Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Då denna sida inte är statlig så tror jag nog att dom sätter vilka regler dom själva vill? Eller har du andra uppgifter gällande vad enskilda firmor får och inte får göra. Gillar man det inte så kan man ju bara kila vidare och kolla på någon annan sida.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Blocket och tradera tackar nog för de ökade inkomsterna.

Marketplace osv lär ju öka.
Man flyttar bara problemet.

Tycker det ska vara marknaden styr men men, nu blir det mindre urval att köpa här på sweclockers. Lite tråkigt att man måste börja leta på blocket och marketplace. Ogillar båda då det är för rörigt.

Gör vad som helst för att slippa blocket, för många som bara ska pruta och känner inte att man kan lita på människor på den sidan. Tradera var länge sen jag använde.

Alla grafikkort borde nästan finnas med på listan då det är smått omöjligt att få tag på 20-serien också om man inte vill betala hutlösa överpriser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mightybjorn:

Nu brukar jag inte köpa eller sälja via forumet men borde det inte vara fullt tillåtet att sälja för samma pris man gav i butiken där man köpte varan? Nu brukar det inte skilja rejält, men man kan väll inte räkna det som scalping?

Vi har valt att utgå från prisjakt. Att hålla på och kontrollera folks kvitton låter inte som en rimlig arbetsbelastning för oss och våra moderatorer. Därför har vi valt dagspris på prisjakt bland "större" svenska komponentåterförsäljare som utgångspunkt. Det blir lätt att förhålla sig till, går inte att fejka osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att göra en massa undantag gör saker öppet för tolkning och det vill vi inte. Vi väljer därför att vara supertydliga och lista hela serier Just Ryzen 7 5800X är väl det enda riktigt tydliga undantaget som skulle kunna göras.

Låter rimligt! Hoppas nya reglerna får god effekt Tack för att ni bryr er <3

Permalänk

Jag tror detta i praktiken blir bra. Det är en flummig regel, men det gör indirekt att det är enklare att ta bort annonser som bryter emot detta. Sedan vet jag inte om scalping har varit ett sådant stor problem här och att jag inte vet detta hänger mycket ihop att jag är helt ointresserad av att köpa elektronik från dessa.

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är något hårt faktiskt, borde vara en av varje kategori och inte en vara totalt.

I övrigt är det väl OK. Skönt att budgivningar lämnas öppet och så länge man inte tvingas acceptera ett bud vid listpris så är det helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Hen får köpa vilka produkter dom vill för vilka pengar dom vill men inte på Swecklockers. Inga konstigheter.

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers ska ju vara trevligt och här säljer man mest till andra. Var ju nån snubbe på Swedroid som ville scalpa på en PS5:a. Den blev såld på annat håll till slut =P.

Permalänk
Medlem

Bra regeländring! Men ni skriver att man endast får sälja en vara ur listan, och inte en av varje. Det bordle väl vara okej att sälja exempelvis en komplett dator som innehåller både en Ryzen 5000 CPU och en RTX 3000 GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Då denna sida inte är statlig så tror jag nog att dom sätter vilka regler dom själva vill? Eller har du andra uppgifter gällande vad enskilda firmor får och inte får göra. Gillar man det inte så kan man ju bara kila vidare och kolla på någon annan sida.

Om så vore skulle inte ens frågan vara uppe på diskussion, detta är ett diskussionforum mig veterligen
Därmed diskuterar jag det som är lämpligt, om jag väljer lämna Sweclockers eller inte är mitt beslut och i så fall deras förlust, vilket knappast berör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Hade jag också bedrivit en egen verksamhet eller hemsida hade jag valt att driva den enligt de moraliska och etiska principer och förutsättningar jag har. Luften är fri, men går du på någon annans mark får du respektera dennes regler.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Series S kan väl inte räknas som en bristvara?!

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! Bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Blocket och tradera tackar nog för de ökade inkomsterna.

Marketplace osv lär ju öka.
Man flyttar bara problemet.

Tycker det ska vara marknaden styr men men, nu blir det mindre urval att köpa här på sweclockers. Lite tråkigt att man måste börja leta på blocket och marketplace. Ogillar båda då det är för rörigt.

Handlar väl om ett moraliskt/etiskt ställningstagande som SweC gör. Tror därmed att de inte riktigt bryr sig om att andra får ökade inkomster. Hade inkomster varit en fråga i detta hade SweC inte infört detta från början och låtit marknaden styra, då de utan tvekan hade tjänat på det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt bra! Då detta är ett forum för fränder och inte för att tjäna pengar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Då får väl dessa hennar med stora disponibla medel gå någon annanstans för att köpa bristvaror. Det finns också ett värde i att verka för att marknadsplatsen har schyssta priser och sanningsenliga beskrivningar. Att mena på att den som är dum får skylla sig själv bidrar till det klimat många av oss här hånar t ex Tradera och Blocket för. Ett bra klimat där folk litar på varandra nog att inte anta att den andra försöker blåsa en bidrar också till en förbättrad kommers, effektivare affärer och kan bidraga till att marknaden får fler potentiella köpare, även utanför datornörds-sfären.

Fördelen med regleringen ser jag som tvåfaldig:
Dels försvinner de mest kontroversiella inslagen av rovdjursmässigt vinstmaximerande, som sänker stämningen på hela marknaden och som bevisligen rör upp mycket känslor.

Sidans legitimitet ökar. Det känns någonstans lite tetigt att å ena sidan rapportera om ocker i bristvarornas spår, fulspel från tillverkarna och allmänt konsumentfientligt beteende om man samtidigt tillåter användare sko sig (och genom marknadsintäkterna, i viss mån också sig själv) på samma bristvaror. Nu snackar vi finlir och inte någon etiskt storproblem, direkt - men ett ställningstagande som gör skillnad.

Skrivet av Calma:

Blocket och tradera tackar nog för de ökade inkomsterna.

Marketplace osv lär ju öka.
Man flyttar bara problemet.

Tycker det ska vara marknaden styr men men, nu blir det mindre urval att köpa här på sweclockers. Lite tråkigt att man måste börja leta på blocket och marketplace. Ogillar båda då det är för rörigt.

Sweclockers har väl inga barn med Blocket och Tradera. Sedan är det i sakens natur också att genuina bristvaror inte genererar störtmånga annonser. Så denna policyförändring kommer antagligen inte ens göra en decimalförändring i Blocket och Traderas annonsstatistik. Men fördelen för användarna på Sweclockers blir desto mer påtagliga. Bristvarorna och deras andrahandsförsäljning har ju varit ett infekterad ämne i över ett halvår och rör upp många starka känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Alla grafikkort borde nästan finnas med på listan då det är smått omöjligt att få tag på 20-serien också om man inte vill betala hutlösa överpriser.

Nja. Det är ju inte scalping om man säljer något som inte längre finns på marknaden som ny produkt. Om jag skulle få tag i ett nytt grafikkort till OK pris (sluta skratta!) så skulle jag vilja sälja mitt gamla Vega 56. Eftersom det inte verkar finnas i Prisjakt längre, kan jag sätta vilket pris jag vill. Jag hade kunnat sälja av mitt gamla Radeon 290 också (om jag inte stoppat in det i en dator jag gav till systersonen i julas), och det är nog bara bra för marknaden om jag gör det - det räcker trots allt fortfarande för spelande i 1080p om man inte vill ha Ultra-kvalitet på allt. Skall jag då behöva vänta 6 månader med att sälja det andra? Känns inte vettigt.

(Fö - hur kris är det med grafikkort? Har ett 7850 med kass men fungerande kylare nånstans, och det stöds ju faktiskt av drivrutinerna fortfarande. Är det nån som vill ha ett sådant?)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jättebra och nödvändigt tycker jag. Hårdvarubristen har fått massa människor att börja skalpa som annars inte skulle göra det och det är en tråkig utveckling att se. Inte bara för att det sår split mellan medlemmar utan också för att det är en del av problemet med köerna som aldrig betas av.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

SweC är ingen sida för spekulativt köp/sälj-beteende, det finns det andra sidor och tjänster för. Så vad är problemet med att man förtydligar vilken typ av annonser man är intresserad av att ha på sin marknadsplats?

Det handlar också om att göra ett ställningstagande mot ett beteende som är negativt för gruppen PC-spelare i stort. Hade scalping (oavsett skala) inte varit en grej, hade vi haft betydligt mindre brist på kort än vi har idag. Det är absolut inte omöjligt att få tag i varken 3090 eller 3080, men inte för rimliga priser. Och det är just det beteendet man vänder sig mot och vill sätta ner foten mot.

SweC kan inte påverka hela världen, men man gör vad man kan där man har inflytande. Annars blir det ju som att Sverige skulle säga att "vi kan inte påverka klimatet, vi är för små, så det är inte lönt att vi gör nånting alls..." ...oh, wait.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Permalänk
Medlem

Så länge ni validerar id-kollens resultat med att det bara finns på ett konto, och aktivt följer upp rapporter från oss användare blir detta nog riktigt bra!

Alternativet annars är ju att döda hela marknadsplatsen, och det vill nog ingen.

Låter som en riktigt sunt ställningstagande, hoppas det inte medför allt för mycket extrajobb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ingen direkt åsikt i frågan och anser att Sweclockers får göra vad man vill med sin marknadsplats, men det leder väl till att möjligheten att köpa dessa bristvaror på ett relativt säkert sätt med idkoll, omdömes-tråden osv, försvinner och man istället förpassas till blocket utan trygghet öht.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det enda detta medför är att man istället, om man vill betala överpris för en bristvara, måste leta på andra ställen. Sweclockers borgar ju annars för lite mer seriositet hos säljarna och därmed mindre risk för en köpare vilket nu är synd då dessa varor inte får säljas längre här. För mig luktar det lite jante eller avundsjuka men å andra sidan är detta något som Sweclockers själva så klart får och kan besluta om.

Detta lär inte få någon påverkan på den fria marknaden i övrigt, då det är bara ett slag i luften om man nu inte vill ha en fri marknad baserad på utbud och efterfrågan utan istället tror på det motsatta idealet.

Permalänk
Inaktiv

Tackar för det!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mithras:

Handlar väl om ett moraliskt/etiskt ställningstagande som SweC gör. Tror därmed att de inte riktigt bryr sig om att andra får ökade inkomster. Hade inkomster varit en fråga i detta hade SweC inte infört detta från början och låtit marknaden styra, då de utan tvekan hade tjänat på det.

Marknad är först och främst en förmån för SweClockers gemenskap. Vi tror på att sätta er medlemmar i fokus och få Marknad att växa den vägen. Nördar som köper, säljer och byter med nördar. De som närmast uteslutande registrerar sig för Marknad är givetvis välkomna att göra det, men att bli nya Blocket/Tradera/FB Market Place, etc. är i alla fall ingenting vi eftersträvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Så dom som bryter kryptovaluta får med andra ord inte lasta av sina grafikkort här den dagen det inte är lönsamt längre? Eller 1 antar jag dom får men inte fler?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel75:

Det enda detta medför är att man istället, om man vill betala överpris för en bristvara, måste leta på andra ställen. Sweclockers borgar ju annars för lite mer seriositet hos säljarna och därmed mindre risk för en köpare vilket nu är synd då dessa varor inte får säljas längre här. För mig luktar det lite jante eller avundsjuka men å andra sidan är detta något som Sweclockers själva så klart får och kan besluta om.

Detta lär inte få någon påverkan på den fria marknaden i övrigt, då det är bara ett slag i luften om man nu inte vill ha en fri marknad baserad på utbud och efterfrågan utan istället tror på det motsatta idealet.

Att man tror på den fria marknaden betyder inte att man måste upplåta en handelsplats för vilka varor som helst till vilket pris som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackss:

Så dom som bryter kryptovaluta får med andra ord inte lasta av sina grafikkort här den dagen det inte är lönsamt längre? Eller 1 antar jag dom får men inte fler?

Den dagen det inte är lönsamt längre är dagen de inte längre är bristvaror.