Microsoft i samtal med Discord om förvärv

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Med tanke på att många spel är cross play nuförtiden så känns det väldigt intressant för
Xbox!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker att Mircosoft går åt rätt håll om man tittar på exempelvis Teams så jag är inte orolig för att Microsoft skulle sätta detta i sank på något sätt, speciellt inte om det är Phil Spencer som drar i trådarna för då antar jag att det förblir "gamer-fokus".

Personligen gillar jag gruppchattens format (dvs väldigt likt Slack, eller Mattermost som vi delvis kör på jobbet). Det är lite bökigare att ha renodlade chattrum i teams så där få de gärna sno lite idéer rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bra lista förutom Rare. Har någon brytt sig om något de producerat sedan Microsoft köpte upp dem? I samma utsträckning som under deras Nintendo-era.

(Menar absolut inte att det är uteslutande eller ens direkt relaterat till MS)

Sea of Thieves är rätt najs.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Arotica:

Sea of Thieves är rätt najs.

Ah. Ja jo det köper jag
Typ 20 år av meh där mellan dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ah. Ja jo det köper jag
Typ 20 år av meh där mellan dock

Bättre sent än aldrig!

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk

Har inte särskilt höga förhoppningar kring detta, Skype ruinerades med extra mycket påträngande reklam och virtuella begränsningar för att tvinga användare att uppgradera sig. Därav kom Discord mycket angeläget när folk desperat letade efter ett nytt alternativ, vilket kom med det bästa av tre världar: Klassiska Skype, IRC och Teamspeak.

Skulle inte förvånas över att Microsoft upprepar samma misstag och börja försämra upplevelsen för gratisanvändarna. Vilket kommer bara leda till nästa "Discord" som alla migrerar över till.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det enda negativa jag ser är väl att jag länge hoppats på discord till ps4 eller när man får tag på en ps5, men det lär väl vara kört om detta går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kommuner har konstigt nog en förkärlek till Skype och hävdar bestämt att Teams är för osäkert.
Väldigt märkligt faktiskt.

Det är ju end of life så de har inget val efter sommaren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har väl inget direkt att sia om det blir bra eller dåligt för Discord men då får man leta efter en annan plattform som mig veterligen inte sitter i knät på monopol jättarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag själv skiter i vilket faktiskt. Jag tyckte discord var fantastiskt under några år, nu är det massa strul hela tiden tycker jag med krascher, streams som krånglar, RTC fel. Vi är 2-5 pers och ALLA har problem under en session på typ 4-5 timmar.Någon som har förslag på alternativ där 3-4 per kan vara i samma "samtal" och streama sina skärmar samtidigt?

Mvh
4bsylon

Permalänk
Medlem

Tycker Mikromjuk generellt har gjort ett bra jobb på sistone. Lite sketchy med Windows 10 och dess uppdateringar, det erkänner jag, men känns som att de går åt rätt håll iaf. Discord å sin sida har ju knappast varit klockrent heller. Haft massa strul med ljudkvalitet och deras servrar på senare år. Lite som Skype när Mikromjuk köpte upp dem.

Game Pass är ju bland det bättre jag sett när det gäller värde för pengarna, även om appen är rätt kass i sig. Dock brukbar. Tror det finns betydligt sämre aktörer på markanden.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Inaktiv

Alla kommunikationslösningar förutom typ mail har en begränsad livslängd. Är ju inte som att folk använder ICQ eller IRC (finns fåtal som inte hängt med förstås) idag. Microsoft är ett gammalt företag och har under åren även de försökt vara med i utvecklingen och styra vart den går. Man måste sätta varje satsning i rätt perspektiv, vart folk var, hur internet konsumerades när dessa och exempelvis MSN och Skype kom. Alltid lätt att i efterhand singla ut sämre exempel när det finns så många bättre exempel att ta upp.

Ingen förnekar att tiden med framförallt Ballmer var skit. Men att inte ge Microsoft credit för all förändring som skedde när Satya Nadella tog över är faktiskt väldigt illa. Microsoft gick från att vara ett surt gubbigt företag som ogillade öppen källkod, konkurrans och kundvänliga lösningar till att bli den förmodligen mest kundvänliga företaget som till och med är en av Linux-världens mest stödjande företag. Microsoft idag är inte vad det var förr. Skype var inte så bra som folk ofta tror innan Microsoft tog över. Github har aldrig varit populärare. Teams är fantastiskt, speciellt i tider som dessa. Microsoft har till och med fått ordning på Xbox-konsollerna efter problemen med Xbox One. Game Pass har på allvar fått spel som tjänst att framstå som något bra och som ger kunden värde av månadskostnaden. Man satsar även på multiplattform, de släpper ffs fortfarande spel och supportar dessa på Playstation av alla ställen. Och man har xCloud, molnlösning för spel egentligen överallt.

Permalänk
Medlem

Att de vill ha licenser för att förbättra teams ja.
Men rent spontant. Nej tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så länge inte Amazon eller Epic förvärvar Discord så bryr jag mig inte särskilt mycket. Discord Nitro i Gamepass vore dock riktigt smarrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Ännu ett bra IP att köra i botten då... vågar man gissa på "Skype for gamers"?

Skype är nerlagt. Teams tog över alt. Skype for Business. Trodde det var i dec de skulle döda den men tydligen vara uppe till 2024
https://www.avepoint.com/blog/microsoft-teams/skype-for-busin...
Då får man not ta en titt på några DNS pekare igen. Samt ett samtal till MS. Fick infon att det inte var värt att fixa det i Office365 då det ändå skulle bort. Jag får nog omverifiera det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Som när de hade MSN men köpte Skype och fuckade upp båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Personligen är allt jag hoppas på att officiell discord-app dyker upp för xbox och att de låter discord förbli discord, i alla fall på "utsidan"

Det tänte jag inte på. Men de behöver inte köpa det föra att lägga till det. Egentligen. Sedan att man vill ha möjligheten att göra lite som man vill är nog inte fel. Men vad skulle hända då. MS endast? Skulle Android tas bort?. PS4 5 6 mm skulle de bli bortblåsta?
Nu tog jag ett extremt exempel.
Man får se. Har en TS3 server uppe fortfarande och kan nog starta upp en vent om det skulle vara så men den licensen har jag tappat bort. Eller inte. Tror den finns på deras hemida. Bara 16 eller 32 pers men går att leva med. Men skulle föredra TS3 då jag inte tycker att Opus är helt fel. Ljud kodexen. (vad skumt det blir på sv)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Det som egentligen behövs är ett fritt "discord" med öppna protokoll.
Undrar om det finns några lovande projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan folk ge upp på att namedroppa 10 år gamla förvärv som Skype etc.? MS är ett helt annat företag idag.

Med det sagt är det lite tråkigt att inga framgångsrika tech-företag idag kan hålla sig självständiga, allt slukas upp av etablerade oligopol-jättar och det vore bra om EU/US kunde bli lite hårdare mot dessa megaförvärv

Håller med vore bra om inte allt hamnar i några få stora företag. Känns som en anledning att man köper upp är att man inte vill ha konkurrens av Discord i framtiden, om dom skulle få för sig att gå in på jobb möte markaden.

Permalänk
Medlem

Vi får la gå tillbaka till IRC då.

Edit:

Jag har vart till största delen AFK från gaming och pc-scenen under 13-14-15 år och kan knappt fatta att IRC numera är dött.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Imo nej tack. Ingen tillit till Micro$oft pga. Teams plåttrighet, Skypes utveckling, Lyncs integrerande i Skype for Buisness, MSN Messengers bortfall. Finner Teams plåttrigt och fyllt med massa BRA funktionalitet som är utspridd över hela Appen (som Program heter numer när man installerar dem i mappen Program Files i Windows...).

Teams är inte dåligt, bara ett exempel på att de inte nått fram ännu, ska de då stjäla Discord från mig blir jag ledsen... Discord tar tillbaka något förlorat (IRC) i modern form. Micro$oft är moderna men missar detaljerna som får det att flyga (Flightsimulator exkluderat ) om och om igen i mina böcker.

Glömde Lync R.I.P
Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Discord för spelandet. Har det till för att möta folk som är intresserade av stryktips. Om Microsoft inte ändrar till det sämre så gör det inget för min del. Textformateringen som att sätta textfärg m.m kan dom gärna förbättra för den är onödigt krånglig i nuläget

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vi får la gå tillbaka till IRC då.

Edit:

Jag har vart till största delen AFK från gaming och pc-scenen under 13-14-15 år och kan knappt fatta att IRC numera är dött.

[22:45:30] * Current global users 24841, max 27560

Ungefär som det var för 20 år sedan. Men det beror såklart på vilket nät man sitter på. Tycker den enda kanalen jag är på är ungefär som för en 20 år sedan. Lite mindre visst, men inte sådär mycket ändå.

Permalänk
Medlem

Är lite halvt optimistisk över att det är MS som köper Discord och inte nån annat företag, tex Facebook.
Tycker Microsoft har tagit ganska bra beslut dom senaste åren, speciellt på gaming-sidan.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så länge man fortfarande kan använda det på alla enheter plus konsoler så är jag nöjd. Det är väl också en fördel om det fortsätter vara så pass öppet som det är nu.

Blir det en SkypeGAEJMING av det hela så körs det nog i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Mycket bra, fuck discord.

Var helt fantastiskt när det släpptes men på senare år med monopolet har tjänsten blivit riktig kass ur mina ögon.

På vilket sätt är det kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Går ej att prata samtidigt i teams utan att helt avbryta vad den andra säger.

Detta är inte unikt för teams skulle jag tro Händer även i verkligheten.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det som egentligen behövs är ett fritt "discord" med öppna protokoll.
Undrar om det finns några lovande projekt.

Matrix och mumble är väl de två "stora" som jag kommer på på rak arm.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Matrix och mumble är väl de två "stora" som jag kommer på på rak arm.

Bara de får ut Spaces [tidig demo] så har man det mera "server" liknande funktionen i Discord.

Brukar likna det som ett modernt IRC.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Alltså priset är ju verkligen inte enligt mig förankrat i något faktiskt värde, inte ens med framtiden inbakat.
Discord må ha många användare men knappast speciellt många som bidrar med inkomst i form av att betala för deras tjänster.
Eftersom discord inte heller erbjuder värst mycket annat än andra plattformar kan tillhandahålla tänker jag att användare där många är unga utan eller med låg inkomst är det man betalar för vilket jag bara inte får ihop vart man skall på sikt få tillbaka sin investering.