3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donquiz:

Webhallen 15:31 Asus 3080 TUF OC fick grön bock idag

Heja heja!

hoppas ni snart kan beta klart 15e oktober kön så vi kan komma till 16e okt

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av mmaattee:

Skulle starkt rekommendera att testa byta ut thermal padsen i korten, gjorde det på mitt 3080 Vision för någon dag sedan och minnestemperaturerna sjönk från att pendla mellan 108-110c till 75-78c. Nu går fläkten knappt på kortet längre. De padsen som satt från tillverkaren (Gigabyte i det här fallet) var verkligen rent skräp och hade börja läcka olja och gå sönder.

Skulle rekommendera att kolla tempen om en vecka eller så och se om dom håller sig. Jag bytte pads på ett kort och tempen sjönk massor, men tre veckor senare är det lika varmt som innan.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Skulle rekommendera att kolla tempen om en vecka eller så och se om dom håller sig. Jag bytte pads på ett kort och tempen sjönk massor, men tre veckor senare är det lika varmt som innan.

Spännande, tack för infon. Får hålla koll!

Vilka thermal pads var det du bytte till?

Permalänk
Medlem

Proshop har 9st ASUS GeForce RTX 3080 ROG STRIX OC White i lager.
Släpps 14:00 som vanligt.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-ROG-S...

Permalänk

Det där skulle vara en hemlighet så jag hade större chans att få det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasKaktus:

Det där skulle vara en hemlighet så jag hade större chans att få det

Hehe, lär vara tusentals som försöker samtidigt på det kortet, så lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag ska också skicka tillbaka mitt kort, för att en fläkt låter. Inet har förvarnat mig om att lösningen blir att jag får pengarna tillbaka.
Det känns riktigt tråkigt, pengarna man får tillbaka räcker inte till att köpa ett likadant kort någon annan stans om det skulle finnas ens. Jag vet inte riktigt hur man ska göra, men vill heller inte ha ett kort med en fläkt som står och tickar, går inte att använda utan headset.

Ett 3080 kort? Vilken modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag ska också skicka tillbaka mitt kort, för att en fläkt låter. Inet har förvarnat mig om att lösningen blir att jag får pengarna tillbaka.
Det känns riktigt tråkigt, pengarna man får tillbaka räcker inte till att köpa ett likadant kort någon annan stans om det skulle finnas ens. Jag vet inte riktigt hur man ska göra, men vill heller inte ha ett kort med en fläkt som står och tickar, går inte att använda utan headset.

Bara sälj de på tradera, tror inte miners bryr sig så mycket om att en fläkt tickar. Eventuellt kan du byta ut fläkten annars om du vill behålla kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Bara sälj de på tradera, tror inte miners bryr sig så mycket om att en fläkt tickar. Eventuellt kan du byta ut fläkten annars om du vill behålla kortet.

Eller sälj det här, tror även flera gamers skulle kunna tänka sig att chansa och modda lite för möjligheten att få ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Skulle starkt rekommendera att testa byta ut thermal padsen i korten, gjorde det på mitt 3080 Vision för någon dag sedan och minnestemperaturerna sjönk från att pendla mellan 108-110c till 75-78c. Nu går fläkten knappt på kortet längre. De padsen som satt från tillverkaren (Gigabyte i det här fallet) var verkligen rent skräp och hade börja läcka olja och gå sönder.

Jag har funderat på det, men jag sitter bara med et 3060 som faktiskt inte blir så varmt, GPU 65 Hotspot 75 vid gaming, backplaten blir också svinvarm så det kanske fungerar hyffsat på detta kort, även om det är gigabyte.

min fläkt låter oavsett vilket varvtal den är på. det är bara när den är avstängd den inte låter, så har jag fläkt igång utan att spela så hör man det jobbiga tickandet hela tiden. Visst man kan ha kortet semipassivt, men fläkten går igång efter ett tag ändå när tempen stiger om man använder dator, då brummar/rasslar det först till som om man tror att något ska rasa samman sen följs det av tickandet. när man sen spelar, med hörlurar på så vobblar fläkten på höga varv, man slipper tickandet men det är ett väldig voo-voo ljud från det.
synd att det är min innersta fläkt som låter, för den yttersta kan man stänga av. har funderat på att byta plats på dessa och samtidigt då byta gap pads.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ett 3080 kort? Vilken modell?

Det är ett 3060 Vision från gigabyte, kanske vilseledde er med att skriva i denna tråden. men jag hänger här också eftersom jag vill hitta ett nytt kort pga min nuvarande situation. och tyckte att det ändå kunde skrivas här i samband med förra inlägget och den rådande bristen drabbar alla som vill byta ut sitt kort på garanti.

Skrivet av seraj5:

Bara sälj de på tradera, tror inte miners bryr sig så mycket om att en fläkt tickar. Eventuellt kan du byta ut fläkten annars om du vill behålla kortet.

Eftersom det är ett 3060 så känner jag inte att det är så lönt att kasta ut det på tradera, känns som att det är för dåligt för miners.
Jag har också valt just denna modellen för att det är vitt och byggt resten av min låda utifrån utseendet på kortet. hade det varit en annan burk så hade jag inte tvekat på att bara smälla dit en annan fläkt och hade tyst och lungt

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Det är ett 3060 Vision från gigabyte, kanske vilseledde er med att skriva i denna tråden. men jag hänger här också eftersom jag vill hitta ett nytt kort pga min nuvarande situation. och tyckte att det ändå kunde skrivas här i samband med förra inlägget och den rådande bristen drabbar alla som vill byta ut sitt kort på garanti.

Eftersom det är ett 3060 så känner jag inte att det är så lönt att kasta ut det på tradera, känns som att det är för dåligt för miners.

Det är inte för dåligt för folk, de betalar gärna 7000kr och uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Jag har funderat på det, men jag sitter bara med et 3060 som faktiskt inte blir så varmt, GPU 65 Hotspot 75 vid gaming, backplaten blir också svinvarm så det kanske fungerar hyffsat på detta kort, även om det är gigabyte.

min fläkt låter oavsett vilket varvtal den är på. det är bara när den är avstängd den inte låter, så har jag fläkt igång utan att spela så hör man det jobbiga tickandet hela tiden. Visst man kan ha kortet semipassivt, men fläkten går igång efter ett tag ändå när tempen stiger om man använder dator, då brummar/rasslar det först till som om man tror att något ska rasa samman sen följs det av tickandet. när man sen spelar, med hörlurar på så vobblar fläkten på höga varv, man slipper tickandet men det är ett väldig voo-voo ljud från det.
synd att det är min innersta fläkt som låter, för den yttersta kan man stänga av. har funderat på att byta plats på dessa och samtidigt då byta gap pads.

Skulle jag vara du så skulle jag beställa en ny fläkt eller försöka smörja den som är med typ nå teflonspray

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Hoppas det kommer en uppdatering på webhallens köstatus gällande Asus tuf 3080 OC och Non-OC. Roligt o se hur många kort som trillade in.

Permalänk

Håller med,
@Webhallen när ni får tid får ni gärna uppdatera hela kösystemet för Asus RTX 3080 TUF OC och Non-OC
tänker även på tidpunkterna för vart man bör ligga i kön.

Då det verkar som att det hänt lite saker på erat lager idag igen

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jagers:

Är det någon här som har fått ett ASUS RTX 3090 TUF NON-OC efter releasedagen?? nån postade att netonnet hade ett i lager här i tråden ungeffär 5 sidor bakåt, det måste väll vara bluff? beställde 15 minuter efter release på komplett och väntar fortfarande på mitt kort.

Det var ju galet tryck på dessa kort vid release och du väntar tålmodigt, men snart så! Det har rört på sig med leveranserna och nu kan backlogen räknas på en hand ✋ Går allt som vi hoppas så kommer det en leverans i början av Juni.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det var ju galet tryck på dessa kort vid release och du väntar tålmodigt, men snart så! Det har rört på sig med leveranserna och nu kan backlogen räknas på en hand ✋ Går allt som vi hoppas så kommer det en leverans i början av Juni.

//Erik

Skulle vi kunna få antal fingrar på 3080 av samma modell? Kanske i alla fall från den 17/9.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av mmaattee:

Spännande, tack för infon. Får hålla koll!

Vilka thermal pads var det du bytte till?

EC360 Silver 12W/MK 2mm på chippen
https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

EC360 Blue 5W/MK 3mm på baksidan av kortet
https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

Skulle ju kunna vara så att dessa pads är skit, men företaget som säljer dem pysslar bara med kylpasta och thermal pads. Deras ebayshop har funnits i 10 år och dom har 35000 positiva omdömen.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Fick lite info från Inet om ni jagar 3080 Strix OC kortet så har dom en kö på hela 194 st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

EC360 Silver 12W/MK 2mm på chippen
https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

EC360 Blue 5W/MK 3mm på baksidan av kortet
https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

Skulle ju kunna vara så att dessa pads är skit, men företaget som säljer dem pysslar bara med kylpasta och thermal pads. Deras ebayshop har funnits i 10 år och dom har 35000 positiva omdömen.

Vet inte alls vilka som är bra eller dåliga, men körde på själv på dessa:
https://www.amazon.se/gp/product/B0824ZMJLY/ref=ppx_yo_dt_b_a...

på framsidan matchade jag tjockleken som de befintliga hade (1-2mm) och på baksidan stackade jag upp till 3mm, de är ratade för 15w/MK och vet inte om det gör någon stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från Inet.

Beställde mitt kort 2020-10/01
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
"Beräknas i lager - 2021-06-30"

20-10/01 - Beställt!
20-12/28 - köplats 310
21-01/14 - köplats 269
21-01/26 - köplats 247
21-02/08 - köplats 237
21-02/23 - köplats 203
21-03/08 - köplats 203
21-03/23 - köplats 183
21-04/07 - köplats 152
21-04/28 - köplats 122 <-- (dag -209)
---------------------------------------------
Snittar ca1 kort/dag, Jag förväntar mig en leverans 2021-08-28 - dag 331.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Någon som var snabb nog på proshop?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

provade 14.01 och nix

Permalänk

Hur gör folk för att handla.. eller är det bottar!!

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Någon som var snabb nog på proshop?

Jag testade för jag verkligen vill ha white kortet men även fast jag tryckte F5 precis innan det slog över till 1400 så fick jag inte in det i varukorgen. 14:00:02 hade laddade jag in min varukorg med error

Permalänk
Medlem

Det måste vara bottar, behövde inget men ville bara prova för sportens skull, men icke. Du hade fått det rakt av om jag kunnat köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Hur gör folk för att handla.. eller är det bottar!!

Misstänker att först att få dom i sin varukorg vinner.

Permalänk
Medlem

Ville meddela att 3080 fanns i proshop i 1/10 sekund.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-ROG-S...

Fy fan man måste skaffa en bot.

Permalänk
Skrivet av mmaattee:

Vet inte alls vilka som är bra eller dåliga, men körde på själv på dessa:
https://www.amazon.se/gp/product/B0824ZMJLY/ref=ppx_yo_dt_b_a...

på framsidan matchade jag tjockleken som de befintliga hade (1-2mm) och på baksidan stackade jag upp till 3mm, de är ratade för 15w/MK och vet inte om det gör någon stor skillnad.

Läst bu och bä om det här med att stacka dem, så letade länge innan jag hittade med rätt tjocklek...

Ska försöka komma ihåg att fråga dig om några veckor

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Det är inte bottar, på proshop så reserveras varan så fort den läggs i en varukorg. De har själva sett att det är tusentals som försöker köpa korten klockan 14 när de kommer upp så det handlar endast om tur. Kollade på white-kortet och det var 9st som skulle komma in och säkert 1500+ personer som satt och klickade F5 och klickade på köp-knappen när den dök upp samtidigt. Bara ren tur som gör att 9 av dessa får de korten som kommer in i lager.