Permalänk
Inaktiv

låg ping

spelar lite warzone och undrar om det går att få lägre ping genom att uppgradera hårdvara? Iannat fall hur kan man påverka sitt ping?
/p

Permalänk
Medlem

Vad har du för ping nu då?

Permalänk

din "ping" är tiden det tar för datan att transporteras mellan din dator och servern den pratar med.

i 99% av fallen så är tiden det tar för datan fram till din router även med riktiga budgetroutrar och datorer <1ms och majoriteten av totala svarstiden är utanför ditt område att kunna göra några ändringar.

testa att pinga din router och se vad du får för svarstid men mest troligen kommer den svara <1ms iom att den avrundar allt under det till <1ms.

eventuella spel och annat kommer ha samma svarstid innom dina väggar som en simpel ping i cmd

har ingen ip till warzone servers så kan inte testa men testade att köra en tracert till blizzards ena EU server för heroes of the storm och som du ser nedan allt efter raden som heter TP-share (min router)är utom min kontroll och tillhör antingen min isp eller någon annan på vägen till blizzards server så för mig är 23ms av ungefär 24ms total svarstid utanför vad jag kan påverka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon135729:

spelar lite warzone och undrar om det går att få lägre ping genom att uppgradera hårdvara? Iannat fall hur kan man påverka sitt ping?
/p

Nej, inte direkt. Det största du kan göra är att koppla in en sladd om du kör på wifi. Utöver det får du byta internetuppkoppling. Eventuellt om du har riktigt kass ping så kanske din router är trasig, men som nämnt så har du <1 millisekund till routern oavsett hur billig den är så om du har mer än så med sladd så är den trasig och bör bytas ut.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med bara sladd mellan dator och väggen (ingen router). Min ping brukar ligga mellan 40-60 ms,

Permalänk
Avstängd

Du vill ha en router, av säkerhetsskäl. Den är ett första försvar.

Latens beror rätt mycket på var du bor. 40-60ms är förmodligen det du har helt enkelt, och så länge den är stabil (alltså hoppar upp till drygt 100ms) borde det vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon135729:

Jag kör med bara sladd mellan dator och väggen (ingen router). Min ping brukar ligga mellan 40-60 ms,

Av helt andra anledningar än vad denna tråden handlar om bör du införskaffa dig en router (med brandvägg). Just nu har du placerat din dator direkt på Internet, öppen för vem som att mer eller mindre bara kliva rakt in i den.

Hur som haver så som tidigare nämnt kan du inte göra något direkt för att snabba upp din "ping", eftersom det är tiden det tar för din nätverkstrafik att transportera sig över Internet.

Frågan är vad du har för "ping" (svarstid - ping är ett kommando som skickar ICMP-paket). Så länge den inte är onormalt hög är det inte lönt att lägga mer energi på det.

Varför undrar du förresten om du kan göra något åt din svarstid? Upplever du att det laggar i spelet? Det beror i så fall förmodligen på helt andra faktorer. Vad är grundproblemet och orsaken till din fråga?