Nya diskar får inte vara med...

Permalänk
Medlem

Nya diskar får inte vara med...

Innan nån skriker "kolla FAQen", läs problemet först...

Jag har ett par nya diskar som win2k inte vill erkänna fullt ut. Partionering går bra men formateringen avbryts med motiveringen att disken inte är aktiverad och jag uppmanas starta om datorn för att aktivera den. Det gör jag men disken är fortfarande inte aktiverad. Jag provar att välja "markera disken som aktiv" men den markeringen försvinner efter omstart, likadant med enhetsboksav. Enda sättet jag kommer åt disken är att skriva/läsa till/från den via partition magic.

Diskarna är två Maxtor DiamondMax 9+ 120 GB, en 2 MB cache och en 8 MB. Samma problem med en bärbar firewiredisk av okänt märke.
Vad göra?

Tillägg:

De övriga diskarna kan jag koppla in och ur som jag vill, aldrig några problem där, bara med dom nya. Dessutom var en av de nya redan formaterad och full med data (från en annan dator) när jag installerade den i den här datorn.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

använd inte partition magic

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på partition magic? Under alla gånger (sedan 95-96) jag merge'at, ändrat partitioners storlek och utfört diverse operationer har jag aldrig stött på problem.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle Hungrig
använd inte partition magic

Jag använder PM för att överhuvudtaget komma åt det som ligger på disken. Partionering och formatering är gjort i Diskhanteringen.

Har du något som lägger vikt vid ditt uttalande?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

pm är skräp enlig min egen upfattning...
jag formaterar helst hd med tillverkarens mjukvara...

ms disk hanterare är rätt avanserad tycker jag...men vet man vad man gör så är den bra att joba...och det verkar som du har fått konflikter....

gör om gör rätt....kolla på hd tillverkarnas hemsidor hur du ska formatera dom i diskhanteraren eller använd deras prog..

Permalänk
Medlem

Visst, men en av diskarna är redan formaterad och fungerar i andra datorer, likadant med den portabla firewiredisken. Felet ligger alltså inte på diskarna, som jag ser det.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

det finns ett minne på varje hd..om man ändrar på det genom program eller att flytta hd till ettt annat os så funkar inte hd...vissa hd tillverkare har program som kan återställa minnet utan att behöva formatera hd...

Permalänk

varför fireware hd inte funkar vet jag inte....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle Hungrig
det finns ett minne på varje hd..om man ändrar på det genom program eller att flytta hd till ettt annat os så funkar inte hd...vissa hd tillverkare har program som kan återställa minnet utan att behöva formatera hd...

Då borde väl inte HDn fungera överhuvudtaget? Aldrig hört talas om sånt minne tidigare.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det är nog nåt strul med hdd'ns minne... Testa formatera med fdisk eller win2k/xp's installationsprogram. Hade liknande problem när jag skulle flytta en disk från winxp till en annan dator med 2k.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?