Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Försökt hitta priserna på denna ett bra tag.

Bra att dom är uppe på hemsidan nu.

339 900 MG Zs Ev 44.5 Kwh Comfort

359 900 för Luxury
https://mgmotor.eu/sv-SE/configurator/zs-ev

Så vi hamnade högre en Danmark på 219 999 DK för comfort versionen.

Men leasing priserna som du säger hamna i rätt kurs.

Satan vilken prisvärd bil, tror den är en perfekt intro för många till elbilsägande/körande. Tur att det är lite för kort räckvidd för mig annars skulle jag får lite ångest för min Enyaq beställning;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Satan vilken prisvärd bil, tror den är en perfekt intro för många till elbilsägande/körande. Tur att det är lite för kort räckvidd för mig annars skulle jag får lite ångest för min Enyaq beställning;)

Det beror väl på hur den faktiskt fungerar. Priset och eldrift gör väl inte en bil prisvärd, den kan ju vara högljudd och bete sig som en vattenballong på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det beror väl på hur den faktiskt fungerar. Priset och eldrift gör väl inte en bil prisvärd, den kan ju vara högljudd och bete sig som en vattenballong på vägen.

Nu finns det redan omfattande tester på denna bilen under lång tid från Tesla Björn i Norge som även äger denna bilen.

Han har den i Thailand & lämnat den till Svärföräldrarna och dom lär uppskatta detta & klara kyla batterierna i även den hettan bra så vätskylningen verkar bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Shanghai Motorshow & genomgång av Geelys bås

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu finns det redan omfattande tester på denna bilen under lång tid från Tesla Björn i Norge som även äger denna bilen.

Han har den i Thailand & lämnat den till Svärföräldrarna och dom lär uppskatta detta & klara kyla batterierna i även den hettan bra så vätskylningen verkar bra.

Precis, att utifrån de recensioner som gjorts (kolla Youtube) så är det en riktigt bra elbil, tack @Jonas79 för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Precis, att utifrån de recensioner som gjorts (kolla Youtube) så är det en riktigt bra elbil, tack @Jonas79 för förtydligandet.

Varsegod mitt favorit test med denna bilen är ändå resan till Nordkap i Norge tur & retur.

Där han även sover i bilen & väldigt vacker natur.

65 Kw Dc peak men på 50 Kw laddare så klarar bilen rak laddning upp till 84% eller liknande på max fart ändå dom som är vanligaste laddare efter vägen idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tesla öppnar Kundcenter i Umeå.

Idag slår Tesla upp portarna till ett nytt Tesla Center i Umeå. Anläggningen kommer inhysa försäljning, leveransenhet och en serviceanläggning.

https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-kundcenter-i-norrland-och...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Tesla öppnar Kundcenter i Umeå.

Idag slår Tesla upp portarna till ett nytt Tesla Center i Umeå. Anläggningen kommer inhysa försäljning, leveransenhet och en serviceanläggning.

https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-kundcenter-i-norrland-och...

Det var positiva nyheter för norra Sverige! Förhoppningsvis börjar det finnas underlag snart för ett servicecenter även i Luleå. Sex timmars körning är dock bättre än 12 timmar, så helt klart en förbättring.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 Testdrive

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kris Rifa testar Volvo XC40 Recharge ner till 0% gäller att vara kall här

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fick precis reklam-mail om MG ZS EV, privatleasing kostar:

Privatleasingpriser* MG ZS - 36 månader inkl service och metalliclack:
MG ZS Comfort 1 990 kr/mån
MG ZS Luxury 2 280 kr/mån

Privatleasingpriser* MG ZS - 24 månader inkl service och metalliclack:
MG ZS Comfort 2 280 kr/mån
MG ZS Luxury 2 570 kr/mån

Dock bara 1000mil/år, och vinterdäck ingår säkert inte. Men att ändra färg i konfiguratorn verkar inte påverka priset iaf.

Känns rätt prisvärt. Kul med lite alternativ på 24 mån med.

När jag frågade om tillval & mil m.m.

MG ZS Ev

Hänvisade Hedin bil i Uppsala mig till denna hemsidan vet inte om det skiljer sig på priserna.
https://carplus.se/bil/mg-zs-ev-comfort/

Lux 24 mån inkl service & vinterhjul ligger på 3155:-/månad = 2806:-/mån utan vinterdäck.
Comfort 24 mån inkl service& vinterhjul ligger på 2865:-/mån = 2516:-/mån utan vinterdäck.

Färgen är gratis.

1500 mil/år men att vinterdäcken är 349:-/mån hade jag aldrig lagt till själv då köper jag däcken själv

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bra testkörning, gillar denna kille som dessutom är riktigt bra på engelska. Ioniq5 ligger teknikmässigt långt fram men jag gillar verkligen inte inredningen och personligen har jag lite svårt att se att jag skulle använda bilen till driva andra elprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

När jag frågade om tillval & mil m.m.

MG ZS Ev

Hänvisade Hedin bil i Uppsala mig till denna hemsidan vet inte om det skiljer sig på priserna.
https://carplus.se/bil/mg-zs-ev-comfort/

Lux 24 mån inkl service & vinterhjul ligger på 3155:-/månad = 2806:-/mån utan vinterdäck.
Comfort 24 mån inkl service& vinterhjul ligger på 2865:-/mån = 2516:-/mån utan vinterdäck.

Färgen är gratis.

1500 mil/år men att vinterdäcken är 349:-/mån hade jag aldrig lagt till själv då köper jag däcken själv

Skiljer sig ganska mycket verkar det som, Carplus är väl en tredjeparts-"operatör" man kan leasa via?
Man kan bygga sin bil på MG:s hemsida direkt och få offert/pris direkt, men såg inget om vinterdäck och orkade inte begära en offert för bara den infon just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skiljer sig ganska mycket verkar det som, Carplus är väl en tredjeparts-"operatör" man kan leasa via?
Man kan bygga sin bil på MG:s hemsida direkt och få offert/pris direkt, men såg inget om vinterdäck och orkade inte begära en offert för bara den infon just nu.

https://mgmotor.eu/ kostar den 1990 kr.
*Privatleasing baserat på 36 mån, 1 000 mil/år, inkl service och metalliclack, exkl uppläggnings- och aviavgift.
2499 kr inkl 1500 mil och försäkring är väl ungefär samma pris?

Förutsatt att man kör över 1000 mil per år då.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skiljer sig ganska mycket verkar det som, Carplus är väl en tredjeparts-"operatör" man kan leasa via?
Man kan bygga sin bil på MG:s hemsida direkt och få offert/pris direkt, men såg inget om vinterdäck och orkade inte begära en offert för bara den infon just nu.

Begärde offert från MG:S hemsidan men fanns inga tillval där och då fick jag välja närmaste återförsäljaren från Hedin Bil som var Uppsala för min egen del.

Idag återkom Hedin Bil i Uppsala & var ärlig att jag inte själv ska köpa alt leasa en bil men ville åt dessa uppgifter för att dela vidare till folk som kan vara intresserade.

"Hej Jonas,

Tack för svaret.

Här finner du en helhetslösning på bilen med service, försäkring & vinterhjul.
https://carplus.se/bil/mg-zs-ev-comfort/

Lux 24 mån inkl service & vinterhjul ligger på 3155:-/månad.
Comfort 24 mån inkl service& vinterhjul ligger på 2865:-/mån.

Färgen är gratis.

Med vänlig hälsning
______________________________
Josef Hassanyni
Säljare Personbilar"

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ah missade sista biten med pris utan däck.

Känns lite som falsk marknadsföring för 1995 eller vad det var, om man nu inte kan leasa för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ah missade sista biten med pris utan däck.

Känns lite som falsk marknadsföring för 1995 eller vad det var, om man nu inte kan leasa för det.

1990 kr/mån är lägsta priset på 36 månader & 1000 mil/år för comfort bilen.

Så visst kan du få det priset.

Min offert ovan är 24 mån & kollar du dina tidigare priser så på 36 mån skiljer det ca 300 kr mindre per månad vs mina siffror

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ah missade sista biten med pris utan däck.

Känns lite som falsk marknadsföring för 1995 eller vad det var, om man nu inte kan leasa för det.

Många tar leasing och köper däck privat. Så att visa priset med bara sommardäck är rätt ok.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande & se reaktionerna nu när E10 blir krav från 1 Augusti så kommer Bensin/Diesel priserna att öka samtidigt med mer Etanol inblandat kommer förbrukning att gå upp samtidigt.

Kör du en äldre insprutningsmotor från 90 talet eller tidigt 00 kanske bilen måste tankas med 98 oktan för annars kan problem uppstå.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...

Tror detta faktiskt kan påskynda övergången till Elbilar då folk ser mer nackdelar med fossilt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Fortsätter mitt velande kring "andra" bil, har paxat en Zoe 2020, 52kwh, Itense, 300mil, friköpt batteri för 250k. Jäkla mkt pengar, mer än vad vår första bil är värd. Kommer åka ca 4mil per dag med andra bilen. Man var ju bra korkad och testade 2020 modellen faceliftad och bättre infotainement. Den kommer väl droppa 50k första året, nya elbilar på ingång etc. Putta mig i en riktning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Fortsätter mitt velande kring "andra" bil, har paxat en Zoe 2020, 52kwh, Itense, 300mil, friköpt batteri för 250k. Jäkla mkt pengar, mer än vad vår första bil är värd. Kommer åka ca 4mil per dag med andra bilen. Man var ju bra korkad och testade 2020 modellen faceliftad och bättre infotainement. Den kommer väl droppa 50k första året, nya elbilar på ingång etc. Putta mig i en riktning..

Privatleasing 24 månader. Det händer så mycket på elbils- och batterifronten just nu och båda kommer sjunka i pris de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Privatleasing 24 månader. Det händer så mycket på elbils- och batterifronten just nu och båda kommer sjunka i pris de närmaste åren.

Jag tror också privatleasing är det rätta i dagsläget med tanke på att det var och varannan dag kommer ut nya modeller. Även om det inte skulle komma ut så många nya modeller så finns det som kallas för "enonomy of scale" dvs, det blir billigare att tillverka över tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Standard range Single motor
64 kWh
224 hk
17.1-18.0 kWh/100 km
420-440 km
489.000 kr

Så, 419k efter bonus. F--n att man inte har råd, hade lätt köpt en annars.

Du kan ju göra den svenska metoden. Låna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Just nu kostar Ionity med VW "avtal" som ingår i ID4:an 6,29 kr/kWh.

Urk på den prislappen.

Permalänk
Medlem

Lite intressant läsning som har gjorts i Holland från 1 700 elbilsförare.
https://www.evrijders.nl/wp-content/uploads/2021/02/DutchNati...

Permalänk
Medlem

Faktiskt kul och se att Volvo/Polestar håller vad dom lovar att förbättra laddkurvan & räckvidden på bilarna och det märks även här på laddtiden från Kris Rifa i Norge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kan ju göra den svenska metoden. Låna!

Jo visst, det hade varit ett alternativ. Men efter en frutansvärt påfrestande separation så gick ekonomin i botten och valde att lägga allt fokus på att få behålla huset (ritade det själv), eftersom det var viktigast för mig och barnen. Det innebar att med lite "kreativ bokföring" så kunde banken ordna lån högre än vad som egentligen är godkänt med min inkomst. Så att ta ett stort billån är inget alternativ (eller nåt jag vill), ej heller baka in det i huslånet. Nu bor jag i relativt nybyggt hus (7år) med "bara" 60% belåning, så har en stort summa pengar investerat där, så egentligen ska man inte klaga.

Väntade i 3 år på min Model 3, 6 mån efter att jag fick den så stack hon, så då var den tvungen att säljas.
Det enda positiva i den historien var att vi fick ut ungefär vad jag fick för den.

Så leasing alt. ett mindre lån på tex en Zoe/Leaf/eGolf runt 200k skulle ev. fungera för mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan med en lite äldre Model S här, som upplevt samma sak som mig? Eller är det något med bara min bil...
Sedan sista uppdateringen jag fick har förbrukningen gått ner och jag kan även ladda lite snabbare på SC.

Kör mycket på 70-80 vägar och förbrukningen brukade vara runt 170-180Wh/km, nu är den mellan 150-160Wh/km även fast det bara är +2-8 grader ute. Frugan har fått ner den under 150Wh/km på 80-väg... Blir spännande vad den kommer ner till, när det blir mer värme ute..
Laddningens peak har gått upp runt 20kW. Har gamla kontaktdonen (Type2) och toppade tidigare runt 94kW och nu får jag ut 114kW.

En tanke som jag haft är om tidigare ägare enbart laddat på SC, för har hört att Tesla då ställer ner laddhastigheten efter ett tag på bilen. Detta för att skydda batteriet... Nu har jag laddat hemma mestadels, så kanske de har ställt upp den igen?

Tänkte göra en CCS-uppgradering längre fram, så då ökar det väl på än mer. Men roligt ifall de om det nu är så, att de uppdaterar de gamla bilarna också, så de blir snabbare och drar mindre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hyundai Ioniq 5 & alla kanaler har dom ute nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 kommer inte att bli så billig som många hoppades enligt denna video
https://www.youtube.com/watch?v=ebtkTPtj_N0&ab_channel=Batter...

Tyska konfiguratorn
https://konfigurator.hyundai.de/configure/ioniq-5/46/V1/139/t...

Bra bil men personligen tycker jag prissättningen verkar lite märklig jämfört med konkurrenterna. Ska bli intressant vad priserna blir i Sverige och vilken utrustning som ingår.