Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag I4 blir ganska dyr. Jag tyckte att BMW 330e Touring xdrive som privatleasing var bra prissatt (5 095 SEK/mån) men med metallic, 1 500 mil/år samt försäkring så var priset 5 826 SEK/mån för en basutrustad bil! Kan då bara tänka vad en ok utrustad I4 kommer att kosta.

Permalänk
Medlem

ID.4 går nu inte att beställa längre via VW hemsida (privatleasing).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Misstänker i4an landar runt 700k. Jag tänker vara lite udda nu och säga att jag tycker i4an och iX är mer tilltalande designmässigt än någon tesla.

I mina ögon är det inte alls udda. Tesla är inte snygga, inte fula heller men väldigt slätstrukna och generiska. Som jag ser det skulle de mycket väl kunna vara designade av samma personer som gjorde bilarna till Burnout 3 typ.

Angående priset så är det absolut ingen otänkbar prispunkt. Jag hoppas på en med lite färre hästar, typ 250-300, för kanske 500 000, men det är väl inte så sannolikt kanske.

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att BMW säkerligen att köra aggressiv prissättning av iX och i4an när tjänstebilserbjudanden kommer, brukar gå ned en hel del jämfört med listpriset. Utseendet på dem kan man ha delade meningar om men kör och funktionsmässigt får vi hoppas att det blir en fullträff. Hoppas själv på en i5 lagom till år 2023 då det är dags för mig att byta ut nuvarande 530e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hedin Group blir återförsäljare i Sverige för Mg.

Målet är att leverera Mg Zs Ev 44.5 Kwh i Maj till första kunderna som stått i kö på denna.
https://alltomelbil.se/mg-kommer-till-sverige-med-hedin-group...

Kollade återförsäljare under Hedin bil & Bavaria i Östersund ska kunna ta in Mg i detta fallet.

Får se om dom tar in Maxus transport bilar också som ingår i Saic koncernen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Några frågor om Nissan Leaf igen.
Efter att ha läst igenom denna tråd så verkar Leaf ha någon gammal anslutning för snabbladdning?
Vad innebär det i praktiken?
Att det inte finns möjlighet att snabbladda den efter vägen?
Hur påverkar luftkylning av batteriet kontra vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Några frågor om Nissan Leaf igen.
Efter att ha läst igenom denna tråd så verkar Leaf ha någon gammal anslutning för snabbladdning?
Vad innebär det i praktiken?
Att det inte finns möjlighet att snabbladda den efter vägen?
Hur påverkar luftkylning av batteriet kontra vattenkylning?

Nissan leaf har Chademo kontakt för snabbladdare & kräver att dessa finns.

Passivt batteri utan kylning som Leaf har påverkar värmen på batteriet som blir överhettat vid långresor med sämre laddhastighet.

Ända sättet att få batteriet svalare är att ställa bilen men dom flesta fortsätter sin resa & låter batteri ladda saktare & med för varmt batteri.

Därför Nissan leaf har högst degradering av alla Elbilar.

Men kör man mest kortare resor under 20 mil/dagen lär du aldrig stöta på detta fenomenet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Tyvärr tror jag I4 blir ganska dyr. Jag tyckte att BMW 330e Touring xdrive som privatleasing var bra prissatt (5 095 SEK/mån) men med metallic, 1 500 mil/år samt försäkring så var priset 5 826 SEK/mån för en basutrustad bil! Kan då bara tänka vad en ok utrustad I4 kommer att kosta.

Vad blir totalkostnaden per månad?

Nu varierar ju såklart försäkringen en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hedin Group blir återförsäljare i Sverige för Mg.

Målet är att leverera Mg Zs Ev 44.5 Kwh i Maj till första kunderna som stått i kö på denna.
https://alltomelbil.se/mg-kommer-till-sverige-med-hedin-group...

Kollade återförsäljare under Hedin bil & Bavaria i Östersund ska kunna ta in Mg i detta fallet.

Får se om dom tar in Maxus transport bilar också som ingår i Saic koncernen.

Riktigt tråkigt att läsa om att Hedin blir återförsäljare.
Jag har ingen bra erfarenhet med Hedin.
Deras stora nackdel mot kunden är tyvärr att de är aldeles för stora, och behöver således
inte bry sig ett smack om kunden.
Det är min och många andras erfarenheter iaf, grattis till dem som har varit med
om bra erfarenheter.

Synd då jag annars hade varit intresserad av bilen i sig.

Edit: Ser nu att den kanske ändå hamnar hos andra aktörer, läste för snabbt mellan raderna, hoppas på det!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad blir totalkostnaden per månad?

Nu varierar ju såklart försäkringen en del...

Jag räknade på 1 000 bil på bensin och 500 mil på el och det är pga av att vi reser mycket till vårt sommarställe och det är 60 mil ToR och då landade jag på 6 939 SEK/månad och Enyaq kostar 7 361 SEK/månad (inkl. laddning). Men utrustningsmässigt så är det milsskillnad då BMW är basutrustad + connected paket. Att betala 400 SEK/månad för att vara snäll mot miljön tycker är ett ganska lindrigt pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Tyvärr tror jag I4 blir ganska dyr. Jag tyckte att BMW 330e Touring xdrive som privatleasing var bra prissatt (5 095 SEK/mån) men med metallic, 1 500 mil/år samt försäkring så var priset 5 826 SEK/mån för en basutrustad bil! Kan då bara tänka vad en ok utrustad I4 kommer att kosta.

Min 320i Touring XDrive (med automat, connected, m-sport paket med läder och så) kostar 3500 för leasingen per månad, dock bara 1000 mil per år. Jag försökte lägga till lite tillval, typ bättre stereo, p-radar fram och elstolar, men försäljaren var inte intresserad av att sälja på mig dem så det blev inget. Försäkringen via leasingföretaget går på en knapp femhundring till. Men det här var ju utgående modell, sista årgången av gamla 3-serien, så priset kommer förstås av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min 320i Touring XDrive (med automat, connected, m-sport paket med läder och så) kostar 3500 för leasingen per månad, dock bara 1000 mil per år. Jag försökte lägga till lite tillval, typ bättre stereo, p-radar fram och elstolar, men försäljaren var inte intresserad av att sälja på mig dem så det blev inget. Försäkringen via leasingföretaget går på en knapp femhundring till. Men det här var ju utgående modell, sista årgången av gamla 3-serien, så priset kommer förstås av det.

Även vi har en privatleasad BMW 220d - Xdrive Gran Tourer (7-sits) där det ingår 2 000 mil, service samt försäkring. Jag råkade bokstavligen snubbla över denna då den var nedsatt från 453 000 till 299 000 SEK pga. facelift. Den betalar vi endast 3 900SEK per månad för, men vi kommer aldrig kunna få ett så pass bra pris för en BMW igen. Totalkostnad för denna är ca 5 600 SEK/månad och då är fordonsskatt och drivmedel inräknat. Så javisst det är dyrare med en ny elbil men priset på denna bil var å andra sidan exceptionellt.

Förresten är det någon som har koll vad i snitt vi svenskar lägger på en ny bil per månad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Även vi har en privatleasad BMW 220d - Xdrive Gran Tourer (7-sits) där det ingår 2 000 mil, service samt försäkring. Jag råkade bokstavligen snubbla över denna då den var nedsatt från 453 000 till 299 000 SEK pga. facelift. Den betalar vi endast 3 900SEK per månad för, men vi kommer aldrig kunna få ett så pass bra pris för en BMW igen. Totalkostnad för denna är ca 5 600 SEK/månad och då är fordonsskatt och drivmedel inräknat. Så javisst det är dyrare med en ny elbil men priset på denna bil var å andra sidan exceptionellt.

Förresten är det någon som har koll vad i snitt vi svenskar lägger på en ny bil per månad?

Det är ju lite det som är fördelen med leasing i mina ögon, att de kan "rea ut" utgående modeller utan att faktiskt sänka försäljningspriset, vilket premiumtillverkare inte gärna vill göra. Så det kommer att komma bra erbjudanden igen. När en modell är på väg ut så måste de bli av med allt de tillverkar innan skiftet liksom.

Min bil hade ett listpris på runt 400K och man hade förstås kunnat pruta lite på det om man skulle köpa den, men leasingföretaget fick ju en rabatt på typ 90K på deras pris som leasingkostnaden är beräknad på och det hade nog ingen enskild person kunnat få liksom.

Men när det gäller elbilar så är marknaden fortfarande ganska omogen. Det finns gamla modeller som är på väg ut och så men efterfrågan är så hög att det inte finns någon större poäng i att subventionera dem. Men om några år lär det inte vara så, då det finns fler modeller att välja på och en något mer omfattande begagnatmarknad. Det kanske till och med slår över åt andra hållet när dagens relativt små batterier och långsamma laddare kanske gör att utgående modeller är mindre attraktiva på marknaden.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Det är ju lite det som är fördelen med leasing i mina ögon, att de kan "rea ut" utgående modeller utan att faktiskt sänka försäljningspriset, vilket premiumtillverkare inte gärna vill göra. Så det kommer att komma bra erbjudanden igen. När en modell är på väg ut så måste de bli av med allt de tillverkar innan skiftet liksom.

Min bil hade ett listpris på runt 400K och man hade förstås kunnat pruta lite på det om man skulle köpa den, men leasingföretaget fick ju en rabatt på typ 90K på deras pris som leasingkostnaden är beräknad på och det hade nog ingen enskild person kunnat få liksom.

Men när det gäller elbilar så är marknaden fortfarande ganska omogen. Det finns gamla modeller som är på väg ut och så men efterfrågan är så hög att det inte finns någon större poäng i att subventionera dem. Men om några år lär det inte vara så, då det finns fler modeller att välja på och en något mer omfattande begagnatmarknad. Det kanske till och med slår över åt andra hållet när dagens relativt små batterier och långsamma laddare kanske gör att utgående modeller är mindre attraktiva på marknaden.

Det intressanta inom loppet av några år vad som kommer att hända med priserna, tycker jag. Med modellerna som är på väg att släppas i närtid börjar det finnas något som kan ersätta en rätt stor del av dagens fossildrivna bilar.
När priserna börjar falla tror jag att det kommer att gå väldigt snabbt med omställningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag räknade på 1 000 bil på bensin och 500 mil på el och det är pga av att vi reser mycket till vårt sommarställe och det är 60 mil ToR och då landade jag på 6 939 SEK/månad och Enyaq kostar 7 361 SEK/månad (inkl. laddning). Men utrustningsmässigt så är det milsskillnad då BMW är basutrustad + connected paket. Att betala 400 SEK/månad för att vara snäll mot miljön tycker är ett ganska lindrigt pris.

Just det, kan även lägga till att jag kollade på en ID.4 1st. edition, men när man la till 1 500 mil + försäkring så landade den på 6 430 SEK/månad, dock helt ok utrustad men enklaste LED ljusen, 10" skärm men med dragkrok. Sedan tillkommer el så min jämförelse kalkyl blev följande:

PRIVATLEASING (om man köper så ser kalkylen så klart annorlunda ut): I jämförelsen nedan ingår, Fordonskatt, service och drivmedelskostnader.
- Nuvarande BMW 220d Gran Tourer Xdrive: Bra utrustad men saknar en del assistssystem, finns dragkrok, elbaklucka, easy access, P-sensorer fram och bak, 5 600SEK/mån
- BMW 330e Touring X-drive, 6 939 SEK/mån: Basutrustad, dock Xdrive
- VW ID.4 1st. edition (ej max), 6 835 SEK/mån: ok utrustad samt dragkrok men minsta skärmen 10" ej AWD samt elbaklucka
- Skoda Enyaq Sportline, 7 361 SEK/mån: Nästan fullutrustad, 13" skärm, LED Matrix, ej AWD

Kollade även på Volvo V60, V90 men dom är klart dyrare.

Permalänk

Nu har jag möjlighet att hoppa in i tråden.

Skall byta förmånsbil och tänkte ta en riktig elbil.
Nu har jag upptäckt den lilla djungeln kallad laddbox, vad skall man välja?

Bilen kan ta emot 3x32, villan har i dagsläget en säkring på 25A.
Bilen stödjer inte V2G men avtalet löper ut om 4 år, och nästa bil kanske gör det. Familjens andra bil är i dagsläget ej eldriven.

Skall jag framtidssäkra, med 50% avdrag nu, eller sats på billigt för att byta box sen?
Valet står mellan Charge Amps Aura, eller något billigt med ett uttag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

Just det, kan även lägga till att jag kollade på en ID.4 1st. edition, men när man la till 1 500 mil + försäkring så landade den på 6 430 SEK/månad, dock helt ok utrustad men enklaste LED ljusen, 10" skärm men med dragkrok. Sedan tillkommer el så min jämförelse kalkyl blev följande:

PRIVATLEASING (om man köper så ser kalkylen så klart annorlunda ut): I jämförelsen nedan ingår, Fordonskatt, service och drivmedelskostnader.
- Nuvarande BMW 220d Gran Tourer Xdrive: Bra utrustad men saknar en del assistssystem, finns dragkrok, elbaklucka, easy access, P-sensorer fram och bak, 5 600SEK/mån
- BMW 330e Touring X-drive, 6 939 SEK/mån: Basutrustad, dock Xdrive
- VW ID.4 1st. edition (ej max), 6 835 SEK/mån: ok utrustad samt dragkrok men minsta skärmen 10" ej AWD samt elbaklucka
- Skoda Enyaq Sportline, 7 361 SEK/mån: Nästan fullutrustad, 13" skärm, LED Matrix, ej AWD

Kollade även på Volvo V60, V90 men dom är klart dyrare.

I fallet med ID.4 och Enyaq är det ju dock bilar som fortfarande inte riktigt börjat rullas ut till kund. När leveranserna börjar närma sig efterfrågan tror jag att oddsen för erbjudanden ökar rätt ordentligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Khajiit has wares:

Nu har jag möjlighet att hoppa in i tråden.

Skall byta förmånsbil och tänkte ta en riktig elbil.
Nu har jag upptäckt den lilla djungeln kallad laddbox, vad skall man välja?

Bilen kan ta emot 3x32, villan har i dagsläget en säkring på 25A.
Bilen stödjer inte V2G men avtalet löper ut om 4 år, och nästa bil kanske gör det. Familjens andra bil är i dagsläget ej eldriven.

Skall jag framtidssäkra, med 50% avdrag nu, eller sats på billigt för att byta box sen?
Valet står mellan Charge Amps Aura, eller något billigt med ett uttag.

Jag säkrade av med 32A till laddboxen (och drog självklart tillräckligt grov kabel), men skulle nog även med bil med större ombordladdare än 11kW köra på 16A. Det går fortfarande så snabbt att ladda att jag inte känner att jag saknar högre effekt. Men med rätt kabel dragen (det handlar ju om några kronor extra) och säkringar + jordfelsbrytare till laddboxen förberedda för högre effekt är det framtidssäkrat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det intressanta inom loppet av några år vad som kommer att hända med priserna, tycker jag. Med modellerna som är på väg att släppas i närtid börjar det finnas något som kan ersätta en rätt stor del av dagens fossildrivna bilar.
När priserna börjar falla tror jag att det kommer att gå väldigt snabbt med omställningen.

Just här Mg Zs Ev 44.5 Kwh kan komma in närmast som ligger väldigt bra prismässigt.

Danska priset börjar på 219 999 DK, så strax under 300 000 Sek omräknat.
https://mgmotors.dk/bestil/mg-zs-ev/

Likadant har det varit med Mg5 EstateEv i UK som nu får en facelift med 3 fas 11 KW onboard laddare & MG Pilot.
400 Km Wltp räckvidd med lansering i Oktober.
500 Kg på dragkroken & 75 Kg på taket.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Även vi har en privatleasad BMW 220d - Xdrive Gran Tourer (7-sits) där det ingår 2 000 mil, service samt försäkring. Jag råkade bokstavligen snubbla över denna då den var nedsatt från 453 000 till 299 000 SEK pga. facelift. Den betalar vi endast 3 900SEK per månad för, men vi kommer aldrig kunna få ett så pass bra pris för en BMW igen. Totalkostnad för denna är ca 5 600 SEK/månad och då är fordonsskatt och drivmedel inräknat. Så javisst det är dyrare med en ny elbil men priset på denna bil var å andra sidan exceptionellt.

Förresten är det någon som har koll vad i snitt vi svenskar lägger på en ny bil per månad?

Läste en artikel för ett tag sedan där detta omnämndes. Tror det kan ha varit hos ViBilägare.

Gissar att de allra flesta betalar väldigt mycket helt i onödan. Mest för att man vill ha en helt ny bil med all den senaste tekniken och all onödig extrautrustning, samt en onödigt stor bil och motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Just det, kan även lägga till att jag kollade på en ID.4 1st. edition, men när man la till 1 500 mil + försäkring så landade den på 6 430 SEK/månad, dock helt ok utrustad men enklaste LED ljusen, 10" skärm men med dragkrok. Sedan tillkommer el så min jämförelse kalkyl blev följande:

PRIVATLEASING (om man köper så ser kalkylen så klart annorlunda ut): I jämförelsen nedan ingår, Fordonskatt, service och drivmedelskostnader.
- Nuvarande BMW 220d Gran Tourer Xdrive: Bra utrustad men saknar en del assistssystem, finns dragkrok, elbaklucka, easy access, P-sensorer fram och bak, 5 600SEK/mån
- BMW 330e Touring X-drive, 6 939 SEK/mån: Basutrustad, dock Xdrive
- VW ID.4 1st. edition (ej max), 6 835 SEK/mån: ok utrustad samt dragkrok men minsta skärmen 10" ej AWD samt elbaklucka
- Skoda Enyaq Sportline, 7 361 SEK/mån: Nästan fullutrustad, 13" skärm, LED Matrix, ej AWD

Kollade även på Volvo V60, V90 men dom är klart dyrare.

Jag har beställt en Audi e-tron 55 Proline quattro. La till 1500 mil, dragkrok och backkamera. Hamnade på 6100 kr/månad inklusive serviceavtal, exklusive försäkring och vinterhjul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Läste en artikel för ett tag sedan där detta omnämndes. Tror det kan ha varit hos ViBilägare.

Gissar att de allra flesta betalar väldigt mycket helt i onödan. Mest för att man vill ha en helt ny bil med all den senaste tekniken och all onödig extrautrustning, samt en onödigt stor bil och motor.

Det är dyrt att ha en ny bil, inget att snacka om, men det är ju ett val man gör liksom. För mig var det inte mycket skillnad i månadskostnad att gå från en lite äldre bil till en ny i samma storlek ungefär, trots att jag gick från en Honda till en BMW. Men det var mycket för att det blev en del dyra reparationer som jag ju slipper nu. Värdeminskningen är ju typ katastrof för alla nya bilar även om elbilar i nuläget håller värdet rätt bra, men man sparar ju in en aning på försäkring och så och man slipper oroa sig för dyra reparationer.

Däremot håller jag absolut med om att folk gärna köper för stor bil med en för stor motor. Den pågående SUV-trenden är ju ett exempel men det är lite samma sak bland många elbilsentusiaster; "Över fem sekunder till hundra!? Katastrof.." Jag förstår att det är roligt med en bil som går fort men det spelar ju väldigt lite roll i faktisk användning liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag har beställt en Audi e-tron 55 Proline quattro. La till 1500 mil, dragkrok och backkamera. Hamnade på 6100 kr/månad inklusive serviceavtal, exklusive försäkring och vinterhjul.

Var det under deras superkampanj eller? Om inte så skicka länken, detta vill jag gärna kolla upp. Bara att gratulera:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Var det under deras superkampanj eller? Om inte så skicka länken, detta vill jag gärna kolla upp. Bara att gratulera:)

Ja, det var en kampanj som flera Audi-handlare körde nu i vintras. Tror att man var tvungen att beställa senast den sista januari.

Permalänk
Medlem

Det jag ibland tycker är lite svårt när man jämför de olika bilarna och det är inte endast elbilar utan generellt är just alla märkens specialerbjudanden (där man nästan alltid måste köpa till extra saker ex. försäkring) men om nu vill anpassa sin bil till sina behov ex. minst 1 500 mil körsträcka så blir ganska mycket dyrare (försäkring runda slängar 500 SEK/månad). Exempelvis köper jag alltid vinterdäck privat, tycker det är värdelöst att leasa då det ställs ganska höga krav när man lämnar tillbaka (BMW sommardäck 3 mm och vinterdäck 4 mm) annars åker man på en extra kostnad eller behöva köpa nya däck själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I fallet med ID.4 och Enyaq är det ju dock bilar som fortfarande inte riktigt börjat rullas ut till kund. När leveranserna börjar närma sig efterfrågan tror jag att oddsen för erbjudanden ökar rätt ordentligt.

Det tror jag med under förutsättning att det finns likvärdiga bilar i ungefär samma prisspann annars finns det nog ingen anledning med special kampanjer. Bara kolla Tesla som var ensamma på marknaden utan någon direkt konkurrens. Jag har stora förhoppningar på Ioniq 5 eller Kia EV6 att dom kan röra runt i grytan, men i ärlighetens namn tror jag dom blir dyrare än både ID.4 och Enyaq med motsvarande utrustningsnivå.

Jag tror inte på något sätt att min Enyaq är ett "bra" pris men kanske prisvärd utifrån mina behov.

Permalänk
Medlem

2021 Marvel R Is it a Good Electric Vehicles? Marvel R- Review from China.

Storage capacity in the back 357L
Storage capacity in the frunk 150L
It got a 69.9kwh battery
DC fast charge charging to 80℅ it will take 30 minutes
19. 4-inch screen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

2021 Marvel R Is it a Good Electric Vehicles?]

Snygg som tusan! De kunde ju skippat det garanterat fejkade luftutsläppet bakom framhjulet, bilen hade blivit lite mera stilren på så vis utan störande utsmyckning. Backspeglarna kunde också varit samma färg som karossen, hade sett snyggt ut. Annars, både fronten och akterpartiet ser snygga och sportiga ut.

Så bra betyg utanpå iallafall. Inuti ser den lite plastig och prålig ut skulle då jag säga och den gigantiska mittkonsollen tar ju upp massor av plats. Bilen ser ju i och för sig ganska välbyggd ut vid en sådan här snabbtitt, men det är såklart svårt att få en bra uppfattning om hur det verkligen ligger till vid en snabb youtubetitt så här.

Efter lite mer polering kanske...

Permalänk
Medlem

Tecknade mig på en Kia eNiro idag, advance plus, 1500 mil/år, vinterdäck och interstellar Grey. 4500kr/mån.
Den får stå sig tills det finns nått mer spännande utbud om 3 år.

Tittade först på id.3an men tyckte att det var lite konstiga destgnval. Kul bil om man har max utrustad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Den inriktar sig ju mest mot drivmedlet, batterierna är ju tyvärr en parantes. Finns en livscykelanalys som IVL har gjort som visar att batterier orsakar mindre än hälften koldioxid per kilowattimma lagringskapacitet än vad man trodde för några år sedan.

Artikel: https://fof.se/tidning/2020/2/artikel/bara-halften-sa-stora-u...

Rapport: https://www.ivl.se/download/18.14d7b12e16e3c5c36271070/157492...

Jag tänker också att en enda supertanker borde kunna ge råmaterial till bra många vindkraftverk, så jag är fundersam på om rerursanvändningen för att bygga den "fossilfria" infrastrukturen i sig är så mycket av ett argument i sig.

Skrivet av joabor:

Men jag repeterar - Alla bilaffärer är dåliga affärer i alla fall rent ekonomiskt.

Fast det innebär ju inte att man inte borde hitta den minst dåliga affären. Ungefär som med grafikkort idag:) Och face lifts och prissänkningar kommer ju ändå, dem oroar man sig för innan affären. Det känna onödigt att betala ett riskpremium för att handlaren ska oroa sig för den saken. Och om man räknar som handlaren, dvs att sätta ett värde som man inte bara tror är relevant, utan med säkerhet kan säga kommer att vara relevant om 3 år i sin kalkyl blir alla förbättringar positiva:)

Skrivet av snajk:

Jo absolut. Fördelen med leasing ur det perspektivet är ju att det är leasingföretaget som tar risken att bilen inte når upp till förväntat försäljningsvärde istället för en själv. Normalt är ju risken för det ganska liten, och leasingföretagen tar förstås höjd för vissa fluktueringar, men nu är ju bilmarknaden mer osäker än på länge. Fossilbilar kanske inte är så heta på begagnatmarknaden om några år exempelvis, men dagens elbilar kanske inte ser så intressanta ut jämfört med de som finns om några år heller. Vem vet, kanske vätgaskrämen tar över nybilsförsäljningen om ett par år liksom.

Fast allt som stavas risk ser ju handlaren till att ta en riskpremie för, som en försäkring. Så även om det är bekvämt att inte tänka på risken, så får man ju betala rundhänt för förmånen att slippa. Om man är så riskrädd är det väl bättre att göra samma kalkyl som handlaren, att göra en riktigt konservativ kalkyl så att det finna riktigt gott om kalkylmässig möjlighet att nå ett bättre resultat än kalkylen.

Skrivet av snajk:

I mina ögon är det inte alls udda. Tesla är inte snygga, inte fula heller men väldigt slätstrukna och generiska. Som jag ser det skulle de mycket väl kunna vara designade av samma personer som gjorde bilarna till Burnout 3 typ.

Mycket går att säga om Tesla, men snygga, det skulle jag inte kalla dem. Model 3 har ju t.ex. ett så kraftigt underbett att den påminner om valfri fisk framifrån. Det är tur man sällan ser dem i den vinkeln!