Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

We’re probably living in a simulated reality, says Elon Musk

https://www.youtube.com/watch?v=2KK_kzrJPS8

ELLER... Så lever vi i ett universum som vi vet väldigt lite om och därför kan det ibland se ut som det vore simulerat? Elon Musk är en väldigt underlig typ. Stundtals briljant men en väldigt skum typ ändå. Och att han tror på att vi skulle leva i en simulation ser jag inte som direkt oväntat.. för han har ju idéer för sig. Vissa konstruktiva. Andra bara underliga.

Skrivet av landahl:

Jag pratar om livets ursprung och vem/vad som ligger bakom det. DNA är en kod med otroligt mycket information.

https://youtu.be/7c9PaZzsqEg

En Kreationist med en välkänt kognitivt bias sitter och felaktigt försöker förklara hur evolution och DNA kommit till. Youtube och internet kryllar av dessa personer och de har alltid en sak gemensamt. De vet inte ett smack om vad de pratar om utan de är bara ute för att sprida sin redan förutbestämda åsikt om hur saker går till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

ELLER... Så lever vi i ett universum som vi vet väldigt lite om och därför kan det ibland se ut som det vore simulerat? Elon Musk är en väldigt underlig typ. Stundtals briljant men en väldigt skum typ ändå. Och att han tror på att vi skulle leva i en simulation ser jag inte som direkt oväntat.. för han har ju idéer för sig. Vissa konstruktiva. Andra bara underliga.

Underliga för dig kanske men inte för mig. Elon Musk är typ den intelligentaste människan på jorden just nu.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon214822:

Så himla mycket mysterium tycker jag inte Universum är

Förmodligen en självbevarelsestrategi för att inte grubbla ihjäl sig. Vi mår nog bäst av att simma runt i vår lilla skål som en guldfisk - fast nu är det bevisat att guldfiskar kan koncentrera sig längre tid än en människa - pga av moderna sociala media.

https://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Underliga för dig kanske men inte för mig. Elon Musk är typ den intelligentaste människan på jorden just nu.

Och det baserar du på vad exakt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och det baserar du på vad exakt?

Garanterat inte på vad han åstadkommit de senaste 10 åren iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Då kan man undra hur varelserna som simulerar oss lever? Lever dom också i en simulering må tro?

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Enligt dig så finns det en skapare?
Vem skapade skaparen?
Vem skapade skaparen som skapade skaparen?
Vem skapade skaparen som skapade skaparen som skapade skaparen?

Turtles all the way down

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Underliga för dig kanske men inte för mig. Elon Musk är typ den intelligentaste människan på jorden just nu.

Nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och det baserar du på vad exakt?

Här är några exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Spacex är ett exempel.

Du tror att han själv bygger allt?
Han satsa pengar på något han trodde på, tog in massa andra duktiga personer och lyckades där andra misslyckats men hur gör det honom mer intelligent än andra?

Du tror inte alla de med år av utbildning, forskning och utveckling inom ja säg fysik, rymd mm har bättre koll än honom? Skulle nog hellre lyssna på Sean Carroll eller Neil deGrasse Tyson m.fl. framför en manisk hashtomte med storhetsvansinne ^^

Han är inte dum alla ggr men det betyder inte att han är smartare än andra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Även om Elon skulle vara världens smartaste levande person, så skulle inte det betyda att han har rätt/kan allt. Det är en rätt ogenomtänkt slutsats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Spacex är ett exempel.

Vad är det som är intelligent med det? I mina ögon handlar Elons framgångar mest om att han har haft sjukt mycket pengar och haft tur ett par gånger när han har satsat på nya företag. Tesla främst, övriga har väl gått sådär ärligt talat. Sen är han ju definitivt bra på att få uppmärksamhet, men det är inte alltid positivt. Hans uttalanden tyder inte direkt på någon form av hyperintelligens, och hans intresse för snabba bilar och unga fotomodeller säger inte direkt "dagens Einstein".

Permalänk
Medlem

Jag citerar från min länk:

"Towards the end of the 20th century, 19-year-old Elon Musk asked himself “What will most affect the future of humanity?” He came up with five answers: “the internet; sustainable energy; space exploration, permanent extension of life beyond Earth in particular; artificial intelligence; and reprogramming the human genetic code.”

The world we live in has never been the same ever since, and this is just the beginning. Here’s a few reasons Mr. Musk has genius written all over him.

Before he became the self-made billionaire that he is today, Musk created an online bank called X.com. In the 1990s, an internet startup trying to compete with banks was considered to be completely insane. In true Musk Fashion, he proved everyone wrong shortly after founding PayPal.

In 2002, before Musk sold PayPal to eBay, Elon became obsessed with rocket science and technology. After voraciously studying on his own, he started a rocket company called SpaceX, whose mission is to revolutionize space exploration and colonize the solar system with at least a million humans on Mars over the next century.

As his “project” took flight, Elon decided to defy the odds yet again by launching a car company called Tesla. His stated purpose was to change the automotive industry by accelerating the advent of a world mostly dependent on cars fueled by electricity. Other than Musk himself, no one in history has ever succeeded in starting an electric car company.

Just two years later in 2006, he founded another company called SolarCity, whose goal is to revolutionize energy production by creating a utility that would install solar panel systems on millions of homes, greatly reducing their dependency on fossil fuels and accelerating mass adoption of sustainable energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Du tror att han själv bygger allt?
Han satsa pengar på något han trodde på, tog in massa andra duktiga personer och lyckades där andra misslyckats men hur gör det honom mer intelligent än andra?

Du tror inte alla de med år av utbildning, forskning och utveckling inom ja säg fysik, rymd mm har bättre koll än honom? Skulle nog hellre lyssna på Sean Carroll eller Neil deGrasse Tyson m.fl. framför en manisk hashtomte med storhetsvansinne ^^

Han är inte dum alla ggr men det betyder inte att han är smartare än andra.

Är man smart och rik som Elon Musk faktiskt är så går saker så mycket lättare att utföra.
Han är en smart visionär som har massor av idéer som han faktisk lyckas realisera med hjälp av rätt folk. En person som Musk har fått de rubriker och kändisskapet så han behöver inte längre söka med ljus och lykta efter folk som kan hjälpa honom utan för honom räcker det med att berätta vad han vill göra så står forskarna och vad det nu kan vara på kö för att hjälpa honom.

Jag har lyssnat på boken om honom som faktiskt var rätt kul och intressant men jag själv skulle aldrig vilja jobba hos honom även om han frågade.

Hans senaste projekt med Neurolinks där människan hela tiden ska vara uppkopplad låter helt vansinnigt men jag blir inte förvånad om han lyckas där också. Det roliga är att vi har massor med folk som absolut inte vill ta en spruta med vaccin för Covid då de tror att staten ska implementera spårsändare eller annat i dem men att operera in ett chip i hjärnan är inga som helst problem. Om någon vill veta vad du gör och vart du är så är det bara att kolla ditt facebook där man lägger ut allt ändå så övervakningen finns där vara sig man vill eller inte.

Att jorden har haft besök av rymdisar tror jag tyvärr inte och bara för att vi inte kan förklara alla olika typer av ljusfenomen eller partiklar i rymden så kan det ändå vara normala saker. Hade USA haft ett rymdskepp liggandes på AREA51 som det sägs så är frågan varför de inte skulle ha berättat det för? En sån sak skulle vara så stort och ökat NASA:s anslag 100 gånger utan knussel om det vore sant.
Det kan säkert finnas något mer liv i rymden men då det är så otroligt stort så är chansen att vi kommer hitta dem eller de hitta oss så minimal så vi behöver inte bry oss om det även om det är lite spännande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo du citera utan att ge svar eller ens helt prata om samma sak, citera du fel?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Att jämföra livet med en simulation är nog bara senaste versionen av hur vi beskriver verkligheten jämfört med vår senaste teknologi.
Tidigare levde vi i en maskin som behöver bränsle för att utföra arbete. Innan det så levde vi i en värld skapad av en gud (som troligen är solen). Bara värlsdsbilden av jorden som Gaia är verklighetsbaserad anser jag. Planeten är ett självrullande system som reglerar sig självt inom vissa gränser. Jorden kommer inte gå under för att människor har satt systemet ur balans, planeten kommer bara starta om.
Aliens är fenomen som kan förklaras på olika sätt. Om rymdgubbar kommer hit så blir det nog som i Independence day

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag citerar från min länk:

"Towards the end of the 20th century, 19-year-old Elon Musk asked himself “What will most affect the future of humanity?” He came up with five answers: “the internet; sustainable energy; space exploration, permanent extension of life beyond Earth in particular; artificial intelligence; and reprogramming the human genetic code.”

Jo men det är inte direkt några revolutionerande insikter, jag skulle tro att hälften av medlemmarna på detta forum hade gett åtminstone tre av dessa fem frågor som de stora omvälvande idéerna framöver vid den tidpunkten.

Citat:

The world we live in has never been the same ever since, and this is just the beginning. Here’s a few reasons Mr. Musk has genius written all over him.

Before he became the self-made billionaire that he is today, Musk created an online bank called X.com. In the 1990s, an internet startup trying to compete with banks was considered to be completely insane. In true Musk Fashion, he proved everyone wrong shortly after founding PayPal.

Han startade en bank, en online-bank visserligen men har man mycket pengar så är en bank ett väldigt bra sätt att öka på sin förmögenhet. Sen köpte hans bank upp konkurrenten som hade kommit på PayPal, vilket var ett bra drag men det var ju inte därför de köpte det, utan för att bli av med deras största konkurrent inom online-banking.

Citat:

In 2002, before Musk sold PayPal to eBay, Elon became obsessed with rocket science and technology. After voraciously studying on his own, he started a rocket company called SpaceX, whose mission is to revolutionize space exploration and colonize the solar system with at least a million humans on Mars over the next century.

Hmm, Peter Madsen med resurser alltså.

Citat:

As his “project” took flight, Elon decided to defy the odds yet again by launching a car company called Tesla. His stated purpose was to change the automotive industry by accelerating the advent of a world mostly dependent on cars fueled by electricity. Other than Musk himself, no one in history has ever succeeded in starting an electric car company.

Detta var ju smart. Han var långt ifrån först på elbilar förstås men han hade vettet att göra dem attraktiva.

Citat:

Just two years later in 2006, he founded another company called SolarCity, whose goal is to revolutionize energy production by creating a utility that would install solar panel systems on millions of homes, greatly reducing their dependency on fossil fuels and accelerating mass adoption of sustainable energy.

Solpanelsinstallationer är knappast revolutionerande heller dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Förmodligen en självbevarelsestrategi för att inte grubbla ihjäl sig.
<klipp>

Vi får mycket impulser från affärsdrivande massmedia av olika slag. Där finns det hela tiden ett behov av att väcka intresse och bli uppmärksammad, att "nå ut" eller "beröra" som det heter på journalistspråk, ofta genom att spekulera i elände och konstigheter.

Hans Rosling har ju visat att vi lever i en mycket bättre värld än vad vi tror att vi gör. Likadant med SciFi-spåret, vi kanske har rätt bra koll på omvärlden och det kanske inte händer så mycket spännande. Men vem tjänar pengar på att konstatera det?

Eller håller igång en tråd?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon214822:

Eller håller igång en tråd?

Appselut! <tm madicken>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du tror att han själv bygger allt?
Han satsa pengar på något han trodde på, tog in massa andra duktiga personer och lyckades där andra misslyckats men hur gör det honom mer intelligent än andra?

Du tror inte alla de med år av utbildning, forskning och utveckling inom ja säg fysik, rymd mm har bättre koll än honom? Skulle nog hellre lyssna på Sean Carroll eller Neil deGrasse Tyson m.fl. framför en manisk hashtomte med storhetsvansinne ^^

Han är inte dum alla ggr men det betyder inte att han är smartare än andra.

Att ha affärssinne och vara visionär i det sammanhanget är förvisso en (väldigt nischad) form av intelligens men därifrån till att vara smartast i världen är steget väldigt stort. Jag har bekanta med affärssinne men ingen av dem kan anses smartare annat än på just affärer. Sedan, att Elon Musk säger sig inte vara förvånad om det visar sig att vi "lever" i en simulering, behöver ju inte ens vara något han tror på själv bara för att han en gång funderade lite och konstaterade att "ja så skulle det ju kunna vara, varför inte?".

Permalänk
Medlem

@serafim citera fel eller läste inte vad jag skrev?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@serafim citera fel eller läste inte vad jag skrev?

Nej, nej, jag håller med dig. Skulle nog snarare vara en kommentar till inlägget du kommenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, nej, jag håller med dig. Skulle nog snarare vara en kommentar till inlägget du kommenterade.

Ah då är jag med ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inget av detta bevisar att han är den mest intelligenta människan vid liv. Sedan är listan i sig enorm cherrypicking eftersom den inte nämner ett dugg den mängd företag Musk fullständigt misslyckats med.

https://www.marketwatch.com/story/the-many-failures-of-elon-m...

Just SpaceX är ju ett exempel där de som egentligen är hjärnan bakom hela framgången helt hamnar i skymundan bara för att Elon Musk pumpar in pengar i företaget och därför hamnar i media. Det är inte Elon Musk som driver företaget och företaget ifråga hade gått omkull om Elon Musk gjort något annat än bara finansierat projektet. Vilket varit fallet med många av hans tidigare företag där han försökt vara mer "Hands on" än vad han borde.

Denna villfarelse att framgång och rikedom är belägg för överlägsen intelligens är ganska vanlig men fullständigt felaktig. Världen är fylld av människor vars intelligens antagligen är medelmåttig men i ren tur eller avsaknad av karaktärsdrag som andra har (så som empati och moral) gjort sig en förmögenhet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Här är ett intressant klipp. Elon tvivlar att utomjordingar har besökt jorden, han pratar även om att befolka galaxen.

Joe Rogan pratar om Elon Musk.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kan diskussionen släppa Jordbon Elon Musk och återgå till utomjordingar?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kan diskussionen släppa Jordbon Elon Musk och återgå till utomjordingar?

/Vzano, Moderator

Enligt "MIB - International" så är han en utomjording...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Vzano:

Kan diskussionen släppa Jordbon Elon Musk och återgå till utomjordingar?

Apropå ämnet, om man nu flyttar till mars och lär sig marsipanska - får man ha dubbla världsmedborgarskap eller blir man automagiskt utomjording? Annars så är väl frågorna vi diskuterar här i lagom paritet med loppan som tvistade med sin kompis om vem som äger elefanten de sitter på fast med en faktor ^E∞

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå ämnet, om man nu flyttar till mars och lär sig marsipanska - får man ha dubbla världsmedborgarskap eller blir man automagiskt utomjording? Annars så är väl frågorna vi diskuterar här i lagom paritet med loppan som tvistade med sin kompis om vem som äger elefanten de sitter på fast med en faktor ^E∞

Njäe, utomjording blir du väl inte för att du lär dig marsipanska, möjligen blir dina marsfödda barn eller barnbarn det. Barna Hedenhös blev ju inte marsipaner och välkomnades hem igen. Däremot var ju marsipanerna väldigt bleka och vissa av dem kanske lyckades ta sig hit och bosätta sig långt ifrån Stockholmen. Jag har alltid undrat över hur landskapet Blekinge fått sitt namn. Kanske för att blekingarna kom från mars. I vart fall var det så min far förklarade saken då jag var liten och föräldrar ljuger ju inte för sina barn, eller hur?

Dessutom har jag läst om David Ickes (inte Nashville-bombaren som jag först skrev) teori om att de utomjordiska ödlorna redan är här och förklädda redan har tagit över makten på jorden. Ligger det kanhända en viss sanning i detta?

Då har vi ju två starka bevis för att utomjordingarna redan är här. Återstår bara att konstatera om de kommit i någon slags farkost (som i V). Då är svaret på den ställda frågan: "JA!" men om de strålats hit med hjälp av någon för oss än så länge okänd teknologi så är svaret på frågan: "NEJ!"

Det gäller alltså bara att hitta farkosten / farkosterna.

Rättade ett fel
Permalänk
Medlem

Intressant intervju med Luis Elizondo.

Permalänk
Medlem

Varför är intervjun intressant?

Vem är Luis Elizondo?