Bygga speldator / kundvagn inet / 15 000kr

Permalänk
Medlem

Bygga speldator / kundvagn inet / 15 000kr

Hej,

Jag tänker bygga min första speldator och behöver hjälp med vilka delar som jag borde köpa. Vill kunna spela alla typer av spel på den.

Hade varit jättetacksam med hjälp att skapa en kundvagn på Inet med de olika komponenterna som man behöver. Jag tänker en budget på kring 15 000kr.

Mvh
Haggi_10

Permalänk

Hej, svårt läge att hitta delar till dator. Grafikkort/GPU finns ju knappt att köpa. Valde ett av de få som fanns valbara på Inet över huvudtaget, du kan ju byta ut det mot nåt vettigare om du har tålamod att vänta. Budget för GPU i detta bygge är ca 7k, om du ska landa runt 15k.

Med tex ett 3060Ti som grafikkort ska du kunna spela de flesta nya spel på om inte högsta så ganska höga inställningar med hyggliga FPS.

Inkluderar inte skärm, tangentbord och mus i bygget.

https://www.inet.se/datorbygge/b1251512/haggi-10

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Hej, svårt läge att hitta delar till dator. Grafikkort/GPU finns ju knappt att köpa. Valde ett av de få som fanns valbara på Inet över huvudtaget, du kan ju byta ut det mot nåt vettigare om du har tålamod att vänta. Budget för GPU i detta bygge är ca 7k, om du ska landa runt 15k.

Med tex ett 3060Ti som grafikkort ska du kunna spela de flesta nya spel på om inte högsta så ganska höga inställningar med hyggliga FPS.

Inkluderar inte skärm, tangentbord och mus i bygget.

https://www.inet.se/datorbygge/b1251512/haggi-10

Tack för svar! Är helt ny när det kommer till att bygga datorer, har inte hållt på med det tidigare =). Varför finns det inte Grafikkort/GPU att köpa? Är det Covid som spökar, produktionstakt med mera eller slutsålt för att folk har för mycket fritid med anledning av Covid? Tänkte runt 15 000 exklusive skärm, tangentbord och mus i bygget.

Permalänk
Skrivet av Haggi_10:

Tack för svar! Är helt ny när det kommer till att bygga datorer, har inte hållt på med det tidigare =). Varför finns det inte Grafikkort/GPU att köpa? Är det Covid som spökar, produktionstakt med mera eller slutsålt för att folk har för mycket fritid med anledning av Covid? Tänkte runt 15 000 exklusive skärm, tangentbord och mus i bygget.

Finns en massa anledningar som spelar in. Detta läge har gällt sen efter sommaren egentligen. Allmän halvledarbrist (kolla på nyheterna, alla de stora biljättarna och datorleverantörerna tex har problem pga brist på halvledare, CPU:er, ASIC:ar, GPU:er mm. Finns typ exakt 29463 artiklar om det bara på Sweclockers, använd sökfunktionen vetja).
Orsaken: Covid, en perfekt storm av flera stora lanseringar samtidigt med produktionsbortfall, många behöver köpa nytt pga hemarbete, priset på BitCoin har mångdubblats så det finns många som mine:ar kryptovaluta med de få grafikkort som faktiskt finns att få tag på. CPU:er är också hårdvaluta just nu. Grejer finns bara man har tålamod, men det kan vara långa väntetider från beställning.

Tror du mig inte så kolla på prisjakt efter RTX 3070, 3080, eller RX6000-kort

Det är också typ kanske dubbla priset på en del grejer jämfört med tidigt i höstas, om det nu finns komponenter att få tag på överhuvudtaget. Tipset är att antingen ställa sig på kö för de delar men verkligen vill ha, bygga nåt med det som faktiskt finns att köpa, alternativt köpa beggat eller färdigproducerat, det dyker upp färdigbyggda burkar titt som tätt men dock till höga priser.

Men lägger man ner lite själ och hjärta går det alltid att hitta.

Själv sitter jag lugnt i båten, tror det lugnar sig något inom ett år eller två. Vill du absolut bygga själv så köp nån kompenent i taget allt eftersom det finns tillgängligt, men om du har bråttom så köp färdigbyggt.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

mbryngelsson tack för all input. tror jag väntar med att bygga själv och kanske köper färdigmonterat