RTX 3060 ti blinkar rött [Hjälp!]

Permalänk

RTX 3060 ti blinkar rött [Hjälp!]

Hej på er,

Mitt ASUS GeForce RTX 3060 Ti ROG Strix OC blinkar till och från rött vid strömförsörjningen (tror jag?).
Någon som vet varför och hur man blir av med det?

Se video:

https://imgur.com/a/S6AveNN

Har googlat men inte blivit smartare, tyvärr. Har läst att det möjligen kan vara drivrutinsfel eller att kortet inte får tillräckligt med ström. Blinkandet kommer bara ibland och kan endast försvinna genom att bryta strömmen helt till datorn. Att bara stänga av datorn gör inte att blinkandet försvinner.

Fullspec på datorn:

  • Phanteks Eclipse P400A RGB Black

  • ASUS GeForce RTX 3060 Ti ROG Strix OC

  • AMD Ryzen 7 5800X Processor

  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition

  • HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB

  • WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD

  • ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort

  • Corsair TX750M, 750W PSU

Väldigt tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

För dålig/klen ström till GPU så den säger ifrån. Hur är GPUn inkopplad i PSU?

Edit: Såg nu att du har samma kabel till båda kontakterna på gpu. Dra en till så du får två separata kablar från PSU-GPU

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Pröva 2st separata kablar (inte 1 som delar sig som ovanstående nämner), om inte det funkar kolla om du kan pröva en annan PSU.

Permalänk
Skrivet av Erickey:

För dålig/klen ström till GPU så den säger ifrån. Hur är GPUn inkopplad i PSU?

Edit: Såg nu att du har samma kabel till båda kontakterna på gpu. Dra en till så du får två separata kablar från PSU-GPU

Skrivet av shogou:

Pröva 2st separata kablar (inte 1 som delar sig som ovanstående nämner), om inte det funkar kolla om du kan pröva en annan PSU.

Tack för svaren!

Jag har inte byggt datorn. Kan man säga att det är oprofessionellt/dumsnålt att göra som de gjort?

Finns det någon bra guide som visar exakt hur jag gör och vilka kablar jag skall använda? Jag är nybörjare Har fått med ett gäng överblivna och oanvända kablar, så det kanske finns här hemma till och med.

Behöver jag skydda komponenterna från statisk elektricitet när jag pillar med det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challemannen:

Tack för svaren!

Jag har inte byggt datorn. Kan man säga att det är oprofessionellt/dumsnålt att göra som de gjort?

Finns det någon bra guide som visar exakt hur jag gör och vilka kablar jag skall använda? Jag är nybörjare Har fått med ett gäng överblivna och oanvända kablar, så det kanske finns här hemma till och med.

Behöver jag skydda komponenterna från statisk elektricitet när jag pillar med det här?

Ja du behöver vara försiktig med ESD, dra ur kontakten, vänta ett par minuter, rör vid bar metal i kontakt med chassit innan du börjar dra i sladdar och komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challemannen:

Tack för svaren!

Jag har inte byggt datorn. Kan man säga att det är oprofessionellt/dumsnålt att göra som de gjort?

Finns det någon bra guide som visar exakt hur jag gör och vilka kablar jag skall använda? Jag är nybörjare Har fått med ett gäng överblivna och oanvända kablar, så det kanske finns här hemma till och med.

Behöver jag skydda komponenterna från statisk elektricitet när jag pillar med det här?

Brukar stå angivet på Corsair-kablar, i detta fallet ska kontakten som går till grafikkortet heta PCI-E och den har oftast 8-pin till nätagget och 6+2-pin till grafikkortet. Kolla bara att du pluggar in den på rätt kontakt på PSU så är det bara att dra den till grafikkortet och plugga in den.

Antistatband eller dyl. är att rekommendera, men du kommer långt genom att ha på dig bomullskläder(ej fleece/funktionsmaterial) och röra i okänsliga metalldelar på chassit innan du börjar pilla så du har samma laddning som chassit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challemannen:

Hej på er,

Mitt ASUS GeForce RTX 3060 Ti ROG Strix OC blinkar till och från rött vid strömförsörjningen (tror jag?).
Någon som vet varför och hur man blir av med det?

Se video: https://imgur.com/a/S6AveNN

Har googlat men inte blivit smartare, tyvärr. Har läst att det möjligen kan vara drivrutinsfel eller att kortet inte får tillräckligt med ström. Blinkandet kommer bara ibland och kan endast försvinna genom att bryta strömmen helt till datorn. Att bara stänga av datorn gör inte att blinkandet försvinner.

Fullspec på datorn:

  • Phanteks Eclipse P400A RGB Black

  • ASUS GeForce RTX 3060 Ti ROG Strix OC

  • AMD Ryzen 7 5800X Processor

  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition

  • HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB

  • WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD

  • ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort

  • Corsair TX750M, 750W PSU

Väldigt tacksam för alla svar!

Den här bilden säger allt du behöver veta i hur du ska koppla RTX-korten.
Din koppling är inte optimal.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ioxnqb/would_this_co...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"