Paktikplats som Dataingenjör

Permalänk
Medlem

Paktikplats som Dataingenjör

Söker hjälp/tips att hitta en praktikplats. I rådande tider har jag mycket svårt att hitta en plats där jag kan praktisera. Företag och kontakter ber en höra av sig om några månader och se om situationen är bättre då de inte vill ta emot studenter just nu. Folk läser inte mina mejl, kontakter lyssnar inte. Finns ingen möjlighet att vänta till sommaren/hösten. Praktiken börjar 5 april och poäng inför nästa termin måste in.

Alla jobbar hemifrån, möjlighet till att praktisera på distans är i år okej.

Mejla och ringa företag resulterar i en HR-kontakt som ska skicka vidare förfrågan till rätta avdelning som i sin tur aldrig hör av sig.

Företag som nappat förlorar intresset när jag berättar om hur skolan vill att praktiken ska gå till, där jag ska ha möjlighet till en handledare med liknande utbildning, som jag kan följa och skriva rapport om vilka arbetsuppgifter vi utför.

Jag läser: Program Dataingenjör inbyggda system, Jönköpings Tekniska Högskola.

"Att programmera inbyggda system kräver god förståelse om både datorns uppbyggnad och produkten den sitter i. Programvaran är inte något som enbart körs i en svart låda, utan är helt integrerat med produkten. En gedigen bas i datateknik kompletterat med kurser i elektroteknik ger dig den bredd som öppnar arbetsmarknaden inom hela produktutvecklingskedjan.

Som dataingenjör med förmåga att programmera allt från processorn som styr klimatanläggningen i en bil till en ren pc-programvara, kommer du att vara mycket eftertraktad på arbetsmarknaden."

Vad förväntas av praktikplatsen?
- Bra exempel: Ett företag vill att du följer arbetsgången i företaget och behandlar dig som en nyanställd.
- Bra exempel: Ett företag behöver hjälp med att implementera ny funktionalitet i sina produkter; planera och utföra.

När? 5 april - 21 maj.

Är mycket tacksam för tips/svar.

Mvh hampus

Permalänk
Medlem

Tror att du får räkna med att vara lite mer flexibel i dessa tider. Det viktigaste är väl trots allt att praktiken blir av, att du lär dig något och knyter nya kontakter?

Edit: jag har jobbat på en YH fram tills årsskiftet och eleverna där hade också lite problem med att hitta praktikplats till HT 2020. Personligen så ser jag praktik som ett tillfälle att komma in mer i arbetslivet, så då får man ju anpassa sig efter arbetsplatsen tänker jag