Ingångslön som Frontend-utvecklare

Permalänk

Ingångslön som Frontend-utvecklare

Hej!

Har studerat en 2årig utbildning inom Frontend och har nu fått min första anställning, super kul!
Jag hade inte för höga förväntningar att få anställning efter utbildningen med tanke på coronan men nu har jag fått det efter 2 lyckade LIA-tillfällen på samma arbetsplats. I och med detta så vill jag inte kräva för mycket, men jag är lite skeptisk kring min första lön. Jag har fått 28.000kr som ingångslön med stor möjlighet att påverka den själv. Jag är under 25 år och bor i en storstad.

Eftersom jag inte har sån koll på vad man bör få, tycker ni att det är en rimlig ingångslön? Vad fick ni?

Permalänk
Medlem

Ja, den är rimlig och rätt så bra skulle jag tycka med tanke på tvåårig utbildning.

Permalänk
Medlem

Det är inte helt orimligt, men du bör kunna få 30000 kronor utan större problem.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av rSon:

Ja, den är rimlig och rätt så bra skulle jag tycka med tanke på tvåårig utbildning.

Har en klasskompis som fick 32, men hon är 43 år också... xD

Permalänk
Medlem

Kör hårt, visa vad du går för och ta för dig. Det är småpengar i sammanhanget ifall du kan visa vad du går för och i framtiden kliva upp i olika roller eller byta arbetsgivare till mer utmanande arbete. Lyckas du dessutom bygga upp ett nätverk och portfölj så kan det inte vara omöjligt att bli egen konsult och så kommer du titta tillbaka och se vilken härlig resa du gjort...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Jag gick in på 27K för 5 år sen då jag var 22 år och detta var i en ganska liten stad så jag tycker det låter rimligt, men du bör få en ganska bra ökning då en ingångslön brukar va lägre än vanligt. Idag ligger jag på 43 på samma företag.

Permalänk
Skrivet av EnsamRobot4:

Jag gick in på 27K för 5 år sen då jag var 22 år och detta var i en ganska liten stad så jag tycker det låter rimligt, men du bör få en ganska bra ökning då en ingångslön brukar va lägre än vanligt. Idag ligger jag på 43 på samma företag.

Okej, skönt att höra!

Permalänk
Medlem

Jag fick precis 35k på mitt första utvecklarjobb, men vad jag har förstått från mina klasskamrater så verkar jag ha haft turen att hamna på den högre sidan av skalan. Det är i Stockholm och jag har jobbat med annat i över 10 år så det kanske påverkade också.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Jag fick precis 35k på mitt första utvecklarjobb, men vad jag har förstått från mina klasskamrater så verkar jag ha haft turen att hamna på den högre sidan av skalan. Det är i Stockholm och jag har jobbat med annat i över 10 år så det kanske påverkade också.

Kan vara så. Jag siktar på 30+ efter nästa lönesamtal. Det jobbiga är att jag vet att jag är värd mer med mina kunskaper som junior.

Permalänk
Medlem

IT utvecklare är inte längre en så pass homogen grupp som den har varit. Förr fick man ganska lika lön oavsett vad man jobbade med och som nyexad IT utvecklare kunde du för 5 år sedan räkna med 26-32 i ingångslön vilket gissningsvis 90% av alla hamnade inom.

Samma spann idag är förmodligen 28-42.

Stora faktorer är såklart vilken del av tekniken du jobbar med samt inom vilken bransch, men även val av t.ex. frontendramverk kommer påverka.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Jag tycker det låter som en helt okej ingångslön för enbart frontend och en 2-årig utbildning.

Vad du får tidigt spelar inte så stor roll, det viktigaste är att du är i en miljö där du snabbt utvecklas, så du om 1-2 år kan byta jobb och få 38-45k/mån.

Om du känner att du kan mycket så tycker jag gott du kan ta jobbet, jobba i 6 mån och sen hitta något nytt. Redan andra jobbet lär betala bra mycket bättre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag tycker det låter som en helt okej ingångslön för enbart frontend och en 2-årig utbildning.

Vad du får tidigt spelar inte så stor roll, det viktigaste är att du är i en miljö där du snabbt utvecklas, så du om 1-2 år kan byta jobb och få 38-45k/mån.

Om du känner att du kan mycket så tycker jag gott du kan ta jobbet, jobba i 6 mån och sen hitta något nytt. Redan andra jobbet lär betala bra mycket bättre.

Ser dock inte allt för bra ut på CVT om man byter jobb så frekvent som var 6:e månad. Speciellt nu med corona då arbetsmarknaden är lite skakig. Pengar är inte allt i början av karriären, viktigare med en god arbetsmiljö och bra mentorer.

Skrivet av littymcnitty:

Kan vara så. Jag siktar på 30+ efter nästa lönesamtal. Det jobbiga är att jag vet att jag är värd mer med mina kunskaper som junior.

Ja, jag var i liknande sits. Tyvärr så står det ändå 0 års erfarenhet på ditt CV. Erfarenhet i branschen innebär att du varit med och byggt flera applikationer och jobbat i team och det väger mycket, lika mycket som att man kan skriva bra kod.

Jag tycker att 28 är en rimlig ingångslön. Lön kommer med kunskap och erfarenhet. Se till att ha en bra mentor och sug åt dig så mycket kunskap du kan
Men du behöver ju inte tacka ja, har du varit på andra intervjuer för att jämföra? Men stirra dig inte blind på lönen, när du arbetat 3-5 år har du mycket större möjlighet att förhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littymcnitty:

Kan vara så. Jag siktar på 30+ efter nästa lönesamtal. Det jobbiga är att jag vet att jag är värd mer med mina kunskaper som junior.

Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet först, men kan du leverera och visa upp att du kan leverera för den som bestämmer din lön (vilket många tyvärr missar!) tror jag du kan klättra ganska rejält även utan att byta jobb.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Ser dock inte allt för bra ut på CVT om man byter jobb så frekvent som var 6:e månad. Speciellt nu med corona då arbetsmarknaden är lite skakig. Pengar är inte allt i början av karriären, viktigare med en god arbetsmiljö och bra mentorer.

Äh, om något är det tvärtom nu, mer acceptabelt att byta jobb oftare när det är svajjigt. Och man behöver ju inte byta var 6e månad under hela sin karriär, bara i början.

Jag bytte själv jobb rätt ofta i början och jag har aldrig upplevt något problem av det. Känns mest som en myt.

Tänk efter själv om du ska anställa någon: vill du ha någon som varit på samma jobb i flera år (och troligtvis inte har så mycket erfarenheter av olika setups, teknikstackar osv. och som antagligen inte har såå stort driv efter att lära sig nytt) eller någon som hoppat runt en del?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Äh, om något är det tvärtom nu, mer acceptabelt att byta jobb oftare när det är svajjigt. Och man behöver ju inte byta var 6e månad under hela sin karriär, bara i början.

Jag bytte själv jobb rätt ofta i början och jag har aldrig upplevt något problem av det. Känns mest som en myt.

Tänk efter själv om du ska anställa någon: vill du ha någon som varit på samma jobb i flera år (och troligtvis inte har så mycket erfarenheter av olika setups, teknikstackar osv. och som antagligen inte har såå stort driv efter att lära sig nytt) eller någon som hoppat runt en del?

Ja då tänker jag nog att är det värt att lägga tiden att anställa denna person? Lära upp hen techstacken och företagets rutiner. Slussa in i företagets system, möten, policy och gå igenom applikationerna vi förvaltar för att hen sedan slutar efter 6 månader? Känns då som personen mer drivs av pengar än passion.

Ingen kommer att komma in och vara självgående på ett nytt jobb efter en dag. Det är en investering av företaget och om personen drar så fort hen blivit varm i kläderna så är det inte värt mödan. Då kan man lika gärna ta in en konsult som ska utföra ett avskärmat jobb under en period.

Permalänk

Hej igen! Har nu efter lite mer än 1 år gått från 28k till 33k. Det går snabbt uppåt i början allesammans!