SweBowlers - Tråden om allt bowlingrelaterat

Permalänk
Medlem

Bowlade minst en gång i veckan i ca 5 år, har inte varit ute en enda gång sedan pandemin.

9/10 gånger var det fyllebowling men har ändå investerat för många tusenlappar på skor och klot.

Bland det roligaste man kan göra men i Stockholm så sköter sig inte hallarna med restriktioner från det jag har sett så finns ingen chans att man ens försöker gå ut och bowla, kanske om ett år igen.

Snittade väl runt 180-200 beroende på hur jobbig hallen var med oljan, PB är 251 eller 252 ( var några år sedan ).

Testade vara med i klubb och seriespel, blev för seriöst och jävla massa resande, gav upp efter 1 säsong.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stoffelundgren:

Exakt. Det är det jag tycker är roligt med SweClockers, att det faktiskt finns några ämnen som inte är teknikrelaterade. Själv kikar jag gärna på kategorin Konsumenträtt då jag gillar att diskutera just konsumenträttsfrågor.

Jag gillar det också, även om jag sällan är inne och kommenterar i Övriga ämnen! Många av de man träffar på Meet & Geek och dylikt medger också att de mestadels hänger här numera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

...
Är man nybörjare, fråga personalen för lite tips.
Starta ansatsen på samma ställe, gå lugnt fram och låt klotet svinga armen. Sikta på samma ställe och se om du kan träffa det.
Justera ansatsen i sidled för att försöka träffa lite på sidan av första käglan, utnyttja banan för att komma lite snett in.

Bowling blir mycket roligare när man har borrat klot som passar, istället för hallkloten som inte passar alls.
...

Det är absolut ett hett tips, om man vill spela 2-3 gånger i månaden. Skaffa ett eget klot. Fråga i hallen om det finns en klotshop i närheten. Ett nybörjarklot kostar runt 1000-1500kr och då passar det dig perfekt. Ibland får du paketpris med väska och egna skor i det priset.
Alternativ är att höra med personalen igen om det finns några begagnade klot. Begagnade klot har inget värde överhuvudtaget. Från nypris 2000-3400kr till kanske 400kr.
Begagnade klot måste man borra om så det passar sin egen hand. Kostar ytterligare 500 kr hos en klotborrare.

Ni här i tråden som spelar i klubb. Vad har ni för klot?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Ni här i tråden som spelar i klubb. Vad har ni för klot?

Alldeles för många...
Jag är dålig på att göra mig av med saker så har 20+ klot liggandes i förrådet. Många av dem är äldre, men är ju alltid kul att fylla på med något nytt ibland

Permalänk
Medlem

Spelade varje lunch under nästan 3-5 års tid när vi hade kontor nära en bowling-hall. Det innebar att vi i kollegor som spelade i slutändan skaffade klot och skor. Mitt PB var nog gängets bästa på 276 med en 9-spärr i mitten och avslut med 2 strikes och en 7a.. Saknar kollegor(na), bowlingen och drivet.. Nog 5 år sen ungefär vi flyttade kontoret nu.

Får definitivt bli en runda igen snart med grabbarna när det ges tillfälle...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är absolut ett hett tips, om man vill spela 2-3 gånger i månaden. Skaffa ett eget klot. Fråga i hallen om det finns en klotshop i närheten. Ett nybörjarklot kostar runt 1000-1500kr och då passar det dig perfekt. Ibland får du paketpris med väska och egna skor i det priset.
Alternativ är att höra med personalen igen om det finns några begagnade klot. Begagnade klot har inget värde överhuvudtaget. Från nypris 2000-3400kr till kanske 400kr.
Begagnade klot måste man borra om så det passar sin egen hand. Kostar ytterligare 500 kr hos en klotborrare.

Ni här i tråden som spelar i klubb. Vad har ni för klot?

Köpte paket med klot, skor och väska.
Spelar i en amatörliga som är öppen för alla som inte spelar aktivt.
3-manna lag, 3 serier var per match. Man kan vara fler i laget och byta spelare mellan matcherna.
Roligt sätt att umgås med ex ett jobblag, familjen, grannarna kompisgänget mm.

Skrivet av FlippyBoy:

Alldeles för många...
Jag är dålig på att göra mig av med saker så har 20+ klot liggandes i förrådet. Många av dem är äldre, men är ju alltid kul att fylla på med något nytt ibland

Skaffade mitt andra klot nyligen (spärrklot), så jag har en bit kvar till fler.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Alldeles för många...
Jag är dålig på att göra mig av med saker så har 20+ klot liggandes i förrådet. Många av dem är äldre, men är ju alltid kul att fylla på med något nytt ibland

Men dom gamla i garderoben räknas ju inte. Ligger dom ändå där. Ge dom vidare ner till ungdomslagen. Det betyder mycket med den lilla sponsringen dom kan få.

Skrivet av Lembritt:

Köpte paket med klot, skor och väska.
Spelar i en amatörliga som är öppen för alla som inte spelar aktivt.
3-manna lag, 3 serier var per match. Man kan vara fler i laget och byta spelare mellan matcherna.
Roligt sätt att umgås med ex ett jobblag, familjen, grannarna kompisgänget mm.

Skaffade mitt andra klot nyligen (spärrklot), så jag har en bit kvar till fler.

Två klot, då är du snart redo för ett tredje. sen är det igång. Seriespel nästa. Har du kollat in klubbarna runt dig och sett vad dom kan erbjuda?

Min väska (väskor!)
*Columbia spärrboll (hade en rosa för nått år sen som jag älskade kommer inte ihåg varför jag bytte, men den jag har idag "hittar" jag inte i bollreturen trots jag haft den i två år)

*Columbia Enigma, solid, 500 + 1000 grit yta (bollen jag gjorde 300 med)

*Columbia Resurgence, hybrid, orginal, spelad blank yta

*Columbia Resurgence 2019, hybrid, 2000 grit yta

*Columbia Lit, pearl, högblank

*Hammer Rip'd pearl, blank

*Hammer Black Widow Pink, pearl, pin down borrad, 2000 grit yta. (min favoritboll, extremt användbar på alla profiler, alla linjer. Jag skjuter nästan alltid höga siffror när denna boll verkligen passar underlaget)

*Roto Grip No rules Exist, (just nu borrad med extrem pin down. 1000-500 grit yta. Men jag får aldrig den till att rulla som jag vill. Detta är fjärde layouten jag provar. soptunnan nästa)

*Columbia Mass Eruption, (gammal goding som mest fyller ut väskan. En sån boll som jag kan variera mycket med ytan för att få ett alternativ på kortare profiler)

Åker dock aldrig iväg med mer än sex klot.
Tre av kloten har ett balanshål så dom måste sättas igen eller pensionera kloten. Eftersom de nya reglerna med balanshål gäller nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vart det finns utomhusbanor?

Permalänk
Medlem

Här är min väska:

  • Storm Mix: Spärrklot och för torra banor (var detta klotet som inhandlades i höstas)

  • Storm !Q Tour Pearl: Gammalt klot som tyvärr har ett balanshål i sig och förmodligen kommer ersättas till hösten

  • Roto Grip Hyper Cell Fused: Borrat för att gå lite längre och kicka hårdare

  • Storm Phaze II: Borrat för att gå igång tidigare och sen svänga ganska jämnt

Innan jag köpte Mixen så hade jag ett vanligt plastklot som spärrboll. I och med det så har jag numera utbytbara tuminsatser i alla mina klot vilket är något av det bästa "nyheten" som kommit sen jag gjorde comeback 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Någon som har koll på vart det finns utomhusbanor?

Såvitt jag vet har det bara funnits dessa:

https://www.swebowl.se/Nyheter/NyheterSwebowl/Nyhetsarkiv/Bow...

Men om de finns kvar vet jag inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ni som letar nya klot, så kan jag rekommendera https://www.bowlingthismonth.com/ball-comparison/ skriv in vilka klot ni har och är intresserad av så får ni upp tabeller som visar skillnaderna mellan dom. Ett bra verktyg. Tänk på att tabellerna är utifrån standardyta och standardborrning. Man kan tweaka väldigt mycket hur kloten jobbar, men den delen ska man ta med klotborraren.

Permalänk
Medlem

Extrajobbade i lokala bowlinghallen en tid som ung och lärde mig då att skruva. Den kunskapen brukar räcka för att krossa kompisarna när man är ute o bowlar, har som bäst bowlat 241 för ett antal år sedan, är väl hyfsat stabil runt 175 efter nån uppvärmningsserie och gärna en bira.
Nu är det dock länge sedan jag spelade mest pga Coronasituationen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är absolut ett hett tips, om man vill spela 2-3 gånger i månaden. Skaffa ett eget klot. Fråga i hallen om det finns en klotshop i närheten. Ett nybörjarklot kostar runt 1000-1500kr och då passar det dig perfekt. Ibland får du paketpris med väska och egna skor i det priset.
Alternativ är att höra med personalen igen om det finns några begagnade klot. Begagnade klot har inget värde överhuvudtaget. Från nypris 2000-3400kr till kanske 400kr.
Begagnade klot måste man borra om så det passar sin egen hand. Kostar ytterligare 500 kr hos en klotborrare.

Ni här i tråden som spelar i klubb. Vad har ni för klot?

Borrning och pluggning är ju det som kostar med begagnade klot. Kloten i sig är som du säger inget värde i.
Själv har jag en förkärlek för Elite, en tillverkare som nu bara går att få tag i asien. Om de är (i min mening) lika bra som för 10-15 år sen har jag ingen aning om. Jag är dock inte främmande för att importera på eget bevåg. För seriespel så gäller det att kloten följer World Bowlings regler. Vill du lusläsa "Blå boken" så finns den i pdf-form här.
I dagsläget är det ett fåtal större företag som producerar under olika namn (Brunswick äger t.ex. Ebonite, Radical osv).

Själv använder jag det som jag tycker fungerar. Jag är ingen Storm-älskare men det går inte att frånse att de gör riktigt bra klot.

Skrivet av FlippyBoy:

Alldeles för många...
Jag är dålig på att göra mig av med saker så har 20+ klot liggandes i förrådet. Många av dem är äldre, men är ju alltid kul att fylla på med något nytt ibland

Samma här.. allt från relativt nya (Halo Vision, Pro-motion) till 30-årigt uretan (blå phantom) och 45 åriga gummiklot (LT48). Jag är för slö för att göra mig av med dem.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Borrning och pluggning är ju det som kostar med begagnade klot. Kloten i sig är som du säger inget värde i.
Själv har jag en förkärlek för Elite, en tillverkare som nu bara går att få tag i asien. Om de är (i min mening) lika bra som för 10-15 år sen har jag ingen aning om. Jag är dock inte främmande för att importera på eget bevåg. För seriespel så gäller det att kloten följer World Bowlings regler. Vill du lusläsa "Blå boken" så finns den i pdf-form här.
I dagsläget är det ett fåtal större företag som producerar under olika namn (Brunswick äger t.ex. Ebonite, Radical osv).

Själv använder jag det som jag tycker fungerar. Jag är ingen Storm-älskare men det går inte att frånse att de gör riktigt bra klot.

Samma här.. allt från relativt nya (Halo Vision, Pro-motion) till 30-årigt uretan (blå phantom) och 45 åriga gummiklot (LT48). Jag är för slö för att göra mig av med dem.

Våga vägra Storm! Jag hatar deras dofter på alla klot. Har provat två Roto Grip, som Storm också tillverkar. Men dom gör ju inte som jag vill. Köpte en av deras snällaste klot, men det svängde mer än mina vassate. Köpte ett av deras vassaste, fick det inte till att svänga.
Har ställt det första i tvättstugan här hemma. Det andra är också på väg dit.

Din Phantom och LT48 får du inte göra av med! Dom är klassiker som du säkert kan sälja dyrt till nostalgiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Våga vägra Storm! Jag hatar deras dofter på alla klot. Har provat två Roto Grip, som Storm också tillverkar. Men dom gör ju inte som jag vill. Köpte en av deras snällaste klot, men det svängde mer än mina vassate. Köpte ett av deras vassaste, fick det inte till att svänga.
Har ställt det första i tvättstugan här hemma. Det andra är också på väg dit.

Din Phantom och LT48 får du inte göra av med! Dom är klassiker som du säkert kan sälja dyrt till nostalgiker.

Det var tre övertygande spelare som fick mig att prova på storm igen (Larsen, Troup och Prather)
Jag har två LT48. Den ena är borrad med dagens viktregler. Rätt slitna dock så inga utställningsexemplar.
Min phantom köpte jag på tyska ebay för 5€. Coachen tyckte att jag behövde en sån. Single-drill vänsterborrad men riktigt fräsch i ytan för att vara 30 år gammal, och den fungerar mycket bättre än min betydligt nyare Black Widow Uretan.. som oftast slår lika hårt som blött toapapper. Jag har kanske användning för BW en gång om året på "rätt" underlag.

Följande bollar används:

Halo Vision
Pro-Motion
LT48 (gummi)
Virtual Gravity Nano
Johnny Petraglia BVL
Blue Phantom (uretan)
Black Widow (uretan)
Shark
Red Alien

Oborrade:
Shark (röd/blå 2011)
X-calibur (uretan)

Diverse:
Beast
Raging Inferno
Omega Acryllium
.. plus en del annat som jag glömt bort

Just nu kollar jag på PWBA Twin cities open-finalen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tävla i bowling..? Är det nån skicklighet i det förutom att sikta så klotet rullar rakt i mitten?
Känns som en pensionärsgrej....

Har lirat några gånger o det var sådär....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tävla i bowling..? Är det nån skicklighet i det förutom att sikta så klotet rullar rakt i mitten?
Känns som en pensionärsgrej....

Har lirat några gånger o det var sådär....

Men det är ju bara att sikta i mitten så har du din 300-serie, testa det igen.

Dessutom, det här med att tävla i cs, det är ju hur lätt som helst, det är ju bara att sikta på huvvet och skjuta först

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det var tre övertygande spelare som fick mig att prova på storm igen (Larsen, Troup och Prather)
Jag har två LT48. Den ena är borrad med dagens viktregler. Rätt slitna dock så inga utställningsexemplar.
Min phantom köpte jag på tyska ebay för 5€. Coachen tyckte att jag behövde en sån. Single-drill vänsterborrad men riktigt fräsch i ytan för att vara 30 år gammal, och den fungerar mycket bättre än min betydligt nyare Black Widow Uretan.. som oftast slår lika hårt som blött toapapper. Jag har kanske användning för BW en gång om året på "rätt" underlag.

....

Oborrade:
Shark (röd/blå 2011)
X-calibur (uretan)

Diverse:
Beast
Raging Inferno
Omega Acryllium
.. plus en del annat som jag glömt bort

Just nu kollar jag på PWBA Twin cities open-finalen
https://www.youtube.com/watch?v=UG9tw8jk1Do

Hmm, de där herrarna Larsen, Troup och Prather låter jäviga

Vad märkligt. BW Uretan ska ju vara en av dom bästa, sägs det. Jag vägrar Uretan också så jag kan inte svara fullt ut. De gånger jag har provat Uretan fungerar helt enkelt inte för mig. En 10 år gammal klisterboll fungerar oftast precis lika bra.
Har en svart Rhino från 89 (?) som jag har fått ärva. Det är många som vill köpa den, men jag håller på den mest för att det är så jävla snyggt.

Columbia Beast! är det originalet eller nyversionen du har? Nostalgisk boll för min del.

Skrivet av Campaigner:

Tävla i bowling..? Är det nån skicklighet i det förutom att sikta så klotet rullar rakt i mitten?
Känns som en pensionärsgrej....

Har lirat några gånger o det var sådär....

Grattis. Du triggade mig duktigt.
Men det är också det här som är felet i sporten bowling. ALLA svenskar har bowlat någon gång men då är det ofta en fredagkväll efter 12 bira med polarna. Att det finns ett seriesystem där nio grabbar lastar in vansinnigt mycket klot i några bilar och kör 15 mil rätt ut i skogen till någon sliten 4-banors hall och spelar match under 4 timmar. Dom hesa rösterna efter en match dämpas med öl och whiskey i bilen på den 15 mil långa resan hem igen. Hur gick det i matchen då? Det spelar inte så stor roll alla gånger.
Så summan är att skillnaden mellan vanlig bowling och sportbowling, är att vi dricker efter matchen.

Skrivet av moonblase:

Men det är ju bara att sikta i mitten så har du din 300-serie, testa det igen.

Dessutom, det här med att tävla i cs, det är ju hur lätt som helst, det är ju bara att sikta på huvvet och skjuta först

Precis. Det är lättare att köpa ett grafikkort idag, än att göra en 300-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tävla i bowling..? Är det nån skicklighet i det förutom att sikta så klotet rullar rakt i mitten?
Känns som en pensionärsgrej....

Har lirat några gånger o det var sådär....

Bara tur.. å det lustiga är att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!
Lite av charmen med bowling är att allt kan hända över en serie.. amatören kan ha julafton medans proffset klantar sig, men
ju fler serier som spelas, desto tuffare är det för den otränade. Bowling ger väl inte god fysik men ger många fördelar på högre nivå, som t.ex. att kunna fokusera i 8 serier istället för att bli trött och inte orka efter 3.

(serie 1-3 spelades med black widow uretan, 4-10 med Pro-Motion). Med tjänsten Specto (om hallen har det) kan du se exakt hur du träffar, ungefärlig rotation, hastighet osv. Mycket statistik för den som är intresserad. I göteborgsområdet är det Backa Bowling (som dessutom har goa pizzor) samt Nordmannahallen i Kungälv.

Skrivet av napahlm:

Hmm, de där herrarna Larsen, Troup och Prather låter jäviga

Vad märkligt. BW Uretan ska ju vara en av dom bästa, sägs det. Jag vägrar Uretan också så jag kan inte svara fullt ut. De gånger jag har provat Uretan fungerar helt enkelt inte för mig. En 10 år gammal klisterboll fungerar oftast precis lika bra.
Har en svart Rhino från 89 (?) som jag har fått ärva. Det är många som vill köpa den, men jag håller på den mest för att det är så jävla snyggt.

Columbia Beast! är det originalet eller nyversionen du har? Nostalgisk boll för min del.

Grattis. Du triggade mig duktigt.
Men det är också det här som är felet i sporten bowling. ALLA svenskar har bowlat någon gång men då är det ofta en fredagkväll efter 12 bira med polarna. Att det finns ett seriesystem där nio grabbar lastar in vansinnigt mycket klot i några bilar och kör 15 mil rätt ut i skogen till någon sliten 4-banors hall och spelar match under 4 timmar. Dom hesa rösterna efter en match dämpas med öl och whiskey i bilen på den 15 mil långa resan hem igen. Hur gick det i matchen då? Det spelar inte så stor roll alla gånger.
Så summan är att skillnaden mellan vanlig bowling och sportbowling, är att vi dricker efter matchen.

Precis. Det är lättare att köpa ett grafikkort idag, än att göra en 300-serie.

Hehe.. ja de är kanske lite jäviga Alla tre är mycket trevliga och ett föredöme för sporten.
Det är det lila originalet. Farsan köpte en beast till mig när jag blev uttagen i stadslaget.. har för mig det var runt 92. Det var lite skillnad att gå från gummi till reaktivt
Rhino var trevlig, även om det inte var nån favorit för min del.

Ja det är oftast roligt med bortamatcher.. mindre roligt när man jobbat natt och slutar kl 7 och sen ska spela kl10 i Åmål.
En del av bowlingens stigma var väl just supandet. Jag växte upp med "ölgänget" men blev ingen alkoholist för det.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Minns en lokal, inofficiell, tävling i min gamla hemmahall. Utslagsturnering. I första omgången får jag möta en nöjesspelare som på sin höjd spelar 2-3 gånger per år. Jag spelar verkligen inte dåligt men snubben har maximalt flyt och slår ut mig på de tre serierna som spelas.

Så kan det vara. Det finns dock en anledning varför många stora turneringar har 16 kvalserier. Det ger utan tvekan utslag. Den tillfällige spelaren kan ha tur i ett par serier men inte i 16, där tar erfarenheten över. Visst, man kan ha en dålig dag men den tillfällige "turspelaren" som i bästa fall spelar 4 serier på sina enstaka kvällar orkar knappast med spela så mycket. Därför ser man oftast samma personer i slutomgångarna, tävling efter tävling.

Seriespel är lite annorlunda. Där kan även den allra bäste ha en riktigt dålig dag medan den som normalt sett inte alls är någon superspelare kan ha en toppendag. Som seriespelet är idag handlar det mycket om psykologi också, än mer än det gjorde i det gamla seriespelet som gällde de första åren jag spelade, så stabila psyken som inte låter sig påverkas av omständigheterna mentalt klarar sig så oerhört mycket bättre.

Bowling är i väldigt hög grad en mental idrott. Jag både älskar och hatar den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Bara tur.. å det lustiga är att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!
Lite av charmen med bowling är att allt kan hända över en serie.. amatören kan ha julafton medans proffset klantar sig, men
ju fler serier som spelas, desto tuffare är det för den otränade. Bowling ger väl inte god fysik men ger många fördelar på högre nivå, som t.ex. att kunna fokusera i 8 serier istället för att bli trött och inte orka efter 3.

https://cdn.discordapp.com/attachments/295700227262775297/837047551017353286/2Q.png
(serie 1-3 spelades med black widow uretan, 4-10 med Pro-Motion). Med tjänsten Specto (om hallen har det) kan du se exakt hur du träffar, ungefärlig rotation, hastighet osv. Mycket statistik för den som är intresserad. I göteborgsområdet är det Backa Bowling (som dessutom har goa pizzor) samt Nordmannahallen i Kungälv.

Hehe.. ja de är kanske lite jäviga Alla tre är mycket trevliga och ett föredöme för sporten.
Det är det lila originalet. Farsan köpte en beast till mig när jag blev uttagen i stadslaget.. har för mig det var runt 92. Det var lite skillnad att gå från gummi till reaktivt
Rhino var trevlig, även om det inte var nån favorit för min del.

Ja det är oftast roligt med bortamatcher.. mindre roligt när man jobbat natt och slutar kl 7 och sen ska spela kl10 i Åmål.
En del av bowlingens stigma var väl just supandet. Jag växte upp med "ölgänget" men blev ingen alkoholist för det.

Hur fick du ut den statisktiken? Jag har Lanetalkappen där man hittar mycket statisktik men jag kan inte få ut den att lägga upp så som du gjorde. Finns inget på deras hemsidan vad jag såg?
Vi började använda appen nu 2019 och loggade alla matcher och tävlingar vi spelade. Väldigt kul att sitta i bilen och jämföra hur det har gått klubbkompisarna emellan. Minns nån match där vår matchbästa på 880 något. När vi kollade hans stats, 34% spärr. Tänk vilket monsterresultat det hade blivit om han hade täckt upp också.

Jag hade bra stats på mycket. Min akilleshäl är carryn. Jag har svårt att få loss tian ibland. Så 9 spärr är ju min grej. En bit över 90% på spärrspelet. 212 i snitt över allt vi loggade. Tror det var 12 matcher och 7 (6 serier) tävlingar.
Nu hände något med appen när jag bytte mobil så jag fick inte med mig allt jag hade loggat innan, men jag har för mig att jag låg på 98,6 i spärrprocent på tians kägla. Så det är ju inte många man missar. Men tänk om det hade varit strike i stället?

Jag hade också den lila Beasten. Tror det var Big Bully 2 som kom efter, och efter det nån ebonite cat/saber eller något felint namn i alla fall. Ingen aning om vart dom bollarna är nu. Men det var ju när man var ungdom så det var säkert 12 eller 13 pund. Så inte mycket till nytta av dom idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur fick du ut den statisktiken? Jag har Lanetalkappen där man hittar mycket statisktik men jag kan inte få ut den att lägga upp så som du gjorde. Finns inget på deras hemsidan vad jag såg?
Vi började använda appen nu 2019 och loggade alla matcher och tävlingar vi spelade. Väldigt kul att sitta i bilen och jämföra hur det har gått klubbkompisarna emellan. Minns nån match där vår matchbästa på 880 något. När vi kollade hans stats, 34% spärr. Tänk vilket monsterresultat det hade blivit om han hade täckt upp också.

Jag hade bra stats på mycket. Min akilleshäl är carryn. Jag har svårt att få loss tian ibland. Så 9 spärr är ju min grej. En bit över 90% på spärrspelet. 212 i snitt över allt vi loggade. Tror det var 12 matcher och 7 (6 serier) tävlingar.
Nu hände något med appen när jag bytte mobil så jag fick inte med mig allt jag hade loggat innan, men jag har för mig att jag låg på 98,6 i spärrprocent på tians kägla. Så det är ju inte många man missar. Men tänk om det hade varit strike i stället?

Jag hade också den lila Beasten. Tror det var Big Bully 2 som kom efter, och efter det nån ebonite cat/saber eller något felint namn i alla fall. Ingen aning om vart dom bollarna är nu. Men det var ju när man var ungdom så det var säkert 12 eller 13 pund. Så inte mycket till nytta av dom idag.

Du går in på Lanetalk Scorecards och skriver in namnet på hallen och sen ställa in rätt från och till datum. Ibland kan det dumma sig en aning, men ÅÄÖ fungerar generellt sett bättre nu än i början. Det skall gå att länka direkt i appen men det har inte fungerat för min del.

I sådana lägen där du exempelvis lämnar tian kvar ofta så är ett verktyg som specto mycket användbart för att analysera bollbana och vinklar. Rotationen är inte 100% exakt utan en ungefärlig uppskattning, men ändå nyttig information.
https://www.spectobowling.com/spectomap
Ängelholm verkar vara den närmsta hallen som har Specto

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Du går in på Lanetalk Scorecards och skriver in namnet på hallen och sen ställa in rätt från och till datum. Ibland kan det dumma sig en aning, men ÅÄÖ fungerar generellt sett bättre nu än i början. Det skall gå att länka direkt i appen men det har inte fungerat för min del.

I sådana lägen där du exempelvis lämnar tian kvar ofta så är ett verktyg som specto mycket användbart för att analysera bollbana och vinklar. Rotationen är inte 100% exakt utan en ungefärlig uppskattning, men ändå nyttig information.
https://www.spectobowling.com/spectomap
Ängelholm verkar vara den närmsta hallen som har Specto

Tack, jag hittade lite. Men det verkar inte vara alla hallar som är anslutna? Och även om dom är, så får man i många fall bara upp en blank pdf.

Specto hade varit väldigt intressant. Ängelholm är inget alternativ av diverse anledningar.
Det finns ett alternativ till Specto. Det skulle installeras inför säsongen 2018/19 i vår hemmahall i samband med renoveringen, "specto", onlinescoring och webkameror för livesändingar av matcher skulle upp. Men det strulade rejält onlinescoringen inledningsvis och dom fick koda om en hel del. Sen var det inte läge att göra det mitt under säsongen, och sen kom Coronan.

Den här tråden kom ganska olägligt. Jag hade precis bestämt mig att inte spela någon bowling till hösten.
Nu börjar jag ifrågasätta mitt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack, jag hittade lite. Men det verkar inte vara alla hallar som är anslutna? Och även om dom är, så får man i många fall bara upp en blank pdf.

Specto hade varit väldigt intressant. Ängelholm är inget alternativ av diverse anledningar.
Det finns ett alternativ till Specto. Det skulle installeras inför säsongen 2018/19 i vår hemmahall i samband med renoveringen, "specto", onlinescoring och webkameror för livesändingar av matcher skulle upp. Men det strulade rejält onlinescoringen inledningsvis och dom fick koda om en hel del. Sen var det inte läge att göra det mitt under säsongen, och sen kom Coronan.

Den här tråden kom ganska olägligt. Jag hade precis bestämt mig att inte spela någon bowling till hösten.
Nu börjar jag ifrågasätta mitt beslut.

Perfekt läge ju.. inte lägga av nu

blank pdf verkar vara nån ny bugg i lanetalk, iaf via webben. Den jag postade i tråden dök upp två dagar efter jag hade spelat bland resultatkorten, men all annan scoring gick att läsa. Är det bowlerID ni funderade på?

Ja coronan har verkligen ställt till det. Förhoppningsvis kommer seriespelet finnas kvar men blir det inställt en säsong till så är det nog många som lägger av.
Tyvärr har ju SvBF snöat in sig helt på den där skitplattformen Solidsport när det gäller livesändningar med motivationen "de vill äga rättigheterna" och "det är krångligare med reklam". Sporten behöver synas, inte låsas in bakom betalväggar med 49kr för en tävling osv. Det hade vart ett ypperligt tillfälle att visa sporten om säkerheten hade vidhållits

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Perfekt läge ju.. inte lägga av nu

blank pdf verkar vara nån ny bugg i lanetalk, iaf via webben. Den jag postade i tråden dök upp två dagar efter jag hade spelat bland resultatkorten, men all annan scoring gick att läsa. Är det bowlerID ni funderade på?

Ja coronan har verkligen ställt till det. Förhoppningsvis kommer seriespelet finnas kvar men blir det inställt en säsong till så är det nog många som lägger av.
Tyvärr har ju SvBF snöat in sig helt på den där skitplattformen Solidsport när det gäller livesändningar med motivationen "de vill äga rättigheterna" och "det är krångligare med reklam". Sporten behöver synas, inte låsas in bakom betalväggar med 49kr för en tävling osv. Det hade vart ett ypperligt tillfälle att visa sporten om säkerheten hade vidhållits

Vi får se hur det blir med fortsatta karriären. Jag var verkligen på toppen av min karriär nu innan allt sket sig. Från att ha varit fullständigt nere i källaren för tre-fyra år sen. När jag sa till min klotborrare att blir det inte rätt nu så lägger jag av med bowlingen.
Det började med att jag var på en customfitting Martin Larsen och Peter Somoff (världen bästa klotborrare (självutnämnt?)) inför den första Lucky Larsen i Malmö. Fick min väska synad. "Mycket Columbia" sa Larsen och kliade sig i huvudet. Efter snack fram och tillbaka så rekommenderade Martin en No Rules Exist. Sen pratade man med Somoff som kollade igenom mitt grepp. Skavanker har jag alltid haft på tummen och dom ville jag såklart ha bort.
Somoff dumförklarade den som borrat mina klot, och i viss mån mig också kändes det som. Vi gick ner och spelade en stund så han fick se. Osku Palerma var där och tittade och gav mig mycket beröm för mitt släpp, trots mina väldigt dåligt passande klot.
Åter till Somoff och han la en ny layout och borrade upp No Rules'en till mig. Kändes som att jag gick från en tumme stor som et brunslock till ett nyckelhål. Otroligt obekvämt. "Det är såhär det ska vara, du måste lita på mig jag är världens bästa klotborrare. Blir det några problem, och det garanterar jag att det inte blir, så betalar jag ett nytt klot till dig" sade Somoff.
Dum som jag var lyssnade jag till detta. Gick all in och borrade om samtliga, vid tillfället, sju klot. Tränade och tränade. Matcher spelades och det gick bara sämre och sämre. Mitt snitt rasade 25 poäng per serie. Oavsett hur jag gjorde så fick jag inte loss tummen ur klotet och jag tappade mitt varv till hälften. Ett par månader gav jag detta innan jag gick åter till min klotborrare. Med Somoffs layout som grund började vi justera och ha oss. Borrade om samtliga klot igen. Första träningen efter, vilken skillnad! Nu snurrade klotet. Matchen efter var värdelös. Och det fortsatte på träningarna. Bara vid absolut 100% timing gick det. 99.7%, då dog klotet direkt.
Åter till ritbordet. Denna gång investerade jag i Switch-grips till alla kloten. Så att man del använder samma tumme i alla kloten och att jag inte längre behöver flytta runt och vara av med alla klot i ett par dagar när det ska borras om. Plus att min klotborrare kan göra nya tummar på distans och skicka med posten.
Många många lösa tummar senare så kom jag till punkten där jag sa till min klotborrare att löser vi inte det här nu så lägger jag av med bowlingen. Vi slängde ut Somoffs tänk och började om på nytt. Min tumme är väldigt speciell, bevisligen. Den är väldigt platt och bred. Så jag har kraftigt ovala hål. Om man tittar på Somoff's layout, där var tummens bredd ställd 46 minuter i enligt klockan. Nu när vi äntligen hittade rätt så är tummen 58 minuter i. Sån skillnad! Nu har jag tre tummar i olika storlekar beroende på hur tjock den är för dagen. Timing är ju fortfarande ett måste, men redan vid 80% har jag mer varv och klös i bollen än vid 100% med Somoff's layout.
Som du kan förstå har det investerats väldigt mycket pengar i det här. När jag borrade om alla kloten till Switch-grips så skojade jag med min klotborrare att jag tyckte att Somoff kunde betala då han lovat nytt klot om jag inte var nöjd. Det blev kanske så, för jag fick aldrig någon faktura på det arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vi får se hur det blir med fortsatta karriären. Jag var verkligen på toppen av min karriär nu innan allt sket sig. Från att ha varit fullständigt nere i källaren för tre-fyra år sen. När jag sa till min klotborrare att blir det inte rätt nu så lägger jag av med bowlingen.
Det började med att jag var på en customfitting Martin Larsen och Peter Somoff (världen bästa klotborrare (självutnämnt?)) inför den första Lucky Larsen i Malmö. Fick min väska synad. "Mycket Columbia" sa Larsen och kliade sig i huvudet. Efter snack fram och tillbaka så rekommenderade Martin en No Rules Exist. Sen pratade man med Somoff som kollade igenom mitt grepp. Skavanker har jag alltid haft på tummen och dom ville jag såklart ha bort.
Somoff dumförklarade den som borrat mina klot, och i viss mån mig också kändes det som. Vi gick ner och spelade en stund så han fick se. Osku Palerma var där och tittade och gav mig mycket beröm för mitt släpp, trots mina väldigt dåligt passande klot.
Åter till Somoff och han la en ny layout och borrade upp No Rules'en till mig. Kändes som att jag gick från en tumme stor som et brunslock till ett nyckelhål. Otroligt obekvämt. "Det är såhär det ska vara, du måste lita på mig jag är världens bästa klotborrare. Blir det några problem, och det garanterar jag att det inte blir, så betalar jag ett nytt klot till dig" sade Somoff.
Dum som jag var lyssnade jag till detta. Gick all in och borrade om samtliga, vid tillfället, sju klot. Tränade och tränade. Matcher spelades och det gick bara sämre och sämre. Mitt snitt rasade 25 poäng per serie. Oavsett hur jag gjorde så fick jag inte loss tummen ur klotet och jag tappade mitt varv till hälften. Ett par månader gav jag detta innan jag gick åter till min klotborrare. Med Somoffs layout som grund började vi justera och ha oss. Borrade om samtliga klot igen. Första träningen efter, vilken skillnad! Nu snurrade klotet. Matchen efter var värdelös. Och det fortsatte på träningarna. Bara vid absolut 100% timing gick det. 99.7%, då dog klotet direkt.
Åter till ritbordet. Denna gång investerade jag i Switch-grips till alla kloten. Så att man del använder samma tumme i alla kloten och att jag inte längre behöver flytta runt och vara av med alla klot i ett par dagar när det ska borras om. Plus att min klotborrare kan göra nya tummar på distans och skicka med posten.
Många många lösa tummar senare så kom jag till punkten där jag sa till min klotborrare att löser vi inte det här nu så lägger jag av med bowlingen. Vi slängde ut Somoffs tänk och började om på nytt. Min tumme är väldigt speciell, bevisligen. Den är väldigt platt och bred. Så jag har kraftigt ovala hål. Om man tittar på Somoff's layout, där var tummens bredd ställd 46 minuter i enligt klockan. Nu när vi äntligen hittade rätt så är tummen 58 minuter i. Sån skillnad! Nu har jag tre tummar i olika storlekar beroende på hur tjock den är för dagen. Timing är ju fortfarande ett måste, men redan vid 80% har jag mer varv och klös i bollen än vid 100% med Somoff's layout.
Som du kan förstå har det investerats väldigt mycket pengar i det här. När jag borrade om alla kloten till Switch-grips så skojade jag med min klotborrare att jag tyckte att Somoff kunde betala då han lovat nytt klot om jag inte var nöjd. Det blev kanske så, för jag fick aldrig någon faktura på det arbetet.

Ge inte upp din karriär än.. vi tar en kaffe under nästa års Lucky Larsen

No Rules är trevliga bollar. Min No Rules Pearl har tyvärr försvunnit nånstans. Det är en rätt stor omställning att gå från stort tumhål till tight. Switch grips är helt klart rätt väg att gå och jag skulle inte klara mig utan dem. (bifogar länk för de som inte är insatta)
Jag har spelat med tight tumme sen jag började på 80-talet men för farsan som spelade med för stora hål och sen gick över till tight tumme var det en viss omställningsperiod. Det största problemet som jag hade innan jag bytte till switch grip var att tummen ibland släppte så jag tappade bollen, då min hand är väldigt avslappnad. Sen hade det nog vart bättre att borra upp en boll först och testa med det nya greppet och inte alla på en gång.. men slapp du betala så var ju det bra
Arne Fält borrade en del av mina bollar på 90-talet innan han gick bort och sen har det väl mestadels vart GAPS under åren.
Christer Backe brukar alltid sucka djupt när han tittar i mina väskor.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Efter ett par dagars uppehåll för att vila knät så börjar det klia i bowlingfingrarna igen. Det ser ju ljust ut för seriestarten 11-12:e september.

Bifogar en sevärd yt-video från Athletic Bowling.

Förra året snackades det en del om att livesända matcher från elitserien och allsvenskan men serien blev, som mycket annat, inställd. Vad har ni för synpunkter och vad vill ni eventuellt se i framtida sändningar?

Det största problemet som jag sett hittills är att många livestreams har varit minimala ansträngningar. Visa fyra banor per stream på Solidsport och inget sammanhängande om vad som sker i matchen eller tävlingen.
Sen råder det delade meningar om betalväggar. Som jag skrev tidigare, skulle ni betala 49kr för att titta på en livestream i bowling? Kanske om du är insatt och intresserad men föga troligt att oinsatta gör det.
Är det bättre med youtube och twitch eller att "äga rättigheterna" på en träig plattform som solidsport?
Hade tv-tittandet vart i klass med fotboll, hockey och andra sportevenemang så hade situationen vart annorlunda men enligt mig behöver sporten synas så mycket som möjligt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tävla i bowling..? Är det nån skicklighet i det förutom att sikta så klotet rullar rakt i mitten?
Känns som en pensionärsgrej....

Har lirat några gånger o det var sådär....

Spelade bowling som ynge varje vecka under ett år ca, och gamer utanför det, de är väl lika 'svårt' som biljard, du tror att skottet ska bli bra men oftast går det åt helvete.
Sen av det jag sett på proffsnivå så sätter de ju strike hela tiden. Intresset ligger väl i det att någon missar istället för att få poäng. På såvis bryr du dig om motståndaren och dig/den du hejjar på. Jämtemot fotboll-fans där dom oftast är patriotiska och bara bryr sig när deras egna lag har bollen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Kollade videon. Halvvägs in tänkte jag att det här blir bra, men sen föll det lite platt resten.
Men det verkar vara en nystartad kanal, så vi får väl se vad som händer med den.

Angående streamade matcher.
Vi hade en nisse som åkte runt och streamade matcher för ett par år sen. Skånes bowling reporter (ja, särskrivet) han finns på Facebook. Han ställde upp en kamera som filmade två eller fyra banor och live-kommenterade. Det var definitivt inte bra, men han var vad jag vet först och gjorde att bowlingen syntes lite mer i flödet.
Efter matchen brukade han intervjua en spelare som lades ut på hans Facebook. Om ni skulle få för er att söka upp honom så kan vi varna för att det var på ren hobby-nivå. Så obefintlig produktion, stela intervjuer och låg kvalité på filmerna.
Men han gjorde i alla fall ett försök.

Kollade faktiskt på en match nu med oss som han filmade. Dock filmade han bara tre serier och missade när jag avgjorde till 11-9 i sista serien. Det hade ju varit kul att se.
Samtidigt som det var roligt att se, så fick jag en liten klump i magen också. En lagkamrat som var med den matchen, Thomas. Han dog efter en hjärnblödning för ett par år sedan. Konstigt att se en god vän som inte finns längre livs levande på video.

Vår hallägare gjorde investeringar för att ta den här streamingen ett steg vidare. Det slutfördes aldrig som jag förklarade tidigare i tråden, men i vår hall har vi fördragit och monterade platser för en webkamera per banpar som sen skulle sys ihop till en bild över hela hallen.

Hade jag betalat 49kr för att se en match? Absolut inte. Möjligtvis om det hade varit en match med Pergamon (bowlingens motsvarighet till Barcelona/real Madrid/ man united) med alla proffsen i laguppställningen. Kanske då.
Om det ska spridas, måste det vara fritt och tillgängligt på youtube eller någon annan plattform.

Jag tvekar ju på om jag ska spela till hösten eller ej. Hallägaren ringde mig för nån vecka sen då han hade hört ryktet om att jag skulle sluta. Han erbjöd sig att betala alla mina avgifter och att jag får träna gratis under säsongen. Jag svarade att jag ska fundera på det i alla fall.
Det är ändå nästan 700kr i månaden, plus farande och flängande med dom extra kostnader det innebär vid bortamatcher.
Vad betalar ni i era klubbar? Vi betalar 660x8 månader för matchavgifter och träning 1h 20m i veckan.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag sitter och kollar nya klot.... Men är det bara jag, är inte alla dagens klot skitfula? Skulle dom vara snygga så är det fel material. Nästan alla snygga klot är ju pearlbollar.
Jag är ju på jakt efter en solid, eller möjligtvis en hybrid. Jag kollar främst Columbia och Hammer-bollar. Inte lönt att rekommendera Storm eller Roto Grip, mina egna erfarenheter och stroms osande klot gör att jag undviker dom.

Kan det vara så att även här hålls det inne på nyheter på grund av coronan?