Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Men om Comhem uppfyller de krav dessa grannar har så varför byta? Det är bara att inse att de som förekommer i detta forum är en minoritet.

Tror inte att Comhem uppfyller majoritetens priskrav. Den största anledning till att byta till fiber är inte teknisk utan att du kan få ett mycket bättre pris. Så vill man bli av med Comhem så är det prisbilden man skall trycka på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror inte att Comhem uppfyller majoritetens priskrav. Den största anledning till att byta till fiber är inte teknisk utan att du kan få ett mycket bättre pris. Så vill man bli av med Comhem så är det prisbilden man skall trycka på.

Det stämmer om du ansluter dig som enskilt hushåll. Däremot om bostadsrättsföreningen tecknar ett gruppavtal blir det annorlunda.

Det jag reagerar främst mot är att det förekommer inlägg som närmast antyder att grannarna är lite efterblivna för att de inte vill ha fiber. Vill man få en dialog med grannarna och förhoppningsvis komma vidare måste man fundera på deras bevekelsegrunder. Man måste också komma ihåg att ett byte till fiber innebär ett helt nytt kabelnät i huset. Den kostnaden får alla vara med och betala. Jag kan tänka mig att man ska köra fram fiberfrågan när det börjar bli problem med koaxialkabelnätet. När man ändå måste renovera kan man göra det grundligt.
I en bostadsrättsförening är det alltid konkurrens om resurserna. Om man t ex ser sig tvungna att genomföra en stamrenovering lär det inte finnas resurser för något mer.

Permalänk
Medlem

Ja, Comhem kan erbjuda otroligt prisvärda gruppavtal eftersom de kan leverera via befintliga gamla coax-nät i många fastigheter/områden.

En nydragning med Cat6 eller fiber till varje lägenhet tar många år innan det betalat sig tyvärr. Innan dess har du inga priser under 200:-. Det finns föreningar jag vet som var tidigt ute med dra eget fastighetsnät (början av 2000-talet). Deras medlemmar kan idag ånjuta kollektiva avtal för under 50-lappen i månaden.

Permalänk
Medlem

Vår BRF kommer snart att få Com Hem via fiber.
Vi har mellan 50-100 lägenheter och priset för 1gbit kommer att hamna på mellan 150-200kr per hushåll. En stor uppgradering från det vi har just nu.

Permalänk
Medlem

Har ställt in att primärt använda Google's DNS:er men ser fortfarande att mina webbläsare (Edge, Firefox) ansluter till comhem-servrar när jag surfar runt. Servrarna har namn likt c83-255-218-200.bredband.comhem.se med olika nuffror för host-delen. Funderar på vad det kan vara för servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har ställt in att primärt använda Google's DNS:er men ser fortfarande att mina webbläsare (Edge, Firefox) ansluter till comhem-servrar när jag surfar runt. Servrarna har namn likt c83-255-218-200.bredband.comhem.se med olika nuffror för host-delen. Funderar på vad det kan vara för servrar?

Var har du ställt in vilka DNS:er som skall användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Var har du ställt in vilka DNS:er som skall användas?

Network adapter, TCP/IPv4, properties. Går inte att ändra i modemet.

Permalänk
Medlem

Var någonstans ser du adressen c83-255-218-200.bredband.comhem.se, det ser ju snarare mer ut som en adress för en slutkund hos ComHem än någon adress till ComHem DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har ställt in att primärt använda Google's DNS:er men ser fortfarande att mina webbläsare (Edge, Firefox) ansluter till comhem-servrar när jag surfar runt. Servrarna har namn likt c83-255-218-200.bredband.comhem.se med olika nuffror för host-delen. Funderar på vad det kan vara för servrar?

Även om du använder nån annan DNS så går trafiken fortfarande genom CH's nät.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Var någonstans ser du adressen c83-255-218-200.bredband.comhem.se, det ser ju snarare mer ut som en adress för en slutkund hos ComHem än någon adress till ComHem DNS?

Skrivet av mr_sQuinty:

Även om du använder nån annan DNS så går trafiken fortfarande genom CH's nät.

Det är inga routrar/switchar som jag ser. Det är http/https-anslutningar som är etablerade (netstat -b -f). Upptäckte det av en slump. Förhoppningsvis bara någon form av cache/balans.

Permalänk

Ingen internetuppkoppling på 22 timmar... ComHem hänvisar till driftstörning i området som pågått i 10 timmar. Är det sant så är de otroligt långsamma på bollen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

Usch vilken hemsk hantering av ComHem... Driftstopp av bredband i 42 timmar och ingen beräknad tid för lösning. Jag är hindrad att arbeta och att dimma upp mina lampor som var dimmade till 10 % när driftstoppet inträffade. Ber att de avslutar mitt abonnemang till sista januari då jag omedelbart måste teckna avtal med en ny leverantör men icke... Jag får fortsätta betala till sista mars enligt bindningstiden. Tycker man kunde ha hanterat ett så ömmande ärende annorlunda. För övrigt är kundtjänsten mycket sömnig och oengagerad. Och det tog ComHem 13 timmar att rapportera driftstoppet på sin hemsida. Hit återvänder man inte!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror inte att Comhem uppfyller majoritetens priskrav. Den största anledning till att byta till fiber är inte teknisk utan att du kan få ett mycket bättre pris. Så vill man bli av med Comhem så är det prisbilden man skall trycka på.

Vi tecknade precis ett gruppavtal med Comhems coaxlösning (som vi haft sedan 90-talet) i vår samfällighet. Samtliga medlemmar får 250/50 Mbit för 128 kronor per månad. Då ingår utrustning och allt. Vill man ha snabbare bredband får man betala abonnemangskostnaden minus 350 kronor per månad.

Alternativet var att gräva in fiber. Då hade vi landat på 9200:- (inkl ROT) för installation och ca 350-400 kronor per månad för motsvarande hastighet som Comhem erbjuder för 128 kronor per månad.

Valet var lätt i vårt fall, Comhems gruppavtalslösning är bra mycket mer prisvärd än alternativet att dra in fiber. Dessutom slipper folk dra upp altaner och få åverkan på tomten.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Vi tecknade precis ett gruppavtal med Comhems coaxlösning (som vi haft sedan 90-talet) i vår samfällighet. Samtliga medlemmar får 250/50 Mbit för 128 kronor per månad. Då ingår utrustning och allt. Vill man ha snabbare bredband får man betala abonnemangskostnaden minus 350 kronor per månad.

Alternativet var att gräva in fiber. Då hade vi landat på 9200:- (inkl ROT) för installation och ca 350-400 kronor per månad för motsvarande hastighet som Comhem erbjuder för 128 kronor per månad.

Valet var lätt i vårt fall, Comhems gruppavtalslösning är bra mycket mer prisvärd än alternativet att dra in fiber. Dessutom slipper folk dra upp altaner och få åverkan på tomten.

Jag förstår att det är lockande med priset. Samtidigt så förblir ni låsta till en usel leverantör utan konkurrans, och en platform som aldrig kommer kunna mäta sig mot optiska lösningar i längden.

Det där grävningen kommer bli aktuellt en dag snart igen då de där kablarna i marken snart är 30 år gamla. Detta är b.la de vanligaste anledningar att kunder/områden har strul är gamla coax-kablar börjat svara på väderförhållanden.

Skrivet av Jesper930:

Jag är hindrad att arbeta och att dimma upp mina lampor som var dimmade till 10 % när driftstoppet inträffade.

Offtopic, men varför i hela fridens namn kunde du inte dimma upp dina lampor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag förstår att det är lockande med priset. Samtidigt så förblir ni låsta till en usel leverantör utan konkurrans, och en platform som aldrig kommer kunna mäta sig mot optiska lösningar i längden.

De förblir "låsta" till en leverantör vilken leverantör de än väljer. Inte en chans i värden att någon leverantör skulle erbjuda ett gruppavtal utan någon slags bindningstid.

För de allra flesta personer fungerar de allra flesta leverantörerna utan konstigheter. Det är näst intill endast vid leverantörsbyten som man upplever problem samt tillfälliga driftstörningar. Och ja, alla leverantörer har tillfälliga driftstörningar ibland. Alla leverantörer med kablar i backen har problem med att dessa blir avgrävda ibland etc.

Skrivet av maDa:

Det där grävningen kommer bli aktuellt en dag snart igen då de där kablarna i marken snart är 30 år gamla. Detta är b.la de vanligaste anledningar att kunder/områden har strul är gamla coax-kablar börjat svara på väderförhållanden.

Här kan jag ju tillägga att koaxialkablarna går inne i husen, EJ ute efter vägarna. Det är fiber fram till fastigheten/fastigheterna och sedan fördelas det ut med koaxialkablar. Notera också att kablarna hänger inte och dinglar i luften så NEJ de påverkas inte av väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag förstår att det är lockande med priset. Samtidigt så förblir ni låsta till en usel leverantör utan konkurrans, och en platform som aldrig kommer kunna mäta sig mot optiska lösningar i längden.

Det där grävningen kommer bli aktuellt en dag snart igen då de där kablarna i marken snart är 30 år gamla. Detta är b.la de vanligaste anledningar att kunder/områden har strul är gamla coax-kablar börjat svara på väderförhållanden.

Offtopic, men varför i hela fridens namn kunde du inte dimma upp dina lampor?

"Aldrig kommer kunna mäta sig med optiska lösningar i längden".

Hur menar du? Latensmässigt - nej. Men å andra sidan pratar vi bara några millisekunder lägre latens med fiber, vilket i praktiken betyder noll. Hastighetsmässigt - jo. Comhem erbjuder i sitt coaxialnät Docsis 3.1-lösning Gbit-hastigheter med full duplex, precis som andra fiberlösningar. Denna lösning lanseras 2021 till den stora massan av kunder. Vissa av oss har haft förmånen att prova på den som "beta-test".

Jag ser inte hur vi blir låsta? Vi binder upp oss 24 månader i taget och kan alltså konkurrenssätta avtalet mot andra leverantörer vartannat år. Den dagen Comhem inte erbjuder bäst priser längre så lämnar vi helt enkelt. Precis som vi hade gjort med ett gruppavtal om vi haft fiber.

Åtminstone i vårt område har vi noterat två downtimes under loppet av 10 år. Stabilt som tusan med andra ord. Den ena av dessa gånger berodde det på att kommunen råkade gräva av kabeln när de skulle dra fiber till grannområdet...

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

the hell?

Skrivet av Jesper930:

Jag är hindrad att arbeta och att dimma upp mina lampor som var dimmade till 10 % när driftstoppet inträffade.

Håller helt med att combort är löjligt kass som leverantör när det kommer till tillförlitlighet. Vi körde dem som leverantör till vårt första kontor när vi startade företaget och det var problem varje vecka ett par timmar åt gången när folk inte kunde arbeta på grund av att nätet var nere.

Men till dina lampor...
Det är ju en riktigt riktigt dålig setup om du inte kan justera dem utan nätaccess? Kanske läge att kolla över en lösning som inte är beroende av en internetuppkoppling?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

"Aldrig kommer kunna mäta sig med optiska lösningar i längden".

Hur menar du? Latensmässigt - nej. Men å andra sidan pratar vi bara några millisekunder lägre latens med fiber, vilket i praktiken betyder noll. Hastighetsmässigt - jo. Comhem erbjuder i sitt coaxialnät Docsis 3.1-lösning Gbit-hastigheter med full duplex, precis som andra fiberlösningar. Denna lösning lanseras 2021 till den stora massan av kunder. Vissa av oss har haft förmånen att prova på den som "beta-test".

Jag ser inte hur vi blir låsta? Vi binder upp oss 24 månader i taget och kan alltså konkurrenssätta avtalet mot andra leverantörer vartannat år. Den dagen Comhem inte erbjuder bäst priser längre så lämnar vi helt enkelt. Precis som vi hade gjort med ett gruppavtal om vi haft fiber.

Åtminstone i vårt område har vi noterat två downtimes under loppet av 10 år. Stabilt som tusan med andra ord. Den ena av dessa gånger berodde det på att kommunen råkade gräva av kabeln när de skulle dra fiber till grannområdet...

Så du menar att det är på gång med 1000/1000Mbps vi coax med ComHem, det låter ju väldigt intressant. Har du källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

"Aldrig kommer kunna mäta sig med optiska lösningar i längden".

Hur menar du? Latensmässigt - nej. Men å andra sidan pratar vi bara några millisekunder lägre latens med fiber, vilket i praktiken betyder noll. Hastighetsmässigt - jo. Comhem erbjuder i sitt coaxialnät Docsis 3.1-lösning Gbit-hastigheter med full duplex, precis som andra fiberlösningar. Denna lösning lanseras 2021 till den stora massan av kunder. Vissa av oss har haft förmånen att prova på den som "beta-test".

Jag ser inte hur vi blir låsta? Vi binder upp oss 24 månader i taget och kan alltså konkurrenssätta avtalet mot andra leverantörer vartannat år. Den dagen Comhem inte erbjuder bäst priser längre så lämnar vi helt enkelt. Precis som vi hade gjort med ett gruppavtal om vi haft fiber.

Åtminstone i vårt område har vi noterat två downtimes under loppet av 10 år. Stabilt som tusan med andra ord. Den ena av dessa gånger berodde det på att kommunen råkade gräva av kabeln när de skulle dra fiber till grannområdet...

Full duplex, menar du symmetriskt upp och ner via Koax? Sen undrar jag om hur man ska kunna få ner latensera, jag har runt 30-40 i spel, jag vill ha sub 30, helst under 20 på svenska serverar. Är det något docsis 3.1 kan erbjuda också i framtiden?

(Jag vet att jag har det nu med 1200/100 hastighet) men latsenser är detsamma som innan jag fick 3.1.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Så du menar att det är på gång med 1000/1000Mbps vi coax med ComHem, det låter ju väldigt intressant. Har du källa på det?

Jag får inte lov att dela just det mailet eftersom det rör ett affärsavtal som vi inte gärna outar.

Men här är publik information om "10 G" som Comhem lanserar snart (det var därför de lade ner det analoga nätet i höstas för att göra plats i deras nät för att släppa på mer data). 10 Gbps nedströms och 1 Gbps uppströms är hastigheterna. Kommer säkert gå att få 1000/1000 Mbps. Det är ju overkill i dagsläget för en privatperson - torrents är ju passé numera.

Källa:
https://www.comhem.se/fastighetsagare/10G

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Full duplex, menar du symmetriskt upp och ner via Koax? Sen undrar jag om hur man ska kunna få ner latensera, jag har runt 30-40 i spel, jag vill ha sub 30, helst under 20 på svenska serverar. Är det något docsis 3.1 kan erbjuda också i framtiden?

(Jag vet att jag har det nu med 1200/100 hastighet) men latsenser är detsamma som innan jag fick 3.1.

Ja, 1000 Mbps full duplex med Docsis 3.1. Docsis 3.1 ger också avsevärt lägre latens, särskilt de tider då nätet är extra belastat vilket varit coax-teknikens nackdel tidigare. Det kommer bli mycket mer konsistent vad gäller latenser.

Med Docsis 4 som kommer om några år kan man kräma ut 10 Gbps nedströms och 6 Gbps uppströms...

Så den som säger att coax inte klarar framtiden är dåligt påläst. Forskarna har trollat med tekniken kring coax de senaste åren (tack vare att de stora pengarna finns i USA där coax är vanligt).

Ovanstående är en av anledningarna (förutom att priset är 1/3 av fiberlösningarna, som faktiskt är riktigt dyra nuförtiden jämfört med gruppavtal hos Comhem) till att vi valde Comhem de kommande 24 månaderna.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag får inte lov att dela just det mailet eftersom det rör ett affärsavtal som vi inte gärna outar.

Men här är publik information om "10 G" som Comhem lanserar snart (det var därför de lade ner det analoga nätet i höstas för att göra plats i deras nät för att släppa på mer data). 10 Gbps nedströms och 1 Gbps uppströms är hastigheterna. Kommer säkert gå att få 1000/1000 Mbps. Det är ju overkill i dagsläget för en privatperson - torrents är ju passé numera.

Källa:
https://www.comhem.se/fastighetsagare/10G

Det låter ju bra, men jag ser bara att det står om comhems fibernät.

Det jag inte riktigt förstår. om den nu uppgraderat sitt nät så väldigt, är varför man inte en kan välja 100Mbps uppladningshastighet som tillval på valfritt abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Det låter ju bra, men jag ser bara att det står om comhems fibernät.

Det jag inte riktigt förstår. om den nu uppgraderat sitt nät så väldigt, är varför man inte en kan välja 100Mbps uppladningshastighet som tillval på valfritt abonnemang?

Njae, man får läsa inantill!

"Det innebär att vi drar fiber fram till din flerfamiljsfastighet. Det kommer ge miljontals hushåll ännu snabbare och mer stabil uppkoppling, utan att vi behöver göra några åtgärder i hemmet hos de boende eller byta uttag."

De drar alltså fram fiber till närmaste accesspunkt, men låter coax sitta kvar den sista biten så att inga åtgärder behövs göras inne hos kunderna eller gräva på tomter.

Anledningen till att du inte kan välja högre uppladdningshastighet är att Comhem inte är helt klara med uppgraderingen överallt i Sverige, så de kan inte lansera det på bred front ännu. Vissa områden har dock fått "beta-testa". Någon gång under andra halvan 2021 kommer de dock lansera de nya hastigheterna på bred front i hela Sverige.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Usch vilken hemsk hantering av ComHem... Driftstopp av bredband i 42 timmar och ingen beräknad tid för lösning. Jag är hindrad att arbeta och att dimma upp mina lampor som var dimmade till 10 % när driftstoppet inträffade. Ber att de avslutar mitt abonnemang till sista januari då jag omedelbart måste teckna avtal med en ny leverantör men icke... Jag får fortsätta betala till sista mars enligt bindningstiden. Tycker man kunde ha hanterat ett så ömmande ärende annorlunda. För övrigt är kundtjänsten mycket sömnig och oengagerad. Och det tog ComHem 13 timmar att rapportera driftstoppet på sin hemsida. Hit återvänder man inte!

Gäller det deras Coaxnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Hur menar du? Latensmässigt - nej. Men å andra sidan pratar vi bara några millisekunder lägre latens med fiber, vilket i praktiken betyder noll. Hastighetsmässigt - jo. Comhem erbjuder i sitt coaxialnät Docsis 3.1-lösning Gbit-hastigheter med full duplex, precis som andra fiberlösningar. Denna lösning lanseras 2021 till den stora massan av kunder. Vissa av oss har haft förmånen att prova på den som "beta-test".

Ja full duplex har vi alla, men den smala retur-kanal delas på alla inom samma coax-ö med hjälp av en sorts TDMA-teknik. Blir det för mycket upströms-belastning så kommer allas latenstid börja öka kraftigt. Så länge vi ska ha alla hundratals TV-kanaler och trängas med så kommer upstreams fortsätta prioriteras ner. Ett modem som klarar modulera stor bandbredd både upp och ner är kostsamt och energikrävande.

Vi går mot fler och fler molnlösningar och hemma-jobbande. Hur ska det fungera i längden med 6-8Mbit upload? ett LTE-modem kan prestera bättre där t.om.

Coax-nätet är ett galvaniskt nät mellan bostäderna, som gör sig känsligt för krypströmmar, störningar från grannars prylar, skador på uttag och kablar i bostad som kan slå ut hela området mer eller mindre. Hur tryggt känns det?

Priserna på fastighetsfiber kommer fortsätta och rasa, BiDi SFP-moduler är nere under 100-lappen snart. Men Comhem fortsätter att cementera sig själv och kunder i dyr specialutrustning som fungerar bra under bästa omständigheter.

Skrivet av Gabe:

Jag ser inte hur vi blir låsta? Vi binder upp oss 24 månader i taget och kan alltså konkurrenssätta avtalet mot andra leverantörer vartannat år. Den dagen Comhem inte erbjuder bäst priser längre så lämnar vi helt enkelt. Precis som vi hade gjort med ett gruppavtal om vi haft fiber.

Ni har väll knappast något annat val än Comhem eftersom de är de enda som levererar via Coax? Ett vanligt lokalt fiber- eller cat6-nät kan vem som helst leverera tjänster i, t.om Comhem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja full duplex har vi alla, men den smala retur-kanal delas på alla inom samma coax-ö med hjälp av en sorts TDMA-teknik. Blir det för mycket upströms-belastning så kommer allas latenstid börja öka kraftigt. Så länge vi ska ha alla hundratals TV-kanaler och trängas med så kommer upstreams fortsätta prioriteras ner. Ett modem som klarar modulera stor bandbredd både upp och ner är kostsamt och energikrävande.

Vi går mot fler och fler molnlösningar och hemma-jobbande. Hur ska det fungera i längden med 6-8Mbit upload? ett LTE-modem kan prestera bättre där t.om.

Coax-nätet är ett galvaniskt nät mellan bostäderna, som gör sig känsligt för krypströmmar, störningar från grannars prylar, skador på uttag och kablar i bostad som kan slå ut hela området mer eller mindre. Hur tryggt känns det?

Priserna på fastighetsfiber kommer fortsätta och rasa, BiDi SFP-moduler är nere under 100-lappen snart. Men Comhem fortsätter att cementera sig själv och kunder i dyr specialutrustning som fungerar bra under bästa omständigheter.

Ni har väll knappast något annat val än Comhem eftersom de är de enda som levererar via Coax? Ett vanligt lokalt fiber- eller cat6-nät kan vem som helst leverera tjänster i, t.om Comhem!

Dina argument hade jag förstått för fem-tio år sedan. Men mycket har hänt med tekniken.

Docsis 3.1 löser problemet med latenser vid hög belastning (något som inte ens varit ett problem för vårt område med Docsis 3.0). Docsis 3.1 förbättrar avsevärt energiprestandan

Sen blir jag lite osäker på vad du åsyftar med "Hur ska det fungera i längden med 6-8 Mbit upload"? Comhem erbjuder 1200/100 Mbit idag i gamla 3.0-nätet utan problem. I vårt område delar hus om sex på en koppling till fiberstationen. Jag har svårt att se att det skulle bli kapacitetsbrist. Man har de senaste åren gjort det gamla coax-nätet tekniskt konkurrenskraftigt med fiber och det är inget annat än svart magi.

Vi har ju visst ett annat val än Comhem. Om vi inte är nöjda eller får ett bättre erbjudande från en fiberleverantör om 24 månader så drar vi bara in fiber. När vi nu lät Comhem och fiberleverantörer buda för att få tillgång till våra pengar så vann Comhem överlägset. Det lönar sig inte ekonomiskt i dagsläget att dra in fiber när man åker på installationskostnad + 3x så hög månadskostnad för abonnemang med motsvarande hastighet hos Comhem. Hade vi inte haft Comhem redan indraget så hade valet såklart blivit fiber, men det är ju också för att det inte finns några andra lösningar idag vid nyinstallation.

Jag slänger i en brasklapp; jag tror inte vårt område någonsin kommer införskaffa fiber. med 10 Gbit-hastigheter för slutkund i Comhemnätet så klarar sig gemene hushåll fram till 5G långsamt kommer ersätta många av våra prylar som idag behöver åtkomst till fiber/coax.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Njae, man får läsa inantill!

"Det innebär att vi drar fiber fram till din flerfamiljsfastighet. Det kommer ge miljontals hushåll ännu snabbare och mer stabil uppkoppling, utan att vi behöver göra några åtgärder i hemmet hos de boende eller byta uttag."

De drar alltså fram fiber till närmaste accesspunkt, men låter coax sitta kvar den sista biten så att inga åtgärder behövs göras inne hos kunderna eller gräva på tomter.

Anledningen till att du inte kan välja högre uppladdningshastighet är att Comhem inte är helt klara med uppgraderingen överallt i Sverige, så de kan inte lansera det på bred front ännu. Vissa områden har dock fått "beta-testa". Någon gång under andra halvan 2021 kommer de dock lansera de nya hastigheterna på bred front i hela Sverige.

Jag kan ju få bredband 1200 på min adress, och på så sätt få 100Mbps uppladdning, men jag tycker det är alldeles för dyrt med 599kr per månad inkl. gruppavtal bara för att få 100Mbps uppladdning, så därför vore det trevligt med 100Mbps uppladdning som tillval på alla abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag får inte lov att dela just det mailet eftersom det rör ett affärsavtal som vi inte gärna outar.

Men här är publik information om "10 G" som Comhem lanserar snart (det var därför de lade ner det analoga nätet i höstas för att göra plats i deras nät för att släppa på mer data). 10 Gbps nedströms och 1 Gbps uppströms är hastigheterna. Kommer säkert gå att få 1000/1000 Mbps. Det är ju overkill i dagsläget för en privatperson - torrents är ju passé numera.

Källa:
https://www.comhem.se/fastighetsagare/10G

Låter väldigt trevligt. Högre upphastighet och lägre latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Javisst har latens-tiderna blivit bättre med åren, men det är för jag misstänker man sektionerar upp coax-näten mer och mer. När jag hade comhem första gången i början av 2000-talet så delade hela stan troligen på samma nod och man hade inte en chans mot sina ADSL-kompisar.

1200/100 är bisarrt dyrt och meningslöst tyvärr. Precis som 10gig till hemmet.

Jaså du tillhör dem som tror 5G kommer slå ut alla befintliga lösningar - Då får nog leverantörerna börja fasa ut sina låga trafiktak först. Fiber är här för att stanna skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Jag förstår att det är lockande med priset. Samtidigt så förblir ni låsta till en usel leverantör utan konkurrans, och en platform som aldrig kommer kunna mäta sig mot optiska lösningar i längden.

Det där grävningen kommer bli aktuellt en dag snart igen då de där kablarna i marken snart är 30 år gamla. Detta är b.la de vanligaste anledningar att kunder/områden har strul är gamla coax-kablar börjat svara på väderförhållanden.

Offtopic, men varför i hela fridens namn kunde du inte dimma upp dina lampor?

Skrivet av Trihxeem:

Håller helt med att combort är löjligt kass som leverantör när det kommer till tillförlitlighet. Vi körde dem som leverantör till vårt första kontor när vi startade företaget och det var problem varje vecka ett par timmar åt gången när folk inte kunde arbeta på grund av att nätet var nere.

Men till dina lampor...
Det är ju en riktigt riktigt dålig setup om du inte kan justera dem utan nätaccess? Kanske läge att kolla över en lösning som inte är beroende av en internetuppkoppling?

Det har helt enkelt blivit så för att något skit inträffade med ikea trådfri och jag blev tvungen att fabriksåterställa allt och lägga till alla 30 lampor igen och sen orkade jag inte namnge alla lampor i Ikeas app när jag ändå bara använder google assistant. Sen finns det ju fjärrkontroller också som jag aldrig använt men nån är trasigi knapparna och till de andra är lamporna kopplade hej vilt då jag lagt till lampor vid olika tidpunkter, flyttat dem från en annan lägenhet jag bodde i tidigare, mellan olika rum, osv. Så ska jag tända kontoret på morgonen så tänds sovrummet också och väcker flickvännen. För mig har fjärrkontrollerna bara varit ett medel för att koppla nya lampor till ikeas gateway och jag styr alla lampor med en google nest i varje rum vilket bara funkar med internetuppkoppling.

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Gäller det deras Coaxnät?

Japp. Det är något väldigt fel med det här företaget. I november var jag borta en helg på landet och kom tillbaka söndag kväll och då var min router fabriksåterställd med det ssid och lösenord som den ursprungligen levererades med. ComHem hade inget att säga i frågan och det blev eländigt för mig att börja koppla upp alla enheter på ett nytt nätverk.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE