Ett problem med nätverk som gör mig galen

Permalänk
Medlem

Ett problem med nätverk som gör mig galen

Hej,
det är så att jag har ett problem med min internetuppkoppling som ibland bestämmer sig för att sluta fungera, dvs ena stunden har jag internetåtkomst för att nästa sekund inte ha det. startar jag om dator så fixas det men som sagt tillfälligt eftersom detta dyker upp helt random och när man minst anar det.

det jag märkt är att det händer mest när jag har en torrent prog på i bakgrunden och laddar ihop med bahnhof vpn. annars sker det väldigt sällan men sker ändå. kör internet genom kabel och har testat byta port , starta om modem /router men problemet dyker upp ändå.

har ni några tips som jag kan prova för jag har kollat alla drivrutiner och allt verkar stämma. tack på förhand

info: windows 10 pro, 2600x ryzen 5, rtx 3070 och internet genom lina som sagt

Permalänk
Hedersmedlem

@aki04 Vänligen förtydliga rubriken i enlighet med §3.1. Detta så att andra får en hum om vad tråden handlar om

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag gissar på att din router blir överbelastad pga krypterad torrent trafik. Paketen blir fragmenterade iom krypteringen och det skapar en större stress.
Eller så är antalet anslutningar som routern klarar av uppe i max, blir som en dos attack mot ditt nätverk.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning hur bra/dålig Bahnhofs vpn-klient är, men testa utan vpn eller med en annan klient, t.ex. Viscosity som finns i 30-dagars provversion för att se om det blir bättre

Visa signatur