Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Varför tänker du att den är bättre än exempelvis denna som är lite billigare och som finns i lager?
Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W

Mvh
z

Den har inte stöd för PoE+ och har gammal hårdvara, sen så kostar de nästan lika mycket!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Varför tänker du att den är bättre än exempelvis denna som är lite billigare och som finns i lager?
Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W

Mvh
z

Tror inte den har stöd för den poe standard som de nya AP måste ha

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Den har inte stöd för PoE+ och har gammal hårdvara, sen så kostar de nästan lika mycket!

Skrivet av Axan:

Tror inte den har stöd för den poe standard som de nya AP måste ha

Hej!

Detta detta området med POE och speciellt inom Ubiquiti´s produkter är ganska rörigt tycker jag:
Modell switch:

Modell AP:

  • UniFi 6 Lite Access Point, 802.3af PoE

  • UniFi nanoHD Access Point, 802.3af PoE+

  • UniFi AC Lite, Passive Power over Ethernet (24V)

Personligen kunde jag konstatera att nanoHD funkar utmärkt med Unifi switch 8 60W samt att den är kompatibel med UniFi 6 serien. Därför är det inte uppenbart för mig vilken ny standard som du hänvisar till eller om det är en Ubiquiti intern standard som du avser?

Det jag tycker är mycket besvärligt är AC Lite kör med en icke generell standard utan en helt egen variant.

Det är mycket möjlig att Switch Lite är nyare men jag ser inte att den enligt specifikationen ger någon ytterligare kompatibilitet med ny hårdvara som motiverar ett högre pris. Om någon har någon data som visar på detta är jag mycket nyfiken då detta är en djungel eller ett träsk....

Jag ser fram emot upplysande diskussion för jag är mäkta trött på att leta information om vad som är kompatibelt med vad på Ubiquiti´s hemsida!

Mvh
z

Edit: Fixade citeringen....

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hej!

Detta detta området med POE och speciellt inom Ubiquiti´s produkter är ganska rörigt tycker jag:
Modell switch:

Modell AP:

  • UniFi 6 Lite Access Point, 802.3af PoE

  • UniFi nanoHD Access Point, 802.3af PoE+

  • UniFi AC Lite, Passive Power over Ethernet (24V)

Personligen kunde jag konstatera att nanoHD funkar utmärkt med Unifi switch 8 60W samt att den är kompatibel med UniFi 6 serien. Därför är det inte uppenbart för mig vilken ny standard som du hänvisar till eller om det är en Ubiquiti intern standard som du avser?

Det jag tycker är mycket besvärligt är AC Lite kör med en icke generell standard utan en helt egen variant.

Det är mycket möjlig att Switch Lite är nyare men jag ser inte att den enligt specifikationen ger någon ytterligare kompatibilitet med ny hårdvara som motiverar ett högre pris. Om någon har någon data som visar på detta är jag mycket nyfiken då detta är en djungel eller ett träsk....

Jag ser fram emot upplysande diskussion för jag är mäkta trött på att leta information om vad som är kompatibelt med vad på Ubiquiti´s hemsida!

Mvh
z

Edit: Fixade citeringen....

Det är flera fel där

  • AC Lite (gamla varianten <-2018) har bara stöd för 24V.

  • AC Lite nyare varianten med blå sticker på kartongen har stöd för 802.3af (PoE)

  • Nano HD har stöd för 802.3af (PoE)

  • U6 Lite har stöd för 802.3af (PoE)

  • U6 LR/Pro har stöd för 802.3at (PoE+)

Källa Nano
802.3at (PoE+) är vanligtvis bakåtkompatibelt med 802.3af (PoE)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Personligen kunde jag konstatera att nanoHD funkar utmärkt med Unifi switch 8 60W samt att den är kompatibel med UniFi 6 serien. Därför är det inte uppenbart för mig vilken ny standard som du hänvisar till eller om det är en Ubiquiti intern standard som du avser?

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-nanohd

Citat:

UAP-HD-NANO
Power Method 802.3af

NanoHD använder 802.3af vilket inte är PoE+ (802.3.at).

Skrivet av zonar:

Det är mycket möjlig att Switch Lite är nyare men jag ser inte att den enligt specifikationen ger någon ytterligare kompatibilitet med ny hårdvara som motiverar ett högre pris. Om någon har någon data som visar på detta är jag mycket nyfiken då detta är en djungel eller ett träsk....

Switch Lite stöder 802.3at = PoE+ vilket 8-60W inte gör. Därför är den bättre eftersom den kan även mata ström till enheter som kräver PoE+, behöver inte vara Ubiquiti-hårdvara. UniFi 6 Long Range och UniFi 6 PRO stöder PoE+ t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-nanohd

NanoHD använder 802.3af vilket inte är PoE+ (802.3.at).

Switch Lite stöder 802.3at = PoE+ vilket 8-60W inte gör. Därför är den bättre eftersom den kan även mata ström till enheter som kräver PoE+, behöver inte vara Ubiquiti-hårdvara. UniFi 6 Long Range och UniFi 6 PRO stöder PoE+ t.ex.

UniFi 6 PRO vart hittar man den?
Vad är det för skillnad på LR och PRO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det är flera fel där

  • AC Lite (gamla varianten <-2018) har bara stöd för 24V.

  • AC Lite nyare varianten med blå sticker på kartongen har stöd för 802.3af (PoE)

  • Nano HD har stöd för 802.3af (PoE)

  • U6 Lite har stöd för 802.3af (PoE)

  • U6 LR/Pro har stöd för 802.3at (PoE+)

Källa Nano
802.3at (PoE+) är vanligtvis bakåtkompatibelt med 802.3af (PoE)

Det var ett bra klarläggande. Dock fick jag en AC Lite förra veckan från Webhallen som inte var den nya varianten utan 24 V versionen så den fick åka tillbaka och jag blev lite besviken då jag trodde att alla nyare faktiskt var 802.3af.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

UniFi 6 PRO vart hittar man den?
Vad är det för skillnad på LR och PRO?

U6-PRO är inte släppt än utan är i Early Access (beta-program).

De stora skillnaderna mellan U6-LR och U6-PRO verkar vara att PRO har WiFi 6 även på 2.4GHz och högre data rate (upp till 4.8 Gbps) och kan hantera fler samtidiga klienter (300+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det var ett bra klarläggande. Dock fick jag en AC Lite förra veckan från Webhallen som inte var den nya varianten utan 24 V versionen så den fick åka tillbaka och jag blev lite besviken då jag trodde att alla nyare faktiskt var 802.3af.

Mvh
z

Köper du nytt idag så kör på UniFi 6 Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

U6-PRO är inte släppt än utan är i Early Access (beta-program).

De stora skillnaderna mellan U6-LR och U6-PRO verkar vara att PRO har WiFi 6 även på 2.4GHz och högre data rate (upp till 4.8 Gbps) och kan hantera fler samtidiga klienter (300+).

U6-Pro är även baserad på en plattform från Qualcomm också, inte MediaTek.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fick just hem en UDM men skulle vilja kolla "board revision" innan jag öppnar den. Någon som vet om det är möjligt? Test date: 12/01/20

Permalänk
Medlem

jag har blivit utlåst från min UDM... lagom imponerad, kanske även är mitt fel.. vem vet..
Men iaf. förut när ubiquti blev hackade så passade jag på att byta lösen samt aktivera 2factor auth.. efter det fungerade allt fint.. sen någon gång har min UDM uppdaterats till nya häftiga Unifi OS.
när jag anger min epost samt lösen för unifi-konto så får jag ange 2factor koden.. men sen säger den att jag inte har tillåtelse att logga in..
det lokala konto som var uppsatt i min controller fungerar inte alls, den säger bara felaktigt användarnamn eller lösenord..

lutar åt en factory reset..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag fick just hem en UDM men skulle vilja kolla "board revision" innan jag öppnar den. Någon som vet om det är möjligt? Test date: 12/01/20

Tydligen kan man åtminstone se det på skärmen, fast då får du nog packa ur den Men vilka större skilnader gör det?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tydligen kan man åtminstone se det på skärmen, fast då får du nog packa ur den Men vilka större skilnader gör det?

Har noterat ett par klagomål om att rev 39 har problem med värme, bl a på prisjakt. Men det kanske bara är måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Har noterat ett par klagomål om att rev 39 har problem med värme, bl a på prisjakt. Men det kanske bara är måndagsexemplar.

Jag har en rev 39 som jag haft i över ett år. Inga värmeproblem på den iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag har en rev 39 som jag haft i över ett år. Inga värmeproblem på den iallafall.

Låter bra! Jag lyckas inte ens den informationen i mjukvaran, tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Låter bra! Jag lyckas inte ens den informationen i mjukvaran, tips?

Enklast är att kolla i UniFi Network-appen på telefonen, välj Devices, UDM och där ser man informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Enklast är att kolla i UniFi Network-appen på telefonen, välj Devices, UDM och där ser man informationen.

Måste vara blind, det enda jag ser är inställningar och firmwareversion under detaljer 1.9.1.3427

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Måste vara blind, det enda jag ser är inställningar och firmwareversion under detaljer 1.9.1.3427

Kollade nu och det verkar bara synas i mobilappen. Under Details på varje device ska du se IP, version, board revision, uptime m.m.

I UniFi OS under Settings och i Network syns inte board revision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Kollade nu och det verkar bara synas i mobilappen. Under Details på varje device ska du se IP, version, board revision, uptime m.m.

I UniFi OS under Settings och i Network syns inte board revision.

Ah nu ser jag, installerade appen på Android. iOS visar mycket mindre information. Board revision 39 här. Tack för hjälpen!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av andr3a$:

U6-PRO är inte släppt än utan är i Early Access (beta-program).

De stora skillnaderna mellan U6-LR och U6-PRO verkar vara att PRO har WiFi 6 även på 2.4GHz och högre data rate (upp till 4.8 Gbps) och kan hantera fler samtidiga klienter (300+).

U6-LR verkar ha IP54, har det kommit ut någon information om U6-PRO och IP-klass? Det är intressant för utomhusmontage för min del.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

U6-LR verkar ha IP54, har det kommit ut någon information om U6-PRO och IP-klass? Det är intressant för utomhusmontage för min del.

U6-PRO verkar också ha IP54.

Permalänk
Medlem

Hey guys,

I would gladly write in swedish but I can't really speak (yet). Really cool to see a big ubiquiti community here, I would like to ask, does any of you, used dream machine pro with comhem's fiber network? Do you think that I can connect to ont directly to the Dream machine pro? Do you have any tips if there is an alternative?

Thanks a lot!

Spelling
Permalänk
Medlem
Skrivet av rzaap:

Hey guys,

I would gladly write in swedish but I can't really speak (yet). Really cool to see a big ubiquiti community here, I would like to ask, does any of you, used dream machine pro with comhem's fiber network? Do you think that I can connect to ont directly to the Dream machine pro? Do you have any tips if there is an alternative?

Thanks a lot!

It would be helpful if you could describe the specific components in ComHem's hardware installation.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Oavsett IP klassning på 6 LR och 6 Pro så skulle jag nog inte sätta dem på ett ställe utan tak.
Den gamla Pro har ingen klassning men den kallas "semi-outdoor" samma som på 6 varianterna.
Detta betyder att det är ok utomhus under tak.
UniFi AP AC Mesh har "outdoor" och skall tåla utomhus utan tak.
Om IP54 verkligen stämmer så borde de ha "outdoor"

Mina NanoStation M5 har stått ute i många år och fungerar felfritt, så de kan göra saker som tål väder.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

It would be helpful if you could describe the specific components in ComHem's hardware installation.

At my hone now I have a CTS-3106 which according to google is a CPE switch (never seen something similar) so I was thinking to ignore this and connect the fiber cable directly to a UFiber Instant Optical Transceiver and then directly to the Dream machine pro, but I read in some forums that it depends on each ISP if it can synchronize so I wonder..

Does anyone tried something similaer with Comhem's fiber network?

Alternative is to use the existing CTS-3106 switch and bridge it via RJ45 to Dream machine pro but I am curious if it can work without it..

Thanks!

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Tråd rensad *

Jag rensade tråden från en lång debatt kring IP-klassning och kapslingsklasser. Ni kan finna den diskussionen i denna tråden i framtiden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630064-stora-traden-o...

Jag kan har råkat dra med mig relevanta inlägg för denna tråden i min exodus-rensing så om ni upptäcker att något inlägg som är relevant för denna tråden har hamnat på villovägar så hör av er till mig så ordnar jag det.

Nu fortsätter vi att diskutera ämnet i denna tråden.

MVH
Dinoman - Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rzaap:

At my hone now I have a CTS-3106 which according to google is a CPE switch (never seen something similar) so I was thinking to ignore this and connect the fiber cable directly to a UFiber Instant Optical Transceiver and then directly to the Dream machine pro, but I read in some forums that it depends on each ISP if it can synchronize so I wonder..

Does anyone tried something similaer with Comhem's fiber network?

Alternative is to use the existing CTS-3106 switch and bridge it via RJ45 to Dream machine pro but I am curious if it can work without it..

Thanks!

I see. I have no experience with ComHem in particular so I'm not sure. It might be better to start a new thread about that.

Note however that the fiber installation belongs either to the ISP or the network owner so you're really not supposed to mess around with that too much.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Prelatur:

Oavsett IP klassning på 6 LR och 6 Pro så skulle jag nog inte sätta dem på ett ställe utan tak.
Den gamla Pro har ingen klassning men den kallas "semi-outdoor" samma som på 6 varianterna.
Detta betyder att det är ok utomhus under tak.
UniFi AP AC Mesh har "outdoor" och skall tåla utomhus utan tak.
Om IP54 verkligen stämmer så borde de ha "outdoor"

Mina NanoStation M5 har stått ute i många år och fungerar felfritt, så de kan göra saker som tål väder.

Ja, jag testade först med en UAP AC Lite utomhus under ett takutsprång, och den blev vattenfylld. Men jag har efter det bara kört UAP AC Pro i hyfsat skyddade lägen (med andra ord utomhus men på vägg eller med takskydd så att det inte blir slagregn) och det har fungerat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Jag försöker planera upp nätverket nu inför grävsäsongen. De röda linjerna på bilden är dagens trådlösa uplinks mellan huset och stuga, respektive huset och garaget. Det har fungerat hyfsat, men jag vill köra trådat istället. Om jag skulle köpa förterminerad fiber, går det att använda med Unifi Switch 8 60W om jag köper separata UFiber AE (blir det rätt modell?). Eller är det något sånt här jag ska ha? UF-MM-10G

Och om jag skulle sätta en UDM Pro i huset, klarar den av två fiberanslutningar i det här fallet, eller är ena porten enbart WAN och inte switchad mot övriga?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung