Småbil värd att köpa? (ny eller beggad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är lilla Picanto? Är det rem-automaten i den?

1.0-DPI bensin 5-vxl. AMT, 67hk tänkte jag på.

Vi behöver verkligen inget märkvärdigt, men ändå något som funkar och inte krånglar.

Personligen är jag tveksam till AMT växellådor, då dom var riktigt dåliga 15år sen, men det kan ju ha ändrats..

Hyundai i10 är ju identisk, i princip. Men de är ju båda små bilar i storleken Aygo, dvs en storlek mindre än allt annat du jämfört med.

Edit: Jag hade kollat på Citroen C3, den ger relativt mycket för pengarna men har ganska speciell design..

Permalänk
Medlem

Toyota inget alternativ?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar vägljud så akta dig för crossover-suvarna. Har hittills inte suttit en sådan modell som inte har väldigt högt vägljud.

Permalänk
Skrivet av daolo:

Toyota inget alternativ?

Jodå. Har funderat på både Yaris och Aygo även om den förstnämnda känns mest aktuell. 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen är jag tveksam till AMT växellådor, då dom var riktigt dåliga 15år sen, men det kan ju ha ändrats..

Hyundai i10 är ju identisk, i princip. Men de är ju båda små bilar i storleken Aygo, dvs en storlek mindre än allt annat du jämfört med.

Edit: Jag hade kollat på Citroen C3, den ger relativt mycket för pengarna men har ganska speciell design..

... Som jag gillat sedan den lanserades. 👍🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Gott att höra att han är nöjd. Men som sagt - ett snäpp upp. Vet du något om deras lådor idag?

Har ingen aning om de bytt men de borde de gjort för dom fick så mycket kritik, då sitter det troligtvis cvt lådor som är bra om toyota gjort dom. letade bil till damen och då blev det en liten toyota iq med cvt låda. liten bil men känns stor och ovanligt lyxig för sin storlek men ingen för familjen direkt.
Där får du nog forska lite, tror yaris som är storleken över har samma 1 liters motor som min lilla. motor som håller bra. dom har en 1.33 liters också som säkert är minst lika bra/hållbar. som sagt är jag osäker på automatlådorna till dessa då jag ofta går på hållbarhet framför bekvämlighet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hittade dock detta och blev plötsligt tveksam:
https://www.vibilagare.se//forum/vi-bilagares-forum/modellspe...

Men ägarna verkar gilla den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vill inte strula till det för mycket men glöm inte bort Mazdan, en tvåa eller trea kanske kan vara något och vill du gå riktigt lågt så finns väl ettan också. Jag hade en Mazda 3 -05:a tidigare som andra bil och den var riktigt trevlig även om den var lite skramlig som alla mindre och äldre bilar är. Nu har de säkerligen blivit mer ombonade. Det enda jag gjorde med den var att tanka och köra plus att vi bytte bromsar men det räknas som slitdelar.

En Kia eller Honda skulle jag också kunna tänka mig och mycket hellre dessa än VW golf. Har själv kört Passat i tre år och nu en Tiguan i drygt ett år och det är ok bilar men inte mycket mer. Har varit årsmodell -16 och -18. Dessa bilar passar inte mig och en del småfel på både elektronik och motor.

Vad det kostar att ha bil kan man aldrig säga men de kostnader du snabbt kan kolla upp är Skatt och försäkring. Service går också att kolla upp med ett samtal till bilverkstan. De har listor på standardservice.
Sen tillkommer alla andra kostnader som bränsle, däck och reservdelar som kan vara hur mycket som helst om man har otur.

Du kan alltid kolla upp bilen på car.info och få en hel del matnyttig information då det även står om bilen gått igenom besiktningar och även priser den sålts för tidigare. Jag letade för ett tag sen efter en bil åt svägerskan och hittat en bra bil som såg bra ut och med låga mil till rätt pris. Efter en koll på car.info så hade den sålts för halva priset på blocket några månader tidigare och var då antingen motorrasad eller krockad vid det tillfället och nu lagad för försäljning. Jag drar åt mig öronen på den typen av bilar.

Lycka till med bilköpet men ett par tankar innan, MÅSTE du inte ha bil så köp ingen bil och lägg inte mer än du har råd att betala ur fickan.

Håller helt med här också, bytte från 3-serie BMW till Mazda 3 och jag var helt förbluffad över utrustningsnivån för prisbilden. Priset för automat med backkamera, BOSE ljudsystem som låter motsvarande som HK ljudet i BMW, radarfarthållare och p-sensor fram och back blev runt 240.000:-, och då finns det ingen bil i den prisklassen som är så snyggt designad som Mazda 3 i mitt tycke. Jag kikade på begagnade VW Golf och då GTE modellerna och hittade 2 år gamla bilar som kostade 350.000 och uppåt, de bilarna hade inte ens backsensorer fram eller bak, störtlöjligt..

Man kan dessutom lägga till så att man får 10 års garanti på bilarna. Lustiga är också att Mazda 3:an kostar en tredjedel av vad min BMW gjorde och är trots allt tystare att köra i motorvägsfart, för BMW envisas med sina Run-Flat-Däck.. Provkör eller kika på en Mazda, helt klart! Zooom zoom!

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Håller helt med här också, bytte från 3-serie BMW till Mazda 3 och jag var helt förbluffad över utrustningsnivån för prisbilden. Priset för automat med backkamera, BOSE ljudsystem som låter motsvarande som HK ljudet i BMW, radarfarthållare och p-sensor fram och back blev runt 240.000:-, och då finns det ingen bil i den prisklassen som är så snyggt designad som Mazda 3 i mitt tycke. Jag kikade på begagnade VW Golf och då GTE modellerna och hittade 2 år gamla bilar som kostade 350.000 och uppåt, de bilarna hade inte ens backsensorer fram eller bak, störtlöjligt..

Man kan dessutom lägga till så att man får 10 års garanti på bilarna. Lustiga är också att Mazda 3:an kostar en tredjedel av vad min BMW gjorde och är trots allt tystare att köra i motorvägsfart, för BMW envisas med sina Run-Flat-Däck.. Provkör eller kika på en Mazda, helt klart! Zooom zoom!

Nu menar jag inte att säga emot dig överlag, men är det inte lite fel att jämföra en Mazda 3 mot just Golf GTE? Det är ju en laddhybrid, vilket definitivt ökar kostnaderna. Plus GTE har väl mer hästar osv. Försvarar inte minskade utrustningen, men det finns ju andra aspekter som ökar priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är lilla Picanto? Är det rem-automaten i den?

1.0-DPI bensin 5-vxl. AMT, 67hk tänkte jag på.

Vi behöver verkligen inget märkvärdigt, men ändå något som funkar och inte krånglar.

SÅ KÖP EN YARIS DÅ...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hittade dock detta och blev plötsligt tveksam:
https://www.vibilagare.se//forum/vi-bilagares-forum/modellspe...

Men ägarna verkar gilla den.

Citroën har väl alltid haft sin fanbase så det behöver inte säga så mycket. Dock måste jag säga att recensionen säkert också var lite färgad åt andra hållet av skribenten, lätt hitta saker vara kritisk mot en bil man redan har dömt ut i förväg. Dessutom en hyrbil, hyrbilar får stå ut med rätt mycket så de är aldrig särskilt bra recensionsexemplar.

Själv inget fan av cittra eller franska bilar generellt, kan dock tycka att inlägget du länkade till var överdrivet orättvist. När jag jobbade på verkstad hade vi ett par st C3-ägare som kunder. De var alla rätt nöjda och det var sällan några problem. Förutom ren service kan jag bara minnas byte av fjädrar och kärvande bromsok, saker som kan hända på precis vilken bil som helst.

Baksidan av att köpa äldre lågmilare, bilar som står still långa perioder och bara används sporadiskt eller säsongsvis. Kärvande bromsok kommer som ett brev på posten med sådana, särskilt om inte bromsvätskebyten görs lite oftare än vad som normalt behövs. Kamremmar som slits av för att de varit för statiska och "torkat in" i ett visst läge. En lågmilare behöver nödvändigtvis inte vara i bättre skick än en högmilare som skötts korrekt. Därför alltid bra att lusläsa servicehistorik och även kolla upp var bilen varit servad. Stor varningsflagg på vissa verkstäder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte budgeten men Yaris GR har jag kört ett par gånger och kan rekommendera starkt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

... Som jag gillat sedan den lanserades. 👍🙂

Skrivet av spacedebree:

Hittade dock detta och blev plötsligt tveksam:
https://www.vibilagare.se//forum/vi-bilagares-forum/modellspe...

Men ägarna verkar gilla den.

Provkör!

Tyckte länken tog upp det man kunde vänta sig. Ingen drivlina med 82hk är "bra" på 1ton bil. Finns en på 110hk/dubbla vrid som är antagligen piggare. Kvalitetsgrejerna är svårare men är väl vad man kan vänta sig för en bil i lägre prisklassen (betydligt billigare än VW och tex Yaris). Sen så verkar den uppfylla saker som jag gillar: Bra stol, låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Lista vilka egenskaper du tycker är viktiga och välj ut typ fem olika bilmodeller, Kolla med ditt försäkringsbolag vad du kommer få betala per år. Kolla gärna med flera försäkringbolag då det kan skilja mycket. Det borde eliminera Mercedes, BMW, AUDI och Alfa Romeo från din lista. Läs på om modellerna som är kvar och provkör minst tre olika. Försök ta bilar från olika kulturer. Kanske du gillar svenskt, tyskt, franskt, koreanskt japanskt eller amerikanskt? Prova! Bilekonomi, kolla kostnad för standard service, kolla pris på typiska slitdelar som bromsbelägg, bromsskivor, luftfilter samt avgassystem. Spara inte på bromsar och däck. Kom ihåg att du köper cirka två däck per år så kostnaden är inte försummbar, Köp en bil du tycker om för ni kommer uppleva mycket tillsammans och det vill man göra med någon man tycker om. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Nu menar jag inte att säga emot dig överlag, men är det inte lite fel att jämföra en Mazda 3 mot just Golf GTE? Det är ju en laddhybrid, vilket definitivt ökar kostnaderna. Plus GTE har väl mer hästar osv. Försvarar inte minskade utrustningen, men det finns ju andra aspekter som ökar priset..

Naturligtvis går det inte att jämföra exakt då Mazda inte ens har laddhybrider, men nu är ändå en Mazda 3 och en Golf en perfekt jämförelse. Absolut ökar det kostnaderna, jag kollade just på GTE då jag ville ha ett lågt förmånsvärde. Men som jag skrev tycker jag det är smått löjligt att man inte har ens parkeringssensorer som standard utrustning på en GTE modell (VW är dessutom det största bilmärket i världen väl med 7-8 dotterbolag inom branschen också), om den kostar begagnad 350.000:- med 2 år på nacken och allt ifrån 4-10.000 mil, då tyckte jag valet var självklart att spara de 110.000 och få något splitternytt med nybilsgaranti och som dessutom går att förlänga som jag skrev. Skillnaden i förmånsvärde blev cirka 1000kr dyrare med Mazdan.

Motorn tror jag ligger på 118hk hästar, vilket inte är något fartunder, men samtidigt leasar polaren en VW T-cross på 85 hästar (utan backsensorer fram & bak också kom jag på, lol).

Permalänk
Medlem

För mig vart det en 2020 års Peugeot 2008 GT med en massa lulllull efter att ha testat en himla massa bilar. Jag är riktigt nöjd än så länge faktiskt, 208 från samma år är likvärdig. Instegsmodellerna av 208/2008 är dessutom väldigt billiga att leasa om det nu är av intresse.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

Tråkmåns ...

Hej!

Jag köpte en "Småbil" för ett tag sen - nu har jag blivit av med körkortet pga.3 stroke.
Den senaste var rätt skrämmande, var rätt nära döden. Nu är jag nästan OK, lite balansproblem bara.

Fått lite distans till mitt bilintresse,svårt att sälja en bil som man VET kommer att tas livet av köparen...

Som orörd kunde man komma upp i 150 km/tim om man "plågade" den lite ... nu är man ju inte smartare
än att man programmerade om 'hjärnan' lite så den gör nu mätaren ut (ca 170 Km/tim) på 4-ans vxl ... Den är 5-vxlad ....

Har inte velat testa mera. Hast.mätaren går bara till 170 ....
Nåväl, det om bilen.

Om jag vet hur dödlig den är? Jo, efter lite forskning så vet jag vad som händer om an stannar TVÄRT i 90
- alla organ fortsätter när man stannat. -döden är garanterad, ALLA krocktester görs i mycket lägre hast.

Nu har bilen en "krockbur" som enligt en ett 'idiotprov' jag sett är så pass bra att dörrarna går öppna/stänga efteråt.
Men, som dom sa: "Vad spelar det för roll, föraren dog redan vid 80. "

Nu är man ju lite svettig, Vad spelar det för roll om bilen har fem * i ett EuroNACP test?
.
Hur som helst, hur ska jag kunna sälja den till en kille i 20-års åldern (som är en som är trolig köpare) som troligen har en söt flickvän?

Svårt ...

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Hej!

Jag köpte en "Småbil" för ett tag sen - nu har jag blivit av med körkortet pga.3 stroke.
Den senaste var rätt skrämmande, var rätt nära döden. Nu är jag nästan OK, lite balansproblem bara.

Fått lite distans till mitt bilintresse,svårt att sälja en bil som man VET kommer att tas livet av köparen...

Som orörd kunde man komma upp i 150 km/tim om man "plågade" den lite ... nu är man ju inte smartare
än att man programmerade om 'hjärnan' lite så den gör nu mätaren ut (ca 170 Km/tim) på 4-ans vxl ... Den är 5-vxlad ....

Har inte velat testa mera. Hast.mätaren går bara till 170 ....
Nåväl, det om bilen.

Om jag vet hur dödlig den är? Jo, efter lite forskning så vet jag vad som händer om an stannar TVÄRT i 90
- alla organ fortsätter när man stannat. -döden är garanterad, ALLA krocktester görs i mycket lägre hast.

Nu har bilen en "krockbur" som enligt en ett 'idiotprov' jag sett är så pass bra att dörrarna går öppna/stänga efteråt.
Men, som dom sa: "Vad spelar det för roll, föraren dog redan vid 80. "

Nu är man ju lite svettig, Vad spelar det för roll om bilen har fem * i ett EuroNACP test?
.
Hur som helst, hur ska jag kunna sälja den till en kille i 20-års åldern (som är en som är trolig köpare) som troligen har en söt flickvän?

Svårt ...

//Leffe

Rätt många bilar som inte lämpar sig åt fartdårar, och inte alla 20-åringar som är fartdårar. Köper han inte din turbosläde så köper han någon annans.

Ont: Yaris är ju en rätt pålitlig liten maskin, dock så saknar den ju en del körglädje. GR Yaris ska ju vara lite roligare isåfall, dock så kostar den ju därefter

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Yaris med hybrid borde du testa. Kör själv auris 2015 hybrid (lite större typ som en golf) är nöjd. Då slipper man manuell växellåda och har inga dyra service tillfällen av lådan vad jag vet som vissa andra automater. Toyota ger 10år/20000 mil tror jag på hybriderna mot att den servas av dom så de lär hålla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Jodå. Har funderat på både Yaris och Aygo även om den förstnämnda känns mest aktuell. 👍

Yaris är bra och hållbar bil, välanvänt utrymme i. Aygo är mer en plåtlåda

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit ute efter en småbil idag hade jag nog köpt en lätt begagnad Renault Clio av senaste modellen. De har gjort ett väldigt bra jobb med den och den har fått fina ord i pressen. Otrolig utveckling från förra modellen. Modern och trevlig interiör, sägs även ha fina köregenskaper, och den borde vara tillräckligt pigg med 100-hästarsmotorn. Välutrustade Intens-modellen med under 500 mil på mätaren finns för ca 150k på blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_clio_v_tce_10...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/renault_clio_tce_100_i...
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/renault_clio_tce_100_...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en driftsäker bil så kan Subaru vara ett bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Yaris med hybrid borde du testa. Kör själv auris 2015 hybrid (lite större typ som en golf) är nöjd. Då slipper man manuell växellåda och har inga dyra service tillfällen av lådan vad jag vet som vissa andra automater. Toyota ger 10år/20000 mil tror jag på hybriderna mot att den servas av dom så de lär hålla.

Oj, det var bra! Ska fördjupa mig mer i dessa. Var som sagt på gång att köpa en i höstas, men fick kalla fötter (av ren okunnighet). Förstår nu att priset de såldes för var redigt bra. Men lätt beggad borde gå att få tag på med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Om jag hade varit ute efter en småbil idag hade jag nog köpt en lätt begagnad Renault Clio av senaste modellen. De har gjort ett väldigt bra jobb med den och den har fått fina ord i pressen. Otrolig utveckling från förra modellen. Modern och trevlig interiör, sägs även ha fina köregenskaper, och den borde vara tillräckligt pigg med 100-hästarsmotorn. Välutrustade Intens-modellen med under 500 mil på mätaren finns för ca 150k på blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_clio_v_tce_10...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/renault_clio_tce_100_i...
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/renault_clio_tce_100_...

Ärligt talat så slutade jag kolla Clio (iofs förra årsmodellen) då en vän leasade en sådan, och hade bara problem + att hon blev väldigt missnöjd med kvalitetskänsla osv. Å andra sidan var hon less på allt hon körde, så... Men hade förra modellen mkt problem?

Sen är det automat jag eftersöker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Haft en del Kior. Två Kia Picanto, en Kia Ceed och två Kia Optima. De har alla fungerat fint och inget direkt strul. Har det varit något litet så har de löst det på garantin.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Berättade för säljaren att jag ville ha en sprillans ny bil som inte kostar en förmögenhet, har billiga reservdelar, all vardagslyx som större bilar har, och som är helt och hållet driftssäker och billig att servicera.

Ja du - bättre snålisbil får du inte - Suzuki Ignis all the way.

Har:
- 90 HK på bara 855 KG vikt.
- Servo
- ABS
- Back Kamera med dator indikation.
- Däcktrycks koll med PSI (digitalt) dator med ekonomi mätare (separat skärm).
- GPS och 4 Högtalares DAB radio + Apple Airplay, Android Auto + Mediaspelare + Talsyntes.
- Multimedia ratt, och Handsfree.
- Aircondition (riktig kallt om sommarn)
- 6 styck krock kuddar.
- Elektriska vinklade spegel + uppvärmning
- Värma säter
- Säten är justerbara även i höjden
- Även säten bak kan justeras fram och tillbaka, sitter som en limo i den.
- Elektriska fönster
- Elektrisk justerbar höjd på front ljus. (10 stegs).
- Elektrisk pump till däcken.

Jag köpte min sprillans ny i 2018, har gått som en klocka sen dess. Finns inte spor av att den har varit använd sen dess, håller verkligen måttet i förhållande till priset på 145,000 SEK

Då fick jag även bra dubbdäck med på köpet MED alu fäljar o TPMS sensorer i alla 8 däck (sommar / vinter).
Fick även drag krok med på köpet. (Prutade, det är värd att pruta!)

Det är ju en liten bebis SUV, men det är så högt till taket, och du sitter så högt i sätet att du ser allt. Mycket utrymme.
Och du kan svänga mitt i en liten gata utan att behöva backa, och den är så liten fysisk att du kan Luk parkera med back kamera som en proffs på sekunder, kommer in överallt.

Och den ultimata snåljåpar bil, betalar under 2000,- Delkasko + försäkring per år, och 360 SEK i skatt.
Drar väldig lite bensin, så jag knappt kommer ihåg när jag körde till tankstationen senast.

Har haft många bilar före detta, och bestämde mig för en liten bil - och har absolut inte ångrat en dag.
Suzuki Ignis FTW!

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Yaris hybrid, har haft en 2013 års modell ett par år nu och haft 0 problem. Använder den dock nästan bara för kortare resor i stadstrafik. Skulle aldrig få för mig att köra några längre sträckor i 110+ då den verkligen inte är byggd för det, men det gäller nog alla bilar i klassen.

Permalänk
Medlem

Ser att diskussionen återigen vänt mot småbil i ordets rätta bemärkelse. Vill bara återupprepa mitt råd från första sidan - det räcker att gå upp bara en storleksklass för att få otroligt mycket bättre säkerhet och komfort. Detta gäller oavsett bilmärke. Att rekommendera halvräserbilar som Yaris GR till någon som bara vill ha en praktisk bil som funkar och är billig i drift är ju snudd på tjänstefel.

Gällande kostnader så lurar man sig själv ofta ifall du bara tittar på inköpspriset. En rimlig kalkyl över tre-fem år visar oftast på att en bil med något högre inköpspris är ett bättre köp. Billiga småbilar har ett väldigt dåligt andrahandsvärde dessutom.

Återigen - skall du ha en billig bil med hygglig säkerhet, komfort, enkelt service och och en uppsjö va reservdelar så kika på en golf eller liknande

Permalänk
Medlem

Har kört Kia Ceed GT-line och Sportage GT-line i tjänsten och båda bilarna är högljudda från både motor (diesel), vägljud, plastvibrationer vid hög musik. Upplevde dessa som på gränsen till budgetbilar. I övrigt fungera dem bra. Sportagen drog strax under litern milen trots diesel trots landsvägkörning. Statskörning ska vi ens inte diskutera. Lite off-topic då de inte är en liten bil men jag lyfter det ändå.

Jag skulle personligen aldrig köpa en fransk bil, av erfarenhet av vänner och bekanta är det mer problem än nöje, ny som gammal.
Min sambo är också inne på att köpa en mindre bil och vi kikar just nu på Skoda Fabia och VW Polo/Golf.

Kör själv Skoda Superb och är supernöjd, Skoda har verkligen lyft i kvalité och vi har många felfria Skoda i familjen. Oktavian som sambos farsa använder till skogen har 33k mil på nacken och still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ser att diskussionen återigen vänt mot småbil i ordets rätta bemärkelse. Vill bara återupprepa mitt råd från första sidan - det räcker att gå upp bara en storleksklass för att få otroligt mycket bättre säkerhet och komfort. Detta gäller oavsett bilmärke. Att rekommendera halvräserbilar som Yaris GR till någon som bara vill ha en praktisk bil som funkar och är billig i drift är ju snudd på tjänstefel.

Gällande kostnader så lurar man sig själv ofta ifall du bara tittar på inköpspriset. En rimlig kalkyl över tre-fem år visar oftast på att en bil med något högre inköpspris är ett bättre köp. Billiga småbilar har ett väldigt dåligt andrahandsvärde dessutom.

Återigen - skall du ha en billig bil med hygglig säkerhet, komfort, enkelt service och och en uppsjö va reservdelar så kika på en golf eller liknande

En golf för 100-150 ger ju dock en bil utan garanti, vilket kan vara en nackdel.

Att småbilar skulle ha dåligt andrahandsvärde är väl diskutabelt, det stämmer möjligtvis om man kollar i procent värdeminskning. I faktiska kronor så är det relativt jämnt mellan småbilar upp till golfklassen (med undantag). Vibilägare har fina listor men jag hittar bara teknikens värld
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/vardeminskningen-...