Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Den neongröna var jag inte så förtjust i men den rödkamouflerade kan jag tänka mig att plocka hem!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

Den neongröna var jag inte så förtjust i men den rödkamouflerade kan jag tänka mig att plocka hem!

Håller med, otroligt snygg!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/25/yakuza-6-the-song-of-l...

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/25/octopath-traveler-avai...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av djupfryst_baby:

Produkt: Microsoft Xbox Series X Wireless Controller + Wireless Adapter for Windows 10
Länk: https://www.inet.se/produkt/6336425/microsoft-xbox-series-x-w...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5667545
Pris: 629 kr

Näst billigaste på Prisjakt kostar 754 kr. 29st kvar i lager när detta skrivs.

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Håll utkik senare idag då B&O kommer att lansera ett headset i samarbete med Microsoft.

Grymt att Microsoft nu erbjuder både ett budget headset och ett mer premium för oss som värdesätter ljudkvalite.

https://twitter.com/BangOlufsen/status/1376494355951857670?s=...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av D3str0yer:

Håll utkik senare idag då B&O kommer att lansera ett headset i samarbete med Microsoft.

Grymt att Microsoft nu erbjuder både ett budget headset och ett mer premium för oss som värdesätter ljudkvalite.

https://twitter.com/BangOlufsen/status/1376494355951857670?s=...

Detta hade jag helt missat, tack för informationen!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Så hur är känslan med Xbox Series X/S nu efter några månader? Är den ett vettigt PC-substitut?

Jag håller som bäst på med att bygga ihop en ny dator, men jag noterade att bara grafikkortet (6700 XT) är dubbelt så dyrt som en Series S. Hela bygget lär väl gå på typ 2,5-3 st Series X innan allt är klart, och med tanke på att jag spelar kanske 4 timmar i veckan totalt så känns det lite som en dyr investering just nu.

Duger de som PC-substitut för spel på en skärm 24" 1080p 60 fps? Håller Series S det stabilt? Hur är stödet för mus och tangentbord?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så hur är känslan med Xbox Series X/S nu efter några månader? Är den ett vettigt PC-substitut?

Jag håller som bäst på med att bygga ihop en ny dator, men jag noterade att bara grafikkortet (6700 XT) är dubbelt så dyrt som en Series S. Hela bygget lär väl gå på typ 2,5-3 st Series X innan allt är klart, och med tanke på att jag spelar kanske 4 timmar i veckan totalt så känns det lite som en dyr investering just nu.

Duger de som PC-substitut för spel på en skärm 24" 1080p 60 fps? Håller Series S det stabilt? Hur är stödet för mus och tangentbord?

Det hänger på vad du spelar för spel skulle jag säga. Digital Foundry har med Series S i sina prestanda jämförelser, så där kan vara ett bra ställe att börja kolla.

https://www.youtube.com/channel/UC9PBzalIcEQCsiIkq36PyUA

Ingen koll på mus och tangentbords stöd i olika spel för jag använder det inte själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Så hur är känslan med Xbox Series X/S nu efter några månader? Är den ett vettigt PC-substitut?

Jag håller som bäst på med att bygga ihop en ny dator, men jag noterade att bara grafikkortet (6700 XT) är dubbelt så dyrt som en Series S. Hela bygget lär väl gå på typ 2,5-3 st Series X innan allt är klart, och med tanke på att jag spelar kanske 4 timmar i veckan totalt så känns det lite som en dyr investering just nu.

Duger de som PC-substitut för spel på en skärm 24" 1080p 60 fps? Håller Series S det stabilt? Hur är stödet för mus och tangentbord?

PC-substitut är svårt att säga, om man bara tänker på spelande så har jag i princip slutat att spela på datorn sedan jag skaffade min XSX. De enda spel jag har kört på datorn sedan dess är typ Cities och liknande och emulatorer. Cities finns till XB men kontrollen funkar ju inte så bra, dessutom har jag en massa moddar och sånt som jag gärna vill kunna hantera på ett smidigt sätt. Emulatorer verkar ju finnas nu också även om det är lite småkrångligt att få igång dem, men det är lite samma där, att jag vill kunna tweaka inställningar och hantera mina spel på ett enkelt sätt.

Det stora negativa med en konsol jämfört med en PC är ju kostnaden för spel, men ärligt talat har Gamepass rått bot på det. Jag har alltid fler spel som jag vill spela än vad jag hinner spela, precis som det är på datorn. Men om man absolut ska spela något specifikt nytt AAA-spel (som inte kommer från MS) så är det fortfarande dyrare förstås. Samtidigt är reorna ständiga i XB-butiken precis som de är på Steam och liknande, så har man lite is i magen och kan vänta någon månad så kommer man ju billigare undan.

Angående mus och tangentbord så har jag inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så hur är känslan med Xbox Series X/S nu efter några månader? Är den ett vettigt PC-substitut?

Jag håller som bäst på med att bygga ihop en ny dator, men jag noterade att bara grafikkortet (6700 XT) är dubbelt så dyrt som en Series S. Hela bygget lär väl gå på typ 2,5-3 st Series X innan allt är klart, och med tanke på att jag spelar kanske 4 timmar i veckan totalt så känns det lite som en dyr investering just nu.

Duger de som PC-substitut för spel på en skärm 24" 1080p 60 fps? Håller Series S det stabilt? Hur är stödet för mus och tangentbord?

Jag köpte ett Xbox Series X för att ha det som ett subistitut för just min PC, men väntade lite med att sälja min PC då jag inte var helt säker på vad jag tyckte. Efter nästan två månader med Xboxet så säljer jag det igen då jag hoppade tillbaks till PC efter jag var klar med Assassins Creed Valhalla och en del Warzone och Rocket League och lite annat då jag saknade mus, tangentbord, ultrawide och högre framerates lite för mycket. Blev lite för ofta frustrerad på frameratesen och att några spel som jag ville spela inte fanns på Xbox, samt att FPS med handkontroll är riktigt knepigt när man är van vid mus och tangentbord. Att TVn ofta är upptagen av sambon är också en bidragande faktor, men ville inte heller flytta den till datorskärmen då jag ville kunna spela i soffan främst. Enkelheten och Gamepass är dock riktigt trevligt, men inte tillräckligt för att dra mig från PC där nu Gamepass är lika bra som på Xbox så det är knappt en fördel till Xbox längre gentemot PC. Priset för en Xbox är också väldigt tilltalande i dagens PC-marknad, men då jag byggde PCn jag har nu i somras precis innan allt detta slog till så fick jag den ändå till ett rätt så trevligt pris så jag är ändå nöjd

Det är väl en liten sammanfattning av mina tankar kring det hela

Edit: Här är några inlägg i denna tråden som kom då jag ställde en liknande fråga för knappa 2 månader sen, kan vara värt att slänga ett öga på: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1579526-traden-om-xbox...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Håll utkik senare idag då B&O kommer att lansera ett headset i samarbete med Microsoft.

Grymt att Microsoft nu erbjuder både ett budget headset och ett mer premium för oss som värdesätter ljudkvalite.

https://twitter.com/BangOlufsen/status/1376494355951857670?s=...

Oj, gick o köpte Xbox Wireless headsettet nyss ju! XD

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Jag köpte ett Xbox Series X för att ha det som ett subistitut för just min PC, men väntade lite med att sälja min PC då jag inte var helt säker på vad jag tyckte. Efter nästan två månader med Xboxet så säljer jag det igen då jag hoppade tillbaks till PC efter jag var klar med Assassins Creed Valhalla och en del Warzone och Rocket League och lite annat då jag saknade mus, tangentbord, ultrawide och högre framerates lite för mycket. Blev lite för ofta frustrerad på frameratesen och att några spel som jag ville spela inte fanns på Xbox, samt att FPS med handkontroll är riktigt knepigt när man är van vid mus och tangentbord. Att TVn ofta är upptagen av sambon är också en bidragande faktor, men ville inte heller flytta den till datorskärmen då jag ville kunna spela i soffan främst. Enkelheten och Gamepass är dock riktigt trevligt, men inte tillräckligt för att dra mig från PC där nu Gamepass är lika bra som på Xbox så det är knappt en fördel till Xbox längre gentemot PC. Priset för en Xbox är också väldigt tilltalande i dagens PC-marknad, men då jag byggde PCn jag har nu i somras precis innan allt detta slog till så fick jag den ändå till ett rätt så trevligt pris så jag är ändå nöjd

Det är väl en liten sammanfattning av mina tankar kring det hela

Edit: Här är några inlägg i denna tråden som kom då jag ställde en liknande fråga för knappa 2 månader sen, kan vara värt att slänga ett öga på: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1579526-traden-om-xbox...

Tack för ett bra svar!

Jag tror kanske att det blir att fortsätta med PC ändå. De flesta spel jag spelar är ändå väldigt långt baserade på tangentbord+mus. Det som lockar mest just nu är Cyberpunk 2077, Valheim, New World, Mortal Online 2, Back 4 Blood, Chivalry 2 och lite annat smått och gott. Inte direkt spel som funkar bra på konsoll, antar jag.

Sen så är det ju också lite så för mig, att frun tar soffan och jag får söka mig till datorhörnan Därför hade jag tänkt köra Xbox på datorskärmen också, men lite av idén med konsoll försvinner ju då också, speciellt eftersom jag behöver koppla i en skarvsladd varje gång, och den inte kan stå på 24/7.

Äh, blir väl nog att bita i det sura äpplet och betala 7000kr för ett mellanklasskort...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för ett bra svar!

Jag tror kanske att det blir att fortsätta med PC ändå. De flesta spel jag spelar är ändå väldigt långt baserade på tangentbord+mus. Det som lockar mest just nu är Cyberpunk 2077, Valheim, New World, Mortal Online 2, Back 4 Blood, Chivalry 2 och lite annat smått och gott. Inte direkt spel som funkar bra på konsoll, antar jag.

Sen så är det ju också lite så för mig, att frun tar soffan och jag får söka mig till datorhörnan Därför hade jag tänkt köra Xbox på datorskärmen också, men lite av idén med konsoll försvinner ju då också, speciellt eftersom jag behöver koppla i en skarvsladd varje gång, och den inte kan stå på 24/7.

Äh, blir väl nog att bita i det sura äpplet och betala 7000kr för ett mellanklasskort...

Ja, med just de spelen så är nog PC rätt väg.

Cyberpunk 2077 finns till konsol och fungerar ok-ish men ingen Series S|X patch än så länge. Stödjer inte mus och tangentbord.

Back 4 Blood stödjer vad jag vet inte mus och tangentbord på konsol.

Vet inte hur det är med Chivalry 2.

Mortal Online 2, Valheim och New World finns inte till konsol alls vad jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mistahh:

Oj, gick o köpte Xbox Wireless headsettet nyss ju! XD

Nu kom det upp en artikel om dem. Lite dyrt kanske...

https://www.theverge.com/2021/3/30/22356352/bang-olufsen-beop...

Permalänk
Medlem

Hade velat se ett spelbart tech demo på Xbox series x där hela konsolen utnyttjas med mesh shaders och ai upskalning osv. Så man ser vad konsolen kan göra i framtida spel. Sen skulle flera utvecklare patcha sina spel till 60 fps. Hade gärna sett shadow of tombraider fått sig en genomgång. 1080p 60fps är ju lite meh just nu 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu kom det upp en artikel om dem. Lite dyrt kanske...

https://www.theverge.com/2021/3/30/22356352/bang-olufsen-beop...

Pff jo lite dyrt. Hellre Gamepass för 500usd!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/30/introducing-designed-f...

Ouch, kostar 5400 kr i Sverige... blir lite väl mycket för ett par trådlösa hörlurar, såvida dom inte erbjuder sig att byta ut batteriet efter x antal år.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av D3str0yer:

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/30/introducing-designed-f...

Ouch, kostar 5400 kr i Sverige... blir lite väl mycket för ett par trådlösa hörlurar, såvida dom inte erbjuder sig att byta ut batteriet efter x antal år.

5199kr från deras egna store:

https://www.microsoft.com/sv-se/p/Bang-Olufsen-Beoplay-Portal...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ah... men ändå, drygt 5000 kr för ett headset med 12 timmars batteritid för gaming, efter några år av frekvent spelande så lär det sjunka ordentligt :/.

Permalänk
Medlem

Borde ju fungera bra som bt headset för mobilen mm också. Trevligt med NC i de lägena. Tyvärr har jag redan ett headset med NC för mobil/PC och ett annat för Xbox. Men annars så hade de här varit lockande.

Permalänk
Medlem

Boka eller avvakta?

Hej,
Har bestämt mig för att slå till på ett series x (så fort jag får tag i ett). Har noterat att det på vissa sidor går att köpa fast med obekräftad leveranstid (t.ex. Inet och Mediamarkt). Är det lönt att göra det eller är det bättre att kolla runt då och då med förhoppning om att det kommer in några stycken någonstans?

Har inte bevakat detta innan så har inte koll på hur stora laddningar som kommer, hur stor andel som kommer till respektive butik och hur ofta de kommer så då känns det som en chansning att bara välja en butik och köpa utan att veta när just de får hem fler.

Tacksam för råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik83:

Hej,
Har bestämt mig för att slå till på ett series x (så fort jag får tag i ett). Har noterat att det på vissa sidor går att köpa fast med obekräftad leveranstid (t.ex. Inet och Mediamarkt). Är det lönt att göra det eller är det bättre att kolla runt då och då med förhoppning om att det kommer in några stycken någonstans?

Har inte bevakat detta innan så har inte koll på hur stora laddningar som kommer, hur stor andel som kommer till respektive butik och hur ofta de kommer så då känns det som en chansning att bara välja en butik och köpa utan att veta när just de får hem fler.

Tacksam för råd.

Gör både och. Ställ dig i kö på Inet och skulle du ramla över en i lager någon annanstans så avbokar du bara din kö-plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Borde ju fungera bra som bt headset för mobilen mm också. Trevligt med NC i de lägena. Tyvärr har jag redan ett headset med NC för mobil/PC och ett annat för Xbox. Men annars så hade de här varit lockande.

Jo. Samtidigt får man ju grymma NC-lurar för typ 3000, vill man inte använda de till XBoxen så får man ett ganska bra headset för de 2000 man har över. Men dessa kanske är bättre än båda de förstås, och i så fall hade det ju varit ett helt ok val. Oavsett bör man nog vänta på recensioner innan man bestämmer sig.

Själv gick jag åt motsatt håll och köpte ett par öppna lurar (anti noice cancelling, låter lika mycket ut som in) med endast kabelanslutning som jag använder till jobb, spelande och promenader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Gör både och. Ställ dig i kö på Inet och skulle du ramla över en i lager någon annanstans så avbokar du bara din kö-plats.

Det har du rätt i. Såg att de gick att ta faktura på inet så körde på det, då slipper man ju ligga ute med pengarna under tiden man väntar också.

Någon som har koll på hur ofta det historiskt kommit in nya leveranser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik83:

Det har du rätt i. Såg att de gick att ta faktura på inet så körde på det, då slipper man ju ligga ute med pengarna under tiden man väntar också.

Någon som har koll på hur ofta det historiskt kommit in nya leveranser?

Skulle också vilja veta hur ofta butiker får in i lager. Är ute efter en series x nu men det verkar fortfarande lite svårt att få tag på. Sett att elgiganten får in en då och då som fyndvara men tyvärr måste man hämta dessa i butik(som alltid ligger 100+ mil ifrån)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Skulle också vilja veta hur ofta butiker får in i lager. Är ute efter en series x nu men det verkar fortfarande lite svårt att få tag på. Sett att elgiganten får in en då och då som fyndvara men tyvärr måste man hämta dessa i butik(som alltid ligger 100+ mil ifrån)

Min uppfattning är att Inet inte fått in särskilt många konsoler sedan årsskiftet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Skulle också vilja veta hur ofta butiker får in i lager. Är ute efter en series x nu men det verkar fortfarande lite svårt att få tag på. Sett att elgiganten får in en då och då som fyndvara men tyvärr måste man hämta dessa i butik(som alltid ligger 100+ mil ifrån)

När jag tillslut fick tag på min så sa killen på Elgiganten att de får in ca 10st av vardera Xbox/ps5 varannan vecka i snitt . Detta gäller då Luleå så kan säkert skilja sig från större städer

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Blade@LCD:

tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

När jag tillslut fick tag på min så sa killen på Elgiganten att de får in ca 10st av vardera Xbox/ps5 varannan vecka i snitt . Detta gäller då Luleå så kan säkert skilja sig från större städer

Då är det i fysisk butik antar jag. Någon som vet om de släpper på nätet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik83:

Då är det i fysisk butik antar jag. Någon som vet om de släpper på nätet också?

Elgiganten verkar bara köra butik.