3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Yes, ny fejkdatum från komplett, 6:e februari. ASUS strategi är att vi tröttnar på att vänta på introduktionspriset och blir rejält mjölkade genom att köpa strix eller nåt annat svindyrt typ 3090.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Yes, ny fejkdatum från komplett, 6:e februari. ASUS strategi är att vi tröttnar på att vänta på introduktionspriset och blir rejält mjölkade genom att köpa strix eller nåt annat svindyrt typ 3090.

Samma "fejkdatum" gäller för 3090 Strix...

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Yes, ny fejkdatum från komplett, 6:e februari. ASUS strategi är att vi tröttnar på att vänta på introduktionspriset och blir rejält mjölkade genom att köpa strix eller nåt annat svindyrt typ 3090.

Förr eller senare är introduktionspriset dessutom inaktuellt, t.ex. om en Super-variant kommer, och med de typiska prissänkningar som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Förr eller senare är introduktionspriset dessutom inaktuellt, t.ex. om en Super-variant kommer, och med de typiska prissänkningar som kommer.

Risken för det är väl lite? Hela poängen med att "introducera" nya produkter just nu är att sätta nya svindyra priser och mjölka så många som möjligt medan man inte levererar våra billiga GPU. Tror att eventuell 3080ti eller Super hamnar lite över 12k när de väl kommer ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Beställde Gaming X Trio 3080 Amazon.se 26 Dec. Det ska komma i eftermiddag. Så det verkar ändå ganska lovande för andra intresserade. Skickades från Polen.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Beräknade datumet är idag så hoppas hoppas allt gick som det skulle.

Tja, @webhallen någon ny status för 3090 strix oc?

Edit: fick svar av supporten att de hade nu anlänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Risken för det är väl lite? Hela poängen med att "introducera" nya produkter just nu är att sätta nya svindyra priser och mjölka så många som möjligt medan man inte levererar våra billiga GPU. Tror att eventuell 3080ti eller Super hamnar lite över 12k när de väl kommer ut.

Ja, men jag kan tänka mig att de börjar "hedra" sina åtaganden när grafikkorten inte längre är lika intressanta för 8000 kr. När exakt det blir får vi se men det är troligare det blir så än att de bara säger nej, vi kommer aldrig leverera något. Vem vet, lagom till 2022 kanske de vill ge en sin beställning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Beställde Gaming X Trio 3080 Amazon.se 26 Dec. Det ska komma i eftermiddag. Så det verkar ändå ganska lovande för andra intresserade. Skickades från Polen.

Grymt. Något gott måste det ju betyda att man fortfarande kan lägga beställningar på Amazon.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag tror att återförsäljarna är minst lika frustrerade som de som beställt kort. Utöver att de själva får knapphändig information från distributionsledet kan jag bara anta att bristen på current gen-komponenter fryser nästan all komponentförsäljning. Chassin, Kylning, Färdigbyggda system - inget går att sälja.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Då vart PostNord här och lämnade av ett paket 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Läste att asus skulle höja sitt msrp på grafikkort etc nu pga brist :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte bara scalpers som är ett hot mot gamers idag, mining har tagit fart igen. Bitcoin ligger nu på nästan 260 000 sek.

Nedan bilder från en mining-rigg med 3080-kort.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag tänkte när jag beställde lite skämtsamt att: 'Ja man ska väl va glad om man får det innan nyår'. Snarare... man ska väl va glad man får det innan nyår 2021 - 2022.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Jo både bitcoin och Etherium.

Bägge av dessa gynnar endast early adopters och dras med en del problem. T.ex. med bitcoin tar en överföring lång tid och drar vidrigt mycket el.

Och om nån undrar så går det inte att gräva bitcoin med grafikkort men en populär tjänst är Nicehash där man hyr ut sin GPU kraft och får betalt i bitcoin.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket 3080 kostar och hur mycket ström det drar så känns det som det är väldigt lång ROI på en sån där rigg....

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Skrivet av photek2k:

Med tanke på hur mycket 3080 kostar och hur mycket ström det drar så känns det som det är väldigt lång ROI på en sån där rigg....

Kollar du hans FB så skriver han 50 days.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Med tanke på hur mycket 3080 kostar och hur mycket ström det drar så känns det som det är väldigt lång ROI på en sån där rigg....

4-6 månader enligt denna källa https://wccftech.com/rgb-lit-bitcoin-mining-rig-78-geforce-rt...

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Förutom tillgänglighet, mining och scalping. Nu rapporterar Swec på framsidan att komponentpriserna officiellt skall gå upp. 2021 ser ut att bli ett dåligt år för hårdvara, dom enda som verkar pusha enligt plan är Apple såvitt jag kan se.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fel tråd kanske men Komplett har fått hem ett gäng Radeon 6800.
Ett par 6800 Strix till och med i lager nu.

9000 för 3070-nivå av performance... ouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob_87:

9000 för 3070-nivå av performance... ouch

Ja rätt illa. Ser dock ut att gå åt som smör i solsken.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag precis fick sms av Inet att min order plockas.

Asus strix 3080 OC
Beställde 18/9 - 10:40
Hade den 17/12 köplats 42 så de borde fått in ett stort parti. Den 18/12 skickade de ut 5 kort.

Skulle gärna säga att tiden här inne varit bra men varit de värsta månaderna haha. Men skönt ändå med sällskapet. Tack och adjö 😘

Permalänk
Medlem

Usch...Undrar hur de ens får tag i alla dessa kort. Ser ut att vara fler kort än vad vissa svenska ÅF har levererat de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Yes, ny fejkdatum från komplett, 6:e februari. ASUS strategi är att vi tröttnar på att vänta på introduktionspriset och blir rejält mjölkade genom att köpa strix eller nåt annat svindyrt typ 3090.

tror inte det har något med asus att göra, mitt MSI kort som jag väntar på hoppade från 6e januari till 6e mars idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocani:

tror inte det har något med asus att göra, mitt MSI kort som jag väntar på hoppade från 6e januari till 6e mars idag

Mitt också (3060 ti), extremt deppigt...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollejo:

Undra vad som händer där. Väntar på uppdatering kring detta @webhallen

Skrivet av 4.0:

Har nog bara varit mycket röda dagar. Uppdateras nog imorgon

Verkar tyvärr inte hända mycket. Nu när man läser om flera som fått sina leveransdatum framskjutna blir man ju orolig att det är nåt allmänt knas med leveranserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Mitt också (3060 ti), extremt deppigt...

yea det är ett 3060 ti jag väntar på också, Det står fortfarande 6e mars på min order men nu har dom ändrat till 3e februari på produktsidan för kortet. Allt detta är riktigt rörigt, antalet som skall skickas ändras konstant och inga datum verkar stämma, får dom ingen information från leverantörerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocani:

yea det är ett 3060 ti jag väntar på också, Det står fortfarande 6e mars på min order men nu har dom ändrat till 3e februari på produktsidan för kortet. Allt detta är riktigt rörigt, antalet som skall skickas ändras konstant och inga datum verkar stämma, får dom ingen information från leverantörerna?

Alla led är just nu rätt trasiga, inte bara vi slutkunder som sitter i tät dimma direkt.

Permalänk

Idag får säkert flera sina Strix OC kort (3080) från flera butiker, hört att både Inet och Webhallen fått in varsin stor leverans, undrar vilket kort man får först, 3080 NON OC man beställde 5 minuter efter release, eller OC kortet man beställde 10 december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Alla led är just nu rätt trasiga, inte bara vi slutkunder som sitter i tät dimma direkt.

Vad betyder detta? Det enda som har någon betydelse är ju hur mycket leverantören sitter på, vad som har skickat och när det beräknas komma fram, varför är den information svår att ta fram till sina kunder? Allt som har hänt innan korten kommer till den primära leverantören är ju oviktigt.

Permalänk
Skrivet av Jerkan123:

Idag får säkert flera sina Strix OC kort (3080) från flera butiker, hört att både Inet och Webhallen fått in varsin stor leverans, undrar vilket kort man får först, 3080 NON OC man beställde 5 minuter efter release, eller OC kortet man beställde 10 december

Oj.. har ett bokat kort från Webhallen 17/9 kö 15:16 fortfarande gulbock.. man kan ju hoppas att de iaf betar av köerna en del..