Permalänk
Medlem

Hjälp med speldator

Ok så jag är väldigt bortkommen när det gäller datorer och ska köpa min första stationära gaming dator. Jag har ingen aning om vad jag ska välja.
Jag ska mest spela world of warcraft och overwatch. Vill helst stanna under 20.000 kr men vill ha ganska mycket minne (wow uppdaterigar är en pain in my ass) och att den är snabb, vill inte ha lagg under raid.
Ska man köpa märke eller bygga själv? Är komplett datorer bra?

Snälla hjälp!

Jag är dessutom helt dum i huvudet med dator språk, så dumma ner det så mycket det bara går.

Permalänk

Jag är ingen expert på datorbyggeri så jag kommer inte föreslå något specifikt, men jag tror det skulle hjälpa om du var mer tydlig. En ganska billig dator klarar av att köra WoW & Overwatch, men du kan lätt komma upp i högre priser om du vill ha en ännu bättre upplevelse.

T.ex. spelar skärmen hyfsat stor roll. Där kan du antingen köpa en hyfsad skärm för 1-2k som kör i 60-75 Hz, eller så köper du en med 144+Hz, då kostar det mer.
Ju bättre eller större skärm, desto bättre behöver GPU:n vara för att driva det du vill få ut. Så börja med att bestämma dig för vad du vill? Vill du spela spelen i 1080p i 75FPS, ja då kommer du undan med en rätt billig dator (~10k?). Vill du spela dem i högre upplösning med 144 FPS eller mer? Då blir det lite dyrare.
Så bestäm dig antingen för vad du vill få ut av datorn och se vad det kostar, eller så säger du "Jag vill ha en maxad dator för exakt 20k" så kan någon säkert slänga ihop en fin som klarar spelen och mer därtill.

Med "minne" tror jag du menar lagring. Du vill ha utrymme på hårddisken med andra ord. Hur många GB behöver du för att bekvämt uppdatera och spela WoW? En 250GB SSD?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umi:

Ok så jag är väldigt bortkommen när det gäller datorer och ska köpa min första stationära gaming dator. Jag har ingen aning om vad jag ska välja.
Jag ska mest spela world of warcraft och overwatch. Vill helst stanna under 20.000 kr men vill ha ganska mycket minne (wow uppdaterigar är en pain in my ass) och att den är snabb, vill inte ha lagg under raid.
Ska man köpa märke eller bygga själv? Är komplett datorer bra?

Snälla hjälp!

Jag är dessutom helt dum i huvudet med dator språk, så dumma ner det så mycket det bara går.

Jag tror du kan vara intresserad av en dator som liknar den här:
Acer Nitro 10400F & 1660S för c.a 10.000:-
Den här bör kunna driva en monitor i 1080p 144Hz i WoW & Overwatch, som du kan köpa till för 2-3k:-.

Vill du ha något kraftfullare så är kanske den här mer intressant:
HP Omen 3700X & 5700XT för 14k:-
Den här bör räcka för att spela i 1440p, men kanske inte i 144FPS.

eller om du vill slå på stora trumman och ha ett av dem senaste grafikkorten:
Acer Predator 10400F & 3070 för 16k:-
Här kan man börja testa 4K upplösning (/2160p) men det blir svårt att klämma in en sådan skärm under 20k totalt.

SweClockers vinterdator hos komplett är också bra, men tyvärr har dem nog inte grafikkort i lager att sätta in i den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.