Plexserver på Raspberry pi 4 hackar på 720p och upp.

Permalänk
Medlem

Plexserver på Raspberry pi 4 hackar på 720p och upp.

Jag har en ReadyNAS Ultra 2 där jag lagrar mina filmer, en Raspberry Pi4 4 GB som Plexserver och Plexklienter på datorn och min LG-TV. Jag kör aldrig mer än en klient i taget. Gamla filmer sparat i 576p flyter hur fint som helst men 720p eller 1080p stannar och laddar var 10:e sekund. Allt är kopplat via tråd.

Visst borde min hårdvara klara åtminstone 720p? Jag har fått hjälp att programmera Raspberryn så där kan jag tyvärr inte svara på några frågor om inställningar. Kan det vara där det strular?
Om hårdvaran är problemet, vad ska man förbättra? Jag kan tänka mig att lägga en slant för att få detta att rulla bra. Jag tankar inte ner några filmer utan det handlar om egenredigerade filmer från min GoPro 8 (än så länge, 9:an finns ju också...).

Permalänk
Medlem

Det verkar råda lite delade meningar kring det om man googlar lite, men generell konsensus verkar vara att det inte är någon vidare bra idé att transcode'a material via en RPI 4, du kan ju kolla CPU-förbrukningen under last och se hur det ser ut.

Alternativet är väl att hosta Plexservern på din dator, bygga ihop en egen liten server eller köpa typ en Intel NUC.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan köra Direct Play till klienten (utan transcoding) bör du nog uppgradera till en mer kraftfull server. En RPi 4 klarar inte transcoding. För Plex server så är det absolut billigaste alternativet Intels budget processorer med Quick Sync.

Permalänk
Medlem

Om jag byter ut min RPi till en bättre server, kan jag behålla mina filer på nasen tro? Det är är inte min gamla nas som bromsar också?

Permalänk
Medlem

Sannolikt inte NAS:en som flaskhalsar. Den borde kunna leverera långt över vad som behövs för 720p även om den är gammal. Prova att spela upp på datorn direkt från nätverksmappen där du har filmerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catfisce:

Sannolikt inte NAS:en som flaskhalsar. Den borde kunna leverera långt över vad som behövs för 720p även om den är gammal. Prova att spela upp på datorn direkt från nätverksmappen där du har filmerna.

Det funkar helt utan lagg, även 1080p. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det verkar råda lite delade meningar kring det om man googlar lite, men generell konsensus verkar vara att det inte är någon vidare bra idé att transcode'a material via en RPI 4, du kan ju kolla CPU-förbrukningen under last och se hur det ser ut.

Alternativet är väl att hosta Plexservern på din dator, bygga ihop en egen liten server eller köpa typ en Intel NUC.

Har du förslag på någon färdig produkt att köpa? Jag har tittat på Inet men det finns såvitt jag kunde se ingen helhetslösning på en enklare server som skulle passa.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört Kodi på Pi4an och kopplat in den i tvn med HDMI och spelat upp filmerna från NASen via nätverket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Readynas Ultra 4 och kör Plex Server på en rPi4. Det fungerar hur fint som helst till en LG Smart tv utan lagg.

Vilka inställningar har du i Plex gällande transcoding?

Permalänk
Medlem

bra och ganska dyr lösning är att köpa en nvidia shield pro, klarar inprincip allt som direct play. (kan även användas som server om man känner för det)
använder en själv och det har inte varit några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Den borde klara om man kör original source och inte transcodar eller kör med nån konstig subtitle som måste skrivas direkt på strömmen.

Min gamla Synology 416+ eller vad den nu hette klarade det utan problem och den lär vara svagare än en RP4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag hade nog kört Kodi på Pi4an och kopplat in den i tvn med HDMI och spelat upp filmerna från NASen via nätverket.

Sätter +1 på denna.
Ingen extra kostnad och du kan köra 1080p med text utan konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Hej!

Jag har en Readynas Ultra 4 och kör Plex Server på en rPi4. Det fungerar hur fint som helst till en LG Smart tv utan lagg.

Vilka inställningar har du i Plex gällande transcoding?

Bra fråga, jag har ingen aning eftersom jag fick hjälp med den. Ska kolla upp detta närmare.

Permalänk
Medlem

Om din TV eller mediaspelare inte stödjer formatet du tänkt spela upp kommer Plex att transcoda det. Detta kommer din Pi inte klara av. Ett bra komplement som jag själv använder är en Nvidia shield - har tidigare kört Synology nas -> nvidia shield -> tv och det funka bra även med 4k format då de flesta format stödjer Nvidia shield som standard.

Ett tips är att stänga av transcoding, aktivera direct play och hoppa/stäng av subtitles. Så fort du kör subtitles kommer detta transcodas och då tappar man hela grejen med direct play. Ett annat tips är att om din film tex har trueHD 7.1, downgradea till 5.1 eller motsvarande då Plex har problem med TrueHD7.1.

Har själv labbat väldigt mycket med Plex och konsensus av det hela är att hoppa transcoding och kompletera med någon mediaspelare (såsom nvidia shield) så vida du inte har en processor som är övre 6700k eller liknande.

Om ingen transcoding krävs vid uppspelning så vill ja påstå att en trött NAS-all-in-one klarar spela upp det utan problem så vida du har ett bra nätverk och hårddisk som klarar skriv/läs hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Om din TV eller mediaspelare inte stödjer formatet du tänkt spela upp kommer Plex att transcoda det. Detta kommer din Pi inte klara av. Ett bra komplement som jag själv använder är en Nvidia shield - har tidigare kört Synology nas -> nvidia shield -> tv och det funka bra även med 4k format då de flesta format stödjer Nvidia shield som standard.

Ett tips är att stänga av transcoding, aktivera direct play och hoppa/stäng av subtitles. Så fort du kör subtitles kommer detta transcodas och då tappar man hela grejen med direct play. Ett annat tips är att om din film tex har trueHD 7.1, downgradea till 5.1 eller motsvarande då Plex har problem med TrueHD7.1.

Har själv labbat väldigt mycket med Plex och konsensus av det hela är att hoppa transcoding och kompletera med någon mediaspelare (såsom nvidia shield) så vida du inte har en processor som är övre 6700k eller liknande.

Om ingen transcoding krävs vid uppspelning så vill ja påstå att en trött NAS-all-in-one klarar spela upp det utan problem så vida du har ett bra nätverk och hårddisk som klarar skriv/läs hastigheten.

Hela denna "värld" är ny för mig så jag uppskattar förklaringarna.
Filmerna det handlar om är bara mina egna från en GoPro 8, plus några klipp som jag har sparat ned när jag spelat. Subtitles och flerkanalsljud kommer nog aldrig spelas upp.
Jag har sparat ner en massa gamla filmer från video8 och digital8 och de är inga problem att spela upp men som sagt där gäller det bara 576p.

Skrivet av Xophile:

Hej!

Jag har en Readynas Ultra 4 och kör Plex Server på en rPi4. Det fungerar hur fint som helst till en LG Smart tv utan lagg.

Vilka inställningar har du i Plex gällande transcoding?

Har du möjlighet att dela med dig av en länk till hur man går tillväga för att lägga in Plex i RPi? Även att få den till att hämta filmerna från Nasen om det finns. Jag fick som sagt hjälp med att fixa RPi:en men kan testa själv om det finns någon bra guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Müssli:

Filmerna det handlar om är bara mina egna från en GoPro 8, plus några klipp som jag har sparat ned när jag spelat. Subtitles och flerkanalsljud kommer nog aldrig spelas upp.

Vilken format sparar du filmerna, h264 eller HEVC? Upplösning, 1080p eller 4k?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vilken format sparar du filmerna, h264 eller HEVC? Upplösning, 1080p eller 4k?

H264 och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Müssli:

H264 och 1080p.

Det har en Pi4 med Kodi (tex https://libreelec.tv/) inga som helst problem att spela upp, inte ens fulla BD-rippar på 40GB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det har en Pi4 med Kodi (tex https://libreelec.tv/) inga som helst problem att spela upp, inte ens fulla BD-rippar på 40GB.

Jag har förstått det men har ett life pass på Plex och vill gärna få igång det. 🙂

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar på klienterna gällande kvalitet? Ställ in maximal/original på både local och remote.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H