Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Man kanske ska köpa en 5800x så länge, som faktiskt finns? Så får man väl sälja den sen. Men man kommer väl inte få något för den?

Köp den, det är en bra processor. Du betalar en tusenlapp mer än du borde men om du hellre vill ha en CPU nu så tar du den, kan du vänta månad eller månader skaffa 5600 eller 5900 eller vänta på vad Intel att bjuda för i mars, men den lär ju också bli försenad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Köp den, det är en bra processor. Du betalar en tusenlapp mer än du borde men om du hellre vill ha en CPU nu så tar du den, kan du vänta månad eller månader skaffa 5600 eller 5900 eller vänta på vad Intel att bjuda för i mars, men den lär ju också bli försenad.

Du menar han sparar 1000sek.
Beror på vad hen ska använda det till, alla behöver inte en 5900x.

Permalänk
Medlem

Hade ju hellre tagit en 5950 om den fanns. Men nu har jag redan väntat över 2 månader på en 5900.
Har en dator som står och väntar. Alla delar är insatta men väntar bara på CPU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Verkar sjukt... Väntat två månader idag på en 5900.
Dustin säger 8/2 nu. Men gissar att det flyttas fram igen. :/

Har du mailat Dustin och frågat?
Jag har beställt både GPU och CPU där men får inga notiser av dem gällande leveranstid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Fått nada :/

Säkerligen omöjligt.. Men! Kan man se vilken plats i kön man har? Beställde en 5600x från er, givetvis ska jag vänta då jag vet hur allt ligger till borta hos AMD.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Webhallen

Fick precis bekräftat ett gäng 5600X, ska täcka alla liggande orders. Kommer skeppas till oss senast början på nästa vecka. Satt ett förväntat datum på ca 18e februari.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått en 5900X som beställt från NoN efter nyår? Sett att en del fått som beställde i mellandagarna så jag blev lite hyped och slog till men det verkar ha tagit lite stopp.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Fick precis bekräftat ett gäng 5600X, ska täcka alla liggande orders. Kommer skeppas till oss senast början på nästa vecka. Satt ett förväntat datum på ca 18e februari.

/Patrik

Fasiken vad gött! Skicka mig den bästa platina 5600x exemplaret ni får in

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Är det någon som fått en 5900X som beställt från NoN efter nyår? Sett att en del fått som beställde i mellandagarna så jag blev lite hyped och slog till men det verkar ha tagit lite stopp.

ja jag undrar hur länge den fått vänta som väntat längst...
Jag är på 2 månader +1v ungefär.

Permalänk

@webhallen Hur ser det ut för oss med 5950x beställningar? Kommer ena så kommer de andra eller?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Swetech85:

@webhallen Hur ser det ut för oss med 5950x beställningar? Kommer ena så kommer de andra eller?

Snustorrt på 5900X/5950X just nu

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ett beslut...

Har väntat på mitt 5900x i över två månader..

Har bygget redo med ett 6800XT.
Ska man skita i 5900x och åka och köpa en 5800x istället då det finns i lager på närmaste Webbhallen.

Hur värt är det att vänta till det dyker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Behöver hjälp med ett beslut...

Har väntat på mitt 5900x i över två månader..

Har bygget redo med ett 6800XT.
Ska man skita i 5900x och åka och köpa en 5800x istället då det finns i lager på närmaste Webbhallen.

Hur värt är det att vänta till det dyker upp?

En (mindre) tusenlapp och något färre kärnor.

Sitter också och småsurar att det är rätt och slätt tomt på CPUer. Det är lätt(are) och handla när allt är på lager. Men nu när inget står sig i lager, är det inte kul ens att koka ihop en order.

Den kommer ju när intet fylls upp. Sen när intet får sig en ny pall processorer... mja säg det. Känns aldrig värt att vänta på att få sina grejer iaf. Livet är lite väl kort för att skippa och sudda ut eventuella goda upplevelser man hade kunnat ha där i mellan, genom att välja en annan produkt och kur som faktiskt fanns att tillgå.

Tycker det är tok värdelöst vilket svammel det har varit på senaste... med tillgången på chip. Det är väl skojs med all efterfrågan. Men stackars varje kotte till serviceman/kvinna bakom kundservice och stackars varje glad ljuskrona som sitter och väntar på sina nya grejer.

Tokdyrt har det då blivit. Och ingen tillgång finns det på något. Inge bra. Kall luft möter kall luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

En (mindre) tusenlapp och något färre kärnor.

Sitter också och småsurar att det är rätt och slätt tomt på CPUer. Det är lätt(are) och handla när allt är på lager. Men nu när inget står sig i lager, är det inte kul ens att koka ihop en order.

Den kommer ju när intet fylls upp. Sen när intet får sig en ny pall processorer... mja säg det. Känns aldrig värt att vänta på att få sina grejer iaf. Livet är lite väl kort för att skippa och sudda ut eventuella goda upplevelser man hade kunnat ha där i mellan, genom att välja en annan produkt och kur som faktiskt fanns att tillgå.

Tycker det är tok värdelöst vilket svammel det har varit på senaste... med tillgången på chip. Det är väl skojs med all efterfrågan. Men stackars varje kotte till serviceman/kvinna bakom kundservice och stackars varje glad ljuskrona som sitter och väntar på sina nya grejer.

Tokdyrt har det då blivit. Och ingen tillgång finns det på något. Inge bra. Kall luft möter kall luft.

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Permalänk
Medlem

Men det verkar verkligen vara ett lotteri vem som får sin CPU. Jag beställde min 5950X den 12 januari på plats hos Inet Sveavägen och fick sedan ett SMS att den fanns att hämta upp den 18 januari. Jag måste haft någon superflax eller så blev det något fel och jag hoppade först i kön?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Jag gav upp och köpte en 5800X för nån månad sedan och jag känner mig helnöjd med beslutet. Visst är uppgiven temperatur under last lite högre än med äldre processorer men det håller sig inom spec och med vettig kylning så är datorn knäpptyst vid "nästan idle" som webbsurfning och när jag kör igång tyngre saker blir det ett lätt sus från datorns fläktar - lång från reaplansvarianten.

Hittills har jag varken slagit i temperaturgränsen så att CPUn börjar throttla eller känt att jag har för få kärnor.

Jag kör med Noctua NH-D15 på CPUn opch styr både den fläkten och chassiefläktarna med Argus Monitor så att jag t.ex. kan öka vissa av chassiefläktarna när GPUn blir varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag gav upp och köpte en 5800X för nån månad sedan och jag känner mig helnöjd med beslutet. Visst är uppgiven temperatur under last lite högre än med äldre processorer men det håller sig inom spec och med vettig kylning så är datorn knäpptyst vid "nästan idle" som webbsurfning och när jag kör igång tyngre saker blir det ett lätt sus från datorns fläktar - lång från reaplansvarianten.

Hittills har jag varken slagit i temperaturgränsen så att CPUn börjar throttla eller känt att jag har för få kärnor.

Jag kör med Noctua NH-D15 på CPUn opch styr både den fläkten och chassiefläktarna med Argus Monitor så att jag t.ex. kan öka vissa av chassiefläktarna när GPUn blir varmare.

You hade me at "jag gav up"

Avbeställde 5900X och åker och hämtar en 5800X på en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Skrivet av mattera:

You hade me at "jag gav up"

Avbeställde 5900X och åker och hämtar en 5800X på en gång...

Mja, kör vattenkylt sedan år och evigheter så, känns som mer eller mindre sak samma. Verkar ha att göra med att den gömmer enbart ett enda chip med 8 kärnor. Som gärna vill maximera sin produktion inom sin strömbudget.
5900X består av två kärnor, med liknande budget så. De stressas inte lika hårt mot taknocken.

Det är nog ett ganska bra val i slutändan. Fast att processorn ligger helt fel ute rent i prismässigt. Den lär nog producera mer nytta och nöje för dig, än en tom socket och en oändlig väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Men det verkar verkligen vara ett lotteri vem som får sin CPU. Jag beställde min 5950X den 12 januari på plats hos Inet Sveavägen och fick sedan ett SMS att den fanns att hämta upp den 18 januari. Jag måste haft någon superflax eller så blev det något fel och jag hoppade först i kön?

sjukt? Det verkar ju som att 5950x har lika lång levtid som 5900?

Mitt datum 8/2 för 5900x hos dustin har ju passerat nu, så jag bara väntar på att datumet flyttas en månad till.

Nu har jag ju redan väntat 2.5mån snart, så nu skaffar jag nog också en 5800 snart, så jag iaf kan använda datorn som står och väntar...

beställde en 5900 hos NoN också, för att gardera, men verkar dött där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

You hade me at "jag gav up"

Förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mja, kör vattenkylt sedan år och evigheter så, känns som mer eller mindre sak samma. Verkar ha att göra med att den gömmer enbart ett enda chip med 8 kärnor. Som gärna vill maximera sin produktion inom sin strömbudget.
5900X består av två kärnor, med liknande budget så. De stressas inte lika hårt mot taknocken.

Det är nog ett ganska bra val i slutändan. Fast att processorn ligger helt fel ute rent i prismässigt. Den lär nog producera mer nytta och nöje för dig, än en tom socket och en oändlig väntan.

Ja jag kör på en 360mm radiator så borde kunna hålla det nere, tänker även montera den i fronten nu så den suger kalluft igenom radiatorn.

Skrivet av blackcoffee:

Förlåt.

Beror på, meddelar ikväll när allt är ihop om jag är nära gråt eller inte

Permalänk

5900 på Dustin. Beställd 27:e November. "Beräknad till vårt lager 2021-02-08". Ja det verkar ju som det sket sig.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Jag snubblade över en 5600x i lager på julafton och hämtade den i Webhallens butik i Kista den 27:e december. Fortfarande sjukt nöjd. 😁

Visa signatur

| Define R5 | Gigabyte x570 Gaming X | Ryzen 5600x @ 4850mhz | Arctic Freezer 280II |
| 32GB PC3600 DDR4 | RTX 3080 | Samsung 980 Pro SSD | Lenovo Legion Y34wz-30 |
| Junk e7440 laptop i5, 8GB, linux mint etc. + stickers | PS5 |

Permalänk

5950X verkar finnas på Proshop. https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-9-5950X-CPU-16-kaernor-3...

Beställde en, återstår att se om den levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

En polare köpte 5800X efter att ha kört Intel sen Conroe. Han hävdar att den inte går särskilt varmt och definitivt inte varmare än hans 8700K@5GHz. Jag har dock på andra håll hört att den går varmt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

En polare köpte 5800X efter att ha kört Intel sen Conroe. Han hävdar att den inte går särskilt varmt och definitivt inte varmare än hans 8700K@5GHz. Jag har dock på andra håll hört att den går varmt.

Allting är relativt.

AMD-ägare som länge pratat sig varma (höhö) om hur energisnåla deras CPUer är får såklart en chock i med senaste generationen. Jag upplever att 8700k och 5800x är likvärdiga i temp om jag kör ett prime95 blend.

Men ja, väljer man då/nutidens Intel "high end" och AMDs motsvarande generation så ska man absolut inte snåla när man köper CPU-kylare, något som även det blir en "chock" då man tidigare kunnat köra med dem medföljande "skiten" utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Allting är relativt.

AMD-ägare som länge pratat sig varma (höhö) om hur energisnåla deras CPUer är får såklart en chock i med senaste generationen. Jag upplever att 8700k och 5800x är likvärdiga i temp om jag kör ett prime95 blend.

Men ja, väljer man då/nutidens Intel "high end" och AMDs motsvarande generation så ska man absolut inte snåla när man köper CPU-kylare, något som även det blir en "chock" då man tidigare kunnat köra med dem medföljande "skiten" utan problem.

Han har en DH-15. Fungerar inte den så har han en 880mm radiator i garderoben

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaleidonaut:

5950X verkar finnas på Proshop. https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-9-5950X-CPU-16-kaernor-3...

Beställde en, återstår att se om den levereras.

Ser ju halvsuspekt ut när det står i lager hos leverantör. Eta eget lager 12/2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ser ju halvsuspekt ut när det står i lager hos leverantör. Eta eget lager 12/2?

Det är väl inget suspekt?
De har beställt från leverantören för att ha i sitt eget laget x antal processorer som de räknar med ska komma till deras lager den 12/2. Sedan har även leverantören y antal i sitt lager som om man beställer så det blir därifrån så kommer det ta 4-5 vardagar innan man kan få hem sin processor. Så lägger du en beställning imorgon och kommer på plats mindre än x så kommer du troligen ha din processor hemma den 15e eller 16e. Hamnar du på en plats som är större än så så blir det en leverans 16e eller 17e.