3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Nu är jag värken en unge eller köpte 3090 bara för att spela Cyberpunk 2077, är 53+ nu, och min största hobby är 3D modellering och animation, men det vet du ju inte före nu. Och ja, även 15-18K är hutlöst mkt. pengar för ett grafik kort. Men tänk hur snabbt utvecklingen har gått, att man som privatperson kan arbeta nästan i real-time med renderat grafik, det var nåt vi bara drömde om då jag var en ung aspirerande animatör kille.

Den gång kostade en Sillicon Graphics Workstation omkring en halv miljon, och det fanns nån av mina lite rikare (och kanske mera framsynade kompisar) som köpte dom datorerna, dom har alla fast stjärn jobb inom TV & Media idag.

En annan orsak kan ju också vara att det inte säljs så många PC'er mera nu när mobilerna och konsolerna har i princip tagit över
för PC'n man hade hemma då det inte fanns några Smartphones som kan göra "allt" vad PCn gjorde den gång.

Så då stiger priset på allt, en topklassad gaming pc anno 2000 kostade kring 20K, idag kan den kosta uppemot 50-80K.
Och att folk kombinerar grafisk arbete med nöje är idag inte längre så onormalt.

samma här! väntar på ett 3090 för 3d oxo! tunga environment scener o allt möjligt. sega ljusbakningar etc etc. hemskt o vänta är det

Permalänk
Inaktiv

Nu kom leveransbekräftelse från NoN. Fick orderbekräftelsen 16.25

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som inte kan släppa denna tråd trots att jag fått min GPU nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som inte kan släppa denna tråd trots att jag fått min GPU nu?

Nej, den är beroendeframkallande. Fick min GPU i december läser ändå här varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som inte kan släppa denna tråd trots att jag fått min GPU nu?

Haha. Nä
Har redan ett RX6800XT men man ändå nyfiken hur det går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som inte kan släppa denna tråd trots att jag fått min GPU nu?

Fick hem och installerade mitt oplanerade 3070 Ventus ikväll, tänkte försöka droppa bevakningstrådarna imorrn men får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick hem och installerade mitt oplanerade 3070 Ventus ikväll, tänkte försöka droppa bevakningstrådarna imorrn men får se hur det går.

Dy lyckades allstå var det från inet vi beställde när der stog att de fanns 5 kvar i lager men sen så stog det att det var leverans den 15 april så vi avbokade direkt 😑

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Nu kom leveransbekräftelse från NoN. Fick orderbekräftelsen 16.25

Grattis, fick orderbekräftelse 16:29 men inget kort tydligen :/

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Dy lyckades allstå var det från inet vi beställde när der stog att de fanns 5 kvar i lager men sen så stog det att det var leverans den 15 april så vi avbokade direkt 😑

Min är inte från Inet utan från Webhallen igår

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Snackade med Inet idag om MSI 3080 ventus OC.

mitt kort som jag beställde den 18/11 - 2020 står jag nu på plats 21 i kö, från den 23/1 -2021 då jag var på plats 26, så går framåt, men väldigt, väldigt sakta.

Japp, jag beställde mitt 25/11 och 28/1 satt jag på köplats 129... nu, nästan en månad senare, är det 126. Fullständigt värdelöst och jag är väldigt besviken över inets brist på kommunikation. Det "lagerdatum" som väntats har nu skjutits upp fem gånger, från 21/12 till vad som nu är 31/05, vilket bestämt låter som en placeholder, och däremellan har man bara fått ett mail väldigt nyligen som ungefär var så vagt som ett mail kan vara.

Permalänk
Skrivet av Miscreant:

Japp, jag beställde mitt 25/11 och 28/1 satt jag på köplats 129... nu, nästan en månad senare, är det 126. Fullständigt värdelöst och jag är väldigt besviken över inets brist på kommunikation. Det "lagerdatum" som väntats har nu skjutits upp fem gånger, från 21/12 till vad som nu är 31/05, vilket bestämt låter som en placeholder, och däremellan har man bara fått ett mail väldigt nyligen som ungefär var så vagt som ett mail kan vara.

Ja 3080 Ventus verkar stå relativt still. Fick sista mailet från Netonnet för snart två månader sedan där de sade att det inget visste angående leveransdatum. Snart gått fem veckor sedan jag mailade kundtjänst för en uppdatering, inget svar än så länge. Skulle inte förvåna mig om de ställer in ordrar på detta kort. Eller så rasslar det till, vem vet? Inte NoN i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som inte kan släppa denna tråd trots att jag fått min GPU nu?

Skrivet av morper:

Nej, den är beroendeframkallande. Fick min GPU i december läser ändå här varje dag

Jag är här fast jag inte ens ska köpa något kort då jag hoppar denna generationen. Finns det hjälp att söka för detta?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag är här fast jag inte ens ska köpa något kort då jag hoppar denna generationen. Finns det hjälp att söka för detta?

Du saknar väl spänningen från Series X tråden?

Fantastisik maskin förövrigt. Men jag vill även ha VR på höga inställningar och Reverb G2. Verkar krävas 3080 eller högre för det. Så fastna man här ändå...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411745/evga-geforce-rtx-3090-24g...

EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA
23999:-

Finns 1st i Sisjön samt en på Sveavägen

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

borta

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Jag ser fortfarande dom?
Endast i butik

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt att betala över 20000 för ett 3090? Eller det handlar mer om att bara få tag på ett kort nu, till vilket pris som helst? Tänkte mest att 3080 är ju ganska nära 3090, den största skillnaden jag kan se är minnet(vilket jag suktar eftersom kör mycket 3d rendering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det verkligen värt att betala över 20000 för ett 3090? Eller det handlar mer om att bara få tag på ett kort nu, till vilket pris som helst? Tänkte mest att 3080 är ju ganska nära 3090, den största skillnaden jag kan se är minnet(vilket jag suktar eftersom kör mycket 3d rendering).

3090 Har kostat runt 20k sen release dock, har man pengarna så är nog inte några tusen extra så jobbigt med tanke på den obefintliga lagerhållningen typ

Permalänk
Medlem

3090 ligger väl på typ 24k nu?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Man kunde boka för 1-2v sen, tror det är fullbokat nu.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

3090 Har kostat runt 20k sen release dock, har man pengarna så är nog inte några tusen extra så jobbigt med tanke på den obefintliga lagerhållningen typ

Nej tror också det, 20k eller 24k det kvittar nog när man ändå är uppe i de summorna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Nej tror också det, 20k eller 24k det kvittar nog när man ändå är uppe i de summorna.

114 Big Macs får man för den nätta ökningen i pris. Det är lite det jag menade på i mina inlägg ovan. Folk har blivit helt fartblinda och Nvidia står och skrattar åt oss och räknar sina pengar som rasslar in på banken.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

114 Big Macs får man för den nätta ökningen i pris. Det är lite det jag menade på i mina inlägg ovan. Folk har blivit helt fartblinda och Nvidia står och skrattar åt oss och räknar sina pengar som rasslar in på banken.

Hälsosammare än att köpa grafikkort istället för att lägga till 114 Big Macs i kroppen.

Men jag håller med, bra att visualisera vad skillnaden i pris faktiskt är. Brukar själv räkna i pizzor.
Sedan gör det fritt fram för Nvidia att höja priserna ännu mer till 4000-serien då folk köper oavsett pris.

Undantaget var 2000-serien som konsumenterna ratade men 3000-serien säljer som glass i solsken, med eller utan knark i botten av struten.

För många av oss är nog inte 24 000kr för ett grafikkort ett bekymmer. Men det känns som denna galenskap kan förstöra datorer som hobby. Den har åter börjat bli dyr och svår, att köpa en dator med ens halvpopulära komponenter idag är inte det lättaste, eller billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jadå. Beställde 17 september kl 16:33. Fick mitt kort kring årsskiftet +1500 kr i form av ett presentkort som kompensation.

Flertalet personer på Sweclockers har fått 3080 TUF från dem. Tyvärr fick vissa sitt kort innan mig trots att de beställde över en månad senare...

Hur tusan lyckades du får 1500 kr i presentkort för att nvidia inte kan leverera. Det är bra gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

114 Big Macs får man för den nätta ökningen i pris. Det är lite det jag menade på i mina inlägg ovan. Folk har blivit helt fartblinda och Nvidia står och skrattar åt oss och räknar sina pengar som rasslar in på banken.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31432-nvidia-presenterar-re...

"Rapporterar en omsättning om 5 miljarder USD för 2020 års avslutande kvartal – en 61-procentig ökning från 2019."

I hate when I'm right!
(Nästan läskigt att det kom en artikel om detta just nu)

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31432-nvidia-presenterar-re...

"Rapporterar en omsättning om 5 miljarder USD för 2020 års avslutande kvartal – en 61-procentig ökning från 2019."

I hate when I'm right!
(Nästan läskigt att det kom en artikel om detta just nu)

Det vore iofs mer intressant att veta vad inköpskostnaden är för ÅF för att förstå var effekterna av prisökningen slår. Om det stora prispåslaget sker hos ÅF så lär ju knappast Nvidia skratta, utan då är det ju ÅF som gör det. Men detta är OT, och kanske bättre hör hemma i en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Det vore iofs mer intressant att veta vad inköpskostnaden är för ÅF för att förstå var effekterna av prisökningen slår. Om det stora prispåslaget sker hos ÅF så lär ju knappast Nvidia skratta, utan då är det ju ÅF som gör det. Men detta är OT, och kanske bättre hör hemma i en annan tråd.

Fraktbolagen tar ut en fin summa.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Nvidia svenska sida påstår fortfarande att
RTX3090 kostar 16800:-
RTX3080 kostar 7825:-
RTX3070 kostar 5675:-
RTX3060Ti kostar 4500:-
Jag undrar om Nvidia tror att korten säljs för de här priserna?

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/

Permalänk
Medlem

Kanske redan har länkats?

Webblager
I lager 2021‑03‑30

https://www.inet.se/produkt/5411846/gigabyte-geforce-rtx-3090...