Ethereum mining, men det är ändå helt sant att den totala strömförbrukningen inte är rimligt jämförbar. Jag redigerade mitt svar medans du svarade.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

brytningen ger tillbaka att det finns fungerande decentraliserade, kryptografiskt styrkta betalningssystem överhuvudtaget.

Och vad är nyttan med det?

Jag är helt seriös här, jag har ändå läst en del om kryptovalutor och jag ser fortfarande ingen som helst nytta med det hela. Vad spelar det för roll om en transaktion mellan mig och någon annan sköts av en bank eller en blockchain? Sak samma sist och slutligen.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av kelthar:

Det med minnet stämmer inte alls. De kräver t.ex i snitt 3GB för att plotta fram en "plot". Sen har man den. Sedan behöver inte den plotten inte något minne alls om jag förstår det rätt. Efter den är framräknad så finns det t.ex raspberries som har 20-30 diskar kopplade till sig och minnet på en sådan räcker till för att farma plottarna för all framtid.

Skrivet av Marcusk:

Det går absolut inte åt 200 GB RAM-minne för att farma med en 18 TB hårddisk. Det är bara vid skapande av nya plots det krävs, och sedan används minimalt med resurser för att faktiskt farma efter det är klart.

Artikeln är nu uppdaterad och tillägget om minnesanvändningen (vilket precis som ni säger är kopplad till plot-skapande) är bortplockad. Tack för upplysningen! Använd gärna rättelsefunktionen framöver, så att vi kan upptäcka eventuella felaktigheter snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Och vad är nyttan med det?

Jag är helt seriös här, jag har ändå läst en del om kryptovalutor och jag ser fortfarande ingen som helst nytta med det hela. Vad spelar det för roll om en transaktion mellan mig och någon annan sköts av en bank eller en blockchain? Sak samma sist och slutligen.

Exakt. Kejsarens nya kläder är en bra beskrivning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Och vad är nyttan med det?

Jag är helt seriös här, jag har ändå läst en del om kryptovalutor och jag ser fortfarande ingen som helst nytta med det hela. Vad spelar det för roll om en transaktion mellan mig och någon annan sköts av en bank eller en blockchain? Sak samma sist och slutligen.

Nyttan är väl enkelheten i att göra överföringar internationellt, samt att dina finanser inte plötsligt blir nedlåsta på bankens nycker. Säkerligen använder folk det till en del skum handel också, men det gör man ju även både via banker och kontanter. Finns en anledning till att alla våra storbanker återkommande figurerar i penningtvättshärvor i miljardklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Och vad är nyttan med det?

Jag är helt seriös här, jag har ändå läst en del om kryptovalutor och jag ser fortfarande ingen som helst nytta med det hela. Vad spelar det för roll om en transaktion mellan mig och någon annan sköts av en bank eller en blockchain? Sak samma sist och slutligen.

Jag tror det helt enkelt handlar om att olika personer helt enkelt tänker olika. Stoppar man 100 personer på stan som inte vet något om bitcoin och blockchain och förklarar för dem att det är en teknik som möjliggör att man kan förflytta ett värde digitalt mellan två personer helt utan inblandning av en "trusted third party" tror jag man kommer se väldigt olika reaktioner.

Vissa blir helt mind-blown medan andra helt enkelt inte ser någon nytta med det öht. Folk värdesätter olika saker helt enkelt och det är uppenbart att vissa anser att det är extremt värdefullt att kunna överföra ett värde digitalt utan en "trusted third party"

Permalänk
Inaktiv

Tror det är FOMO som driver det här. Nu har jag haft turen att ha köpt 4 st 16TB Exos för 3100 styck. Så mina behov för lagring är iaf tillfredsställda för åtminstone 5 år framåt.

Gällande bitcoin. Vem vill missa det här? Tänk om ni satt på 10 bitcoins som tog nån dag att mine:a fram 2010. Crypto och blockkedjan är i grunden bra. Du tar bort staters kontroll över valutan. Lite som guld. Guld är ju också Fiat.

Permalänk
Medlem

Sedan när vart Chia en kryptovaluta?
Tycker det låter lite på HD utrymmet. En exabyte eller två kan vi nog få till här utan att ta svettas om vi vill.
Börjar man kolla på de lite mer udda systemen så en petabyte hit eller dit inget. Bara gilla läget.
jag får skapa ett nytt, någon som hare några hexabyte över att undvara och en norsk band robot att undvara. Samt band.
Bara låna lite. El står du så klart för. Jag bara hashar banden. TYP

Fortfarende fel men lite mindre. Fel
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nyttan är väl enkelheten i att göra överföringar internationellt, samt att dina finanser inte plötsligt blir nedlåsta på bankens nycker. Säkerligen använder folk det till en del skum handel också, men det gör man ju även både via banker och kontanter. Finns en anledning till att alla våra storbanker återkommande figurerar i penningtvättshärvor i miljardklassen.

Okej, internationella överföringar kan jag köpa. Inte något jag själva har pysslat med eller brytt mig om egentligen någonsin, men jag kan tänka mig att man kan slippa valutaväxlingsavgifter och möjligtvis andra bankavgifter.
Att ens finanser inte blir nedlåsta av en bank är lite mera ehhhh... Jag kan inte komma på i vilka situationer det skulle hända annat än om du pysslar med något kriminellt, och då kan jag inte säga att jag bryr mig.
Rätt säker på att om kryptovalutor skulle bli något som vi alla använder så skulle det behövas någon statlig översikt ändå som skulle ha makten att låsa konton vid suspekt kriminell aktivitet så jag ser inte någon skillnad där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sedan när vart Chia en kryptovaluta?
Tycker det låter lite på HD utrymmet. En exabyte eller två kan vi nog få till här utan att ta svettas om vi vill.
Börjar man kolla på de lite mer iserulsa systemen så en petabyte hit eller dit inget. Bara gilla läget.
jag får skapa ett nytt, någon som hare några hexabyte över att undvara och en nork band robbot att undvara. Samt band.
Bara l¨åna lite. El står du så klart för. Jag bara hashar banden. TYP

Vad försöker du säga egentligen? Ditt inägg är inte sammanhängande alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad försöker du säga egentligen? Ditt inägg är inte sammanhängande alls.

Att Chia inte klassas som kryptovaluta och att vi här på swec har mer HDD utrymme än vad nyheten anser är stort. Samt att man borde kunna hasha allt på band vilket är mycket billigare men att man då kanske vill ha en kvalitets band robot sås som norrmännen var experter på men Tandberg för en massa år sedan. Indexering systemet kan bli ett litet problem men annars. billigare om du leker i exabyte än HDD.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.