Läcka bekräftar Sonys återkomst till kompakta telefoner

Permalänk
Medlem

Udda att de romerska siffrorna ska uttalas "Mark 3". Är väl annars typiskt "the third" det borde bli om man skriver siffrorna löst så.

Då kunde de ju vart lite coola istället och bara skrivit "Mk"som typiskt är så man förkortar "mark".

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Tack Sony!
Har en zx1 Compact och fungerar bra. Den har bloatware, Whats New, som inte kan avinstalleras men annars ren telefon. Prestandan i denna telefon är för mig bra. Nackdel är lampan är knappt användbar. Jämför med iPhone 7 så är det som ett stearinljus mot 10W LED-lampa.

Hade gärna sett nya telefonen med mer lagring i form av 128GB eller mer. Också plats för två sim-kort och ett microSD. Hade föredragit med tre kameror. En vanlig, en wide och en zoom. Också att den är enkel att öppna från baksidan som z5 compact och inte som zx1 compact som bara kan kommas åt via skärmen.

Det jag gillar med Compact är att man kan hantera dom med en hand. Nå hela skärmen med tummen.

OCKSÅ STORT TACK att ni tagit tillbaka hörlursuttaget.

Jag kallar denna telefon för Sony Xpedia tretton Compact.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tack vare Sony finns det ju nu konkurrens inom det segmentet?

Syftade mest på att det inte finns något alternativ på androidsidan för kompaktare modeller = ingen konkurrens eftersom Sony nu blir helt ensamma i det segmentet, beroende på storlek.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ryktena säger Snapdragon 775G vilket inte är så imponerande enligt mig. Enligt Geekbench, så är exempelvis Apples A14 dubbelt så snabb.

Sådant där brukar jämna ut sig, köper man en liten mobil är det samtal, sms, facebook, navigering och andra enklare sysslor som gäller, inte att spela spel eller klippa film. Och för det är även dagens enklare SoC mer än tillräckligt snabba.

Och mer on-topic - ser ju riktigt lovande. Förhoppningsvis får Sony ALLA delar att falla på plats denna gång. Tidigare har de lyckats väldigt väl med sina kompact-modeller, men det har alltid varit en eller två delar som inte hängt med, om det så handlat om kameran, batteritiden eller mjukvarubloat.

Permalänk
Proffsmoddare

Fortfarande för stor tyvärr, dock ett bra initiativ. Skärmen måste nog krypa ner i närheten av 4.5" innan jag blir intresserad

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Mätte min Iphone 8, den är rätt exakt samma storlek (enligt en skräpig linjal på skrivbordet).

Känns lite stort?
kommer ihåg tidigare Xperia som mycket mindre?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tack vare Sony finns det ju nu konkurrens inom det segmentet?

Tack vare Sony finns det nu en monopol inom det segmentet. Och ja, detta är ett steg i rätt riktning, för monopol är bättre än absolut noll närvaro som det var tidigare.

edit: Om man nu inte tänker sig iPhones som konkurrens, men Android och iOS lever i såpass skilda världar att jag inte riktigt ser dem som konkurrenter på den här nivån. Man väljer först plattform, sen börjar man titta på vad man ska ha för mobil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt rapporten ska telefonen göra skäl för namnet då dess mått är något snävare än dess föregångare Xperia XZ2 Compact. Skärmen krymper från 5,7 tum till 5,5 tum, vilket på dagens telefonmarknad får anses som kompakt.

Detta är dock fel. XZ2 Compact är på 5,0 tum. Det ni tänker på är vanliga XZ2, som är på 5,7 tum. Så lite tvek om denna ens borde få kallas för "Compact"...

Permalänk

Det var goda nyheter.

Jag förstår inte hur folk kan tycka att det är behändigt att gå omkring med en halv surfplatta i fickan. Det går ju inte att röra sig normalt, än mindre att hantera telefonen med en hand. 5,2 tums skärm anser jag är absolut max eftersom det är vad min nu åldrande Samsung A5 2017 har, och det är precis att det går enkelt att hantera den med en hand, trots att jag har ganska stora händer.

Hursomhelst. Detta gör att de flesta premiumtelefoner inte är aktuella för mig. Hur kan det vara möjligt att det inte görs några premiumtelefoner i litet format? Tror tillverkarna att vi inte vill ha kvalitet bara för att vi vill ha små telefoner? Själva grundidén med en mobiltelefon är att den ska vara mobil, dvs bigger is not better. Obegripligt.

Får hoppas att Sony kan ändra på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack vare Sony finns det nu en monopol inom det segmentet. Och ja, detta är ett steg i rätt riktning, för monopol är bättre än absolut noll närvaro som det var tidigare.

edit: Om man nu inte tänker sig iPhones som konkurrens, men Android och iOS lever i såpass skilda världar att jag inte riktigt ser dem som konkurrenter på den här nivån. Man väljer först plattform, sen börjar man titta på vad man ska ha för mobil.

Så gör du. Jag kollar definitivt på telefonen i första hand, för mig är plattformen irrelevant i beslutet av telefonval. Jag jämför hårdvaran, och i med det så har jag nästan kört vartannat år med senaste iphones eller nyaste samsung i galaxy serien.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

mini? wtf...
Jag saknar formfaktorn hos min gamla iphone 3gs.
Räcker hur bra som helst när man primärt läser mail/sms och ringer från sin telefon. (nej, jag tänker inte köpa någon jävla doro )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Den är ju större än xz1 compact...

Permalänk
Medlem

Blev riktigt glad för en sekund där, tills jag läste måtten... I princip samma storlek som en iPhone X/XS/11 pro, men med mindre skärmyta... Pass!

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kul även om det är en ganska nischad marknad, majoriteten föredrar större skärmar. Det blir inte Sonys räddning men det struntar nog Sony i. Dessutom blir dessa troligtvis överprisade som vanligt.

Ja och dom missar ändå målet med ungefär en tum i storlek :/
Vi som vill ha mindre mobiler har normalt en övre smärtgräns på 4 tums skärm.
Så förstår inte riktigt vad som tror att dom ska kunna åstadkomma med den här modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ja och dom missar ändå målet med ungefär en tum i storlek :/
Vi som vill ha mindre mobiler har normalt en övre smärtgräns på 4 tums skärm.
Så förstår inte riktigt vad som tror att dom ska kunna åstadkomma med den här modellen.

Fyra gamla tum med skärmkanter skulle gå att få in en 4.5/5” skärm i idag, men jag förstår din poäng.

Artikeln jämför ju dessutom mot icke-compact när de nämner minskningen på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fyra gamla tum med skärmkanter skulle gå att få in en 4.5/5” skärm i idag, men jag förstår din poäng.

Artikeln jämför ju dessutom mot icke-compact när de nämner minskningen på skärmen

Eller ännu hellre 4 tum utan några skärmkanter alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Eller ännu hellre 4 tum utan några skärmkanter alls

Då snackar vi litet på riktigt. Blir nog svårt med moderna hemsidor till och med, men skulle vara kul.

Borde gå på 40x80mm men tjockleken blir nog större än vanligt, kanske 15mm?

Jag kan lätt se charmen i det i alla fall, men ingen kommer våga

Permalänk
Inaktiv

Fick nyligen en ny jobbmobil (tyvärr Samsung A71) och insåg ganska snabbt att det utdragna mobilbytet privat kommer bli ännu krångligare. Jag tycker den är för stor, och gillar heller inte det långsmala formatet. Favoritformfaktorn är fortfarande min gamla LG G3 och på andrahand min nuvarande Moto X4.

Blir nog att ta en titt på denna även om Sonys mobiler aldrig imponerat på mig. Dyra med dåliga specs, verkar totalt missat vad konkurrenterna erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite glad över rykten om en mindre mobil, har varit sugen på att byta min Huawei p10 plus till något mindre.

... tji fick jag.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Som flera andra skrivit så kan en 5,5"-telefon knappaste kallas för kompakt. 4-5" nånstans, då kan vi börja snacka! O så ska det såklart vara OLED, hyfsad kamera, bra med minne och hörlursuttag

Permalänk
Medlem

Haft flera Sony lurar, och flickvännen har haft 1-2 som jag inte haft. Överlag trevliga telefoner, men rätt tunga.

Främst förstår jag inte hur Sony, som levererar sensorer till några av marknadens bästa (film)kameror inte har vett att förse sina telefoner med motsvarande kvalité. Överskärpta väldigt "digitala" bilder som lätt blir utfrätta. Hoppas på bättring.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick nyligen en ny jobbmobil (tyvärr Samsung A71) och insåg ganska snabbt att det utdragna mobilbytet privat kommer bli ännu krångligare. Jag tycker den är för stor, och gillar heller inte det långsmala formatet. Favoritformfaktorn är fortfarande min gamla LG G3 och på andrahand min nuvarande Moto X4.

Blir nog att ta en titt på denna även om Sonys mobiler aldrig imponerat på mig. Dyra med dåliga specs, verkar totalt missat vad konkurrenterna erbjuder.

Har Moto X4 nu och ska byta ut den. Iphone 12 har aningen mindre storlek. Samsung s21 är 3mm längre, men typ samma storlek.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Detta var ju min farhåga, att det skulle komma en ny compact. Jag blev ju "tvingad" att köpa ny mobil, min XZ1c hade inte överlevt, i oktober och det fick bli en Xperia 5 II som jag är väldigt nöjd med, med allt förutom storleken. Den är omöjlig att hantera med en hand.

Trodde aldrig jag skulle dissa något i Sony compact-väg. Men här kommer det.
Ogillar starkt den droppformade selfiekameran. Det ser inte ut att vara någon framriktade stereohögtalare heller. Så vad är vitsen med den större hakan? Kan se lite vinning i det rent ergonomiskt. Men där är ju bevisligen yta till att sätta en högtalare till.
Jag 'tror' inte att det är en kameraknapp vi ser längst ner på högersidan. Utan det är nog en Google-knapp likt den som sitter på Xperia 5 II. Den är ju programmerbar, så man kan säker använda den som en kameraknapp. Men man går nog miste om två-stegs funktionen som finns i de dedikerade kameraknapparna.
Och ja, som flera har nämnt. Den är lite för stor. Visst är det en liten telefon i dagens mått mätt. Men dom borde kunnat hålla den till samma mått som xz1 compact/iphone 12 mini.

Men vad jag har läst mig till så verkar det här bli en mellanklass compact. Tror inte riktigt på en 1 III compact. Läste någonstans att det skulle bli en L-modell. Alltså riktig budget.

Permalänk

Sony Electronics Corporation har det inte så lätt, 2,2 % av den svenska marknaden och internationellt
https://sonyreconsidered.com/sony-mobile-earns-practically-0-...
Jag är förvånad att de inte har kastat in handduken än

Permalänk
Medlem

Välkommet. Det finns knappt en telefon under 6 tum med hyfsad prestanda och som inte kostar multum.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Sitter med en Sony Xperia ZX1 compact och har velat upgradera sedan i sommras. Efter mycket letande ar det bara samsung S10e som varit ett alternativ. Beställde nästan en igår men nu kommer jag avvakta.
Vill bara ha ett par krav på telefonen men omöjligt att hitta.
SD kort
3.5 jack
Bra batteri och inte större än 6"

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Sony Electronics Corporation har det inte så lätt, 2,2 % av den svenska marknaden och internationellt
https://sonyreconsidered.com/sony-mobile-earns-practically-0-...
Jag är förvånad att de inte har kastat in handduken än

Jag gillar Sonys designspråk men det känns som att alla telefoner de tillverkat de senaste fem åren har haft något fatal miss som gjort dem ointressanta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag är förvånad att de inte har kastat in handduken än

Kanske något patent de vill hålla liv i och tjänar pengar på? I annat fall håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Provade XZ2 Compact när den kom, dog första gången efter några veckor (Eller ja knapparna sluta funka) In på lagning, efter några veckor igen så blev det samma fel, även bror har haft en vanlig Expira XZ eller vad dom heter och efter det så kommer jag nog aldrig mer ta i en sony, vilket är synd för annars gillade jag den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kul även om det är en ganska nischad marknad, majoriteten föredrar större skärmar.

Med tanke på responsen i denna tråd är det i alla fall inte en super-nischad marknad. Särskilt inte som det är skralt med alternativ.