Apple M1 tar plats i färgglada Imac-datorer

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Det sorgliga med iMac är att dom är så jävla långsam vid uppstart. Min släkting köpte den förgående generationen förra året, och varje gång jag är över och hjälper honom med datorn så tar en uppstart minst 3 min. Fyllt ssd disken typ 1% av det totala utrymmet. Så det måste vara något annat. Samma visa varje gång, oavsett om det är någon uppdatering eller annat, minst 3 min innan lösenord rutan kommer. Sorgligt för en sådan ny dator. Kanske samma för alla?

Jo, håller med om att åtminstone Intel-Macarna kan ha oacceptabelt lång starttid beroende på hur de är konfigurerade och vad man har installerat. Å andra sidan startar de om någon gång på natten var x:te månad när man fått en säkerhets- eller OS-uppdatering, eller om datorn varit/blivit strömlös, så generellt påverkar det ju sällan ens vardagsupplevelse.

Permalänk
Medlem

Ska man klaga på något så är det väl extern strömadapter.
Man är ju så van att de lyckas trycka in den på något magiskt sätt som i deras mini...

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Ska man klaga på något så är det väl extern strömadapter.
Man är ju så van att de lyckas trycka in den på något magiskt sätt som i deras mini...

Japp - det var oväntat. Lite cool idé med magsafe + ethernet via strömadaptern, men trist att det behövs en sådan över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja såhär är det. Verkar behöva förtydligas ;).

Men det är en sak som får mig att fundera lite över hur intressant denna nya imac kan tänkas vara.

"Sysslar du bara med konsumentsaker; greja på nätet, Zoom/Teams, dokument, presentationer, räkneark, så räcker troligen basmodellen fint i flera år. "

Om jag tittar på hur folk i min omgivning använder teknik så skulle få personer (som har begränsat teknikintresse) skaffa en stationär dator för de grejerna.
Mobilen gör redan mycket av det där. Ja eller så får en laptop användas när det handlar om dokumenthantering. Och ja, presentationer kräver ofta laptop - för det görs inte vid ens skrivbord ;).
"Datorhörna" med stationära åbäken när man egentligen inte ha nå datorintresse - det känns som att den tiden börjar vara över. Eller?

Det skulle väl då vara om man har djupare intresse och behov där en ipad eller laptop inte räcker till. Då blir stationära diton intressanta. Men den här imacen är ju inge kraftpaket på det sättet heller riktigt.

De vänner i min omgivning som har imac har har den dels för att kunna jobba med grafik/ljud och samtidigt kunna spela en del spel. Jag tror inte de skulle nöja sig med denna riktigt.
Vi får väl se vilka som kommer bli köpgruppen för dessa imacs.
Jag kan se att det finns intresse för denna också, men existensberättigandet för klena imacs borde rimligen vara ganska smalt nu för tiden.
Tänker jag mig iaf...

Jag ser målgruppen. De som önskar en ny "allt i ett" som kan stå varsomhelst i ett rum i princip. Färre kablar, slippa joxa med extern skärm hit och dit.

Nästa generation blir intressant för min egen del. Jag hoppas på en 5K monitor och runt 40" Det vore drömmen.
Sitter idag på en 5K2K monitor på 34" och det känns för litet i full upplösning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag ser målgruppen. De som önskar en ny "allt i ett" som kan stå varsomhelst i ett rum i princip. Färre kablar, slippa joxa med extern skärm hit och dit.

Nästa generation blir intressant för min egen del. Jag hoppas på en 5K monitor och runt 40" Det vore drömmen.
Sitter idag på en 5K2K monitor på 34" och det känns för litet i full upplösning.

Apple kommer insistera på retina-upplösning. 40" kräver >6k och kommer kosta därefter.

Permalänk
Medlem

Kul att se lite färg igen. Däremot.... 24" 8GB RAM och 256GB hårddisk för 15990kr är ett OTROLIGT saftigt pris för extremt lite hårdvara.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kul att se lite färg igen. Däremot.... 24" 8GB RAM och 256GB hårddisk för 15990kr är ett OTROLIGT saftigt pris för extremt lite hårdvara.

Har man ingen/gammal skärm så är det inte så blodigt.

Permalänk
Medlem

Apple är så oerhört duktiga på att skapa en bra helhetsupplevelse. Även om jag personligen föredrar Linux så är Mac en no-brainer för mina päron eller folk som vill jobba med media. Fungerar i regel väldigt väl och mycket är väldigt väl optimerat. Titta bara på Final Cut Pro, går att köra på nästan vad som helst.

(Ja, det finns massor av störiga saker som fastlödd SSD, ram, osv. Plus att det kräver att man använder Apple Cloud för "the full experience", men där är ju inte Apple ensamma direkt - det är i alla fall ingen Chromebook)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Har man ingen/gammal skärm så är det inte så blodigt.

16000kr är inte så blodigt när man får en "skärm på köpet". Du kan inte vara allvarlig? Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p144Hz+ för runt 3500-4000kr. för 12500kr förväntar jag mig åtminståene 16GB RAM och 1TB SSD (trots specialdesignen)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

16000kr är inte så blodigt när man får en "skärm på köpet". Du kan inte vara allvarlig? Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p144Hz+ för runt 3500-4000kr. för 12500kr förväntar jag mig åtminståene 16GB RAM och 1TB SSD (trots specialdesignen)

Två kommentarer:
1) I det här fallet är det inte en dussinskärm, utan något där Apple bett en leverantör leverera skärmar med en specifik pixeltäthet till en given storlek. Det kommer aldrig vara billigt.
2) Du får en 300 hästkrafters Subaru betydligt billigare än en 300 hästkrafters Audi. Konstigt nog verkar marknaden för de senare inte saknas. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stänger personen av datorn, varför?! Mac:ar låter man bara gå i vila...

Personen i fråga är 70+ och stänger alltid av datorn och trycker sedan på den där lilla brytaren på grenuttaget också.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

16000kr är inte så blodigt när man får en "skärm på köpet". Du kan inte vara allvarlig? Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p144Hz+ för runt 3500-4000kr. för 12500kr förväntar jag mig åtminståene 16GB RAM och 1TB SSD (trots specialdesignen)

En 1440p skärm har en tredje del så många pixlar som iMacens skärm. Skulle inte vara förvånad om motsvarande skärm skulle kost runt 8000kr. Många användare kommer ha större glädje av bra skärm över massa ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det låter som att den datorn inte mår så bra Min startar på 8 sekunder och jag har aldrig haft en Mac med SSD som startat på mer än 20 sekunder.

Har kollat disken och även besiktat den. Funkar normalt. Däremot tror jag att mac är uppbyggd på att aldrig stängas av utan att hela tiden försättas i "viloläge". Men när äldre personer stänger av en dator och sedan bryter strömmen även på grenuttaget så måste ju datorn hitta sig själv varje gång det blir en ny uppstart. Från vilostart till inloggning är den däremot snabb. Inte vill stendöd till startad. Dör får man ta fram kicken och ha mycket choke för att apple skiten ska vakna.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

16000kr är inte så blodigt när man får en "skärm på köpet". Du kan inte vara allvarlig? Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p144Hz+ för runt 3500-4000kr. för 12500kr förväntar jag mig åtminståene 16GB RAM och 1TB SSD (trots specialdesignen)

Nu har du fått svar redan, men enda skärmen på prisjakt med upplösningen du får med nya iMac:en kostar nästan 14000. Visserligen så får du 27 tum i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp - det var oväntat. Lite cool idé med magsafe + ethernet via strömadaptern, men trist att det behövs en sådan över huvud taget.

Jag föredrar helt klart lösningen med laddare och ethernet i samma. Går att få till mycket bättre kabeldragning för min del då jag har ethernet uttag precis bredvid vägguttaget. Optimalt hade ju varit om man skulle lyckas få till att man kunde sätta in kabeln i skärmfoten så hade man kunnat ha 0 kablar synliga till skärmen.

Permalänk
Skrivet av _genki:

16000kr är inte så blodigt när man får en "skärm på köpet". Du kan inte vara allvarlig? Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p144Hz+ för runt 3500-4000kr. för 12500kr förväntar jag mig åtminståene 16GB RAM och 1TB SSD (trots specialdesignen)

Detta är basic modellen. Bara se på skärmstorleken.
När som helst kommer Apple M1x, då kommer det garanterat stöd för minst 32GB ram.
Angående pris, så de som köper en sådan här iMac gör oftast väldigt enkla saker, precis som folk brukar göra. Den stora skillnaden är dock att de väljer en premiumprodukt istället för de där billiga som de brukar använda.

Att Apple inte valde att uppdatera 27" versionen kan verka konstigt, men den enda förklaringen jag kan komma på är just att de kommer stoppa in något bättre än M1an i den. För just nu så blir Apple 27" iMac med Intelprocessor ett väldigt konstigt val för nästan alla konsumenter. Det är nästan så att man borde varna folk att inte köpa den. Precis som man en gång varnade folk för Huawei med handelsblockaden.

*edit*
Tänk en oteknisk person som hör att den där iMacen ska vara grym. De sticker ner till närmsta butik spanar in 24" iMacen, men tänker, nej jag ska slå på stort jag väljer 27"aren istället. Utan att veta att det är en helt annan "datormodell".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Idag får man riktigt bra 27" IPS skärmar, som är vettigt färgkalibrerade från fabrik och erbjuder 1440p

Det är en 24" med 4480 × 2520 pixlars upplösning... 4.5K

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tänk att det blir såhär VARJE gång. "Men köper man PC är det mycket prisvänligare". Som ett hamsterhjul går det bara runt, runt. Som om allt handlar om ens egna behov och vad gamerz vill ha. Som om det är vad Apple alltid stretat efter. Nyktra till va!?

Permalänk
Medlem

Ful som stryk med dess tjocka vita bezels o dess enooorma haka. Varför inte klämma in allt som sitter i den där fula hakan på baksidan av skärmen istället? Är det nån som nånsin ens tänkt tanken på att dom skulle vilja ha en sån här övertunn stationär dator? Apple gör många rätt, men också så väldigt många fel.

Permalänk
Medlem

Ca 7500 kr dyrare än motsvarande Mac Mini. Var hittar ni en 4.5K skärm med DCI-P3 och 500 nits för långt under denna prislapp? Den produkt som låg närmast specifikationsmässigt var LG 24" 4K UltraFine 24MD4KL-B, som ligger strax under 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Tänk att det blir såhär VARJE gång. "Men köper man PC är det mycket prisvänligare". Som ett hamsterhjul går det bara runt, runt. Som om allt handlar om ens egna behov och vad gamerz vill ha. Som om det är vad Apple alltid stretat efter. Nyktra till va!?

Du får väl tänka på var du är. Sweclockers är ett community med många prestanda-entusiaster och games. Från vårt perspektiv är Apples produkter i regel inte prisvärda. Men vi borde såklart tänka på vad Apple värdesätter istället för vad vi själva vill ha.

Om du vill läsa shut-up-and-take-my-money-kommentarer så kan jag rekommendera 99mac eller liknande.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Du får väl tänka på var du är. Sweclockers är ett community med många prestanda-entusiaster och games. Från vårt perspektiv är Apples produkter i regel inte prisvärda. Men vi borde såklart tänka på vad Apple värdesätter istället för vad vi själva vill ha.

Om du vill läsa shut-up-and-take-my-money-kommentarer så kan jag rekommendera 99mac eller liknande.

Jag är inte i behov av okritiskt Apple-hyllande så per se, men det är lite roligt hur många som verkar tappa förståelsen för att andra inte nödvändigtvis kan - eller ens vill - bygga egen dator för maximal kraft (PCM) bara för att de själva gjort det. Självklart köper inte någon en (i)Mac för att få ut maximal prestanda i så många spel som möjligt för så liten peng som möjligt. Eller kunna få så höga poäng i benchmarks som möjligt. Inget fel att vara ute efter det dock, behöver inte tappa perspektiv för det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är basic modellen. Bara se på skärmstorleken.
När som helst kommer Apple M1x, då kommer det garanterat stöd för minst 32GB ram.
Angående pris, så de som köper en sådan här iMac gör oftast väldigt enkla saker, precis som folk brukar göra. Den stora skillnaden är dock att de väljer en premiumprodukt istället för de där billiga som de brukar använda.

Att Apple inte valde att uppdatera 27" versionen kan verka konstigt, men den enda förklaringen jag kan komma på är just att de kommer stoppa in något bättre än M1an i den. För just nu så blir Apple 27" iMac med Intelprocessor ett väldigt konstigt val för nästan alla konsumenter. Det är nästan så att man borde varna folk att inte köpa den. Precis som man en gång varnade folk för Huawei med handelsblockaden.

*edit*
Tänk en oteknisk person som hör att den där iMacen ska vara grym. De sticker ner till närmsta butik spanar in 24" iMacen, men tänker, nej jag ska slå på stort jag väljer 27"aren istället. Utan att veta att det är en helt annan "datormodell".

Ja, du har rätt med det där med intel 27" om någon oinsatt önskar större skärm.

Dock, på denna basic modell jag har (Mac mini m1) editerar jag 8K RAW, 4K HQ och mindre utan att tappa så mycket som en frame. Sedan kan jag köra Proxy om jag vill, med det har jag inte behövt ännu. Spelar WOW på mediuminställningar utan issues.
Det är en monstermaskin när det kommer till just editera video/bild. Till detta hör (pun intended) att jag inte hör fläkten i denna mini. Lådan är som mest lite ljummen.

Gissar på nästa generation av M- vad det nu blir, kommer i höst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Att den är tunn och strömsnåla är inget jag prioriterar över prestanda i en stationär dator.

Att iMac:en är tunn är troligen också ett sätt för Apple att hålla tillverkningskostnaden på en rimlig nivå. Solida block av aluminium är inte billiga, och blir dyrare ju större blocken är. Det är många företag som försökt att tillverka saker som Apple men inte lyckats göra det till en prisnivå som fungerar.
Under tillverkning av tidigare iMac:ar brukade de spara in genom att fräsa ut tangentbordet från mitten av iMac-blocket, och även samla in det som frästs bort för nedsmältning.
En produktionslinje kan kosta mycket att sätta upp, så man kan räkna med att det här formatet på iMac kommer att finnas kvar i några år.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp - det var oväntat. Lite cool idé med magsafe + ethernet via strömadaptern, men trist att det behövs en sådan över huvud taget.

Känns konstigt med MagSafe på en desktop-maskin ... Har den batteribackup för när någon snubblar över sladden eller förlorar man det man jobbat på? :-þ

Att ha Ethernet på strömadaptern kanske inte är så dumt ändå. Ethernet- och el-uttag brukar ju ändå sitta bredvid varandra i väggen/pelaren/golvbrunnen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så gnäller mac-folket på "bezels!!".
Vad jag inte kan förstå dock är varför dom behåller "hakan" nertill.
Nu när det är en glorifierad surfplatta så kan dom ju knappast behöva allt utrymme bakom skärmen.
Och som vanligt med apple (på senare tid) är det ju inte direkt strösslat med knappar eller kontakter.
Är dom oroliga för att den skall misstas för en (väldigt dyr) skärm?
Eller tycker dom att hakan numera är den del i iMac designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och som vanligt så gnäller mac-folket på "bezels!!".
Vad jag inte kan förstå dock är varför dom behåller "hakan" nertill.
Nu när det är en glorifierad surfplatta så kan dom ju knappast behöva allt utrymme bakom skärmen.
Och som vanligt med apple (på senare tid) är det ju inte direkt strösslat med knappar eller kontakter.
Är dom oroliga för att den skall misstas för en (väldigt dyr) skärm?
Eller tycker dom att hakan numera är den del i iMac designen?

Det är där chipet sitter, med två fläktar på var sida, samt högtalarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

En 1440p skärm har en tredje del så många pixlar som iMacens skärm. Skulle inte vara förvånad om motsvarande skärm skulle kost runt 8000kr. Många användare kommer ha större glädje av bra skärm över massa ram.

Många pixlar kräver också mer RAM. Så din slutsats haltar lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är där chipet sitter, med två fläktar på var sida, samt högtalarna.

Ja visst.
Men det är ju inte så att det är ont om plats bakom resten av skärmpanelen
Och "osynliga" högtalare är ju ett sedan länge löst problem.

Min poäng är ju att Apple i många år kört på så minimalistisk design dom bara kunnat.
Och "hakan" är ju en sak som sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Apple kommer insistera på retina-upplösning. 40" kräver >6k och kommer kosta därefter.

Udda upplösningar kommer väl "Jobs och gänget" alltid att satsa på?
Fattar inte vitsen med "5K". Låter knepigt, 4K och 8K fine, men 5K?

Macintosh hade också en knepig upplösning. (Inte heller standard).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Udda upplösningar kommer väl "Jobs och gänget" alltid att satsa på?

Apple strävar efter att ha samma pixeltäthet (PPI) inom sina olika produktfamiljer.

Dvs arbetar du med Photoshop, Illustrator, InDesign eller annan programvara riktad mot exempelvis tryck, så motsvarar 100% på skärmen det du ser i verkligheten.

Detta har varit ett signum hos Apple sedan deras första Macintosh.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retina_display

I Windows, så har däremot begreppet DPI och relationen till PPI helt förlorat sin innebörd. Känner ingen normalt dödlig människa som har detta korrekt inställt. Visst går det att kalibrera rätt i Photoshop, Illustrator samt InDesign även där, men generellt är DPI hanteringen en mindre katastrof i Windows enligt mig. Blir inte direkt bättre av att Windows envisas med att skala allt lite godtyckligt i 125%, 150%, 200% eller 300% baserat på antal pixlar på skärmen (utan hänsyn till den fysiska storleken).