Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Helvet va vilse man kan bli på nya Woods ta med vatten och slickers

Exactly! got super lost ran around for an hour in offline mode just to get the feel. Blown up by mines, then shot by a sniper... didnt manage to find the new bridge extract.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Helvet va vilse man kan bli på nya Woods ta med vatten och slickers

Det är sånt man har kompasset till

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Klev på två landminor och fick sy ihop benen. Bra sätt att levla Surgery

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är sånt man har kompasset till

Fast för att få kompassjäkeln så behöver man ju hitta lite quest locations innan

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Fast för att få kompassjäkeln så behöver man ju hitta lite quest locations innan

Går väl att köpa ifrån start va? eller måste man låsa upp den med en taska först?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Går väl att köpa ifrån start va? eller måste man låsa upp den med en taska först?

Går att köpa på flea ja.

Men man får den också ganska fort av Prapor, Search Mission.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Går att köpa på flea ja.

Men man får den också ganska fort av Prapor, Search Mission.

Tänkte mer på att köpa ifrån trader, Ligger väl på 220k ish men som sagt så vet jag inte om man måste låsa upp den via att göra en task först eller inte.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Tänkte mer på att köpa ifrån trader, Ligger väl på 220k ish men som sagt så vet jag inte om man måste låsa upp den via att göra en task först eller inte.

Då är det bättre att köpa från flea för 30K som jag gjorde

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Då är det bättre att köpa från flea för 30K som jag gjorde

Jo men då måste du ju ha lvl 10 först

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Jo men då måste du ju ha lvl 10 först

Är man inte ens lvl 10 behöver man ju inte tänka på kompass

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Någon annan som upplevt att Scavs blivit aimbotters förövrigt?

Jag dog av AI scavs 7 gånger igår, 5 som PMC och 2 som scav. Tror det är lika mycket som hela förra wipen (bortsett från scav bosses).

Några gånger instant headshot innan jag ens hinner förstå vem som skjuter på mig, och 2 gånger blev jag one-tapped i thorax av 7.62 PS (vilket inte ens ska gå?), men i death screen så står det att jag blev skjuten två gånger i thorax. Desync? Bugg? Eller hade jag så otur att skotten fragmenterade båda gångerna? xD Körde utan skyddsväst iofs, men brukar bara vara magnum buckshot som är sådär farligt från AIn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är man inte ens lvl 10 behöver man ju inte tänka på kompass

Ända gången jag änväder kompass är när jag spawna på nya delen i woods, Fuck that map

Skrivet av Lagerlöf:

Någon annan som upplevt att Scavs blivit aimbotters förövrigt?

Jag dog av AI scavs 7 gånger igår, 5 som PMC och 2 som scav. Tror det är lika mycket som hela förra wipen (bortsett från scav bosses).

Några gånger instant headshot innan jag ens hinner förstå vem som skjuter på mig, och 2 gånger blev jag one-tapped i thorax av 7.62 PS (vilket inte ens ska gå?), men i death screen så står det att jag blev skjuten två gånger i thorax. Desync? Bugg? Eller hade jag så otur att skotten fragmenterade båda gångerna? xD Körde utan skyddsväst iofs, men brukar bara vara magnum buckshot som är sådär farligt från AIn.

Dem blev dopade i mitten av förra wipen, Speciellt shotgun scavsen, Dem kan dra åt helvete..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Ända gången jag änväder kompass är när jag spawna på nya delen i woods, Fuck that map
Dem blev dopade i mitten av förra wipen, Speciellt shotgun scavsen, Dem kan dra åt helvete..

Ja jag kommer ihåg att de fick en buff och blev farliga där. Men nu är de på fucking steroider alltså, jag är mer rädd för scavs än PMCs xD Värre än aimbotters på labs.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja jag kommer ihåg att de fick en buff och blev farliga där. Men nu är de på fucking steroider alltså, jag är mer rädd för scavs än PMCs xD Värre än aimbotters på labs.

Drop shottande shotguns scavs på woods när dem lägger sig i gräset så man inte ser dem <3

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Går in på customs med en shotgun, inget mer.

Lyckas döda en PMC som kör gen4 assault armour och ljuddämpad shotgun. Strax efter springer jag in i en till fullkittad och fulllootad PMC, världens fight där jag med nöp och näppe överlever och baitar runt en pelare tills han måste ladda om sin AK och då pumpar jag honom med AP20 som första spelaren hade i sin shotgun. Healar upp. Stash value 3M i gear och loot. Bara extract kvar, är vid old gas men varken den eller första bunkern är öppen, så jag springer mot den gamla vanliga extracten. Framme vid sista huset. Hör en scav skrika.

PANG. Oneshottad i facet av en shotgun-scav som jag knappt hinner se

Helt ärligt vet jag inte hur mycket mer jag kommer orka det här spelet alltså.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Går in på customs med en shotgun, inget mer.

Lyckas döda en PMC som kör gen4 assault armour och ljuddämpad shotgun. Strax efter springer jag in i en till fullkittad och fulllootad PMC, världens fight där jag med nöp och näppe överlever och baitar runt en pelare tills han måste ladda om sin AK och då pumpar jag honom med AP20 som första spelaren hade i sin shotgun. Healar upp. Stash value 3M i gear och loot. Bara extract kvar, är vid old gas men varken den eller första bunkern är öppen, så jag springer mot den gamla vanliga extracten. Framme vid sista huset. Hör en scav skrika.

PANG. Oneshottad i facet av en shotgun-scav som jag knappt hinner se

https://i.ibb.co/y8V8FWw/2021-01-04-20-17-19-Escape-From-Tarkov.png

Helt ärligt vet jag inte hur mycket mer jag kommer orka det här spelet alltså.

Typ samma som rundan jag körde precis. Scav med shotty på Customs. Dödade tre scav och två PMC och lyckades ta mig ut, fast att det var becksvart.

Inte illa för någon som köpte spelet innan idag.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hej dudes! I was thinking about getting a rtx 3080 or 3070 and wondered if anyone has one already and can tell me of their experience? I would be running @1440p with a 8700k @5ghz. Im worried that the investment would be wasted due to poor optimization of the game. TBH right now i get 40-90 hz depending(gtx1080ti) on med-high settings. I have a gsync monitor so i dont notice dips in frames so much as server issues. I know there are many other problems with the game but its been a tuff year(2020) for myself so feel i deserve a reward. Thanks for any info and feel free to reply in swedish.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Hej dudes! I was thinking about getting a rtx 3080 or 3070 and wondered if anyone has one already and can tell me of their experience? I would be running @1440p with a 8700k @5ghz. Im worried that the investment would be wasted due to poor optimization of the game. TBH right now i get 40-90 hz depending(gtx1080ti) on med-high settings. I have a gsync monitor so i dont notice dips in frames so much as server issues. I know there are many other problems with the game but its been a tuff year(2020) for myself so feel i deserve a reward. Thanks for any info and feel free to reply in swedish.

Here are my settings and i get about 75-100fps with 8700k @4.8ghz, 3080 on 1440p

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Here are my settings and i get about 75-100fps with 8700k @4.8ghz, 3080 on 1440p

https://i.imgur.com/2TWQnFg.png

Tack för svaret! Vad hade du innan? Känna du att den lyften i fps n har gjort spelet mycket bättre?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Tack för svaret! Vad hade du innan? Känna du att den lyften i fps n har gjort spelet mycket bättre?

Bytte ifrån ett 1080ti och det blev väl ca 15-20fps bättre kanske. Tarkov är fortfarande Tarkov så de är ju en del bullshit deaths + UI buggar. Jag bytte mest för att få ner ljudnivån på datorn.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Hej dudes! I was thinking about getting a rtx 3080 or 3070 and wondered if anyone has one already and can tell me of their experience? I would be running @1440p with a 8700k @5ghz. Im worried that the investment would be wasted due to poor optimization of the game. TBH right now i get 40-90 hz depending(gtx1080ti) on med-high settings. I have a gsync monitor so i dont notice dips in frames so much as server issues. I know there are many other problems with the game but its been a tuff year(2020) for myself so feel i deserve a reward. Thanks for any info and feel free to reply in swedish.

Tarkov eats RAM for breakfast, plus a little more for good measure. I'd actually claim that 16GB is too little, and it needs to be at least PC3000. Otherwise, your cpu will end up as a bottleneck much earlier than you wish. Your 1080Ti is more than good enough though. At recommended settings, chances are your cpu will act as a bottleneck anyway. Off course the Ampere is stronger once you start adding effects, settings and resolution. I can compare a 3070 to a 2080Ti which i use at 1440p, and i need to run pretty high settings for the gpu to be close to 95% usage. Adding supersample in the game is for me much better than using the terrible AA this game has (it really is tremendously bad in this game).

Your Nvidia control panel settings and game settings is really important.
I would argue that the 3060Ti is the best card for the money right now, as the 3070 is way to close to 3080 in price and on top of that, the 3080Ti is out any day now. Either way, i wouldn't spend close to 10,000 on a card today if you already have a 1080Ti.

tl;dr
4x8GB ram (great price, low profile)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...
(You need two kits)

Then a videocard (unless i have missed that you already have good ram)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

I have a 3080 on order. BUT by the sounds of it 10000kr for a 20 fps increase sounds a bit rich and its not gunna save me from shotgun terminator scavs. Do you think going to a 9900k and 32gb with tight timings would be better money spent?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

I upgraded from a 2080 and a Ryzen 3700X to a 3080/5900X and overall the game feels a lot smoother. I wouldn't upgrade just for Tarkov though, it is still unoptimized. Depending on the map I am getting between 100-120 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

I have a 3080 on order. BUT by the sounds of it 10000kr for a 20 fps increase sounds a bit rich and its not gunna save me from shotgun terminator scavs. Do you think going to a 9900k and 32gb with tight timings would be better money spent?

Your cpu is fine. No need to change that, but add more ram will definitely help.

Can you paste in a picture of your Nvidia control panel settings? And in game settings too.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Your cpu is fine. No need to change that, but add more ram will definitely help.

Can you paste in a picture of your Nvidia control panel settings? And in game settings too.

Thanks for your input. I had copied some youtubers settings for better clarity, veritas or another. Nvidia settings im not sure. I know i have changed them before but ive done a DDU and updated the drivers a few times so they are probably default.
tarkov settings next
nvidia settings then
nvidia settings pt2

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Thanks for your input. I had copied some youtubers settings for better clarity, veritas or another. Nvidia settings im not sure. I know i have changed them before but ive done a DDU and updated the drivers a few times so they are probably default.
tarkov settings next
nvidia settings then
nvidia settings pt2

When i get home from work, i'll show some settings you can try.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Har spelat detta frustrerande spel i ca 3 veckor, känner att det skulle vara kul att hitta någon eller några likasinnade personer som har lust att samarbeta lite på kvällarna. Om du känner dig ensam eller har en plats över i gänget får ni gärna skicka pm.

Tycker också det verkar svårt att få riktigt bra med FPS i EFT, har följt lite guider för att få upp flytet, kör i 1440p med ett 3700x och ett 3080, och har oftast mellan 60 och 90 FPS. Är väl ingen katastrof men tycker ändå det är rätt dåligt med tanke på hur andra spel ser ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reeson:

I have a 3080 on order. BUT by the sounds of it 10000kr for a 20 fps increase sounds a bit rich and its not gunna save me from shotgun terminator scavs. Do you think going to a 9900k and 32gb with tight timings would be better money spent?

I have a 3090 coupled with a 9900K on 5Ghz with 32Gb of ram. This is my main rendering machine at the office but due to covid it's here in my apartment. Can't really say I notice much difference between that rig and my main one with a 3700x/1080ti/32Gb ram. Sure, the settings are not exactly the same but don't expect anything major. In some maps I got up to my monitor cap but in others it performed worse. No idea why. I guess there's alot of other things to concider (network, server performance, load, resolution etc). I play in 3440x1440.

If you want a new GPU, buy one. But I wouldn't buy one just for this game. Not when it's in beta anyway.

Found this: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j4j1id/1080ti_vs_309...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mellanslag:

Har spelat detta frustrerande spel i ca 3 veckor, känner att det skulle vara kul att hitta någon eller några likasinnade personer som har lust att samarbeta lite på kvällarna. Om du känner dig ensam eller har en plats över i gänget får ni gärna skicka pm.

Tycker också det verkar svårt att få riktigt bra med FPS i EFT, har följt lite guider för att få upp flytet, kör i 1440p med ett 3700x och ett 3080, och har oftast mellan 60 och 90 FPS. Är väl ingen katastrof men tycker ändå det är rätt dåligt med tanke på hur andra spel ser ut.

Finns en facebookgrupp med tillhörande Discord, där ska det nog gå att lite andra n00bs eller bättre spelare som kanske kan hjälpa till lite Escape from Tarkov Sverige tror jag den heter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@anon193054 Nice to know. Tarkov is my main even if gaming time is limited. But for the first time im prepared to build a rig specifically for a game. Between the netcode and game engine I kinda feel that just sitting tight might be the best thing given the limited returns on upgrades untill they finalize the game. Will defo go 32" 4k, g sync, 144 hz in 32" when that day comes. Thanks for you input and may the scavs be dum, the loot plenty and the PMC battles mighty.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!