3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Google är verkligen inte svårt...

  • Ethereum/USD ner >25% senaste veckan. Källa

  • Svårighetsgraden ökar inte lika dramatiskt, men iaf med 40 % sen årsskiftet. Källa

Visst, det är fortfarande lönsamt att mina, men ROI för de mest lönsamma korten har gått från 3 månader till 4-5 månader sen början på februari. Lägg därtill osäkerheter kring EIP-1559.

Hade jag lagt en massa pengar på en mining-rigg, kanske till schysta scalper-priser, hade jag nog börjat bli lite nervös.

Jag har ingen känsla för hur stor miningmarknaden är jämfört med gamermarknaden när det gäller 3000-korten. Men fortsätter det såhär kan det nog snart komma ut GPUer i bulk på begmarknaden från nervösa miners som investerat för mycket utan att förstå riskerna.

Jo men de gick upp 25% för 3 veckor sen typ, va uppe o nosade runt 1600 euro, nu verkar det stabilisera sig lite. Går det ner under 800euro kanske folk börjar stressa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tror inte att någon köpte ett 3060ti i förhoppningen om att tjäna 70 kr per dag i längden hahaha... Way to go att försöka skapa panik! 😅
Även 20 kr om dagen gör det till en riktigt bra investering över tid.

Riktigt bra investering med 20kr om dagen med ett inköp på 6000-8000kr plus omkostnader? Nu tar du i. Köper du krypto för samma pengar direkt som ett 3060ti/3070 kostar plus fyller på varje månad med några hundra vad el/omkostnader så kommer det vara en betydligt bättre investering alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Riktigt bra investering med 20kr om dagen med ett inköp på 6000-8000kr plus omkostnader? Nu tar du i. Köper du krypto för samma pengar direkt som ett 3060ti/3070 kostar plus fyller på varje månad med några hundra vad el/omkostnader så kommer det vara en betydligt bättre investering alla dagar i veckan!

Visst, kostar 6-8. Men har ju ett andrahandsvärde också. "kostnaden" blir således inte ens hälften av investeringen, förutsatt att man säljer kortet under 2021-2022. Sen är ROI på ett år en jävligt bra affär enligt mig. Finns nog inget på börsen/annat som ger 100 % direktavkastning per år?
Om du dessutom tror på kryptons ökning pga att du rek:ar att köpa så snackar vi inte några 20 kr/dygn om 2-3 månader. Går värdet upp blir miningen bara än mer värd, vilket du såklart vet.

Permalänk
Medlem

Om belöningen till miners sjunker så kommer många sälja sina grejer, ja, och de riktigt stora hajarna kommer köpa dem för att göra ännu mer profit.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Som säkert så många andra har jag bokat ett MSI 3070 VENTUS 3X OC då jag tycker det verkar "prisvärt". Samt att jag är har varit nöjd med mitt MSI GTX 1070 Gaming X, men vill uppgradera. Men efter ha sett denna videon så blev jag osäker.
https://youtu.be/N3lfXsa08CY
Han klassar MSI korten sämst pga komponenterna.
Såklart bara en recension av många men ändå.
Vad säger ni? Priset om man ska gå upp till ett ASUS TUF skiljer en del och tillgången verkar vara ännu sämre än MSI korten? ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverspoone:

Som säkert så många andra har jag bokat ett MSI 3070 VENTUS 3X OC då jag tycker det verkar "prisvärt". Samt att jag är har varit nöjd med mitt MSI GTX 1070 Gaming X, men vill uppgradera. Men efter ha sett denna videon så blev jag osäker.
https://youtu.be/N3lfXsa08CY
Han klassar MSI korten sämst pga komponenterna.
Såklart bara en recension av många men ändå.
Vad säger ni? Priset om man ska gå upp till ett ASUS TUF skiljer en del och tillgången verkar vara ännu sämre än MSI korten? ...

Tror dom gör va de ska , du behöver nog inte oroa dig. Kan tänka mig att det skulle spela en liten roll om du försökte slå världsrekord me flytande kväve eller nått, annars tror jag inte det skiljer sig nått vid vardagligt bruk.

edit: lägg till att personen inte har testat några kort under den videon, utan bara lägger teorier utifrån specsen. Bättre att leta upp nån recension med jämförelser för att skapa en bättre uppfattning om dem tycker jag

Permalänk
Medlem

Han säger ju också att "ta nåt annat om ni kan", men i och med att det är så långa kö-tider och höga priser så måste man lägga till det i ekvationen likaså. De är det inte bästa kortet, men sett till tillgänlighet och priser så kan det vara värt att plocka upp dem om man inte vill a.) vänta ett antal månader och b.) betala ett högre pris. Dom lär absolut göra vad dom ska, och du kommer helt säkert bli nöjd om du inte är en riktigt petig och bara måste ha de absolut bästa resultat/värden du kan få.

Permalänk
Medlem

Det är akademiska skillnader. Dyrare komponenter behöver inte betyda nånting i realiteten.
Säkerligen så tål även MSIs Ventus-kort även de mest frikostiga BIOS:en.

Jag tänker köpa en av de billigaste korten och flasha BIOS till ett dyrare kort sen.

Inget grafikkort är byggt sämre än referensvarianten, det är helt enkelt inte tillåtet av Nvidia och skulle få absolut ödesdeigra konsekvenser för det bolaget som bröt mot det.

Typiskt har referenskorten varit designade med enorma toleranser.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Någon som fått sitt 3060 twin edge och kan rapportera hur tyst kortet är?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverspoone:

Som säkert så många andra har jag bokat ett MSI 3070 VENTUS 3X OC då jag tycker det verkar "prisvärt". Samt att jag är har varit nöjd med mitt MSI GTX 1070 Gaming X, men vill uppgradera. Men efter ha sett denna videon så blev jag osäker.
https://youtu.be/N3lfXsa08CY
Han klassar MSI korten sämst pga komponenterna.
Såklart bara en recension av många men ändå.
Vad säger ni? Priset om man ska gå upp till ett ASUS TUF skiljer en del och tillgången verkar vara ännu sämre än MSI korten? ...

Jag hade ett 2x bokat men avbokade efter att ha läst en stor mängd trådar där folk klagade på oväsen/vibrationer och heta temps. Däremot verkar det inte lika vanligt med 3x så sista fläkten gör säkert skillnad. Spelar nog ingen roll vilket kort man köper för med dagens priser är man en förlorare oavsett. Ska man överklocka osv eller köra Out of the box spelar ju också in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Jag hade ett 2x bokat men avbokade efter att ha läst en stor mängd trådar där folk klagade på oväsen/vibrationer och heta temps. Däremot verkar det inte lika vanligt med 3x så sista fläkten gör säkert skillnad. Spelar nog ingen roll vilket kort man köper för med dagens priser är man en förlorare oavsett. Ska man överklocka osv eller köra Out of the box spelar ju också in.

Jag har en Ventus 3x och den funkar faktiskt klockrent! Mitt chassi har en fläkt in och en ut och kortet håller sig på en riktigt bra temp, även "junction". När jag inte spelar så minear kortet med +1300 vram oc på 135 W med 62 mh/s och håller 55 grader med 60 % på fläktarna/66 grader på minnena. Har även ett Gigabyte gaming hemma som jag tänkte testa/jämföra för att se vilken det blir - om inte 3060 som är på väg hem stannar kvar (spelar ändå bara pubg/lol), men inte haft tid ännu.... Det här med jobba hemifrån är tufft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag har en Ventus 3x och den funkar faktiskt klockrent! Mitt chassi har en fläkt in och en ut och kortet håller sig på en riktigt bra temp, även "junction". När jag inte spelar så minear kortet med +1300 vram oc på 135 W med 62 mh/s och håller 55 grader med 60 % på fläktarna/66 grader på minnena. Har även ett Gigabyte gaming hemma som jag tänkte testa/jämföra för att se vilken det blir - om inte 3060 som är på väg hem stannar kvar (spelar ändå bara pubg/lol), men inte haft tid ännu.... Det här med jobba hemifrån är tufft!

Hur får du fram temperaturen på minnena? Trodde det bara fanns för 3080/3090.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

priset verkar inte spela någon roll längre, allt tar slut direkt.

måste man pilla bort alla inlägg hela tidem va fan spelar det för roll om folk kommenterar en produkt här, jävla stört alltså

Kanske bland annat för att alla som har tips-tråden på någon slags bevakning får en pling varje gång någon kommenterar något även fast det inte är ett tips?

Hur svårt kan det vara...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon910:

måste man pilla bort alla inlägg hela tidem va fan spelar det för roll om folk kommenterar en produkt här, jävla stört alltså

Du har nog rätt, är ju enklare att börja pilla bort medlemmar istället kanske?

Skämt åsido så följer många tråden och vi försöker därför vara lite trevliga mot varandra och hjälpa till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Hur får du fram temperaturen på minnena? Trodde det bara fanns för 3080/3090.

Tydligen ska det finnas för nya 30-serien vad jag förstått det som. Så jag hämtade hem den senaste HWinfo, BETA, och tittade. Under GPU finns vanlig temp och någon som heter "hottest spot" eller dylikt. Iaf något med samma betydelse

Edit: I HWinfo v 6.43 under sensors och längst ned under GPU står där två temps. "GPU temperature" och "GPU Hot Spot temperature". De ligger i snitt ca 12 grader över GPUns temp på mitt kort

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Jag lyckades också nyss och fick samma mejl med samma leveransdatum.

På hemsidan under beställning står kortet nu som bearbetas och leveransdatum ändrat till 2-5 mars för mig.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tydligen ska det finnas för nya 30-serien vad jag förstått det som. Så jag hämtade hem den senaste HWinfo, BETA, och tittade. Under GPU finns vanlig temp och någon som heter "hottest spot" eller dylikt. Iaf något med samma betydelse

Edit: I HWinfo v 6.43 under sensors och längst ned under GPU står där två temps. "GPU temperature" och "GPU Hot Spot temperature". De ligger i snitt ca 12 grader över GPUns temp på mitt kort

Hotspot är den varmaste punkten på gpu chippet, det har inget med minnet att göra. Det är endast GDDR6X minnena som har temperatursensor, iaf vad som grävts fram än så länge. Och dessa minnen återfinns på 3080/3090, inte de lägre modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greymatter76:

Varit så jävla sugen på ett 3070 nu men fan, nästan 9000 är lite väl. Kul för er som får tag i ett dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Varit så jävla sugen på ett 3070 nu men fan, nästan 9000 är lite väl. Kul för er som får tag i ett dock!

Hehe, betalade 8500 för mitt EVGA. Känns hårt när man satt där när 3080 kom och tänkte att äh, jag väntar

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Lämnar tillbaka ett 3060 på webhallen Nordstan inom kort.

Modell: asus rog strix oc .

Permalänk
Medlem

Grabb som säljer 2070 för 4k och 2080 för 6k och 2080 Ti för 9k. Två förstnämda får väl räknas som bra priser
https://www.blocket.se/annons/stockholm/geforce_2080_ti__gefo...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Alltså, 3070 lanserades för 5560:- på komplett och nu 9laxar haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Alltså, 3070 lanserades för 5560:- på komplett och nu 9laxar haha

Det är vårat fel alltså vi som konsumenter eftersom vi är villiga att betala dessa priser för korten och då kommer återförsäljare alltid att höja priset på varorna. Om alla slutar köpa korten så kommer de sänka priserna rejält.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Det verkar som att kombinationen höga priser, sänkt hashrate och sjunkande kryptopriser har en viss effekt. Jag kollade precis en finsk återförsäljare (jimms.fi), och de har för tillfället närmare ett hundratal 3060 i lager (529-619 euro), plus ett 60-tal 3090. Billigaste 3090 kostar visserligen 2499 euro, men att de finns i lager är ju en klar förbättring!

Kanske det kommer ljus i tunneln, även om det är några månader kvar ännu!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Grabb som säljer 2070 för 4k och 2080 för 6k och 2080 Ti för 9k. Två förstnämda får väl räknas som bra priser
https://www.blocket.se/annons/stockholm/geforce_2080_ti__gefo...

Om vi bortser ifrån att det inte finns några grafikkort att köpa så är ett begagnat 2070 för 4K en ganska dålig affär
Du får ett nytt 3060 för 3990 https://www.webhallen.com/se/product/331121-Zotac-GeForce-RTX...

Då har du även alla fördelar med att köpa nytt som garanti/kvitto.
Även nyare arkitektur med Ampere. Ju längre tiden går desto bättre kommer ett 3060 att stå sig mot ett 2070 i form av bättre optimerade drivrutiner.

Men det var som sagt om alla grafikkort fanns i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hehe, betalade 8500 för mitt EVGA. Känns hårt när man satt där när 3080 kom och tänkte att äh, jag väntar

Hade du beställt TUF non OC så hade du fortfarande väntat också så inget att grotta ned sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Om vi bortser ifrån att det inte finns några grafikkort att köpa så är ett begagnat 2070 för 4K en ganska dålig affär
Du får ett nytt 3060 för 3990 https://www.webhallen.com/se/product/331121-Zotac-GeForce-RTX...

Då har du även alla fördelar med att köpa nytt som garanti/kvitto.
Även nyare arkitektur med Ampere. Ju längre tiden går desto bättre kommer ett 3060 att stå sig mot ett 2070 i form av bättre optimerade drivrutiner.

Men det var som sagt om alla grafikkort fanns i lager...

Ser inte hur det är aktuellt att resonera om hurvida kortet är prisvärt eller inte om marknaden såg helt annorlunda ut än vad den gör idag? För hur det ser ut idag är att om du vill ha ett kort i "mellansegmentet" så får du punga ut 5-6k för ett 3060. Om du nu kan lyckas få tag på ett dvs. Så ser inte hur 4k för ett 3070 med nästan 1,5 års garanti är en dålig deal?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ser inte hur det är aktuellt att resonera om hurvida kortet är prisvärt eller inte om marknaden såg helt annorlunda ut än vad den gör idag? För hur det ser ut idag är att om du vill ha ett kort i "mellansegmentet" så får du punga ut 5-6k för ett 3060. Om du nu kan lyckas få tag på ett dvs. Så ser inte hur 4k för ett 3070 med nästan 1,5 års garanti är en dålig deal?

2070 inte 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

På hemsidan under beställning står kortet nu som bearbetas och leveransdatum ändrat till 2-5 mars för mig.

Proshop skickade mitt 3060 idag (asus dual för 3650)

(Beställd kl 15.21 26 feb)

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3