Permalänk
Medlem

BankID nere?

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

*Edit*
Kör Android 11 (Samsung S10+)
BankID: 7.21.0.84

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

Funkar för mig.
Prova att stänga ner appen helt och testa sedan igen.
Alternativt starta om telefonen.
Skillnad beroende på om du är ansluten via wifi eller 4g?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

Inga problem för mig.
Har Nordea och IOS och kunde utan problem logga in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Dom hade strul i förmiddags: (editerat)
--
Timestamp: 2021-03-23T09:48:10.860Z
Message: XXXXXXX BankID RELATED ISSUE: count()=103.0
Source: 172.XX.XX.XXX
Key:
Priority: 2
Alert: true
---

Enligt BankId så är det en uppdatering från Google (androidrelaterat?) som orsakat strulet

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

jag provade på atg nu och d funkade som vanligt.
bankid version 7.21.0
Android 10

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Funkar för mig.
Prova att stänga ner appen helt och testa sedan igen.
Alternativt starta om telefonen.
Skillnad beroende på om du är ansluten via wifi eller 4g?

Provat allt förutom att installera om appen, men det känns ju inte direkt som ett första-alternativ hehe.

Skrivet av Stefflo:

Inga problem för mig.
Har Nordea och IOS och kunde utan problem logga in.

Tycks fungera bra för en kollega med iOS också.. Märkligt!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Dom hade strul i förmiddags: (editerat)
--
Timestamp: 2021-03-23T09:48:10.860Z
Message: XXXXXXX BankID RELATED ISSUE: count()=103.0
Source: 172.XX.XX.XXX
Key:
Priority: 2
Alert: true

Vart hittade du detta :)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Funka bra för mig.
BankID version: 7.21.0.269
iOS 14.5

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vart hittade du detta :)?

Kan jag inte berätta utan att sen gräva ner dig i skogen
Näedå, övervakar en del pryttlar bla ett system som använder BankId.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kan ha med detta att göra, en uppdatering från Google som bråkar.

https://9to5google.com/2021/03/22/android-apps-crashing-webvi...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan jag inte berätta utan att sen gräva ner dig i skogen
Näedå, övervakar en del pryttlar bla ett system som använder BankId.

Aha, trodde du hade någon bättre länk än https://www.bankid.com/driftsinformation 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

*Edit*
Kör Android 11 (Samsung S10+)
BankID: 7.21.0.84

Globlat problem för android, gäller inte enbart dig och inte enbart den appen.
Från Samsungs twitter:

"Thanks for bringing this to our attention. Please remove the Webview Update and then restart the phone. Here are the steps: Go settings > apps > tap the three dots in the top right corner > show system apps > search for Android System WebView > select Uninstall updates. "

edit: ser att jag var 2:a på bollen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade samma problem imorse, men nu nyss funkade det igen.

Gjorde en uppdatering innan jag provade, såg nu att dom hade släppt en uppgradering av webview så det var säkert det som krånglade.

La till förklaring
Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Aha, trodde du hade någon bättre länk än https://www.bankid.com/driftsinformation 😅

Näe, på sånna där sidor är det inte alltid sanningen står, Downdetector är mer pålitlig än "företags egna drift-info-sidor"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Så kontenta: BankId helt oskyldiga

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Kan ha med detta att göra, en uppdatering från Google som bråkar.

https://9to5google.com/2021/03/22/android-apps-crashing-webvi...

Grymt! Det fungerade utan problem Tack!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Tydligen fler som har problem men skönt att det löste sig.

https://borssnack.di.se/#/borssnack/2463201

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon annan som inte lyckas använda BankID (Android/iOS) just nu? Appen stängs ner så fort jag får en request... ganska irriterande nu då jag behöver BankID för att logga in 😅 Någon som vart med om detta tidigare och har koll på vad det kan betyda?

Drifstatus för BankID verkar vara helt grön enligt de själva...

*Edit*
Kör Android 11 (Samsung S10+)
BankID: 7.21.0.84

Jag har exakt samma problem. Dök upp idag helt sonika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Jag har exakt samma problem. Dök upp idag helt sonika.

Se tidigare inlägg så hittar du lösningen

Uppdatera appen "Android WebView" i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Sedan uppdaterar du webbläsaren Chrome (eller enbart detta steg om steg 1 inte funkar) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.chr...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Många verkar ha samma problem, jag tog bort "webviewer" och då fungera alla appar som vanligt, inkl Bank-id

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att man inte använder bankid, så har inte dessa problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När jag loggade in med Mobilt Bank-ID ikväll, fungerade det utmärkt. Hur driften har varit tidigare under dagen vet jag inte eftersom jag aldrig behövde logga in något då.

Android 8.0.0 på Samsung Galaxy S7
Bank-ID-version 7.21.0.84
Uppkoppling via Wi-Fi

Hoppas det löser sig för er som haft problem.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Som det redan skrivits så har Google släppt en uppdatering som inte fungerade som den skulle.
Och det var inte bara Bank-ID som slutade fungera, det var även andra appar som tex mejl och Messenger som bara inte gick starta.
Har fått frågan flera gånger idag, och det tog lite tid innan jag fann lösningen.
Jag använde mig av denna länken.
https://www.mobil.se/nyheter/kraschande-appar-i-din-android-s....
Fann sedan lite mer information här https://9to5google.com/2021/03/22/android-apps-crashing-webvi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken tur att man inte använder bankid, så har inte dessa problem.

Det var inte bara bankID, plus att det inte var Bank-IDs fel, utan Googles

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken tur att man inte använder bankid, så har inte dessa problem.

Vilken tur att du är inne och kommenterar i onödan om saker du inte använder

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas Freja eller någon annan eID tjänst släpps in i finrummet (hos bankerna) snart så vi slipper bli så beroende av EN eID tjänst för allt.
Dom fungerar idag hos många myndigheter osv, ett tips att ha som backup eller primärt eID.

https://frejaeid.com/

Nu var det ju visserligen en googletjänst som orsakade detta denna gång, men även om BankID är en stabil tjänst har dom haft sina driftstörningar och har inte utvecklats så mycket på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken tur att man inte använder bankid, så har inte dessa problem.

Då slipper du ett problem typ vart annat år. Vi som använder bank-ID slipper en massa problem dagligen

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Hoppas Freja eller någon annan eID tjänst släpps in i finrummet (hos bankerna) snart så vi slipper bli så beroende av EN eID tjänst för allt.
Dom fungerar idag hos många myndigheter osv, ett tips att ha som backup eller primärt eID.

https://frejaeid.com/

Nu var det ju visserligen en googletjänst som orsakade detta denna gång, men även om BankID är en stabil tjänst har dom haft sina driftstörningar och har inte utvecklats så mycket på senare år.

Det är bra att det finns alternativ, men jag har aldrig riktigt förstått vad som gör Freja så mycket bättre. Vanliga Bank-ID ägs av våra storbanker gemensamt medan Freja ägs av ett IT-företag som dessutom inte verkar gå så där jättebra.

Personligen hoppas jag på något gemensamt alternativ för hela EU eller liknande, gärna offentligt finansierat. Jag vill inte ha en massa funktioner utan bara identifiering, andra kan bygga funktionalitet i andra appar eller tjänster som använder ID-funktionen för identifiering och inget annat.

Permalänk
Medlem

Crap, gjorde en factory reset igår pga av att många fler appar än bankid började strula.. kunde sparat mig mycket tid att hitta denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är bra att det finns alternativ, men jag har aldrig riktigt förstått vad som gör Freja så mycket bättre. Vanliga Bank-ID ägs av våra storbanker gemensamt medan Freja ägs av ett IT-företag som dessutom inte verkar gå så där jättebra.

Personligen hoppas jag på något gemensamt alternativ för hela EU eller liknande, gärna offentligt finansierat. Jag vill inte ha en massa funktioner utan bara identifiering, andra kan bygga funktionalitet i andra appar eller tjänster som använder ID-funktionen för identifiering och inget annat.

Det är ganska många skillnader mellan Freja och BankID, gör en snabb googling så hittar du många jämförande exempel.
Freja håller ju på att etablera sig utomlands och det är ju rätt smidigt att t.ex. kunna ha med sig ett elektroniskt pass (stöds inte i Sverige ännu). Inget krav på bankkonto för att få det utfärdat är positivt för människor som kommer hit och inte har ett bankkonto hos någon av de etablerade bankerna.