Tappat lite sugen att spela nya singeplayer spel

Permalänk

Tappat lite sugen att spela nya singeplayer spel

Har oftast föredragit något singeplayer spel på dom sena timmarna istället för film och liknande.
Men har på sistone tappat sugen för dessa spel ganska rejält och undrar om någon känner samma.

Självklart har det ju att göra med att man blir äldre.
Men likväl så arbetar man ju inte med olika saker 24 timmar om dygnet , åtminstone inte jag, så där finns alltid tid över för annat.

Oftast blir det att man stänger ned spelet och gör någonting annat, känns som tiden snart är över för dessa spel, om 10 år kanske och kommer att ersättas av VR och liknande när teknologin blir bättre. Det är något vi kan diskutera också.

Lista:

1. Känns som man spelat det innan. Om vi tar Cyberpunk som exempel, så känns det ju som en crossover mellan Deus Ex och GTA V. Nästan ingenting som är nytt. Open World stilen är ju taget rakt från GTA, medans Cyberpunkstilen, augmentations etc känns som en knappt modifierad kopia av Deus Ex. Man uppgraderar sin gubbe, gör missions. Har tröttnat på att utforska en virtuell värld. Är däremot lite hypad inför Half Life Alyx.

2. Som sagt, VR känns mycket häftigare och ser verkligen fram emot att testa Half Life Alyx. Många år innan det här kan ersätta riktiga stora singeplayer spel antagligen, men verkar häftigt redan nu.

3. Summerat, att springa runt i en virtuell värld och uppgradera sin gubbe, sin faction etc, tröttnat på det ganska rejält faktiskt. Det är roligare att göra det här med sig själv IRL :D. Är väl ett tecken på att man växt upp. Jag har gjort det här länge, men har alltid lite tid över på vardagarna, ändå har jag helt tappat sugen för dessa spel

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Har oftast föredragit något singeplayer spel på dom sena timmarna istället för film och liknande.
Men har på sistone tappat sugen för dessa spel ganska rejält och undrar om någon känner samma.

Självklart har det ju att göra med att man blir äldre.
Men likväl så arbetar man ju inte med olika saker 24 timmar om dygnet , åtminstone inte jag, så där finns alltid tid över för annat.

Oftast blir det att man stänger ned spelet och gör någonting annat, känns som tiden snart är över för dessa spel, om 10 år kanske och kommer att ersättas av VR och liknande när teknologin blir bättre. Det är något vi kan diskutera också.

Lista:

1. Känns som man spelat det innan. Om vi tar Cyberpunk som exempel, så känns det ju som en crossover mellan Deus Ex och GTA V. Nästan ingenting som är nytt. Open World stilen är ju taget rakt från GTA, medans Cyberpunkstilen, augmentations etc känns som en knappt modifierad kopia av Deus Ex. Man uppgraderar sin gubbe, gör missions. Har tröttnat på att utforska en virtuell värld. Är däremot lite hypad inför Half Life Alyx.

2. Som sagt, VR känns mycket häftigare och ser verkligen fram emot att testa Half Life Alyx. Många år innan det här kan ersätta riktiga stora singeplayer spel antagligen, men verkar häftigt redan nu.

3. Summerat, att springa runt i en virtuell värld och uppgradera sin gubbe, sin faction etc, tröttnat på det ganska rejält faktiskt. Det är roligare att göra det här med sig själv IRL :D. Är väl ett tecken på att man växt upp. Jag har gjort det här länge, men har alltid lite tid över på vardagarna, ändå har jag helt tappat sugen för dessa spel

Tappat sugen nu? Jag tappade redan sugen för tio år sedan! Jag har tröttnat på nya spel helt och hållet men spelar lite äldre spel då och då. Det finns DOS-spel som är mer avancerade och roligare än dagens AAA-spel. För mycket av dagens spel är konsolfierade sedan länge och singelplayer brukar idag oftast innehålla mikrotransaktioner och en massa annat skräp som inte borde finnas där.

Spelbolagen eller utgivarna snarare vill att spelen ska passa alla och ska sälja så mycket som möjligt och samtidigt göra folk beroende av lootlådor. Det är OK att de finns men det är för mycket av den varan nu tyvärr även på PC när det kommer till lite mer seriösa spel.

Tacka konsollerna för det!

Permalänk
Medlem

Helt naturligt att tappa gnistan. Jag slutade helt med singleplayer när PUBG släpptes, sen tog Warzone över. Kör nu bara enstaka topptitlar som CP2077 och RDR2 och älskar dem båda. Varva med andra typer av spel helt enkelt.

Är 43 bast btw men inte växt ifrån det

Tillägg
Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar och själv har det gått i vågor. För mig har knepet varit variation på spelen och att jag har perioder när jag inte spelar alls.

Jag spelade mycket sp spel, oftast open world under en lång tid. Sen blev jag bara tokless. Open world blev det nya coola och serier jag gillat som inte tillhörde den kategorin skulle helt plötsligt skohornas in i sagda genre, vilket förstörde det totalt för mig. Världarna kändes ofta tomma och jag kände att jag nog hellre skulle velat spela med vänner istället för att lägga ner ofantligt med tid i min ensamhet.

Jag började spela multiplayer under en längre tid och hade kul med det men blev till slut less. Många spel kändes som ekorrhjul. Farma loot, bli stark, ny uppdatering... farma loot, bli stark, ny uppdatering...
Ofta med ganska kass story och incitament till varför jag skulle fortsätta. Många slutade också spela spelen efter ett tag. Kände alltmer att jag saknade en bra story och upplevelse.

Tog en paus och såg sedan att rdr 2 sedan länge kommit ut. Älskade ettan men orkade jag med ett till open world? Köpte det på rea, spelade igenom det och där var allt jag kände att jag saknat senaste tiden! Vid det här laget hade jag skaffat game pass och det har varit värt det alla dagar i veckan. Tack vare det har jag spelat spel jag annars inte hade köpt, och fått stor variation och en del verkligt överraskande upplevelser.

Så nu blir det att ibland spelar jag online med kompisar, för att sedan när jag spelar ensammen köra ett sp spel, gärna kortare sådant och sen så tänker jag efter innan jag ger mig in i större spel så jag inte blir less. Och jag är numera betydligt mer öppen inför att testa spel jag annars skulle hoppat över.

Permalänk
Medlem

förstår helt och hållet vad du menar. Spel har förlorat sin originalitet, samma sak överallt.. sedan så är det få spel som har coop (vilket jag föredrar) campain. Allt ska vara serverat på silverfat också så man behöver spendera minimalt med tid att få något (items/xp/uppdrag you name it).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag har väl varit lite i samma sits, men då har jag haft längre uppehåll från spelandet under mina 40 jordsnurr. Köper ofta spelen och börjar spela, men orkar inte fortsätta. Köpte t.ex. RDR2 och spelade några timmar, men sen har det samlat damm.

Det verkar dock finnas en ljusning. Jag köpte Horizon Zero Dawn på rean och då fastnade jag rejält, så det har jag spelat igenom nu under ledigheten. Hoppas verkligen att Cyberpunk också får mig att känna att jag "bara vill spela en stund till", men jag väntar in några patchar och ett nytt grafikkort.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Half-Life 2, kanske STALKER var nog det sista singleplayer-spelet jag spelade och njöt av. Sedan dess (15år+?) har det bara varit multiplayer. För mig är den sociala faktorn helt avgörande, speciellt nu i Corona-tider. Att lira med grabbarna är ju ett vettigt substitut för mycket annat. Vill jag vara för mig själv läser jag en bok eller programmerar

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Sen jag började spela VR mer regelbundet iom trådlös lösning och slapp koppla en massa sladdar, så har jag helt tappat kännslan och därmed suget lite för alla sorts plattskärmspel.
Vad som absolut går bort är FPS och såna typ av spel och då är det en genre jag gillat.
Trodde jag skulle klara av Cyberpunk men har svårt att komma in i spelet för jag blir inte immersive helt enkelt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Älskar singleplayer men INTE open world.
Open world blir snabbt repetitivt och jag tappar lusten att fortsätta. Half life alyx är inget open world, utan den gamla skolan som leder dig framåt var du ska gå. Det blir betydligt mer fokus på att ha ett manus som fungerar då, än att låta spelaren själv hitta på 90% av handlingen genom att åka till ena sidan av kartan för att hämta något, och sedan åka till andra sidan av kartan för att döda någon.

Singpleplayer-korridor spel över allt annat. Uncharted, Last of us 1, Battlefield 3 / 4, Call of duty.. ja bara några exempel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli trött på spel, men har hittat rimworld som har ett koncept jag tycker om. Tyvärr lite för linjärt ibland. Men, trevligt spel. Utöver det så har jag tröttnat på de flesta spelen. Singleplayer har jag aldrig varit stort fan av. Men har insett att jag gillar "strategispel" som inte går ut på att döda fiender. Så som simcity är kul, medans döda-aliens/zombies går bort helt.

Önskar jag gillade fler spel.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte säga att jag tappat intresset men däremot är jag kräsen nu för tiden. Det lockar inte att ha fin grafik och kunna levla en gubbe utan andra faktorer är viktiga.

RDR2 har relationerna och har skapat ett spel där jag faktiskt bryr mig om karaktärerna vilket i sin tur gör spelet intressant. Witcher 3 har en story som engagerar mig. Session/SkaterXL har en omåttlig skillnivå där jag _vill_ bli bättre, inte "kittad". I CS:GO och LoL har jag gemenskapen och en strävan att bli bättre på grund av det.

Det gäller nog att fokusera på spel en faktiskt tycker om och inte vad en tycker att en borde tycka om.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen känslan. Jag är nu hela 54 år men jag minns de otroligt roliga fredagskvällarna när jag loggade in på Superservers.no i CS och hade ölkväll med comunityn där på en publik server.
När jag sen började spela WOW 2005 minns jag den otroliga tillfredställelsen när man äntligen klarade av Ragnaros efter 2 st 8 timmars pass.
När vi tog Nefarian första gången var helt episkt. Här är en film från den gången, det var väl typ 8 försöket den kvällen. https://www.youtube.com/watch?v=7MaRH6v7qO0
Jag spelar "Casco" Paladin healer.
Något sånt här har jag inte varit i närheten av på många år. Jag klarar att spela max en 40 minuter sen börjar jag få "myror i rumpan" och stänger av. Tråkigt för det var faktiskt helt fantastiskt kul.
Jag gissar att det mesta nu har man faktiskt varit med om eller upplevt förut. Det är grymt svårt att ge en unik spelupplevelse idag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Här är det tvärtemot, 39 år och en bunt ungar gör det nästan omöjligt att dedikera sig till multiplayer, mmorpg.
Föredrar så gott som helt storydrivna singleplayerspel när jag lyckas få en timme eller två.
Kör mycket retro också.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Bror,
gaming är dött,
det är bitcoin som gäller nu.

To the moon

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det finns DOS-spel som är mer avancerade och roligare än dagens AAA-spel.

En kommentar som tydligt pekar på att folk har tappat greppet helt, och lever i någon sorts nostalgi psykos, inte undra på att folk kastar skit på Cyberpunk när de bär på vanföreställningar som dessa.

Permalänk
Medlem

Lirar mest pubg, destiny2 och andra mp-spel med polarna på datorn. Udda titlar och plattform, sport etc på PlayStation. Så enormt trött på sk openworld action som typ SpiderMan, God of War, Ghost of Tsushima och liknande med karta, skills, perks, quests, waypoints och hela den baletten, känns som man lirat nog av det vid det här laget...33 år and counting. Gaming-intresset kommer och går också.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Självklart är det så. Allting är kul i början, men sen inser man att det blir samma sak om och om igen. Singleplayerspelen idag har varit i princip identiska senaste 10 åren. Det är roligt om man är 12 år och inte har erfarit det, men är man 30+ och har varit med ett tag så är det helt enkelt inte spekakulärt någonmer.

Det är i princip bara multiplayer spel som intresserar mig nuförtiden. Eller strategiska singleplayerspel.

Permalänk
Medlem

30 bast här och känner igen mig lite. Jag har dock ännu mindre intresse av multiplayer då jag har fått nog av ohyfsade 13-åringar som skriker i örat på mig. Jag tål inte att min underhållning är beroende av någon annans välvilja och samarbete.

På singleplayersidan så håller jag med om att det är sällan något känns nytt och jag har definitivt blivit mer kräsen. Jag köper färre spel per år idag än för tio år sedan. Jag känner mer och mer att ett välskrivet spel är det viktigaste för mig - story, karaktärer och världsbyggande.

Om ett spel half-assar de bitarna så tappar jag ofta intresset oavsett hur kul gameplay det har eftersom jag inte förstår varför jag gör det jag gör. Ett välskrivet spel som dessutom har gameplay som fortfarande är kul efter 30-50 timmar är guld och underhåller mig än idag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem

VR var riktigt häftigt i början, och körde med min Rift S dagligen. Provade på alla sorters spel, men det tappar lite av sin glans efter ett tag(som allt gör). Sen är dagens HMD väldigt tekniskt begränsade tyvärr. Väck mig när det kommer ett trådlöst HMD som har kraft nog att leverera som en high-end dator och inte har en FOV där det ser ut som man tittar genom gamla dykarglasögon.

Jag kanske är en av få här på swec som är 30+ och fullständigt älskar dagens singleplayer-spel. Lirar dock 90% av mina spel på min PS5, och innan dess var det PS4. PC är rent för krångligt nu för tiden, och alltid något som ska strula. Sen att man jobbar vid datorn 8h per dag gör inte saken bättre när man vill " stänga av " hjärnan en stund.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att prova genrer du normalt inte spelar. Plocka upp något billigt på rea så du inte behöver ha ångest om du inte skulle gilla spelet. Annars är det såklart helt okej att ta pauser och komma tillbaks när lite mer grejer har hänt.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

En kommentar som tydligt pekar på att folk har tappat greppet helt, och lever i någon sorts nostalgi psykos, inte undra på att folk kastar skit på Cyberpunk när de bär på vanföreställningar som dessa.

Du tillhör inte generationen.

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma situation.

Tycker spel över lag blivit simplifierade. Jämför original X-com med de nya, där gränssnittet är 40 gånger större i och med få valmöjligheter och utebliven micro-management.

Finns dock en del nyskapande spel ändå. Rimworld och Factorio kan nämnas. Tycker även ARK är imponerande.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har man spelat halva livet eller mer, så ledsnar man ju. Så är det väl med det mesta. För ett par år sen lirade jag uteslutande fläskiga trippel A-titlar från Ubisoft, Rockstar och så vidare - actionrökare som är över och förbi på 15-20 timmar, eller "ändlösa" sandlådespel som förvisso kan sluka hundratals timmar, men som omöjligt kan fylla alla de timmarna med någonting som jag inte redan sett.

Min räddning för det där blev att gräva bland omtalade, kritikerrosade spel från mindre utvecklare eller indiestudios. Spel som är svarvade efter en eller några få människors vision från början till slut. Jag tar hellre ett sex timmar långt äventyr som är spetsigt, narrativt tajt och gör någonting som jag inte sett förut, än att klättra upp på pyramider, statyer, hustak, Eiffeltorn, radiomaster eller momument i Assassins Creed för femtioelfte gången. Det är bland småtitlarna som tv-spelsmediet lyckas överraska mig idag.

Mitt konkreta tips är att lösa en månads prenumeration på typ Xbox Game Pass för en spottstyver, prova att spela någonting vars premiss du är intresserad av, och gå in med noll förväntningar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Älskar singleplayer men INTE open world.
Open world blir snabbt repetitivt och jag tappar lusten att fortsätta. Half life alyx är inget open world, utan den gamla skolan som leder dig framåt var du ska gå. Det blir betydligt mer fokus på att ha ett manus som fungerar då, än att låta spelaren själv hitta på 90% av handlingen genom att åka till ena sidan av kartan för att hämta något, och sedan åka till andra sidan av kartan för att döda någon.

Singpleplayer-korridor spel över allt annat. Uncharted, Last of us 1, Battlefield 3 / 4, Call of duty.. ja bara några exempel

Detta är så sant, har inte tänkt på de själv men som du formulerade det känner jag exakt. Senaste Singleplayer jag fastnade för var Rise of the Tombraider. Försöker ta mig igenom AC Valhalla men det går knappt, open world suger.

Permalänk
Medlem

Jag är 35 och håller nog inte med dig. Jag njuter fortfarande av singleplayer, både korta (Last of Us, Mass Effect) och långa (Horizon Zero Dawn, Witcher 3) spel. Det krävs emellertid mer för att jag ska fastna för ett spel nu än vad det gjorde för 15-20 år sedan.

Skulle säga att jag i genomsnitt köper 2-3 spel varje år. I bästa fall fastnar jag för ett av dem. Förälskar mig i ett vartannat år eller så.

Det jag märker är att jag behöver karaktärer som jag kan relatera till. Därtill behöver jag några skopor av antingen drama eller filosofi. Något som känns i hjärtat eller hjärnan. Annars fastnar jag inte.

Sedan är det också viktigt att variera vad jag "slösar min tid" på. T.ex. kan jag spela mycket spel under något halvår. Sedan böcker ett halvår. Därefter film och serier. Då finns det alltid något nytt att se fram mot när jag växlar över till nästa media.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan tvärtom. Tycker single player spel är roligare än multiplayer nuförtiden. Alla multiplayers använder ju samma principer som battle royale, seasons och lootboxes och sen efter en stund kommer en uppföljare och då var allt man gjorde och alla pengar man slösade i första spelet förgäves.

Allt sånt slipper man i single player spel. Intressanta stories, imponerande grafik. härlig musik, grym art design, m.m.
Några såna spel jag gillat på sistone: Cyberpunk, The last of us 2, FF7 Remake, Doom Eternal, RDR2 och sist men inte sist Bowsers Fury som kom i fredags.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Oj, den här tråden känner jag igen mig i. Fyller 35år och har en grabb på 5år samt en sambo med 3 år kvar på universitetet.
På kvällarna har jag ca. 3 timmar att lägga på spel medan tjejen pluggar och grabben sover.
Har länge letat efter ett spel som inte tvingar mig framåt i en story, tex att man har en telefon som ringer som matar fram uppdrag. (FarCry, GTA m.m)
Kravet från min sida har även varit att jag ska kunna avbryta när som helst för att hänga tvätt eller andra typer av sysslor.

CSGO går jag in i och lirar mot bottar ibland. Pangar några HS och stänger av.
Däremot har jag, tillsammans med en av mina närmsta vänner, lirat ARK:Survival Evolved i snart 3,5 år. Ibland varje dag i en månads tid, till att det blir 2-3 gånger i veckan. Men vi har alltid vår egna server som rullar med minst 4 kartor. Bara att hoppa in när man känner för det.
Ena dagen går man in och letar ett ställe att bygga bas på, andra dagen börjar man samla material.
Sedan rullar det bara på, men fortsätter med att börja bygga bas, tämja djur, bygga fällor, utforska grottor, göra bossar, föda upp djur osv. Man tar det hela i sin egna takt, utan tvång och med möjligheten att avbyta när som helst.
Man kan tycka att det låter flummigt med att tämja djur osv, men det är ett förberedande gameplay inför en eller flera stora utmaningar. Och ju mer tid du lägger ned, desto större chans att lyckas.

Det jag vill säga med detta är väl att jag har svårt att charmas av de stora titlarna. Det är för mycket PVP och påtvingad story och missions.
Att säga att man "klarat spelet" efter 60-100 timmar känns lite som att man kollat klart på en film. "Så, nu har jag sett den. -Nästa!"
Det blir inte lättare med åldern att hitta spel, enligt mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO