Microstutter när grafikkortet varvar ner, enbart i spel

Permalänk

Microstutter när grafikkortet varvar ner, enbart i spel

Hejsan, jag har problem när jag spelar spel att det hänger sig i någon sekund, för att grafikkortet varvar ner, bokstavligen med fläktarna som varvar ner och enligt HW Monitor där GPU utilization går ner från 80-90% till ca. 60%.

GPU kör normalt sett 80-90 % och ger bra flyt men varvar som sagt ner, som att den ba "äh det här går ju bra" och då hänger det sig och då varvar det upp igen som om "oh shit nu har jag skit att göra". Det kan hända när som helst, i någon megastrid eller när man går i en grå trappa utan några fiender i närheten.

Jag har testat med olika grafikinställningar men det är samma oavsett megasnyggt eller Duplo-mode.

Hade exakt samma problem med min förra dator, upplever aldrig några liknande problem utanför spelen jag spelar, [7 days 2 die] och [Valheim]. Det skulle kunna vara något med spelen eftersom det är early access men inga polare med liknande prestanda upplever dessa problem i dessa spel, som vi spelar på samma servers.

Jag har kollat i BIOS och Windows och kollat om det är någon ofrivillig energispar-funktion som aktiverats men jag hittar inget som gör någon skillnad.

Temps
CPU: 60-65 C
GPU: 80-83 C

Jag har tidigare spelat Crysis Warhead, Crysis 2, TF2, CS:GO, Deceit och kan inte påminna mig att jag hade dessa problem.

Kör Windows 10 Pro, senaste uppdateringarna.

Nuvarande build: i5-4690K / 16 GB RAM / MSI Lightning II 290x / 850 watt Corsair (även testat annat likvärdigt nätagg) / Något Asus ROG-moderkort

Förra builden: i7-2600k / 16 GB RAM / GTX 770 / 850 watt Corsair (även testat annat likvärdigt nätagg) / Något fläskigt moderkort från Asus.

Permalänk
Medlem

Kan du sätta fläkthastigheten manuellt på 90% och testa?

Permalänk

Har testat att dra upp fläkten konstant men det blir bara några grader svalare, ingen skillnad i problemet.

Hittade hur man kan ändra profiler för grafikkortet, allmänt och i olika spel, dock kan jag inte ändra minimum (state 0) till mer än 300 mhz vilket är just det som är problemet antar jag.

Om någon vet hur man gör, skriv gärna, under tiden får jag leta reda på någon Radeon-tråd som tar upp det för jag finner AMDs guider värdelösa.