Permalänk

Bil som stått stilla startar inte

Hej, nu är det problem på gång här.

Vår bil som stått oanvänd sedan december startar inte. Batteriet har förvarats inomhus hela tiden, det har laddats och kollats - ok! Max en tändning har vi lyckats åstadkomma per startförsök, sedan orkar inte startmotorn mer. Men oftast inte ens det.

Det är en gammal bil, Volvo V40 från 1999, men den har alltid startat fram till det att den ställdes av i december. Ingen av oss är särskilt haj på motorer eller bilar så vi skulle verkligen uppskatta lite tips på vad vi kan göra/kolla nu.

Trevlig lördag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa med startgas. Startar den med det och sen dör så är det bränslepumpen som gav upp när den var stilla eller möjligtvis bränslefilter.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Går startmotorn runt i normal hastighet men den tänder alltså inte?
Eller låter startmotorn trött och seg?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

låter ju rent spontant som att batteriet kanske inte är helt friskt?
"Laddats och kollats" hur?
vad för vilospänning har det och vad för spänning har du på batteriet när startmotorn går trögt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

hur mycket soppa hade ni i bilen när den parkerades? låter som kondens har bildats i tanken och att bränslepumpen har rostat sönder under vintern, men börja med att testa med ett färskt batteri.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett batteri som bara klarar ett starförsök är slut, den håller inte laddning hel enkelt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

låter ju rent spontant som att batteriet kanske inte är helt friskt?
"Laddats och kollats" hur?
vad för vilospänning har det och vad för spänning har du på batteriet när startmotorn går trögt?

Laddats med batteriladdare och kollats med batteritestare. Vilospänning 12,75 V, går ner till 12,20 när vi försöker starta.

Skrivet av Coca:

Ett batteri som bara klarar ett starförsök är slut, den håller inte laddning hel enkelt.

Se ovan. Batteriet klarar flera startförsök, inga problem med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej, nu är det problem på gång här.

Vår bil som stått oanvänd sedan december startar inte. Batteriet har förvarats inomhus hela tiden, det har laddats och kollats - ok! Max en tändning har vi lyckats åstadkomma per startförsök, sedan orkar inte startmotorn mer. Men oftast inte ens det.
Trevlig lördag

Vad exakt är det du menar när du skriver här ovan att en tändning per startförsök sedan orkar inte startmotorn mera... Jag tolkar det som att du inte har tillräckligt med ström i batteriet för att dra runt startmotorn.

Bilen är utrustad med en elektrisk bränslepump, när du slår på tändningen så skall pumpen höras klart och tydligt och den skall gå i några sekunder för att därefter stängas av när maximalt bränsletryck har uppnåtts, hörs inte bränsle pumpen så kolla att säkringen är hel. Är säkringen hel så har pumpen gått sönder helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att veta batteristatus utan en urladdningsprov med stor last och helst över lite tid.

du skall kunna köra på startmotorn i 20-30 sekunder i sträck (dock inte bra att göra så och ge avsvalningspaus efter i en kvart innan ny startförsök) utan att startmotorns fart tappar så mycket

Ett batteri som är slut av åldern kan mycket väl glatt starta med startmotorn på hög varv till man kommit till den andra starförsöket och det bara tvärdör.

ett annat sätt att kolla är att ha strålkastare igång och ventilationsfläkt igång på halvhög fart i en kvart, tjugo minuter med motorn avstängd - går det att starta då - oftast inte (om det inte får vila ett tag) om batteriet är +8 år gammal

Permalänk
Medlem

Är det bra kontakt mellan batteripolen och "polhandsken"? om det är dåligt åtdraget eller ärgat kan spänningsfallet bli avsevärt under ett startförsök. Det blir då varmt vid kontaktytan.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej, nu är det problem på gång här.

Vår bil som stått oanvänd sedan december startar inte. Batteriet har förvarats inomhus hela tiden, det har laddats och kollats - ok! Max en tändning har vi lyckats åstadkomma per startförsök, sedan orkar inte startmotorn mer. Men oftast inte ens det.

Det är en gammal bil, Volvo V40 från 1999, men den har alltid startat fram till det att den ställdes av i december. Ingen av oss är särskilt haj på motorer eller bilar så vi skulle verkligen uppskatta lite tips på vad vi kan göra/kolla nu.

Trevlig lördag

Kan du inte bogsera bilen och testa att starta rullande i nedförsbacke?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med max en tändning per startförsök?

Lyssna om pumpen går när du sätter på tändningen.

Lyssna bak i bilen, den brukar gå några sekunder och bygga upp tryck när man vrider på tändningen.

Testa att vrida på tändningen typ 10ggr och låta den vara på 10s varje gång innan du försöker starta, förutsatt att pumpen hörs då.

Hur mycket bensin i tanken? Kanske testa o slå i en dunk färsk bensin, obs bara om pumpen går, jobbigt att byta pump med full tank...

Om du även kopplar startkablar till annan bil så du får lite extra kräm?

Sen är det ju så att saker mår inte bra av att stå, kanske har som sagt en redan sliten bränslepump dött nu under vintern, kanske t o m rostat ihop.

Kollat under huven så inga möss ätit sladd?

Kollat olja och vatten?

Låter bilen i övrigt normalt när du drar runt den på startmotorn?
Alltså som den har kompression i cylindrarna.

Kollat hur det ser ut i luftfiltret så det inte är musbo där i?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

kolla om du har gnista på alla tändstiften.

kolla hur soppan ser ut genom att pumpa ut lite i en vit kopp t.ex. blir det som en bubbla i muggen ä de bara att tömma tanken för du har vatten i soppan.

kommer inget ur slangen till spridarna så är pumpen död.

kommer inget ur spridarna är troligen spridarna täpta och behöver renoveras eller bytas ut.

läs om du har några felkoder i datorn som kan ge en ledtråd till vad som är felet.
https://www.amazon.se/HoaJeo-diagnostiskt-skanningsverktyg-OB...

och någon av alla gratis appar till din android telefon eller platta att läsa ut koderna t.ex.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torqu...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla detta: https://youtu.be/Yd_jDg6qAh0 kanske hjälper något som han testar i videon.

Permalänk
Medlem

är batteriet bytt någon gång? eller är det 22 år gammalt?

Kondens i tanken är som sagt oxo en idé.... du kanske kan hälla i lite ny bensin från en dunk?

// LZ

Permalänk
Medlem

En viktigt sak när du väl får igång bilen:

Varmkör den med normal lugn körning, tanka full tank med ny bensin.

När bilen är varm kör du den ordentligt så den får jobba, gärna ut o gasa på motorväg en timme, så du driver ur all fukt och kondens ur motorn.

Hjälpte brorsan för ett antal år sedan när han bodde i Göteborg och hade en bil som kroknat av att stå för länge i fuktig Göteborgsvinter, vi lyckades få igång den sen körde vi en riktig bus-runda med den.
Den blev "som ny" efter det.

Problemet var att den småkörts mycket i fuktigt och eländigt väder och aldrig fått bli riktigt varm.

Sen ett bilbatteri som är lågt laddat börjar brytas ner.

Ett bilbatteri som är väldigt lågt laddat måste laddas med en bra laddare. Att ladda upp med körning tar hur många timmar som helst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Med tanke på trådstartarens intresse för den här tråden så förstår jag att han har problem med sin bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Med tanke på trådstartarens intresse för den här tråden så förstår jag att han har problem med sin bil...

Tråden skapades ju igår. Han kanske bara sover länge på morgonen, eller är så glad för att bilen startade så han är nu ute och kör på motorvägen så som föreslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Laddats med batteriladdare och kollats med batteritestare. Vilospänning 12,75 V, går ner till 12,20 när vi försöker starta.

Se ovan. Batteriet klarar flera startförsök, inga problem med det.

Ja, batteriladdare gissade jag mig till att det var, men kan ju varit en korkad sådan som kokat batteriet då den varit lämnad över vintern, eller en smart underhållsladdare som inte överladdar batteriet.

12.2v när startmotorn snurrar låter ovanligt högt, isf kan man nog utgå från att iaf batteriet inte är rent skrot

Hur har det gått?
Har du provat bogsering som föreslaget?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Tack alla snälla människor för alla svar! Nu har jag väldigt mycket att kolla. Ska börja med att åka och köpa startgas, hade ingen hemma. Återkommer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack alla snälla människor för alla svar! Nu har jag väldigt mycket att kolla. Ska börja med att åka och köpa startgas, hade ingen hemma. Återkommer!

Använd startgas med måtta.

Stora mängder kan göra att det börjar samlas i cylindrarna och det hjälper att tvätta bort oljan från cylinderväggarna, och det är ju onödigt.

Man märker ju rätt fort om det händer nått när man puffar i luftintaget när någon kör på starten.

Det jag vill få sagt är att startar eller tänder inte bilen med lite startgas så är det ingen mening att dränka motorn med en hel burk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det låter som att batteriet behöver bytas men det kan du se i ögat om det lyser grönt eller om det är svart.
Skall till backa lite senare så beroende på vart bilen står i stan kan jag titta förbi med startkablar. Risken med startkablar och nyare bilar är dock att nån elektronik kan grillas.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack alla snälla människor för alla svar! Nu har jag väldigt mycket att kolla. Ska börja med att åka och köpa startgas, hade ingen hemma. Återkommer!

Det slår mig nu vilket inte har framgått och ingen har ställt frågan, är det en diesel eller bensinmotor du har... Är det en dieselmotor får du absolut inte använda startgas... Då är risken överhängande för ett rejält motorras... Och då kan du även bortse från tipsen när det gäller bränslepumpen med... Lycka till!

Och den viktigaste frågan av allt, är du säker på att det är en V40 du har då den kom först 2012 och du skriver att den bilen du har är en bil från -99

Vi behöver mera info om bilmodellen ifråga :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det slår mig nu vilket inte har framgått och ingen har ställt frågan, är det en diesel eller bensinmotor du har... Är det en dieselmotor får du absolut inte använda startgas... Då är risken överhängande för ett rejält motorras... Och då kan du även bortse från tipsen när det gäller bränslepumpen med... Lycka till!

Ändå finns det tillverkare av stora maskiner som levererat utrustning för insprutning av eter för kallstart från fabrik.

Men man ska nog vara väldigt försiktig med gas på en diesel.

Får en diesel bränsle så går den ju normalt igång eftersom tändning sker via kompression.

Många dieselbilar har väl bränslepump i tank också för att förse motorn?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ändå finns det tillverkare av stora maskiner som levererat utrustning för insprutning av eter för kallstart från fabrik.

Men man ska nog vara väldigt försiktig med gas på en diesel.

Får en diesel bränsle så går den ju normalt igång eftersom tändning sker via kompression.

Många dieselbilar har väl bränslepump i tank också för att förse motorn?

Stora maskiner ja absolut men det har aldrig funnits några utrustningar för eterpatroner till personbilsmotorer, personbilsmotorer klarar inte av dom påfrestningar som uppstår med hjälp av startgas alt eter. När det gäller matarpump på diesel så brukar den sitta samman med insprutningspumpen på motorn. jag har aldrig varit med om att det sitter en pump i dieseltanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

[...]
Och den viktigaste frågan av allt, är du säker på att det är en V40 du har då den kom först 2012 och du skriver att den bilen du har är en bil från -99

Ehh, nej... S/V40 kom på 90-talet. Finns förvisso en diesel, men den lär inte vara så vanlig. I övrigt förekommer främst Volvos egna bensinare, men det finns även en GDI från Mitsubishi (bilen delar plattform med samtida Carisma).

kapade citatet till den mest relevanta delen
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ehh, nej... S/V40 kom på 90-talet. Finns förvisso en diesel, men den lär inte vara så vanlig. I övrigt förekommer främst Volvos egna bensinare, men det finns även en GDI från Mitsubishi (bilen delar plattform med samtida Carisma).

Ja S40 kom tidigare men inte V40 men du kanske har bättre koll än Volvo själva.

V50 däremot heter kombimodellen av andra generationens S40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja S40 kom tidigare men inte V40 men du kanske har bättre koll än Volvo själva.

V50 däremot heter kombimodellen av andra generationens S40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/...

Verkar som att Volvo själva också har koll på vad de tidigare tillverkat för bilmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det slår mig nu vilket inte har framgått och ingen har ställt frågan, är det en diesel eller bensinmotor du har... Är det en dieselmotor får du absolut inte använda startgas... Då är risken överhängande för ett rejält motorras... Och då kan du även bortse från tipsen när det gäller bränslepumpen med... Lycka till!

Och den viktigaste frågan av allt, är du säker på att det är en V40 du har då den kom först 2012 och du skriver att den bilen du har är en bil från -99

Skrivet av Puttefnasket:

Ja S40 kom tidigare men inte V40 men du kanske har bättre koll än Volvo själva.

V50 däremot heter kombimodellen av andra generationens S40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Herregud, V40 första generationen kom -95. Om du kunde länka till S40:n på Wikipedia, varför inte läsa första meningen på V40 hos Wikipedia? https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40
Sen ska sägas att det var väldigt spartanskt med info om den på Wiki. Mer info och bilder på https://www.car.info/en-se/volvo/v40/v40-1999-181184 .

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja S40 kom tidigare men inte V40 men du kanske har bättre koll än Volvo själva.

V50 däremot heter kombimodellen av andra generationens S40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Sorry, du har fel. Det finns en äldre v40 modell som var samtida som s40 på 90-talet.