Permalänk
Medlem

Banköverföring stämmer inte

Hej!

Jag måste bara fråga då det för mig är helt obegripligt. Nyligen swishade jag en summa till någon, och bad sedan om att få tillbaka pengarna. Personen i fråga gör en vanlig banköverföring och det står att jag mottagit den exakta summan precis efter. Det konstiga är jag fått in pengarna på kontot men det har inte gjorts någon överföring på den summan från den andra personen. Vi båda ringde till banken och frågade om detta, och mycket riktigt så gjordes aldrig någon överföring såvitt de kunde se. Givetvis kunde inte banken se varifrån min insättning kom ifrån. Vi har båda Sparbanken. Nu har jag alltså pengar på kontot som egentligen inte verkar existera? Är det någon annan som råkat ut för något liknande?

/Cybrus

Permalänk
Medlem

När du är inloggad på din bank så ser du pengarna?

Eller har du fått ett mail där det står att du fått en överföring?

Om banken inte kan se något, men du kan se pengarna på ditt bankkonto, ja då är det något jättefel på bankens it-system.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

När du är inloggad på din bank så ser du pengarna?

Eller har du fått ett mail där det står att du fått en överföring?

Om banken inte kan se något, men du kan se pengarna på ditt bankkonto, ja då är det något jättefel på bankens it-system.

Japp, jag kan se att det gjorts en överföring på sagd summa till mig precis när den andra personen sagt att en överföring gjorts. Borde inte banken kunna spåra ursprunget?

EDIT: Och detta går att se på bankens hemsida d.v.s. inget mejl. 🙂

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad jag hört från en kollega som har jobbat för en av Sveriges största banker så skulle jag inte vara det minsta förvånad ifall saker buggar eller är tokiga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Var det idag? Vänta till i morgon. Jag har varit med om att skumheter fixar sig över natten.

Permalänk
Medlem

Vänta lite så tror jag det rättar till sig. Om inte, ja du bör vi alla vara oroliga.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Jag måste bara fråga då det för mig är helt obegripligt. Nyligen swishade jag en summa till någon, och bad sedan om att få tillbaka pengarna. Personen i fråga gör en vanlig banköverföring och det står att jag mottagit den exakta summan precis efter. Det konstiga är jag fått in pengarna på kontot men det har inte gjorts någon överföring på den summan från den andra personen. Vi båda ringde till banken och frågade om detta, och mycket riktigt så gjordes aldrig någon överföring såvitt de kunde se. Givetvis kunde inte banken se varifrån min insättning kom ifrån. Vi har båda Sparbanken. Nu har jag alltså pengar på kontot som egentligen inte verkar existera? Är det någon annan som råkat ut för något liknande?

/Cybrus

Hm varför Swishade inte personen i fråga tillbaka pengarna?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja, man får helt enkelt avvakta ett tag till (överföringen gjordes igår). Varför personen inte swishade tillbaka var p.g.a. maxgränsen för Swish inte skulle överskridas (ja, jag vet att det är lätt att ändra). Mycket märkligt är det iallafall. I det här fallet hade man tur då summan fördubblats men kunde lika gärna varit åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Är det rätt konto från den andra personen? Ifall det inte är någon du känner så var försiktig. I vilket sammanhang var transaktionerna?

Permalänk
Medlem

Enklare med Skona Kulör om man ska tvätta!

Permalänk
Medlem

Låter som den ursprungliga transaktionen blivit makulerad. Då du flyttat en summa till ett annat konto sedan flyttat tillbaka samma summa till ursprungskontot. Kan ju vara en feature vad vet jag ;).

Har fått dubbla insättningar från en bostadsförsäljning en gång. Blev några millar på kontot. Tog säkert 1 vecka innan pengarna försvann från kontot.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det rätt konto från den andra personen? Ifall det inte är någon du känner så var försiktig. I vilket sammanhang var transaktionerna?

Ja, det är rätt konto och det är en person inom familjen. Vi har tittat på varandras transaktionshistorik så att allt stämmer. Vi har även kollat om någon av misstag råkat flytta pengarna mellan ens egna konton.

Skrivet av Mäki:

Låter som den ursprungliga transaktionen blivit makulerad. Då du flyttat en summa till ett annat konto sedan flyttat tillbaka samma summa till ursprungskontot. Kan ju vara en feature vad vet jag ;).

Har fått dubbla insättningar från en bostadsförsäljning en gång. Blev några millar på kontot. Tog säkert 1 vecka innan pengarna försvann från kontot.

Bra att veta! Tur att det denna gången "bara" rörde sig om några tusenlappar. 😉

Permalänk
Medlem

Även jag har varit med om att jag fått ”gratis” pengar. Det brukar som sagt rätta till sig efter ett par dagar och det gjorde det tyvärr även för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Jag måste bara fråga då det för mig är helt obegripligt. Nyligen swishade jag en summa till någon, och bad sedan om att få tillbaka pengarna. Personen i fråga gör en vanlig banköverföring och det står att jag mottagit den exakta summan precis efter. Det konstiga är jag fått in pengarna på kontot men det har inte gjorts någon överföring på den summan från den andra personen. Vi båda ringde till banken och frågade om detta, och mycket riktigt så gjordes aldrig någon överföring såvitt de kunde se. Givetvis kunde inte banken se varifrån min insättning kom ifrån. Vi har båda Sparbanken. Nu har jag alltså pengar på kontot som egentligen inte verkar existera? Är det någon annan som råkat ut för något liknande?

/Cybrus

Hoppas det löser sig för dig/er.

Skrivet av Trunk:

Även jag har varit med om att jag fått ”gratis” pengar. Det brukar som sagt rätta till sig efter ett par dagar och det gjorde det tyvärr även för mig.

En gång för ca tio år sedan hade jag fått in 900 kronor på mitt transaktionskonto/kortkonto. Vet dock inte om felet rättade till sig eller ej, eller om det faktiskt var någon som "skänkte" pengarna. Av någon anledning forskade jag aldrig vidare på det.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Har fått dubbla insättningar från en bostadsförsäljning en gång. Blev några millar på kontot. Tog säkert 1 vecka innan pengarna försvann från kontot.

Det där påminner mig om när det var nån som fick lite extra i barnbidrag https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddnVGA/fick-over-92-milj...

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

En gång för ca tio år sedan hade jag fått in 900 kronor på mitt transaktionskonto/kortkonto. Vet dock inte om felet rättade till sig eller ej, eller om det faktiskt var någon som "skänkte" pengarna. Av någon anledning forskade jag aldrig vidare på det.

Det var jag också med om, men beloppet var i mitt fall en aning lägre. Pengarna dök upp på kontot och det enda jag såg på kontoutdraget var att det stod "insättning". Eftersom ingen avsändare angavs kunde jag inte kontakta någon för att försöka skicka tillbaka pengarna. Ingen kontaktade heller mig eller strök insättningen utan pengarna fanns kvar. Enligt lagen ska man lämna tillbaka pengarna om ägaren ber om det, men banksekretessen gjorde att varken jag eller avsändaren kunde kontakta varandra så ingen kunde begära eller skicka tillbaka några pengar. Nu har det gått mer än tio år sedan dess så skulden till den okände personen har preskriberats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Låter som den ursprungliga transaktionen blivit makulerad. Då du flyttat en summa till ett annat konto sedan flyttat tillbaka samma summa till ursprungskontot. Kan ju vara en feature vad vet jag ;).

Har fått dubbla insättningar från en bostadsförsäljning en gång. Blev några millar på kontot. Tog säkert 1 vecka innan pengarna försvann från kontot.

Detta råkade jag utför för några år sedan vid en husförsäljning. En dubbelinsättning, är första och troligen sista gången jag hade över 12 miljoner på ett bankkonto. 🤣🤣😁😁😁

Det tog banken 3 dagar att ordna felet. Men jäklar va coolt det va med den summan på bankkontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Detta råkade jag utför för några år sedan vid en husförsäljning. En dubbelinsättning, är första och troligen sista gången jag hade över 12 miljoner på ett bankkonto. 🤣🤣😁😁😁

Det tog banken 3 dagar att ordna felet. Men jäklar va coolt det va med den summan på bankkontot.

Kan banken hävda att en överföring inte gjorts fast än den gjort det... Så borde ju du också få säga "vadå, jag har inte fått något. 🙈" Rätt ska ju vara rätt!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan banken hävda att en överföring inte gjorts fast än den gjort det... Så borde ju du också få säga "vadå, jag har inte fått något. 🙈" Rätt ska ju vara rätt!

Har för mig att under vissa omständigheter så kan man faktiskt ha rätt till de pengarna som felaktigt satts in. T.ex om man på goda grunder tror att det är en insättning som man väntat på och sedan spenderar pengarna innan det upptäcks/den riktiga insättningen sker. Lite svårt att hävda att man förväntade sig dubbelt betalt för huset dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det var jag också med om, men beloppet var i mitt fall en aning lägre. Pengarna dök upp på kontot och det enda jag såg på kontoutdraget var att det stod "insättning". Eftersom ingen avsändare angavs kunde jag inte kontakta någon för att försöka skicka tillbaka pengarna. Ingen kontaktade heller mig eller strök insättningen utan pengarna fanns kvar. Enligt lagen ska man lämna tillbaka pengarna om ägaren ber om det, men banksekretessen gjorde att varken jag eller avsändaren kunde kontakta varandra så ingen kunde begära eller skicka tillbaka några pengar. Nu har det gått mer än tio år sedan dess så skulden till den okände personen har preskriberats.

I mitt fall stod det också bara "insättning" och när jag tänker efter så stod det ingen avsändare.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Har för mig att under vissa omständigheter så kan man faktiskt ha rätt till de pengarna som felaktigt satts in. T.ex om man på goda grunder tror att det är en insättning som man väntat på och sedan spenderar pengarna innan det upptäcks/den riktiga insättningen sker. Lite svårt att hävda att man förväntade sig dubbelt betalt för huset dock!

Om ingen gör något försök att rätta transaktionen inom tio år har du rätt att behålla pengarna.

Permalänk
Medlem

Då går preskribtionstiden för brottet ut menar du.

Permalänk
Medlem

Kan ju ge en liten uppdatering. Inget återbetalningskrav eller vidare kontakt från banken, så det verkar ju inte som att pengarna saknas någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Kan ju ge en liten uppdatering. Inget återbetalningskrav eller vidare kontakt från banken, så det verkar ju inte som att pengarna saknas någonstans.

Sitt på pengarna kan ta tid innan nån upptäcker det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata