4790k värt att köpa ett 3060ti eller liknande?

Permalänk
Medlem

4790k värt att köpa ett 3060ti eller liknande?

Har en gammal 4790k, 16gb minne och GeForce GTX 1060.
Spelar allt möjligt i 1080p och det är mest grafikkortet som får jobba och inte klarar av att leverera 60 fps I nyare titlar.
Kollade på cyberpunk testet och där var det 3060ti som verkade ge mest prestanda för pengarna om man kan köpa ett för 5000:-
5700xt verkar annars ge den prestandan jag söker men kostar ju lika mycket som ett 3060ti och levererar inte prestandan...

Men ja är det lönt att köpa ett 3060ti till mitt system? Eller det kommer inte ge något förrän cpun är utbytad?

GFX förtydligande
Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte vad du har för gpu i dagsläget, men en bättre gpu ger alltid bättre fps.
Tror det kommer bli perfekt, och en bra gpu kan man alltid låta vandra vidare till nästa dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nu skriver du inte vad du har för gpu i dagsläget, men en bättre gpu ger alltid bättre fps.
Tror det kommer bli perfekt, och en bra gpu kan man alltid låta vandra vidare till nästa dator.

GeForce gtx 1060

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att få bättre fps, men räkna med att du också kan få ganska stora prestandadrops i Cyberpunk.
Som vanligt med äldre CPU'er så kan det vara mycket värt att prova på överklockning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du tappar cirka 20-25% jämnfört med en 10600k i snitt. Finns ett gäng tester att titta på. Men att du inte skulle få mer än vad du letar efter i prestanda tror jag inte du behöver bekymra dig över. Sen är det helt och hållet vad du ska spela. CSGO ja då får du inte 100% av vad kortet kan göra med en modern processor. Cyberpunk har du inga problem att spela med den processorn. Helt enkelt spel som är cpu intensiva mot gpu intensiva. Sen lär du väl inte behålla din processorn i oändlighet.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Du tappar cirka 20-25% jämnfört med en 10600k i snitt. Finns ett gäng tester att titta på. Men att du inte skulle få mer än vad du letar efter i prestanda tror jag inte du behöver bekymra dig över. Sen är det helt och hållet vad du ska spela. CSGO ja då får du inte 100% av vad kortet kan göra med en modern processor. Cyberpunk har du inga problem att spela med den processorn. Helt enkelt spel som är cpu intensiva mot gpu intensiva. Sen lär du väl inte behålla din processorn i oändlighet.

Aha, inte så farligt.
Senaste som fick mig att vilja uppgradera var Cyberpunk och det är jag klar med. Insurgency Sandstorm spelar jag mest nu och där har jag redan 60fps stabilt. Escape from Tarkov kommer jag spela igen och där har jag lite drops.
Har velat prova på Squad och Post Scriptum, tror inte mitt nuvarande grafikkort klarar generera 60fps där.
Är mest för att framtidssäkra för nya shooters och open world spel.

5000:- känns mycket för det jag spelar, men alla kort som genererar 60+ ligger mellan 4500-5000 vad jag har sett. Hade känts bättre att spendera 3000:- men det verkar inte gå, inte ens förra generationens begagnade verkar gå att hitta för den summan och skiljer det sig 1000:- köper jag hellre nytt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Processorn skulle fungera fint om du kliver upp ett steg i upplösning.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Aha, inte så farligt.
Senaste som fick mig att vilja uppgradera var Cyberpunk och det är jag klar med. Insurgency Sandstorm spelar jag mest nu och där har jag redan 60fps stabilt. Escape from Tarkov kommer jag spela igen och där har jag lite drops.
Har velat prova på Squad och Post Scriptum, tror inte mitt nuvarande grafikkort klarar generera 60fps där.
Är mest för att framtidssäkra för nya shooters och open world spel.

5000:- känns mycket för det jag spelar, men alla kort som genererar 60+ ligger mellan 4500-5000 vad jag har sett. Hade känts bättre att spendera 3000:- men det verkar inte gå, inte ens förra generationens begagnade verkar gå att hitta för den summan och skiljer det sig 1000:- köper jag hellre nytt.

Jag har ett 3060ti (eller ja de e på rma ärende) och det funkade jättebra i Cyberpunk speciellt med DLSS. Men sen är ju det spelet lika optimerat som Ark Survival på Xbox One.... 3060ti är ju något bättre än ett 2080 Super (+-) och det kortet håller ju fortfarande starkt. Men jag håller med det känns bättre att köpa nytt. Jag köpte mitt på proshop och de listar inte när de får in. Jag fick vänta 2 veckor innan jag blev reserverad en inkommande. Fick det typ 3 dar senare efter det.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mäki:

Processorn skulle fungera fint om du kliver upp ett steg i upplösning.

Detta skulle jag inte hålla med om. Om du läser originalfrågeställningen så vill TS uppnå 60fps. Om man inte uppnår 60fps i 1080p kommer man inte göra det i 1440p.

Det bättre grafikkortet ger snyggare grafik och möjlighet till högre upplösning, ja. Men den högsta fps'en får du alltid med en lägre upplösning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

4790k håller fortfarande helt OK! Min snurrar för fullt, numera med ett 3080 vid sin sida. Trodde att jag skulle ha uppgraderat för länge sen men spelar allt i 1440p med höga inställningar och väntar nog lite till tills det går att få tag på en vettig cpu, typ 5900x eller någon ny Intel.

Har du klockat din 4790k? Det kan annars ge dig en hyfsad boost till ditt nya grafikkort!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

4790k håller fortfarande helt OK! Min snurrar för fullt, numera med ett 3080 vid sin sida. Trodde att jag skulle ha uppgraderat för länge sen men spelar allt i 1440p med höga inställningar och väntar nog lite till tills det går att få tag på en vettig cpu, typ 5900x eller någon ny Intel.

Har du klockat din 4790k? Det kan annars ge dig en hyfsad boost till ditt nya grafikkort!

Försökte överklocka för ett år sedan, fick väl upp den i 4200 om jag kommer ihåg, med 1.35 volt tror jag att det var, men det var inte så stabilt och jag ville inte ge mer volt.
Vet du någon bra guide? Kan säkert ha missat något.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Jag kör ett 3060ti med 4790k i 1440p och det funkar utmärkt! Kör processorn i 4.6, (1.248 volt). Höjde bara multipeln till x46 och laborerade sedan med volten tills processorn blev stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lättförvirrad:

Jag kör ett 3060ti med 4790k i 1440p och det funkar utmärkt! Kör processorn i 4.6, (1.248 volt). Höjde bara multipeln till x46 och laborerade sedan med volten tills processorn blev stabil.

Hm, kan man ha haft så otur med processorn?
Du kör med turbo och liknade? Får försöka igen.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Hm, kan man ha haft så otur med processorn?
Du kör med turbo och liknade? Får försöka igen.

1. Tänk på att du behöver en bra kylare på 4790k om du ska överklocka. Tempen skenar snabbt iväg. (typ NH-D15)
2. Om du vill slippa microstutter så bör du ha en minnes hastighet på 1866Mhz eller högre. (fastslaget av GamerNexus om jag minns rätt för flera år sedan)
3. dBauer har en enkel youtube video på hur man överklockar 4790k till 4.5 på Asus mobo iallafall. (Men har du ett mobo med otillräcklig strömförsörjning så funkar det nog inte)

Kör själv en 4790k @4.6GHz med 16GB 2400MHz minnen och ett 2060 RTX, det sväljer det mesta men jag har inte testat CP 2077 än men tänk på att många spel som släppts på senare tid är halvfabrikat dock (dåligt optimerade).

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Hm, kan man ha haft så otur med processorn?
Du kör med turbo och liknade? Får försöka igen.

Det enda jag har gjort mer är att låsa frekvensen på 4.6. Du borde verkligen komma över 4.2 med tanke på att processorn är specad till 4.4 i turbo från fabrik.

Men som svar på din huvudfråga så säger jag kör, ett 3060ti är en utmärkt köp (om du hittar ett), och kommer funka ännu bättre när du byter dator nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

1. Tänk på att du behöver en bra kylare på 4790k om du ska överklocka. Tempen skenar snabbt iväg. (typ NH-D15)
2. Om du vill slippa microstutter så bör du ha en minnes hastighet på 1866Mhz eller högre. (fastslaget av GamerNexus om jag minns rätt för flera år sedan)
3. dBauer har en enkel youtube video på hur man överklockar 4790k till 4.5 på Asus mobo iallafall. (Men har du ett mobo med otillräcklig strömförsörjning så funkar det nog inte)

Kör själv en 4790k @4.6GHz med 16GB 2400MHz minnen och ett 2060 RTX, det sväljer det mesta men jag har inte testat CP 2077 än men tänk på att många spel som släppts på senare tid är halvfabrikat dock (dåligt optimerade).

Tack för tipset, 4.5 stabilt med max temp på 70c med NH-D15. Kör minnena i 2400MHz med, osäker på vad de är speccade för men körde prime i en timme och det gick bra.
Cyberpunk går nog bra för dig, när jag spelade med stock cpu använde den typ 30-40% av cpun men då hade jag 30fps pga GTX 1060.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Aha, inte så farligt.
Senaste som fick mig att vilja uppgradera var Cyberpunk och det är jag klar med. Insurgency Sandstorm spelar jag mest nu och där har jag redan 60fps stabilt. Escape from Tarkov kommer jag spela igen och där har jag lite drops.
Har velat prova på Squad och Post Scriptum, tror inte mitt nuvarande grafikkort klarar generera 60fps där.
Är mest för att framtidssäkra för nya shooters och open world spel.

5000:- känns mycket för det jag spelar, men alla kort som genererar 60+ ligger mellan 4500-5000 vad jag har sett. Hade känts bättre att spendera 3000:- men det verkar inte gå, inte ens förra generationens begagnade verkar gå att hitta för den summan och skiljer det sig 1000:- köper jag hellre nytt.

Jag tror tyvärr du och vi andra kommer få vänja oss med sådana priser för all framtid. Men du kommer ändå få en riktigt vettig åttacore för de pengarna du riktar dig in på för många år framåt så du behöver knappast ha ångest för det

Eftersom du riktar dig in på spel och alla konsoller idag kör med åttacore så kommer alla spel som portas från konsoll till pc skalas efter åtta trådar. Nästa generation konsoller kommer nog kräva mer än åtta trådar men det är ett tag dit.

Personligen tycker jag fyracore har passerat sitt bästföredatum men ska du ändå uppgradera både gpu och cpu så köp grafikkortet först sedan processor. Men med tanke på de rådande gpu priserna så kanske jag hade köpt cpu först sedan gpu men du gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Har en gammal 4790k, 16gb minne och GeForce GTX 1060.
Spelar allt möjligt i 1080p och det är mest grafikkortet som får jobba och inte klarar av att leverera 60 fps I nyare titlar.
Kollade på cyberpunk testet och där var det 3060ti som verkade ge mest prestanda för pengarna om man kan köpa ett för 5000:-
5700xt verkar annars ge den prestandan jag söker men kostar ju lika mycket som ett 3060ti och levererar inte prestandan...

Men ja är det lönt att köpa ett 3060ti till mitt system? Eller det kommer inte ge något förrän cpun är utbytad?

Det kommer det ge.
Ditt 1060 var inte i närheten av mitt mitt 980ti då det presterade strax under ett 1070 ibland över. Så ja. Men att det är dax att sätta datorn till extra eller åtminstone allcore 4,2-4,3 med oc är nog dax. Ett 1080ti kan fortfarande lyfta en 2700x@4,3 i bf5 på 1080p

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det kommer det ge.
Ditt 1060 var inte i närheten av mitt mitt 980ti då det presterade strax under ett 1070 ibland över. Så ja. Men att det är dax att sätta datorn till extra eller åtminstone allcore 4,2-4,3 med oc är nog dax. Ett 1080ti kan fortfarande lyfta en 2700x@4,3 i bf5 på 1080p

Edit Igen:
Tycker de korten är tråkiga. In du streamar mycket så 2000 eller 3000 serien och Nvidia rtx voice för att ta bort bakgrunden eller byta den om det inte ser bra ut hemma. Men tänk på att funktionen bara för micken men inte för resten är släppt för alla 1000 serie kort.
Drar prestanda men testa om du orkar.

Vart på nVidias officiella men hittade den inte.
https://developer.nvidia.com/rtx/broadcast_engine/secure/NVID...
De hade sist jag kollade en sida.

EDIT:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
Deras egen länk.

Backa upp den ifall de skulle ändra sig. Den fungerar 461.40 men som sagt på 1000 serien bara på mikrofonen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.