Hur är det att jobba i 1st line support?

Permalänk

Hur är det att jobba i 1st line support?

Hej Sweclockers forum. Jag har nu arbetat på samma företag i snart 10 år där jag konfigurerat routrar och switchar hela dagarna och är jävligt less på det. Skönt jobb då jag väljer själv när jag ska börja och sluta och det är faktiskt ganska soft då jag kan dra iväg också från jobbet och döda tid med extra lång lunch och så vidare. Men tyvärr lär jag mig inget nytt och jag är säker på att jag inte vill stanna där tills pension.

Jag känner ett stort behov av miljöombyte och då har jag nyligen varit på intervju för en tjänst som 1st line support. Arbetsuppgifter:
• Ta emot samt registrera ärenden
• Påbörja felsökning samt bidra till snabb och smidig hantering
• Daglig kontakt med kunder via telefon samt ärendehanteringssystem
• Införskaffa information
• Delta i projekt

Är denna typ av jobb vanligtvis stressigt? Ringer telefonen non-stop? Vad kan man kräva för lön? När jag googlar så är lönespannet enormt men jag har idag 30k i månaden och jag vill absolut inte ha lägre.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vad du hamnar i för företag, kan tänka mig att det skiljer sig mycket. Jag har själv jobbat inom firstline och det är helt klart ingenting jag vill tillbaka till även fast det var en bra erfarenhet. Det fanns stunder då det kändes jäkligt bra dock när man lyckades hjälpa flera personer varje dag och mäkte när de blev glada. Kom ofta komplimang. Annars var det mycket slit och fick ofta ögonen på sig om man var tvungen att springa på muggen eller ta en mikropaus.

Men ja, min slutsats är att det är ett stressigt men stundvis givande jobb. Du har lång erfarenhet så lönen borde inte vara något problem speciellt inte i Stockholm.

Har du inte möjlighet att fördjupa dig på ditt jobb? Kanske ta lite kurser på fritiden eller under jobb när du har dötid.

typo
Permalänk
Medlem

Är denna typ av jobb vanligtvis stressigt?
Det är oftast väldigt stressigt, människor är otrevligt och tror att deras problem är viktigast. Företagskunder kan vara lite lugnare och förståeligare men fortfarande stressiga

Ringer telefonen non-stop?
Ringer non-stop på en bra dag och ännu mer på en dålig dag

Vad kan man kräva för lön?
Brukar vara under 25kkr

Tycker inte 1st line är rätt riktning för dig. Köp CCNA böcker och plugga

Permalänk
Skrivet av AyEss:

Det beror nog på vad du hamnar i för företag, kan tänka mig att det skiljer sig mycket. Jag har själv jobbat inom firstline och det är helt klart ingenting jag vill tillbaka till även fast det var en bra erfarenhet. Det fanns stunder då det kändes jäkligt bra dock när man lyckades hjälpa flera personer varje dag och mäkte när de blev glada. Kom ofta komplimang. Annars var det mycket slit och fick ofta ögonen på sig om man var tvungen att springa på muggen eller ta en mikropaus.

Men ja, min slutsats är att det är ett stressigt men stundvis givande jobb. Du har lång erfarenhet så lönen borde inte vara något problem speciellt inte i Stockholm.

Har du inte möjlighet att fördjupa dig på ditt jobb? Kanske ta lite kurser på fritiden eller under jobb när du har dötid.

Min förhoppning är väl att ta mig vidare internt i sinom tid. Sedan kanske det betyder att man får härda ut ett tag.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fördjupa mig på mitt nuvarande jobb faktiskt. Man kanske skulle kunna ta något Cisco-certifikat men jag har läst lite om det och det känns som jävligt tufft att klara av. Och jag har lite brist på självförtroende när det kommer till högre studier... och min nuvarande arbetsgivare vill jag verkligen ifrån.

Skrivet av muki91:

Är denna typ av jobb vanligtvis stressigt?
Det är oftast väldigt stressigt, människor är otrevligt och tror att deras problem är viktigast. Företagskunder kan vara lite lugnare och förståeligare men fortfarande stressiga

Ringer telefonen non-stop?
Ringer non-stop på en bra dag och ännu mer på en dålig dag

Vad kan man kräva för lön?
Brukar vara under 25kkr

Tycker inte 1st line är rätt riktning för dig. Köp CCNA böcker och plugga

Det är lite det jag är rädd för. Att det är så mycket att man vill spy på skiten ganska fort. Speciellt när man har haft ett ganska soft jobb med mycket frihet hela sitt yrkesliv nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Hej Sweclockers forum. Jag har nu arbetat på samma företag i snart 10 år där jag konfigurerat routrar och switchar hela dagarna och är jävligt less på det. Skönt jobb då jag väljer själv när jag ska börja och sluta och det är faktiskt ganska soft då jag kan dra iväg också från jobbet och döda tid med extra lång lunch och så vidare. Men tyvärr lär jag mig inget nytt och jag är säker på att jag inte vill stanna där tills pension.

Jag känner ett stort behov av miljöombyte och då har jag nyligen varit på intervju för en tjänst som 1st line support. Arbetsuppgifter:
• Ta emot samt registrera ärenden
• Påbörja felsökning samt bidra till snabb och smidig hantering
• Daglig kontakt med kunder via telefon samt ärendehanteringssystem
• Införskaffa information
• Delta i projekt

Är denna typ av jobb vanligtvis stressigt? Ringer telefonen non-stop? Vad kan man kräva för lön? När jag googlar så är lönespannet enormt men jag har idag 30k i månaden och jag vill absolut inte ha lägre.

Vet inte vad "konfigurera routrar/switchar" innebär, kör du bara in config och skeppar dem vidare utan någon kundkontakt eller?

Gällande 1st line så är det absolut bästa sättet att bli generalist inom IT, brukar också finnas möjligheter att ta sig upp i stegen men sällan på det man tjänar pengar utan det är efter att man klättrat och byter till liknande roll på annat företag som man får upp lönen.

Stressigt? Beror på storleken på företaget du supportar samt hur det är bemannat, det är också mycket beroende på hur rutinerna ser ut, men oftast ja.

De konsultbolag jag jobbat på så har 1st line gått på runt 27-32k för first line beroende på hur erfaren man är, detta i Stockholmsområdet.

Flexande kan man glömma med såna roller, jobbar du som konsult så får du se till att du får fast lön och som inte kräver att du uppfyller ett visst antal timmar för annars jobbar du alla helger och annat för skitpengar.

Men går du in bara för att byta jobb och degar på jobbet bara för att man kan så går du från ett träsk till ett annat som inte leder någonstans.

Permalänk
Medlem

Jobbade som first line och problemet jag hade var att det var extrem push på att sälja, även om vi bara tog inkommande samtal var den enda statistik som faktiskt spelade någon roll var hur mycket man fått sålt. Behöver naturligtvis inte vara så men för någon som ville lägga tiden det tog att hjälpa människor och bara få skit för att man sålt för lite var för mycket för mig.
Sen att jag fick ut 13 efter skatt var ju inte nån hitt heller.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

1st line jobb är ett bra första jobb...
Det lär en massa saker, men det är jävligt tråkigt med.
(Har jobbat på 2 stora ISPer)
Man får skitmycket skit, givetvis får man de som är glada men de är mer sällan än vanligt.

Sen får man tex "Nätverkstekniker" som inte ens vet vad en MAC-Address är... så ja det är som det är.

Confa switchar/routrar? då antar jag att du menar SME saker? inte något värre? för har du gjort typ cisco switchar osv borde du kunna söka dig vidare inom sysop?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det är extremt olika beroende på vad det är för företag och bransch. Är det underbemannat och en incident uppstår, ja då blir det stressigt.
Jag har jobbat både som 1st, 2nd och 3rd på olika företag och det är verkligen skillnad beroende på var man är.

Det är riktigt bra erfarenhet och man lär sig mycket. Är man hungrig och intresserad så kan man lätt gå vidare inom företaget (om det är ett vettigt företag dvs). Annars finns det gott om företag som letar efter bra folk. Det kanske är värt att gå in på en lägre lön något år om man sedan har chans att gå vidare till 2nd/3rd och på sikt något annat? En utbildning eller två brukar kunna hjälpa till i hoppen.

Om du inte vill posta annonsen du sökt här kan du PMa den om du vill så kan jag ge min syn på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Min förhoppning är väl att ta mig vidare internt i sinom tid. Sedan kanske det betyder att man får härda ut ett tag.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fördjupa mig på mitt nuvarande jobb faktiskt. Man kanske skulle kunna ta något Cisco-certifikat men jag har läst lite om det och det känns som jävligt tufft att klara av. Och jag har lite brist på självförtroende när det kommer till högre studier... och min nuvarande arbetsgivare vill jag verkligen ifrån.

Det är lite det jag är rädd för. Att det är så mycket att man vill spy på skiten ganska fort. Speciellt när man har haft ett ganska soft jobb med mycket frihet hela sitt yrkesliv nästan.

Du har ju ganska mycket erfarenhet redan om du mekkar switchar varje dag, då kommer det vara enklare för dig att förstå det fundamentala. Du kanske inte bara ska ta ett certifikat bara för att utan för att du vet att du vill jobba inom det området. Att bara göra något för sakens skull brukar inte vara så motiverande.

Hade jag varit i din sats så hade jag härdat ut några månader och siktat på utvecklingen inom företaget. Då har du ändå provat att växa inom företaget och om de inte vill satsa på dig så förtjänar de inte att ha kvar dig. Men.. Om du inte trivs alls på och du säger att du vill ifrån din arbetsgivare så är det väl ingen idé att investera din tid där.

Kanske ta en funderare på vad du faktiskt vill jobba med inom IT? Kanske kika lite på DevOps, Sysadmin m.m. om det kan vara något att fördjupa sig inom.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Vet inte vad "konfigurera routrar/switchar" innebär, kör du bara in config och skeppar dem vidare utan någon kundkontakt eller?

Gällande 1st line så är det absolut bästa sättet att bli generalist inom IT, brukar också finnas möjligheter att ta sig upp i stegen men sällan på det man tjänar pengar utan det är efter att man klättrat och byter till liknande roll på annat företag som man får upp lönen.

Stressigt? Beror på storleken på företaget du supportar samt hur det är bemannat, det är också mycket beroende på hur rutinerna ser ut, men oftast ja.

De konsultbolag jag jobbat på så har 1st line gått på runt 27-32k för first line beroende på hur erfaren man är, detta i Stockholmsområdet.

Flexande kan man glömma med såna roller, jobbar du som konsult så får du se till att du får fast lön och som inte kräver att du uppfyller ett visst antal timmar för annars jobbar du alla helger och annat för skitpengar.

Men går du in bara för att byta jobb och degar på jobbet bara för att man kan så går du från ett träsk till ett annat som inte leder någonstans.

Jag uppgraderar ios, firmware och lägger in startup-config kort och gott. Sedan blir det ju enklare felsökningar också då dom inte alltid är fungerande när man får dom.

Skrivet av basn:

1st line jobb är ett bra första jobb...
Det lär en massa saker, men det är jävligt tråkigt med.
(Har jobbat på 2 stora ISPer)
Man får skitmycket skit, givetvis får man de som är glada men de är mer sällan än vanligt.

Sen får man tex "Nätverkstekniker" som inte ens vet vad en MAC-Address är... så ja det är som det är.

Confa switchar/routrar? då antar jag att du menar SME saker? inte något värre? för har du gjort typ cisco switchar osv borde du kunna söka dig vidare inom sysop?

Fast nu kommer ju inte detta vara mitt första jobb. SME? Ja jag har i princip i alla dessa år konfat Ciscoprodukter. Jag har letat lite jobb i ett halvår nu men inte hittat något där jag kan ha användning av min nuvarande erfarenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Jobbade som first line och problemet jag hade var att det var extrem push på att sälja, även om vi bara tog inkommande samtal var den enda statistik som faktiskt spelade någon roll var hur mycket man fått sålt. Behöver naturligtvis inte vara så men för någon som ville lägga tiden det tog att hjälpa människor och bara få skit för att man sålt för lite var för mycket för mig.
Sen att jag fick ut 13 efter skatt var ju inte nån hitt heller.

Det där känner jag igen jobbade ett tag inom "kundtjänst" i beskrivningen fick dom det att låta som att man skulle hjälpa kunder med deras problem, agera support.
Men istället så var våran största uppgift att hålla kvar kunder eller att sälja ännu mer saker/tjänster, det va väldigt lite teknisk support.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som 1st line supporter I ett riktig stort företag. och delar gärna av mej med min erfaren av detta.

Först, det är stor skillnad på ålder och vad man kan tåla att hantera, så tänk lite på det när du läser detta, en 21 åring är full av energi, men saknar bred erfarenhet inom hantering av kunder i alla åldrar så det är båda plus och minus, jag är 50+ och mina kollegor är mellan 20 och 65, vi sorterar inte bort äldre, yngre, ras, religion etc. Du får vara den du är.

Men det är absolut inte ett yrke för alla människor, du måste ha tålamod med folk som inte använder datorer eller tekniska prylar och förklara ting och saker på ett enkelt sätt som absolut alla i alla åldrar kan förstå. Du måste också vara beredd på att supportera saker du ALDRIG för har hanterat, det kan vara en ny mjukvara eller nytt system du inte har fått nån träning inom, eller nya uppdateringar som kommer in i sista sekund, och kunderna förväntar att du vet detta redan (detta vet vi sällan).

Du måste vara beredd på att förstå 100 olika accenter från hundra tusentals folk från hela världen, mäkla mellan programmerare (second hand teams, inte sällan med indisk dialekt) och användare. Du måste vara beredd på kris situationer vart ett system har gått ner nån annan stans i världen vart du verken har erfarenhet med deras lokala systemen eller deras rutiner, och rädda deras vardag när dom står där med kunderna väntande på varor och betalning, och koppla flera teams ihop för att lösa problemen medan dom står där bredvid kassan och vill utföra deras arbete, så du MÅSTE hantera stress väl.

1st line support handlar också om att spara företaget/en för pengar så det handlar alltid om att supportera så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Räkna med stenhård uppföljning på din KPI (Key Performance Index).

Folk stannar sällan länge som 1st line supporter, det är ett BENHÅRT yrke, men det är en utmärkt ingångsbiljett till företaget, företags kulturen och om du vill ha en fot innanför, trafiken motsvarar 3 år på helpdesk - så byter man oftast till vad man verkligen vill göra inom företaget, men dom flesta startar inom kundsupport / IT-Support och så går dom vidare sen.

Räkna INTE med att få arbeta när det passar, du måste vara inställd på ett schema lagd av någon annan du inte har kontakt med, det är lika för alla. Du måste arbeta helgar, du tilldels motsvarande fridagar i löpet av veckan, men kan inte själv bestämma vart dina fridagar ska ligga, du kan t.eks inte kräva att få 2 närliggande fridagar, det händer att du får jobba 11 dagar i sträck, inklusive helg och sen-skift.

Ska du vara på telefon, ska du vara inloggat och parat när din arbetstid börjar, på minuten, att vara för sen till t.eks telefonsupport är inte acceptabelt då vi har "support avtal" med olika länder / avdelningar etc. Och dessa måste bemannas 24/7. Vi byter chatt/telefon/skriftlig support så det blir en balans mellan våra olika teams världen över. Ju flera språk du hanterar ju bättre, även om vi har teknik som översätter språket, kan det bli fel ibland - och du måste vara beredd på att hantera olika språk från hela världen.

Du kan inte lämna före din sista support är slut, dvs. slutar du 17.00 och kunden pratar vidare med dig, måste du utföra ditt arbete till uppgiften är slutförd, även om det innebär att du arbetar på övertid, räkna inte med övertidsbetalning - det får du i form av flex-tid, dvs. du kan samla på dig den övertid du har arbetat upp - och ansöka om ledig 1-2 mån i förvägen, det är inte säkert du blir beviljad ledig tid till önskat datum.

Folk lämnar ofta 1st line supporten, dvs. folk slutar ofta för andra och mindre stressbetonad arbete - så vi är ofta understaffade, och eftersom vi har service avtal, måste vi delas om att täcka in dom folk som saknas.

Livet på servicedesk är alltid varierande. Ett år kan vara superstressig, och vi hade en period med 5-7 personer som gick ner med stress (jag var en utav dom), men du får vård av företags vården, och företagen är ofta måna om deras supportrar så du får ofta bra behandling när du blir sjuk, men du kommer att känna av att dom vill ha dig tillbaka snabbt då dom har extremt behov av supportrar.

Några gånger är det stilla på supporten, då slogs folk lite om tickets det kan vara gött och avstressande, men det beror på vilken typ du är, är du "mr. competition" så tar du alla tickets och lämnar ingen åt andra, är du lugn och chill - hanterar du galant alla sitsar och tar det som det kommer. Livet på helpdesk är alltid en överraskning - varje dag.

Många som söker in till oss, tror att livet kommer att vara "Windows support" och fixa drivrutiner m.m. lite som man gör för familjen där hemma, eller som IT-Supporter på ett eller annat företag...

...du kommer att förvånas hur varierat det faktisk är.

Vi har bl.a. över 5000 appar vi supporterar, det finns en gemensam "manual" som uppdateras av dom olika ansvariga inom dom olika system lösningar världen om, inkl. företagets egna lösningar (som konstant patchas av över 1000+ teams), och du får 40-100 mejls varje dag från olika teams som vill informera dig om "outtages" på deras appar i vissa dagar, och uppdateringar, rutiner, nya ansökningar om licenser, positioner, behörigheter, rättigheter etc.

Det är 90 procent administration av egna företagslösningar inom logistik, förpackning, kassor, skärmaskiner, tryck, print, nätverk, och du kommer att använda fjärr skrivebord till stort sätt alla användare, inkl. servrar som du förväntas administrera även som 1st line supporter. Nåt papper som har fastnat i ett kontor i Indien? Ditt arbete att logga på deras servrar och starta om printer spooler.

Nån lastbilar i Tyskland som inte kan plocka varor? Ditt problem att hitta ut av vilken lokal lösning dom använder, fixa datorn som strular till detta, eller söka upp vart paketet försvann någonstans i logistik systemet, eller vem som inte har betalt varan, eller lämnat ut från vilket system (finns hur många som helst).

Och du måste vara bra på att hantera människor från alla världens hörn, du ska nämligen hitta ut av vem som fixar mjukvaran som strular, och vart dom finns, kontakta dom - få dom till att prata med kunden som har problemet, och följa upp så det blir löst när 100 lastbilar står och väntar på utlämning och plock, skrikande chaffisar som går på ackord och inte får plocklistor.

Och så ska du också administrera tusentals av användare, vilka behörigheter till vilka jobbs de har, och att de har rätt mjukvara på deras fjärrdatorer, ja du ska även supportera utvecklar teamens datorer, och sörja för att deras VDI (Virtual Desktops) fungerar med VPN och varför dom inte lyckas arbeta hemifrån denna morgon.

Wanna join?

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Wanna join?

Tack för ett bra inlägg. Jobbet jag sökt handlar om att supporta företag som hyr tjänster av företaget. Det är kontorstider 8-17 måndag-fredag och det innefattar bara svenska företag.

Men ska nog tala med företaget om hur möjligheterna att ta sig vidare är. För det låter inte som ett jobb som 1st line support är något man vill jobba med tills pensionen... men om man vet att det leder till något riktigt bra så kan man säkert stå ut ett tag.

Permalänk
Medlem

Många företag har dock fått dra åt svångremmen rejält nu under corona. Det finns nog mycket sämre utbud av tjänster just nu än för tex ett år sedan.

Har du sagt till din chef att du tycker att din situation börjar bli lite enformig, och frågat efter andra mer stimulerande uppgifter, eller att bli utlånad till ett annat team/avdelning?

Att bara byta chef kan göra stor skillnad.
Men om du ruttnat på företaget så kanske miljöbytet ger den nytändning du behöver...

Om du är nöjd med fria arbetstider har jag svårt att se att du blir nöjd i first line.
Huvuduppgiften är oftast att vara på plats ett givet klockslag för att svara, även om det finns undantag.

Permalänk
Medlem

@JoOngle got it spot on.
Det JoOngle beskriver är hur det är på stora företag och det kan vara rätt stressigt speciellt om företag är ont om folk.

Dock så ska man ju tillägga att det finns vissa fördelar på firstline.

Man har inget riktigt ansvar, om med det menar jag om det är något som du inte kan lösa så finns det en livlina (om företag vet vad de sysslar med), sen är alltid 2nd line och 3rd line fett nöjda om du löser problemet. Och man ser rätt snabb vilka på 1st line som vet vad de sysslar med på hur mycket research de skickar med uppåt.
Man rekryterar ju helst någon från 1st line till 2nd line om man kan innan man kollar extern.

När passet är slut så lämnar man över det som inte är fixat till någon annan och går hem.

Jag skulle kolla efter firstline på ett företag som riktar sig till företagskunder och inte privatpersioner.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Många företag har dock fått dra åt svångremmen rejält nu under corona. Det finns nog mycket sämre utbud av tjänster just nu än för tex ett år sedan.

Har du sagt till din chef att du tycker att din situation börjar bli lite enformig, och frågat efter andra mer stimulerande uppgifter, eller att bli utlånad till ett annat team/avdelning?

Att bara byta chef kan göra stor skillnad.
Men om du ruttnat på företaget så kanske miljöbytet ger den nytändning du behöver...

Om du är nöjd med fria arbetstider har jag svårt att se att du blir nöjd i first line.
Huvuduppgiften är oftast att vara på plats ett givet klockslag för att svara, även om det finns undantag.

Ja jag tycker det har varit ovanligt lite annonser faktiskt. Har sökt en del jobb som jag fått respons på och sökte t.ex på Försäkringskassan för det är ett säker anställning + mer semester och jag ringde upp efter ansökningstiden och dom hade 256 sökanden... sedan sökte jag till ett enkelt supportjobb (byta ut datorer osv) och dom hade 86 sökande via ett bemanningsföretag. Galen konkurrens. Men jag är ju i en bra ålder och har arbetslivserfarenhet då jag antar att många direkt från gymnasiet söker dessa jobb. Men fria arbetstider är inte så viktigt egentligen. Och jag har talat med min chef om nya projekt men det har inte kommit något intressant alls eller så är det andra jobb som känns som nedköp. Företaget och chefen har jag faktiskt ruttnat på.

Skrivet av Ei:

Dock så ska man ju tillägga att det finns vissa fördelar på firstline.

Man har inget riktigt ansvar, om med det menar jag om det är något som du inte kan lösa så finns det en livlina (om företag vet vad de sysslar med), dock så kan försöka lösa det så gott som det går.
När passet är slut så lämnar man över det som inte är fixat till någon annan och går hem.

Jag skulle kolla efter firstline på ett företag som riktar sig till företagskunder och inte privatpersioner.

Det är kontorstider så jag lämnar förmodligen problemet åt mig själv dagen efter. Dom sa att det är tre personer som jobbar där jag sökt jobbet. OCH det är åt företagskunder och inte privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Det är kontorstider så jag lämnar förmodligen problemet åt mig själv dagen efter. Dom sa att det är tre personer som jobbar där jag sökt jobbet. OCH det är åt företagskunder och inte privatpersoner.

Hehe då låter det ju som att det inte bara är firstline

Se till att du har en välskriven linkedin profil så kommer antaligen rekryterarna hitta dig!

Det är fortfarande brist på IT-kompetens i Stockholm, iallfall på de ansökningar som jag tittar igenom.

Och om du känner att du vill lära dig nya grejer så sök något helt annat inom IT, du ska bara sälja in dig med att JAG VILL jobba hos er för jag tycker det verka kul. Så länge man har lite problemsökning i blodet så finns alla svar på Google.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det ett riktigt jäkla otacksamt skitjobb utan dess like.
Som tur är brukar man inte stanna i first line särskilt länge. Brukar vara lätt enkelt att avancera vidare.
Och som andra skrivit är det ett jättebra första jobb inom IT.
Men var beredd bara säger jag...

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Generellt sett är det ett riktigt jäkla otacksamt skitjobb utan dess like.
Som tur är brukar man inte stanna i first line särskilt länge. Brukar vara lätt enkelt att avancera vidare.
Och som andra skrivit är det ett jättebra första jobb inom IT.
Men var beredd bara säger jag...

Det är väl lite det jag hoppas på att man kan avancera uppåt.

Permalänk
Medlem

Började min karriär som 1st line Support, tror en stor del i att jag faktiskt gillade det var att man inte behövde jobba mot privatpersoner..
Nu var detta 2008 och har hunnit passera 1st, 2nd, 3rd, Applikationstekniker, Technical Account Manager och numera Support Manager, dock 1st, 2nd, 3rd line på samma IT bolag.

Grymt bra insteg men krävs nog att det är på rätt typ av firma för att man ska trivas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag uppgraderar ios, firmware och lägger in startup-config kort och gott. Sedan blir det ju enklare felsökningar också då dom inte alltid är fungerande när man får dom.

Fast nu kommer ju inte detta vara mitt första jobb. SME? Ja jag har i princip i alla dessa år konfat Ciscoprodukter. Jag har letat lite jobb i ett halvår nu men inte hittat något där jag kan ha användning av min nuvarande erfarenhet...

Låter ju som du kan lite iaf, du borde kunna söka typ junior nätverkstekniker?
Annars är ju typ 1st line inte dumt om det är bra företag som kan låta en växa.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

Låter ju som du kan lite iaf, du borde kunna söka typ junior nätverkstekniker?
Annars är ju typ 1st line inte dumt om det är bra företag som kan låta en växa.

Har sökt junior nätverkstekniker via rekryteringsfirmor så får se om något nappar. Fick även en uppmuntran att söka ett jobb som NOC-Tekniker av en rekryterare men det var helt fel läge för mig geografiskt. Men jag kollar på möjligheterna.