Gaming laptop till unga killar? Mamma behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Gaming laptop till unga killar? Mamma behöver hjälp

Hej
Vi har ett ps4 (låter mer som ett flygplan).
Mina 2 söner delar (bråkas) konsolen. Nu ska jag fixa så de kan spela på varsin.
Har funderat om vi ska köpa ett extra ps4, eller invänta ett ps5, eller en stationär gaming dator eller en gaming laptop.

Vad tycker ni?
Är det dock normalt att spela på en laptop??

Här körs nu mest fortnite o rocket league o ibland fifa.

Ena sonen är 10 och andra 7, så de kommer ju växa snabbt och bättre köpa rätt från början.
Kanske tyngre spel än fortnite behövs klaras av snart.

Elgiganten har gaming erbjudanden nu, är de ändå för dyra?

Tar gärna emot råd, hjälp o exempel på produkt.
Jag är usel på sådant här.

Förstår att det kostar men som ensam mamma så får det inte stucka iväg i pris

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inaxmi:

Hej
Vi har ett ps4 (låter mer som ett flygplan).
Mina 2 söner delar (bråkas) konsolen. Nu ska jag fixa så de kan spela på varsin.
Har funderat om vi ska köpa ett extra ps4, eller invänta ett ps5, eller en stationär gaming dator eller en gaming laptop.

Vad tycker ni?
Är det dock normalt att spela på en laptop??

Här körs nu mest fortnite o rocket league o ibland fifa.

Ena sonen är 10 och andra 7, så de kommer ju växa snabbt och bättre köpa rätt från början.
Kanske tyngre spel än fortnite behövs klaras av snart.

Elgiganten har gaming erbjudanden nu, är de ändå för dyra?

Tar gärna emot råd, hjälp o exempel på produkt.
Jag är usel på sådant här.

Förstår att det kostar men som ensam mamma så får det inte stucka iväg i pris

Tack på förhand

En laptop är alltid ett dåligt köp med tanke på pris/prestanda .
Samt att dom i stort sett aldrig kan uppgraderas.
Mitt råd är att köpa en begagnad dator för det är inte garanterat att personen i fråga kommer att fastna för PC gaming och då är det meningslöst med en ny dator.

Visst är ps5 en trevlig maskin men kan hända man måste använda en dator mer pga skolan och då blir en ps5 ganska menlös som bara kan spela spel.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inaxmi:

Hej
Vi har ett ps4 (låter mer som ett flygplan).
Mina 2 söner delar (bråkas) konsolen. Nu ska jag fixa så de kan spela på varsin.
Har funderat om vi ska köpa ett extra ps4, eller invänta ett ps5, eller en stationär gaming dator eller en gaming laptop.

Vad tycker ni?
Är det dock normalt att spela på en laptop??

Här körs nu mest fortnite o rocket league o ibland fifa.

Ena sonen är 10 och andra 7, så de kommer ju växa snabbt och bättre köpa rätt från början.
Kanske tyngre spel än fortnite behövs klaras av snart.

Elgiganten har gaming erbjudanden nu, är de ändå för dyra?

Tar gärna emot råd, hjälp o exempel på produkt.
Jag är usel på sådant här.

Förstår att det kostar men som ensam mamma så får det inte stucka iväg i pris

Tack på förhand

Hej,

Jag tror det är bra om du specificeras mer exakt vilken budget det handlar om. Blir svårt att ge några förslag utan en fast budget

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Spel-laptop är endast vettigt om du verkligen har behov av att kunna spela "on the go", och om du även funderar på ett till playstation så tror jag inte det behövs. En grov gissning är att du får två stationära datorer till samma pris som en laptop med samma prestanda, även inräknat enklare skärmar. Ytterligare en fördel med en stationär är att den går att uppgradera, och det är dessutom lättare att hitta begagnade delar.
Ett till PS4 är den absolut billigaste lösningen, två PS5 troligtvis näst billigast, åtminstone om man tittar på nytt, men de kommer inte finnas i lager på flera månader.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inaxmi:

Vi har ett ps4 (låter mer som ett flygplan).

Tips är att blåsa ut det med luft på burk, ett igendammat PS4 är inte roligt att ha inomhus just pga ljudnivån och för livslängden på komponenterna.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilrengoring/luxo...

Instruktion:
https://www.youtube.com/watch?v=NsMEt16NGoA

Skrivet av Inaxmi:

Mina 2 söner delar (bråkas) konsolen. Nu ska jag fixa så de kan spela på varsin.
Har funderat om vi ska köpa ett extra ps4, eller invänta ett ps5, eller en stationär gaming dator eller en gaming laptop.

Är tanken att dom ska kunna spela samma spel samtidigt och tillsammans med/mot varandra, eller bara spela samtidigt men egna spel?

Skrivet av Inaxmi:

Är det dock normalt att spela på en laptop??

Det är inte helt onormalt, beroende på vad det är för spel man fokuserar sig på, men som tidigare nämnts är det sällan/aldrig direkt ekonomiskt att göra så, framför allt inte om man ser till framtida kostnader för att uppgradera.
Förstår att det kostar men som ensam mamma så får det inte stucka iväg i pris

Skrivet av Inaxmi:

Tack på förhand

Fördel med att köpa nya saker, garantin. Nackdel är att priset kan vara uppemot 100% av vad nästintill begagnad dito kostar.
Men ska man köpa begagnat stöter man dock på problemet att man bör kunna kontrollera att allt fungerar som det ska, annars kanske man köper grisen i säcken :-/

Ur det perspektivet kan spelkonsoler vara lättare att köpa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt två PS5, slippa bråk vem som ska sitta med gamla konsolen. Förmodligen även billigaste lösningen för en laptop som går att spela på är inte billigt generellt sätt Negativa med PS5 är ju väntetiden just nu då de är väntetid på dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

På frågan om budget så iaf under 10000.

På frågan om de vill spela samtidigt är svaret ja.
Har förstått att deras konton och sparade framsteg och inköp kommer finnas kvar.
De spel vi har på skiva kommer kunna köras på den nya ps4 eller ps5.
Men går vi på stationär game dator så står vi väl helt utan spel? Blir deras framgångar o inköp i fortnite o rocketleaugue upp i rök

Permalänk
Medlem

Mitt råd till dig för att så enkelt som möjligt lösa ert problem: Köp ett begagnat PS4 (kräver såklart en till TV om det inte redan finns).

Det är inte rätt tid att köpa ett PS5 just nu, galet lång väntan eller överpris från de säljare som satt i system att finkamma marknaden för att tjäna pengar.

Samma sak med speldatorer då det är brist på nya grafikkort på grund av att folk använder grafikkorten för att generera Bitcoin och tjäna pengar. Grafikkortsmarknaden är så skev just nu, folk vill ha nypris för sina fyra år gamla grafikkort.

Så köp ett Playstation 4 från blocket eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag instämmer med @PointMan, om de ska ha varsin maskin så låter det som att en begagnad PS4 är lämpligast. Känns det otryggt så går det väl säkert att köpa en nya PS4 för 3-4000kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, en PS4 (ny eller begagnad beroende på budget) låter som det bästa alternativet. PC-spelande har en tendens att bli dyrt då komponenter ofta behöver uppgraderas för att klara de senaste spelen.

Vad gäller oljud från den nuvarande PS4an så kan man försiktigt försöka blåsa rent fläktarna från damm. Hade liknande problem med min PS3a, efter rengöring så lät den fortfarande som ett flygplan. Ställde den då på två klossar så att den kom upp från hyllan ett par centimeter, därefter har den varit tyst.

Permalänk
Medlem

En PS4 kostar 1000-2000kr begagnad. Känns som en billig och rätt bra lösning för 1-2 år framåt iaf.

Du skriver att du vill köpa rätt från början, men det är svårt läge för det nu, så begagnad PS4 är en hyfsad tillfällig lösning.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver ska du nog sikta på en till PS4. Billigast, enklast, och som du skriver, de behåller sina framsteg, samt så är de redan införstådda i hur det fungerar.

Det här med datorspelande istället för konsol är enligt mig mer givande, men detta intresse är det bättre att de själva utvecklar. Då behöver du inte ens sätta dig in i vad det handlar om! Ifall detta intresse kommer, skulle jag tro att det är i åldern kring 15 år+, så det är en tid tills dess.

Dessutom kan du nog dra nytta av detta intresse när det infinner sig (datorer är dyra. Hushållssysslor måste utföras. Du kan lista ut resten ).

Permalänk
Medlem

Kör en till PS4 så har de en likadan var

PS5 samt PC kan de lika gärna få vänta på ett par år till tycker jag

Permalänk
Medlem

Om du söker gaminglaptop så bör denna funka ganska bra https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/188389...

Jag har svårt att se att den inte är tillräcklig för ett barn under 14 år.

(Om nu budgeten var 10k per enhet)

Permalänk
Medlem

Som de flesta verkar rekommendera - köp en extra PS4:a och eventuell en uppsättning nya spel så att de matchar och de kan spela samma spel samtidigt. Jag skulle nog säga att en PS5a blir aktuellt först när de är lite äldre och har ett gäng kompisar som också har en PS5a och att de då ska spela online med varandra. Men som läget är nu så finns det inga PS5or att få tag på och det är nog ganska tveksamt 'om det finns mer än en handfull unga människor som har en egen PS5a att spela online med i hela Sverige'

Jag köpte en begagnad PS4 till en av kidsen i slutet av förra året via Tradera.
Mitt tips är att söka på Tradera bland säljare som har "sålt flera hundra saker på plattformen" och har 5.0 i betyg. T ex den här killen (och nej, det är inte jag och jag har ingen aning om vem det är!) - Juppos

Och här har han en annons om en PS4a. Bara lägga ett maxbud och hoppas på det bästa

Lycka till i sökandet.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jobbigt att köpa PS4 om polarna i klassen fått en PS5, eller om nåt PS5, exclusive blir poppis.

Mycket tycker jag hänger på vad 10-åringens kompiskrets kör.

Permalänk
Medlem

Laptop är inte ett dåligt val, visst kan man få lite mer prestanda på en stationär, men priset drar lätt i väg när man ska ha skärm , tangentbord osv till. Lägg till att det också är dålig tillgänglighet för stationära datorer just nu.

Många här på sweclockers väljer nog en stationär över laptop, men användarna här är mycket mer kräsna än vad barn brukar vara, låg upplösning, inställningar och uppdateringsfrekvens är "ospelbart" - trots att det går utmärkt att spela och ha kul.