Ingångslön och provanställning som it-konsult

Permalänk
Medlem

Ingångslön och provanställning som it-konsult

Hejsan!

Jag tar examen till sommaren, systemvetare inom affärs- och verksamhetsutveckling, 26 år gammal.

Jag har precis fått ett avtalsförslag om provanställning med ingångslön på 29 000kr. Arbetet kommer innebära främst utveckling. Dock har jag inte fått någon definierad roll mer än konsult. Det är ett stort företag med hög tillväxt.

Det jag funderar kring är huruvida jag ska ifrågasätta provanställningen och försöka få den till en tillsvidare direkt. Jag har haft praktik där i 6 månader ett år innan anställningen går i kraft. Jag kommer också från en tillsvidareanställning men inom ett helt annat område.

Jag funderar också på att ifrågasätta lönen och försöka bumpa upp den några tusen.

Tror ni att det skulle vara rimligt att göra eller ska jag tacka och bocka för chansen?

Har inga andra jobb som jag fått erbjudande om som jag kan använda som vågskål.

Ålder + företag
Permalänk

Jag har några ideér kring hur du kan göra.

  • Antingen så tar du jobbet och argumenterar för att du redan har praktiserat där i 6 månader och att de redan vet att du är kompetent och duktig samt att du accepterar lönen, jobbar där ca ett år för att få erfarenhet

  • Eller så tar du jobbet, accepterar provanställningen och försöker förhandla om att du får bättre lön när anställningen går över till fast anställning

  • Eller så skiter du fullständigt i jobbet och söker nått annat.

Tänk på att ca ett års erfarenhet ger ganska mycket, både i arbetslivserfarenhet men det kan också hjälpa dig att få upp lönen. Jag gick från 22000 till 25000 när mitt visstidskontrakt gick ut efter ett halvår och jag var tvungen att byta arbetsgivare.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Utan att ha erfarenhet från en mängd med jobb-byten känns det svårt att få bort provanställningen OCH upp lönen ifall det inte nu var så att dom headhuntade dig eller liknande. Hade jag vart dig hade jag lagt mitt fokus på en av dom grejerna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vid 26 skulle jag absolut acceptera en provanställning. Framförallt när du precis tagit examen

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

"IT-konsult" har blivit ganska brett som begrepp. Vad mer exakt ska du ha som arbetsuppgifter? Är du utvecklare eller mer analyst i det läget? Känns som folk som pluggat system kan hamna lite var som beroende på vad de fall för under plugget!

Tycker dock att det överlag låter som väldigt låg lön då jag främst sätt löner på 34000-40000 kr som ingångslön i Stockholm som IT-konsult, dock då med civilingenjörsexamen främst, men inte som krav kring 34000 kr. Detta är dock om man är mer mot tech-hållet som utvecklare och liknande.

Tips är även att kolla i tråden "Vad har ni i lön?", har sett flertalet där med 28-29 tkr som ingång som sett bytt jobb och hoppat rejält närmre 40 tkr vid första bytet då dem insett att dem sålt sig själva lite billigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Grejen med en provanställning brukar vara att de fungerar åt båda hållen vilket betyder att du kan säga upp dig med väldigt kort varsel om du skulle hitta ett mer intressant jobb under tiden. Annars är det väll mer eller mindre standard idag att man får en 6 månaders provanställning och det brukar inte betyda något och ser inte vad problemet är med en mer än att man sitter lite osäkert vilket dock går på båda hållen om man är bra på det man gör så har arbetsgivaren inget sätt att hålla kvar en någon tid.

Jag hade satsat på högre lön för att sedan om jag hittar ett annat jobb under tiden använt detta som argument till att avsluta provanställning i förtid, såvida man inte vill byta arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Runt 30k är standard för generella trainee/ingångs roller inom IT. Jag gick in på 31k för 4 år sedan. Nu ska jag strax byta jobb igen men får då också provanställning, så det kanske är standard att alltid utnyttja provanställningen från företagens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Utan att ha erfarenhet från en mängd med jobb-byten känns det svårt att få bort provanställningen OCH upp lönen ifall det inte nu var så att dom headhuntade dig eller liknande. Hade jag vart dig hade jag lagt mitt fokus på en av dom grejerna.

Vi diskuterade jobbmöjligheter efter praktiken och då var de väldigt intresserade. Jag vill nog mer ifrågasätta längden på provanställningen och se ifall den ska vara på standard 6 månader eller ifall man kanske kan få en tillsvidare efter tre månader.

Skrivet av flukke:

Vid 26 skulle jag absolut acceptera en provanställning. Framförallt när du precis tagit examen

Definitivt, vill mer ifrågasätta längden på den har jag kommit på.

Skrivet av Acce22:

"IT-konsult" har blivit ganska brett som begrepp. Vad mer exakt ska du ha som arbetsuppgifter? Är du utvecklare eller mer analyst i det läget? Känns som folk som pluggat system kan hamna lite var som beroende på vad de fall för under plugget!

Tycker dock att det överlag låter som väldigt låg lön då jag främst sätt löner på 34000-40000 kr som ingångslön i Stockholm som IT-konsult, dock då med civilingenjörsexamen främst, men inte som krav kring 34000 kr. Detta är dock om man är mer mot tech-hållet som utvecklare och liknande.

Tips är även att kolla i tråden "Vad har ni i lön?", har sett flertalet där med 28-29 tkr som ingång som sett bytt jobb och hoppat rejält närmre 40 tkr vid första bytet då dem insett att dem sålt sig själva lite billigt.

Mer fokus på utveckling handlar det om, så det är ju åt tech-hållet. I en mindre kommun än Stockholm.

Har kollat i den, därför jag känner att 29 är lite lågt ändå, om man jämför med det som folk får efter ett byte av jobb. Just nu är mina planer att ligga långt i det här företaget så det känns lite tråkigt att känna ett behov av att byta jobb bara för att få upp lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Runt 30k är standard för generella trainee/ingångs roller inom IT. Jag gick in på 31k för 4 år sedan. Nu ska jag strax byta jobb igen men får då också provanställning, så det kanske är standard att alltid utnyttja provanställningen från företagens sida.

Är väl inte jättekonstigt heller att företag vill se vad du klarar av innan dom anställer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamonco:

Vi diskuterade jobbmöjligheter efter praktiken och då var de väldigt intresserade. Jag vill nog mer ifrågasätta längden på provanställningen och se ifall den ska vara på standard 6 månader eller ifall man kanske kan få en tillsvidare efter tre månader.

Definitivt, vill mer ifrågasätta längden på den har jag kommit på.

Mer fokus på utveckling handlar det om, så det är ju åt tech-hållet. I en mindre kommun än Stockholm.

Har kollat i den, därför jag känner att 29 är lite lågt ändå, om man jämför med det som folk får efter ett byte av jobb. Just nu är mina planer att ligga långt i det här företaget så det känns lite tråkigt att känna ett behov av att byta jobb bara för att få upp lönen.

6 månaders provanställning är fullt normalt och inget som du antagligen kommer att kunna förhandla bort, samt att det är ett skydd för dig att du kan sluta på dagen om du inte trivs och inte sitter fast i 3 månader bara för att. Det kan dock vara värt att kolla hur utvecklingen ser ut efter dessa 6 månader. Vissa företag höjer lönen en del när du blir tillsvidareanställd också. Det är en fråga de absolut bör kunna få ett tydligt svar på och kan göra det värt det trots allt.

Sen tycker jag verkligen du säljer dig själv rätt billigt för 28 tkr i månaden i Stockholmsområdet och skulle nog rekommendera att kolla runt lite granna efter annat då du med rätt så stor säkerhet kan hitta högre ingångslön som utvecklare med tanke på behovet som finns.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är väl inte jättekonstigt heller att företag vill se vad du klarar av innan dom anställer?

Fast har man praktiserat i 6 månader på samma bolag och de sen vill anställa personen har de ju haft möjlighet att testa personen kan jag tycka, i alla fall ett par månader med skarpa uppgifter. Får nog backa TS i detta fallet

Permalänk
Medlem

Det finns redan flera bra förslag i tråden. I din sits hade jag accepterat provanställningen men frågat om ni kan förhandla om lönen efter 6 månader. Du kan givetvis gnälla lite om provanställningen, men om du går till ett annat företag så får du med stor sannolikhet 6 månader där också. Jag kan dock hålla med att det är lite kasst från deras håll, de vet ju redan vem du är, lite vad du kan etc. Jag bytade precis jobb och fick fast direkt, ingen provanställning där inte. Allting blir så mycket enklare när man har några års erfarenhet.

Jag tycker lönen är rimlig, runt 30k är ingångslönen generellt. Du kommer förmodligen kosta företaget mer än du drar in så för dem är det en förlust. Så att du får 30k för utbildning är väl inte fy skam? Om 2-3 år bör du dock kommit upp i runt 36k skulle jag säga, sen bör du byta företag och växla upp till 40k+.

Men det är stor brist på folk inom it nu så om du har möjlighet kan du ju söka annat, företagen är beredda att betala mer än vad man tror. Men realistiskt sätt tror jag inte du kommer in på över 32k som ingångslön om du inte har tur. Men första jobbet är alltid lite svårt, då kanske man får ta vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Fast har man praktiserat i 6 månader på samma bolag och de sen vill anställa personen har de ju haft möjlighet att testa personen kan jag tycka, i alla fall ett par månader med skarpa uppgifter. Får nog backa TS i detta fallet

I det fallet, ja

Permalänk
Medlem

I slutändan så fick jag 30k som ingångslön.
Provanställningen lär förmodligen bli lite kortare eftersom jag haft praktik där och de tvekar inte på att jag är en "rätt fit" för dem.
Då ska vi också ha en löneförhandling när det sker.

Allt som allt gick det som jag hoppades på.

Tack för alla tips, roligt att läsa åsikter kring ämnet!

Permalänk

Hur blev det på förhandlingen nu då?

Visa signatur

• 2080ti
• 9600k